Vraag voor de bokt mamma`s

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Madelief28

Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 21:39

Meiden...Wellicht laai ik hier nu een gigatische discussie op, maar ben toch benieuwd wie van jullie meteen is begonnen met de Fles ipv de Borst voeding..

Persoonlijk denk ik namelijk om meteen met fv te beginnen..Ik ben namelijk abosluut niet de persoon die het gedult heeft, met aanleggen etc. Ik ben zo onzeker als de pest , onder het mom krijgt mijn kindje wel genoeg binnen...En dan al helemaal niet te beginnen over dat gehannes met dat gekolf etc.. Tevens kan lieve hubbie dan ook vaker de fles geven dan wanneer ik zelf de bv zou moeten geven..

Kortom wat zijn de ervaringen van de bokkers die METEEN met fles voeding zijn begonnen..Wanneer ik het namelijk in mijn omgeving aangeef dat ik hoogstwaarschijnlijk kies voor de Fles, wordt ik veelal aangekeken met een schreef gezicht onder het mom ik wil gun mijnkind het beste niet etc..

Dus voor de duidelijkheid, ik wil geen discussie oplaaien over vermeende borstvoeding fanaten die lijnrecht tegen over de fles voedings dames staan, maar wil gewoon graag weten wie, en hoe het ervaren is bij moeders die meteen de fles hebben gegeven zonder daarvoor een reden te hebben wat betreffende een medische reden of het niet kunnen geven vd borst...Tevens ben ik beniwud hoe de kraamhulp hier mee is om gegaan en de omgeving...

ik hoor het graag!!

Gr Claudia (nu 17 weken zwanger)

schattebol

Re: Vraag voor de bokt mamma`s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:55

Wel, ik heb er geen ervaring mee ( heb 1 jaar bv gegeven).
Maar ik vind zeker, als je er zo over denkt ( en dit is zeker niet aanvallend bedoeld) dat je er heel goed aandoet om je kindje meteen de fles te geven. Een heel wijs besluit.! echt waar

Enne, ik ken er verschillende in mijn omgeving die er net zoals jij overdenken en dus het ook zo gedaan hebben en ik zou me niet kunnen voorstellen wat voor nadelen dit zou kunnen hebben op de baby. De huidige flessenvoeding, daar zit ook alles is en je liefde voor je kind veranderd heus niet omdat je de borst of een fles geeft.

Het is een feit dat als je bv geeft je zeker tijd moet nemen voor de voeding, ik heb mijn dochter altijd op aanvraag gevoed. De eerste maanden was dat soms om de 2 u, er waren zelfs dagen dat het om het uur was. Gelukkig sliep ze door als ze 8 weken was. Ik zag er enkel voordelen in ( in bv). Ik zag er tegen op om te sterriliseren en die melk zeker te maken. Ik vond het gemakkelijk dat ik mijn melkfabriek altijd bij me had Knipoog Maar als je twijfelt en onzeker bent moet je gewoon voor flessen gaan. Je kindje voelt jouw onzekerheid ook en je hoeveelheid melk gaat ook naar benenden bij onzekerheid enzo. Flessen is op dat punt dan ook veel gemakkelijker dat je kan controleren wat ze binnen hebben, en dat je dat heel gemakkelijk kan regelen ( kwa tijd er tussen)

Ik weet dat mijn schoonzus ( die ook direct een fles gaf) na de bevalling een spuitje heeft gekregen om haar melkproduktie direkt stil te leggen en heeft er niet zo heel veel last van gehad. En die heeft nu een gezonde jongen van 11 ( en nog nooit ziek geweest Knipoog ) Zij heeft 3 kinderen , de eerste heeft ze geprobeert om bv te geven, maar was alles wat jij beschreef en had dus niet genoeg melk, met als gevolg dat hij ondervoed was en steeds maar weende. En is dus na een week of 3 overgeschakkeld op flessen. De 2de was meteen flessen, want ze wou haar kindje niet weer te kort doen ( zo zei zij hetzelf). De derde ( een verschil van 7 jaar en met samen met mij bevallen) heeft ze 6 maand zonder probleem bv gegeven. Gewoon omdat ze zelf er open voor stond.

Dus trek het je niets aan van wat ze je allemaal zeggen, en gewoon doen wat jij denkt dat het beste is voor jou en je kindje !

Veel succes met de bevalling

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:58

Heb geen kinderen maar ik vind het dapper dat je er zo over denkt. Ik erger me al jaren aan wat ik de borstvoedingsmaffia noem. Als jij je er niet prettig bij voelt, voelt je kind zich er ook niet prettig bij. Wat het beste voelt voor jou is uiteindelijk ook het beste voor het kind.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:11

ik ben gelijk met de fles begonnen Haha!
had er helemaal geen gevoel bij om de borst te geven.
en ook omdat mijn man graag de fles zou willen geven en dat het gewoon beter uitkwam voor ons
niet dat gehannes met de borsten Clown
en achteraf gelukkig maar ,ik had een erg hongerige baby die extra voeding kreeg,die had me leeg gezogen Clown
nee lekker de fles,ik heb er geen spijt van
en het kind is niets tekort gekomen ,hij is nu 8jr en 151cm en 48kg Knipoog

in het ziekenhuis krijgen ze hun eerste melk ook uit een flesje en niet uit de borst Clown

bloempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:15

Meld zich,

Ik ben gelijk met Fv begonnen.
Het trok mij totaal niet om Bv te geven,
ook hier staan ze je raar aan te kijken als je geen Bv geeft.

Maar ik heb wel respect voor de mensen die het wel geven.
Maar dit is dus ieder zn eigen keuze.

Als je borstvoeding wel gaat geven,
weeg je eerst je kindje voor je hem aanlegt.
En na het drinken weeg je hem weer.Zo kan je zien hoeveel je beeb heb gedronken.
Dus eigelijk is dat wel simpel.En heeft die te weinig,kregen ze altijd nog de fles erbij.

Succes!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:24

ook ik ben gelijk met fles voeding begonnen..
ook mij leek de bv totaal niet,
ja inderdaad d'r werd hier en daar wel vreemd gekeken,
gekke was dat alleen de omgeving vreemd keek,
verloskundig, kraamhulp en gynecoloog, keken niet vreemd,
zeiden niets om mij op andere gedachten te brengen.
prima mevrouw, dit zijn u optie's.

waarom ik voor fv koos.
een baby maak je samen,
9 maanden zit het in je buik, band met moeder is dan al sterker dan met vader,
door voor fv te kiezen, krijgt vader ook meer "iets"meer mee in de opvoeding van de kleine.
ik genoot van mijn man met max , als ik die grote vent, met dat kleine humeltje in zijn armen zag, terwijl hij max de fles gaf, ik smolt.
met bv word de vader toch iets minder betrokken in het geheel( vindt ik)
zit misschien ook een deel gemaks zucht bij.
plus je moet met borstvoeding toch ook wel heel goed je eigen voeding in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:30

Veel mensen op mijn werk zijn ook direct flesvoeding gaan geven en daar hebben ze geen van allen spijt van. Opmerkingen als "heerlijk, kan mijn man ten minste ook een dagje oppassen", "kan ik ten minste weer aan het werk" en "toen het niet lukte voelde ik me nogal schuldig tegenover het kind, maar ik ben zelf ten slotte ook wel groot geworden op de fles" passeren er geregeld de revue.

Ik ben zelf nog niet op de leeftijd dat ik überhaupt aan kinderen zou willen beginnen (hoewel ik hoogstwaarschijnlijk over veertig jaar nog kinderloos ben), maar ach, ik ben zelf ook wel groot geworden op flesvoeding...

MikeRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:32

De eerste heb ik borstvoeding gegeven maar na een week of 4 zag ik het niet meer zitten omdat ik echt alleen nog maar kloven had en elke keer als hij huilde dat hij honger had zat ik met kromme tenen van daar gaan we weer. Ik heb toen met de verloskundige overlegd en die vond dat ik door moest gaan en gaf me eigenlijk het gevoel van iedereen kan het en als je ermee stopt ben je een slechte moeder je moet maar doorzetten. Tegen beter weten doorgegaan maar na 3 maanden toch echt gestopt en overgegaan op flesvoeding. Achteraf gezien had ik niet door moeten gaan want ik vond het echt geen leuke tijd omdat het zoveel pijn deed.

De tweede is veels te laat geboren en had ernstig in het vruchtwater gepoept waardoor hij erg misselijk was en niet de borst pakte. Ik ben wel direct gaan kolven en totdat ik melk had heb ik hem met een spuitje FV gegegeven want hij pakte de fles ook niet. Na 2 dagen is hij overgegaan op de BV via de fles want de borst wilde hij niet maar ik kolfde het dus af.
Dit heb ik 4 maanden volgehouden (voelde me onderhand de Campina) het was niet meer vol te houden, omdat je moet kolven voordat ze drinken want als ik hem zag drinken was ik gelijk al mijn melk kwijt en op een gegeven moment worden de hoeveelheden ook steeds groter en doe je niets anders meer dan kolven op een dag en s'nachts. Het was zo erg dat mijn eerste zoontje er zo gek van werd (2 jaar) dat hij de hele tijd als ik aan het kolven was de stekker eruit trok en zei dat ik moest stoppen met waai maken, Haha! hihi (toen vond ik het niet zo leuk) Daarbij was het voor mijn man ook erg leuk om hem de fles te kunnen geven vanaf het begin wat hij bij de eerste helaas niet gelijk heeft meegemaakt.

Wij hebben die band al omdat ze 9 maanden in onze buik groeien maar voor de pappa is dat toch anders en is het fijn om je kind ook te kunnen voeden en een band op te bouwen.

Ik denk dat jij gewoon moet doen waar je je prettig bij voelt, als je begint met BV en je vindt het niets zeg ik uit ervaring nu meteen stoppen en overgaan op FV, die van mij zijn er op een paar weken na ook groot van geworden tegenwoordig zit alles erin Knipoog

Nog een fijne zwangerschap toegewenst!!!!

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 22:32

Fijn om jullie ervaringen hiermee te lezen!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:33

sluit niets uit, je wordt straks nog bedolven over de voordelen van borstvoeding, toen ik net zwanger was dacht ik net als jij, hoe langer ik zwanger was hoe meer ik wilde weten over borstvoeding en uiteindelijk heb ik ze alle drie eerst 4-6 maanden borstvoeding gegeven. En gefeliciteerd nog, het blijft heel bijzonder.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 22:35

dat kan natuurlijk ok garny95, echter deze gedacht had ik al voordat ik zwanger was..Men vertelde mij toen ook wat jij nu zegt..en tuurlijk mijn gedachte kan omslaan op het moent dat de baby geboren wordt, echter ik ben niet iemand die gauw van een gedachte af te brengen is Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:37

Ik heb 2 kids,nu 10 en 13 jaar oud,maar ik ben toendertijd ook meteen met FV begonnen.
Ik zag het net als jij niet zitten,met dat gekolf en dat gedoe met die tepels en krijgt het kind wel genoeg enzo.
(en daarbij kwam dat ik toen cupmaat F had,en er niet aan moest denken om dat als melkfles te grbruiken) Clown
In flesvoeding zit ook alles wat ze nodig hebben.
Ze zijn nu al lekker groot,niks mis mee.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:40

Ik had er niet echt over nagedacht maar toen mijn ukkie geboren was heb ik het even geprobeerd en had gelijk al zoiets van: dit is niets voor mij, haal maar een flesje Haha!
Ik ben dus ook gelijk met fles begonnen en heb er geen moment spijt van gehad, gewoon makkelijk, ff opwarmen, poeder erbij en schudden maar. Je weet precies wat ze binnen krijgen iedereen kan het, wel zo makkelijk Ja
En de kwaliteit van de flesvoeding is tegenwoordig erg goed.
Ukkie is inmiddels een gezonde kleuter die niets heeft gemist Haha!

Dus als je gevoel zegt dat wil ik niet, gewoon niet doen.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:44

Heeft wel 6 maanden BV gegeven. Maar twijveld bij een eventuele tweede wat te doen. Het was geen feestje zeg maar.... Toch hoor je een hoop verhalen dat het bij een tweede wel makkelijk zou gaan. Dus ik heb met mezelf afgesproken te zien hoe het gaat. maar ga zeker geen 6 maanden door modderen!!!

Dit zijn teksten waar je idd op aangekeken word tegenwoordig. Je word bijna gedwongen BV te geven. Maar ik geloof dat dat niet altijd het beste hoeft te zijn voor je kindje.
Dus idd bij jezelf blijven. Zie je er niks in, dan moet je je niet gek laten maken en het niet doen! Zoals je ziet ben je niet de enige!! En ook die kids worden allemaal groot! En niet per definitie slechter dan de BV kindjes!
Wat een luxe eigenlijk dat we kunnen kiezen!!! Ja toch?

Debbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:55

Hoi
Nog niet echt ervaring want ik moet nog 8 weekjes wachten voordat mijn kindje word geboren maar ik ga ook kv geven. Heb altijd al zoiets gehad dat het niks voor mij was en daar denk ik nunog steeds zo over. Ik had me ook voorbereid dat de vk enzo me zouden gaan proberen om te praten maar niets van dat alles gelukkig. Ik ga niet ontkennen dat bv het beste is voor je kindje maar de kv van tegenwoordig is ook heel goed!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:04

Ik ben bedrijfsarts en je wil niet weten hoeveel vrouwen ik al niet in tranen aan mijn bureau heb gehad. Na tepelkloven, niet lukken van de borstvoeding, borstontstekingen zijn mensen soms helemaal op. En de verloskundigen maar blijven doordrammen en insinueren dat men dan geen goede moeder is. Debbel jij hebt echt mazzel daarmee gehad.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:09

Ik geef wel borstvoeding. Daphne is inmiddels drie maanden en het gaat erg goed.
Het grote voordeel van borstvoeding vind ik dat je 's nachts en 's ochtends niet eerst de melk moet klaarmaken, maar dat je je kindje bij je in bed kunt leggen, aanleggen en gewoon lekker rustig blijven liggen. Geen gedonder met melk aanmaken en verwarmen, flessen steriliseren, etc. Ook heb je je voeding altijd bij je.
Voor mij zijn er veel meer voordelen aan borstvoeding dan aan flesvoeding.
Maar dat houdt niet in dat ik anderen er raar op aan zou kijken wanneer zij ervoor kiezen om flesvoeding te geven.

Debbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:10

Ja het is toch bizar dat ze dat doen. Je bent al een beetje onzeker als je net bevallen bent en dan gaan ze zo lopen zeuren. Ieder zijn eigen keus toch? Ik werk in de kinderopvang en ik merk dat bv geven echt weer iets van de laatste tijd is dat was een hele periode anders hoor.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:17

Laat ieder doen wat voor haar het beste is vind ik. En laat anderen daar wat respect voor opbrengen. Zeker de instanties. Ipv moeders nog onzekerder te maken zouden ze ook wat steun en begeleiding kunnen geven!

RoxyVip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:41

Ik vind het ook ontzettend leuk om jullie ervaringen hier te lezen. Zelf ben ik nu bijna 20 weken zwanger en mag geen bv geven omdat ik medicijnen slik tegen mijn ziekte van Crohn (chronische darmontsteking). Ik hoef me hierdoor niet echt te verdedigen tegen mensen omdat ze dit wel ineens begrijpen. Maar ondanks dat mijn arts het aangeraden heeft, vind ik het geen probleem, ik vind het juist fijn dat ik deze beslissing niet hoef te nemen. Het is gewoon iets waar ik me bij neer moet leggen, maar vind het wel fijn om te lezen hoe anderen dit ervaren hebben!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 15:22

Bij mij heeft er nooit iemand gezegt dat ik borstvoeding moest geven,of dat ik een slechte moeder was als ik geen borstvoeding zou geven.
Ze hebben me nooit veroordeeld over het feit dat ik meteen flesvoeding gegeven heb,en het niet eerst geprobeerd had om borstvoeding te geven.
Ook niet op het consultatiebureau,of in het ziekenhuis.

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:53

Net als RoxyVip heb ik de keuze niet hoeven maken, ik gebruik ook medicijnen waardoor ik geen bv mocht geven.
Bij mijn 1e kindje overigens wel geprobeerd bv te geven maar dat lukte niet (ze begon met 12x 1cc per dag) want ik kon het niet bijhouden dus ze werd al snel bijgevoed maar toch heb ik 5 en halve week gekolfd.

Heb me nooit schuldig gevoeld dat ik flesvoeding gaf, ik vind het belangrijker dat ik me er prettiger bij voel en het kindje dus ook dan dat ik loop te stressen omdat het voeden zo moeilijk gaat.

Groeien doen ze toch wel.

Succes verder met je zwangerschap!

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:05

Hoi ik heb allebei mijn kids de fles gegeven en ik vind het heel handig. Ik sleep zelfs de magnetron mee op vakantie als die daar toevallig niet aanwezig is.
Wat ik ook heel fijn vind is dat iedereen de fles kan geven.

Bij mij hebben ze trouwens wel heel lang lopen zeuren dat ik borstvoeding moest gaan geven , maar ik wist van begin af aan al dat ik dit niet wilde.
Ik vind het gewoon een raar idee , mijn kind aan de borst.
(misschien wel een hersenkronkel van mij hahahaha)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:31

Heb mijn kinderen ook de fles gegeven hoor. Ik had zoiets heb het 9 mnd bij me gehad nu mag paps effe. Nee hoor dat was niet de hoofdrede.Vond het gewoon geen fijn idee, om dat te doen. Vind het nu nog steeds zo, als mensen met hun baby op viste zijn ( of ergens anders) hup shirt omhoog, kind aan de tiet en verder kletsen. Nee zoiets moet je dan lekker prive doen, intiem moment van jou en je baby.
Bovendien vond/vind ik flesvoeding gewoon lekker makelijk. Geen gezeur met volle borsten, doorgelekte shirtjes ect.

Jij moet doen wat jou gevoel je zegt. Als jij ervoor kiest om flesvoeding te doen, prima, jou kind, jou beslissing. En geef je liever borstvoeding dan doe je dat.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 01:21

Ik ben nog geen moeder, maar het schijnt dat het beter is voor de baby om borstvoeding te krijgen. Maar ik kan heel goed begrijpen dat borstvoeding geven nou ook niet echt alles is, vooral niet met andere mensen erbij.