Astma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chientje92

Astma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:03

Hallo,
Wie heeft er hier nog meer Astma?
Ik zelf heb het wel in matige tot erge vorm.
Ik heb er zelf dus best wel last van Knipoog
Jullie misschien nog tips?
Of gewoon om hier jullie verhalen neer te zetten Knipoog
Liefs Marchien

Noeps

Re: Astma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:11

Hmm. Ik heb geen astma, wel de aanleg er voor. Heb jaren van die pufjes gehad, ben er mee gestopt omdat ik het vaak vergat en geen verschil merkte.
5 week geleden moest ik voor longfunctieonderzoek, maar mijn longfunctie is dus maar 75% (combi van roken en geen medicijnen nemen vrees ik) dus ik zit weer op proef aan de medicijnen. Volgende week weer lfondz, ben benieuwd...

chientje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 16:09

Oké dan. Ja dat is niet zo best roken Knipoog Dat is iets waar ik nooit aan zou beginnen Knipoog Vandaag ging et weer mis. Maar heb et weer overleefd Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:15

Ik ben astmatisch en daardoor gevoelig/allergisch voor een heleboel medicijnen die ik nou juist nodig heb voor mijn reuma.

Ik was te laag in gesteld en heb jarenlang de ene na de andere longontsteking opgelopen daardoor. Na longonderzoek ben ik vier maal zo hoog in gesteld (moest ik wel afbouwen) en toen ging het beter. Ik zit nu weer laag, maar heb wel weer problemen, dus ik moet waarschijnlijk toch omhoog, wat ik financieel eigenlijk niet op kan brengen.

Ik ben allergisch voor vanalles dat bloeit. Op dit moment is er bv veel stof van de dennen in de lucht. Het laat een hele gele laag overal op achter. Dan moet ik ook aan de anti-histamine. In februari is het de mimosa in de bloei. Eigenlijk bloeit hier het hele jaar door wel wat wawr ik niet tegen kan. Hei staat hier bv ook het hele jaar door in de bloei.
Maar de luchtvochtigheidsgraad is veel lager, de lucht is droger en dat is wel weer een stuk prettiger.

Iets anders waar ik last van heb is overgang van warm naar koud. Als ik van mijn warme huisje naar buiten in de kou stap, dus.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:45

ik heb ook astma,nu niet meer zo erg als vroeger.

chientje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 17:10

Dat allemaal komt mij erge bekend voor Lusitana!
Ik heb daar ook veel last van.

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:13

Ik heb inspanings astma Verdrietig

Dus ik heb het vooral als ik me heel erg inspan Boos!
Dus met rennen en met dat soort dingen.
soms ook met paardrijden :S
Dat is echt zo vervelend Verdrietig
je moet soms gewoon even stoppen omdat je het zo benauwd heb

Miemserik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:16

Ik heb ook astma en heb er nog vaak last van maar gebruik me medicijnen alleen als het nodig is,
maar heb eens gelezen dat je ze met regelmaat moet nemen ofzo... vroeger moest ik dat wel maar toen ik er een tijd geen last van had ben ik er mee gestopt, en sinds dien gebruik ik het alleen als het echt nodig is.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:17

Ik heb ook astma maar geen last meer van Lachen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:00

Ik heb astma, inmiddels ben ik er voor het grootste deel wel overheen gegroeid. Vroeger zat ik vaak aan de Serevent, Ventolin en Flixotide. Gelukkig nu allemaal niet meer nodig. Ik heb vaak in het ziekenhuis gelegen, ik had vaak longontstekingen dus werd ik opgenomen en aan het infuus gelegd. Met gym had ik er vaak last van en werd ik gepest.
Gelukkig heb ik er weinig tot geen last meer van. Ik fitness gewoon 2 keer per week en merk dat ik een betere conditie krijg.
Wel heb ik steeds meer last van hooikoorts, beetje jammer Boos!

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:32

Ik heb astma.
Vroeger ontzettend erg, zoals hierboven al beschreven veel longontsteking en medicijnen.
Inmiddels begin ik er volgens de artsen wat overheen te groeien, maar het is zeker nog niet weg.
En hooikoorts helpt inderdaad ook niet echt. Clown

chientje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 18:28

Zo erg heb ik et nog niet met long ontstekingen enzo. Gelukkig niet:)
Maar dat is dan wel balen!

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:52

Ik heb ook gehad dat ik Kinkhoest erbij kreeg.. Ik moest elke dag 3 keer overgeven en ik kon me niet inspannen want dan ging ik weer over m'n nek Boos! Als ik zo'n aanval kreeg kreeg ik helemaal geen lucht en klapte ik in elkaar Verdrietig

chientje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 15:31

Dat is wel heel naar allemaal. Pff ben blij dat et met mij nog niet zo heel erg is.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:10

Ik heb ook veel last gehad van astma, maar nu ben ik er aardig vanaf. Ik heb inderdaad wel snel longontstekingen, soms ook zonder dat ik koorts heb. Ook heb ik best wel snel last van hooikoorts.
De laatste paar jaar ben ik van de medicijnen af. Ik had niet meer het idee dat het verschil maakte.

In het normale leven heb ik er helemaal geen last van gelukkig.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:38

ik heb ook astma sinds een jaar...
begon met heel erg hoesten (soort van bronchitus),maar nu is het waarschijnlijk astma,
waarschijnlijk zeg ik omdat ze het niet zeker weten,
ik heb een allergietest gehad,en die was helemaal goed,
nu krijg ik een longfunctie test,
zit al aan de pufjes 5 x per dag (rode dop),en het lijkt alleen maar erger te worden,
ook heb ik erg veel last van slijm,ben 23 maar sta soms echt te roggelen vooral sochtends en met melkprodukten,
dat is vreemd kan sinds deze klachten ook geen koffie meer verdragen,
bij inspanning is het ademgebrek,
paardrijden doe ik elke dag een uur eigelijk,nu vaak om de dag en dan vooral niet galoperen en te gek doen ,want dan heb ik een half uur nodig om op adem te komen,heb gelijk last van mn keel,(pijn) en sta trillend op mn benen naast mn paard,
laatst heb ik denk ik mn eerste echte astma aanval gehad,
ik moest ff de auto aan duwen,
ik kreeg vreselijke pijn op mn borstkast en vrijwel geen lucht ook werd het zwart voor mn ogen...dus ik denk dat ik dan ook onder de inspannings astma val...
grappig wou net vandaag een topic openen over astma...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:45

Ik heb ook astma. Gebruik al jaren medicijnen, sinds ik 6 was ofzo (ben nu 23). Sinds een jaar of 2 ben ik stabiel. Als ik mijn medicijnen maar netjes gebruik, gaat het allemaal goed. Ook met mijn bijbehorende paardenallergie Knipoog Voor die tijd was ik ook regelmatig ziek, maar dat is nu gelukkig over!!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:46

dan komt nu gelijk mijn vraag...hoe doen jullie het met rijden???
ik heb 2 paarden die allebei heel heet zijn en veel beweging nodig hebben,omdat ik nu zo last heb van mn longen heb ik de jongste te koop gezet,
hebben jullie ook weleens voor keuzes gestaan door je astma,die je zonder astma niet had hoeven maken?
ondervinden jullie last met bv springen of wedstrijden?
ik wou graag sgw weer gaan starten ,maar ben bang dat mn longen dat niet meer aankunnen,
en zijn er hier mensen die net als ik op volwassen leeftijd ineens last kreeg van astma/longproblemen?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 21:06

lique schreef:
dan komt nu gelijk mijn vraag...hoe doen jullie het met rijden???
ik heb 2 paarden die allebei heel heet zijn en veel beweging nodig hebben,omdat ik nu zo last heb van mn longen heb ik de jongste te koop gezet,
hebben jullie ook weleens voor keuzes gestaan door je astma,die je zonder astma niet had hoeven maken?
ondervinden jullie last met bv springen of wedstrijden? ik wou graag sgw weer gaan starten ,maar ben bang dat mn longen dat niet meer aankunnen,
en zijn er hier mensen die net als ik op volwassen leeftijd ineens last kreeg van astma/longproblemen?

Een aantal jaren geleden kreeg ik ook heel veel last. Ik ben toen wel blijven rijden, maar alleen recreatief. Wedstrijden en lessen stonden op een laag pitje, dat zat er gewoon niet in. En aan springen hoefde ik al helemaal niet te denken. Ik werd van het rijden steeds duizelig, achteraf bleek dat ik te weinig zuurstof kreeg. Cesartherapie heeft toen geholpen om een andere manier van ademen aan te leren.

In jouw situatie zou ik eerst proberen om weer in balans te komen. Door nu even rustig aan te doen, kan je SGW straks misschien weer oppakken. Probeer de oorzaak van je klachten te achterhalen, en een balans te krijgen tussen medicijngebruik en inspanning. Het is echt wel weer mogelijk, je longen kunnen meer aan dan je denkt. Alleen zal je moeten leren er mee om te gaan!! Als je verder nog iets wilt weten, hoor ik het wel!!

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 11:29

Tegen mij (nou eigelijk tegen mijn ouders, was nog heeel klein) werd vroeger gezegd dat ik CARA had.
Heb tot mijn 6e ongeveer super veel in het ziekenhuis gelegen. Vaak heel ziek, longontsteking, bronchites etc.
Heb denk ik tot mijn 14e ofzo medicijnen gebruikt, en omdat ik ze toen heel onregelmatig gebruikte ben ik er toen mee gestopt.
Eigelijk gaat dit prima, heb er niet heel veel last meer van.
Soms bij grote inspanning dat ik het wat benauwd heb en als ik ziek ben.
Ook hoef ik verder eigelijk nooit op controle omdat het toch goed gaat, wel krijg ik ieder jaar nog de griepprik.
Als ik zo jullie verhalen lees, ben ik blij dat ik er praktisch geen last meer van heb.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 12:02

Ik heb chronische bronchitis, ofwel astma zonder echte aanvallen. Voel me altijd even benauwd, heb ook maar 75% procent longinhoud. Ik moet zeggen dat ik er nu weinig last meer van heb, ik heb begonnen met fanatiek hard te lopen (anders moest ik onder begeleiding van een arts) en ik heb een veel zwaarder pufje gekregen. Echt, wat een uitkomst zeg. Eíndelijk niet meer bijna stikken in het slijm wat ik telkens ophoeste. Ik heb erg zware slijmverdunners, want ik maak gewoon veel te veel slijm aan.

Maar over het algemeen vind ik dat het nu super goed gaat, kijk ik een jaar terug toen hoeste ik mezelf echt helemaal blauw, altijd moest ik rekening houden dat ik weleens heel erg zou gaan kunnen hoesten.. wat een hel zeg.