vleesboom/myomen en emyoom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

vleesboom/myomen en emyoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 18:17

hoi iedereen,

wie heeft er wel eens te maken gehad met een myoom?
bij mijn moeder is laatst een myoom weggehaald met alles erop en eraan en nu blijkt het een emyoom te zijn oftewel een soort kanker heel zeldzaam

wie kent dit?

Nikka

Re: vleesboom/myomen en emyoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:20

Ik heb nog nooit van een emyoom gehoord, weet je wel zeker dat je de juiste naam hebt?

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:23

mijn moeder heeft zelf ook vleesbomen gehad. Een aantal aan de binnenkant van de baarmoeder en 2 aan de buitenkant. Ze hebben bij haar gekozen om de baarmoeder te verwijderen omdat het onbegonnen werk zou zijn om ze te verwijderen.
Ik heb toen ook mee gekregen dat ze kwaadaardig kunnen worden, maar hoe het precies heet weet ik niet

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:27

Vormen kanker van de baarmoeder: endometriumcarcinoom, uteruscarcinoom en cervixca. Verder heb je nog een endometrioom maar dat is geen kanker.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 18:33

ja het schijnt heel zelfzaam te zijn
ze kunnen niet bestralen en chemo heeft ook geen zin
dus het enige wat ze kunnen doen ik opereren en de eierstokken weghalen en dan is het bidden ofzo

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:46

Ik heb even op medline gekeken maar ook daar niks gevonden, weet je het zeker dat het zo heet. Op medline is alle medische literatuur te vinden (wereldwijd)

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:21

Afbeelding

Myomen:
1. onder het slijmvlies van de baarmoederholte, submuceus of in de baarmoederholte, intracavitair
2. in de wand van de baarmoeder, intramuraal
3. aan de buitenzijde van de baarmoeder, subsereus

Afbeelding

Een vleesboom (myoma uteri) is een goedaardig gezwel of knobbel in de spierwand van de baarmoeder. Deze toestand heet ook uterus myomatosus. Vleesbomen groeien onder invloed van het vrouwelijk geslachtshormoon oestrogeen, dus gedurende de vruchtbare periode van de vrouw. Vaak geven ze geen klachten, maar soms kan de grootte of de plaats van de zwelling pijn en ongewoon hevige (menstruatie)bloedingen veroorzaken. Een doodenkele keer verandert een vleesboom in een kwaadaardige tumor, maar dit is zeldzaam.

Vleesbomen variëren in aantal en grootte van een speldenknop tot heel groot. Soms is het myoom zo groot als een meloen en is de baarmoeder in omvang toegenomen als bij een zwangerschap van meer dan vijf maanden.

20% van de vrouwen in de leeftijd van 40 jaar en ouder heeft vleesbomen. Dit komt vaker bij zwarte vrouwen voor. Waarom de ene vrouw wel en de andere geen vleesbomen krijgt is niet duidelijk.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 19:55

die van mijn moeder was ook heel groot 8cm bij 12 cm ofzo..
ze vertelde het aan de telefoon en ik verstond emyoom misschien heb ik het dan verkeerd verstaan, niet dat het iets verandert aan de hele zaak
woensdag gaat ze op gesprek bij het AVL en de 27ste wordt ze geopereerd.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 19:59

Waarom vraag je de goede naam even niet na dan ? Aan je moeder bijv. Lachen

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 20:02

ik heb haar al twee keer gebeld vandaag en ze zijn de hele dag in gesprek en ik denk dat als ik vraag hoe je het schrijft dat ze denkt dat ik me te druk erover maak terwijl ik morgen tentamen heb :S
ik bel morgen wel weer... ik kon ook niks vinden onder emyoom

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 09:27

-> MW

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 10:05

jeetje bestaat dat ook al
haha thnx sizzy

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 12:05

nou ik heb vandaag maar weer eens naar huis gebeld om te vragen hoe het nou heette en het blijkt dus sarcoom te heten

--Kwaadaardige gezwel (- tumor) van het bot-, kraakbeen-, bind-, vaat- of lymfeweefsel. --

nou daar zijn we mooi klaar mee

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:16

Ja een Sarcoom is een lastig ding dat klopt. Hopen dat ie nog mooi een beetje ingekapseld zat bij het verwijderen of zit er nog meer?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 17:51

ze gaan nu onderzoeken of er nog meer zit en sowieso operen dan wel preventief voor als er nog wat mocht zitten dus de eierleider en de eierstokken gaan ze nu ook weghalen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:09

Tsjonge wat een ellende, je moeder komt nu meteen in de overgang he? Hoe oud is ze?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:15

uhm nou ze was al een beetje in de overgang zei ze totdat ze dus last kreeg van die vleesboom en heel veel bloed begon te verliezen elke dag. ze was bang voor een operatie dus ze zouden alternatieve geneeswijze proberen was afgesproken met de huisarts maar dat ding bleef maar groeien. ik denk dat ze er al een half jaar mee rond heeft gelopen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:16

oh ze is trouwens 53 (of 54)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:19

Dat zegt niet alles hoor, dat ze er een half jaar mee rond gelopen heeft. Het type tumor en wat ze noemen de differentiatiegraad is ook heel belangrijk voor de prognose.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 09:40

vandaag is er een gesprek in het AVL,
mijn vader is daar een tijd geleden behandeld dus mijn moeder kan daar zo weer terecht
dat is wel fijn
volgens mij gaan ze ook een mri maken en vlak voor de operatie een ct scan.... weet jij wat een ct scan is?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:27

Hoe is het er nu mee? Ik had je berichtje niet gezien en niet geantwoord. Sorry.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:25

De vriendin van mijn pa heeft het gehad, bij haar is de baarmoeder verwijderd.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 15:56

Sorry iedereen,

ik was even overspoeld met tentamens en opdrachten (en geen internet) maar nu ben ik bijna klaar met alles en er is ook weer veel gebeurd,

hoe het ermee staat..
inmiddels is ze voor de tweede keer geopereerd en het viel haar niet mee. weer die snee open
naast haar in de kamer lag een illegale chinees die geen nederlands sprak dus echt leuk gezelschap had ze niet. Ze is al weer een paar weken thuis maar die slimme artsen (ze doen hun werk heel goed hoor maar dit was natuurlijk wel een beetje voorspelbaar) hebben geconcludeerd dat ze nu twee keer geopereerd hebben en dus in het 'besmette'weefsel hebben gesneden. Of tewel weer kans op uitzaaiing.
hoewel die kans niet zo groot is (in 90% van de gevallen komt het niet terug) begint mams maandag een 5 weken bestraling. Het zal waarschijnlijk zwaar worden omdat ze een groot gebied gaan bestralen als welliswaar met lichte dosis maar er worden ook vitale organen geraakt.

emotioneel gezien loopt het ook niet zo lekker thuis. mijn vader is 1.5 jaar geleden behandeld voor ook iets zeldzaams en is net weer een beetje op de been en nu is mams dus aan de beurt.

anyway, vrijdag lever ik op school mijn laatste opdrachten in en dan ben ik van plan om veel meer naar huis te gaan zodat ik daar de boel een beetje kan opvangen..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:36

Het is ook allemaal niet niks! Heel veel kracht toegewenst!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 12:10

dank je, vanaf maandag begint ze in het AVL dat worden vijf zware weken