coeliakie, wie heeft dit ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maar10e

coeliakie, wie heeft dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 22:38

ik ben wel eens benieuwd wie er op bokt ook coeliakie heeft.
dit is een moeilijke naam voor gluten intollerantie. Clown
bij mij is het nu een jaar bekend.

ben benieuwd!

milo

Re: coeliakie, wie heeft dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:13

haha,ik dacht dat je eten bedoelde Haha!

sorry Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:26

Even de zoekfunctie gebruiken er is al eens eerder een topic hierover geweest waar ook veel in staat Knipoog

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:33

De dokters dachten bij mij dat ik dit had, heb een haf jaar aan het dieet gedaan hielp niet echt veel. had ook niet de meest voorkomende klachten ervan .. uit eindelijkj gestopt en het gaat weer beter met me , vraag me niet hoe Tong uitsteken

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:06

Mijn nicht heeft het ook. Ze hebben het ontdekt na ongeveer een jaar. Haar hele darm is nu aangetast. (De darmvlokken). En nu moeten haar darmen dus herstellen. Ze is erg vaak ziek, maar het gaat wel een stuk beter nu ze weet dat ze dit heeft Lachen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:20

een oude klasgenoot van mij heeft het al erg lang ( is ook vreslijk mager )

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:39

Mijn nicht heeft dit ook, al jaren. En het gaat heel goed met haar nu ze weet wat ze wel en niet mag eten. Lachen

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 20:40

Hoi meis!

Mijn zus heeft dit ook..mijn moeder is drager van deze aandoening. (mijn broertje en ik hebben het niet, maar wel erg gevoelige darmen!)
Ik weet precies hoe moeilijk het dus is om je aan zo'n dieet te houden!
En hoe duur de speciale voedingsmiddelen zijn Ach gut

xxx ellen

DiLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:02

Ik heb ook coeliakie. Al sinds mijn 2e. Mijn moeder en oma hebben het ook allebei.

Ik heb zelf geen moeite om aan het dieet te houden omdat ik gewoon niet anders weet.
Ik kan soms wel verlangen naar een lekker broodje bij de V&D, als ik die geur ruik. Maar verder; nee hoor, ik vind het prima zo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:04

ik had er nog nooit van gehoord, lijkt me erg vervelend om niet te kunnen eten waar je zin in hebt

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:05

Wat houd dit precies in dan?

DiLiberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:13

Ik heb even wat informatie over coeliakie van internet (Nederlandse Coeliakie Vereniging) geknipt en geplakt. Misschien wordt het dat wat duidelijker wat coeliakie is, LadyElmira.

Wat is Coeliakie

Coeliakie is een intolerantie, lees onverdraagzaamheid, voor gluten, de in alcohol oplosbare eiwitfractie van tarwe, haver, rogge, gerst, spelt en kamut.

Bij mensen met coeliakie veroorzaakt voedsel dat gluten bevat, beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm. Daardoor kan de darm zijn werk niet goed meer doen. Een gezonde dunne darm heeft aan de binnenkant een groot aantal darmvlokken, die samen een enorm oppervlak voor voedselopname vormen. De darmvlokken van een coeliakiepatiënt kunnen geen gluten verdragen. Ze worden erdoor kapot gemaakt (vlokatrofie), waardoor een slechte opname van de bouwstoffen uit het voedsel kan ontstaan. Het lichaam heeft deze bouwstoffen nodig om normaal te kunnen functioneren en bij kinderen tevens om te groeien.

Niet opgenomen bouwstoffen verlaten met de ontlasting weer het lichaam. Als gevolg hiervan kunnen klachten ontstaan als diarree, verstopping, groeistoornissen, humeurigheid en vermoeidheid. Ook kunnen tekorten ontstaan aan onder meer vitamines en ijzer. De enige manier om deze klachten te voorkomen of te bestrijden is het volgen van een dieet waarin gluten niet voorkomt. Dankzij het glutenvrije dieet kan het dunne darmslijmvlies zich herstellen. Heeft men eenmaal een overgevoeligheid voor gluten, dan blijft die het hele leven bestaan. Telkens wanneer de darmwand met gluten in aanraking komt, ontstaat er een beschadiging. Het dieet moet men dan ook het hele leven blijven volgen. Bij niet behandelde coeliakie bestaat een verhoogde kans op complicaties, zoals onder andere verminderde fertiliteit, miskramen, botontkalking, neurologische en psychische problemen.

De klachten
Kinderen met de klassieke vorm van coeliakie presenteren zich vóór de leeftijd van twee jaar met diarree, slechte groei, platte billen en een bolle buik. Tegenwoordig blijkt dat de verschijningsvorm, zowel bij kinderen als bij volwassenen, verandert: men kan zich presenteren met een enkel symptoom als buikpijn, obstipatie, kleine lengte, verlate puberteit, bloedarmoede of soms kan men zelfs zonder klachten zijn.

Bij kinderen beginnen de klachten meestal kort nadat ze voor het eerst voedsel met granen eten. Wordt coeliakie op latere leeftijd vastgesteld, dan kan blijken dat de overgevoeligheid voor gluten zich pas later heeft ontwikkeld. Waarschijnlijk is echter dat deze mensen de aandoening al hun hele leven hebben, maar doordat zij zo weinig klachten hadden, is er nooit aan coeliakie gedacht

Klachten of verschijnselen kunnen zich globaal in twee hoofdgroepen voordoen: als gevolg van voedingstekorten en als gevolg van een minder goede werking van de darmwand.

De meest voorkomende verschijnselen van coeliakie zijn:

· chronische diarree
· smeuïge, stinkende ontlasting
· overmatige ontlasting ("remsporen")
· huilerigheid, depressiviteit
· ondergewicht, dunne armen en benen
· groeistoornissen bij jonge kinderen
· opgezette buik
· verstopping
· bloedarmoede
· weinig eetlust
· overgeven
· botontkalking

Gewrichtsproblemen, zoals reumatoïde artritis, een verstoorde vochthuishouding (droge ogen) zoals het syndroom van Sjögren, kunnen aanleiding vormen om op coeliakie te onderzoeken.

Bepaalde aandoeningen treden veelvuldiger op samen met coeliakie. Zo kan een aantal mensen met coeliakie niet tegen melksuiker (lactose). Dit wordt ook wel lactose intolerantie genoemd. Deze mensen moeten niet alleen een dieet volgen dat geen gluten bevat, maar dat ook weinig lactose bevat. Dit lactosebeperkt dieet is meestal tijdelijk. Als de darmwand zich heeft hersteld, kan worden gestopt met de lactose beperking.

Bij mensen met coeliakie komt vaker diabetes (suikerziekte) voor dan bij de rest van de bevolking. Ook bepaalde schildklierafwijkingen (een te snelle werking van de schildklier) komt meer bij coeliakiepatiënten voor; er is evenwel geen sterk verband gevonden. Coeliakie wordt bovendien iets frequenter gezien bij mensen met het syndroom van Down. Zij hebben overigens vaker last van aandoeningen die met een verstoring van het afweersysteem te maken hebben.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:18

Mijn vriend heeft al zijn hele leven coeliakie. En ik ben er dus behoorlijk bekend mee. Ik vind het soms moeilijker dan hem. Dat ik iets wel mag eten en hij dat dus niet mag. Maar gelukkig zijn er tegenwoordig veel lekkere (en dure!!) dingen te koop die glutenvrij zijn zoals bij le poole. Ook maak ik toch wel veel dingen zelf voor hem dat gaat tot nu toe ook behoorlijk goed.

Helaas heeft mijn vriend sinds januari dit jaar ook diabtes type 1 (dus met insuline spuiten) iets wat toch wel vaak hand in hand gaat met coelikie. (als je coeliakie hebt heb je vehoogde kans op diabetes type 1 en andersom). Het is soms best even lastig maar er is goed mee te leven! Gelukkig maar Lachen

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:29

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik dit misschien ook heb en krijg er binnenkort onderzoek naar,... had het niet verwacht en ik weet ook totaal niet wat ik moet gaan verwachten als ik het echt blijk te hebben!

Maar10e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 18:10

ik vond het in het begin erg zwaar om me aan het dieet te houden, maar nu een jaar later ben ik het helemaal gewend en vind ik het niet zo erg meer. Ach gut
alleen het verlangen van lekkere broodjes zoals croissants Vingers aflikken oid is nog wel erg groot. Haha!
succes met het onderzoek!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:46

bij mij dachten ze dat ik het had..... gelukkig is het niet zo Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:13

natje93 schreef:
bij mij dachten ze dat ik het had..... gelukkig is het niet zo Haha!

Wat heb je dan wel? En welke onderzoeken heb je gehad op welk gebied,.... pffff heb zoveel vragen Scheve mond