Kiezen laten trekken onder narcose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kirja

Kiezen laten trekken onder narcose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 14:32

Hey allemaal,

Er moeten dus een aantal (2 of 3) kiezen getrokken worden, 1 moet er misschien uitgesneden worden.
Maar omdat ik daar dus geen fijne ervaringen mee heb, wil ik het niet gewoon met een verdoving laten doen..
Toen ik 7 jaar was moest er een kies getrokken worden, ik werd dus verdoofd...maar de verdoving werkte niet, toen begon de tandarts dus te trekken en ik heb daar heel de buurt bij elkaar gegild van de pijn Vork
Toen zei ik dus dat het niet verdoofd was maar hij trok gewoon door en werd kwaad want ik moest me niet aanstellen Boos!

Daarom wil ik graag helemaal weg gemaakt worden..
Heeft iemand hier ervaringen mee?
En kun je daar gewoon zo een afspraak voor maken of moet je dan door de tandarts doorverwezen worden?
En als er een kies uitgesneden word krijg je dan altijd hechtingen?

LiVetime

Re: Kiezen laten trekken onder narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:47

Ik heb op mn 11e ook kiezen moeten laten trekken, maar ik was echt goed verdoofd hoor. Ik voelde er niks van. Het ligt dan toch echt aan je tandarts. Zou eerder een andere tandarts kiezen dan onder narcose gaan. Narcose is nou ook niet bepaald een gezond alternatief.
Ik heb mn kiezen laten trekken, waarbij er eentje afbrak. Hiervoor moest ik gelijk naar kaakchirurg die een snee in mn kaak maakte en het restant eruit haalde. Boel werd weer dicht gemaakt met een paar oplosbare hechtingen. Behalve dit voorval, geen slechte ervaringen gehad met de tandarts en zeker niet met verdovingen. Haha!

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 14:56

Helaas zit er hier verder maar 1 goede tandarts in de buurt, maar die neemt geen klanten meer aan van de tandarts waar we nu bij zitten omdat hij er al behoorlijk veel van hem heeft Sigaar
Ow heerlijk, ik kan niet tegen hechtingen Clown

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:16

Ten eerst vind ik het dom van je tandarts dat hij niet gecontroleerd heeft of je verdoving wel goed werkte. Heb zelf ook 2 kiezen laten trekken en voordat hij begon ging hij eerst met een ding in mijn tandvlees prikken om te kijken of de verdoving wel goed werkte.
Als ik jou was zou ik gewoon tegen je tandarts zeggen: Ik wil zeker weten dat de verdoving goed werkt!. En onder narcose is dat wel zo slim?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:43

narcose doen ze echt bijna nooit,zou er niet op rekenen!
ook met een narcose kan genoeg fout gaan.

mijn tandarts(heel lieve rustige man)vraagt me,als de verdoving erin zit,of ik nog wat voel(prikt ie ff hier en daar)en dan begint hij,en als ik wat voel spuit hij nog bij.

ik ben ook stervensbang,maar heb zo'n aardige tandarts dat het nu te doen is,ondanks dat ook ik een rotervaring heb(mag je voor Pm-en)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:52

Bij mij zijn mijn 4 verstandskiezen in oktober vorig jaar tegelijk onder narcose getrokken in het Rijnstate ziekenhuis in Arnhem. Moet er wel bijzeggen dat ik een verwijzing van mijn tandarts had.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:20

Onderschat de risico's en bijwerkingen van narcose niet. Elke narcose is een aanslag op je lichaam en je hebt kans om er erg lang last van te hebben.
Er is een tandheelkundige kliniek waar ook anesthesisten werken, die behandelen met narcose. Weet niet waar ze zitten of hoe het heet.

Je mag, als je een normale verdoving hebt, absoluut geen pijn hebben. Druk voelen mag, pijn absoluut niet. Dat jij toen toch pijn hebt gehad is natuurlijk heel vervelend. Als het bij ons in de praktijk niet zeker is dat de verdoving goed werkt dan wordt er opnieuw verdoving gegeven. Iemand mag gewoon geen pijn hebben.
Ben je nog steeds bij diezelfde tandarts?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:49

Als je in het ziekenhuis je kiezen laat trekken verdoven ze echt wel goed. Die gasten doen de hele dag niks anders.

Als je er erg tegenopziet kan je een rustgevend middel halen bij je huisarts. Heb ik toen ook gedaan. Ik was zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo bang, maar het is zelfs mij gelukt Ja

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:52

ik heb 8 jaar geleden ook alle 4 mijn verstandskiezen onder algehele narcose laten trekken. Voelde me na de narcose misselijk, maar daar kreeg ik weer iets voor. Ik zou het zo weer laten doen, was bij een kaakchirurg in Breda in het Ignatiusziekenhuis. Mijn tandarts had me daar naar doorverwezen. Het enige wat jammer was, was dat het 1 dag voor kerstavond was en dat ik het kerstdiner door de blender heb bewerkt voor ik kon eten Dromen

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:54

Heb goede ervaringen met het laten trekken van 4 verstandskiezen in 1 keer onder narcose. Heb dit laten doen bij de Amalia kliniek in Kerkrade, klein nadeeltje kan zijn dat je de kosten voor narcose zelf moet betalen. De narcose is niet zo zwaar als bij bijv. een operatie je schijnt gewoon te reageren op wat de tandarts vraagt en je houd controle over het slikken (heb van de hele "operatie" niets gemerkt en ga 1 x per jaar naar Kerkrade voor controle en evt. een behandeling onder narcose. Ben er niet trots op maar ben een ontzettende angsthaas (te veel negatieve ervaringen met tandartsen en daarbij werken bij mij de verdovingen niet)! Op deze manier houd ik toch een mooi en bovenal gezond gebit Lachen

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:13

nou ik ben onder narcose geweest voor een operatie, en geloof me, daar was ik niet blij van Ziek gal gespuugd, echt verschrikkelijk.
óók heb ik mijn vier kiezen laten trekken én een tand weg laten snijden in mijn gehemelte, alleen met plaatselijke verdoving. die spuiten zijn heel vervelend, ik ben geen spuitenheld en het was een rotplek, maar ik heb het trekken niet naar gevonden. je krijgt ook een groen kleedje voor je ogen dus je ziet niks.

goede tip: na het trekken ibuprofen nemen, voordat je de kiezen begint te voelen. dan ben je de pijn voor en dat scheelt heel veel. tip van de dokter Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 06:48

idd goede tip milo.

ik vind wel dat sommigen erg licht over narcose denken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:06

een narcose daar kan je nog maanden last van hebben, heb het 2 keer gehad maar duurde een jaar voor dat het mijn lichaam uit was.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:39

Mijn zus laat haar tanden en kiezen trekken binnenkort
onder narcose omdat ze echt bang is.
En niet een beetje bang ze sch**t echt 1000 kleuren en
was al eeuwen niet bij de tandarts geweest.

Er zou er veel gesneden moeten worden en
is in overleg gegaan met haar tandarts en ze is door
verwezen naar de kaakchirurg.
Deze man heeft haar bekeken en gezegt dat ze een afspraak
moest maken bij de anesthesist.

Ze heeft afgelopen maandag een gesprek gehad waarom
ze onder narcose wou en deze gesprek is voor haar positief
uitgevallen. Nu moet ze alleen afwachten wanneer ze wordt
opgeroepen voor de behandeling. Dit kan snel gaan omdat ze
naar een ander ziekenhuis wil gaan waar de wachtlijst veel korter
is dan van het ziekenhuis hier.

Ik ben ook geen held in tandartsen en kaakchirurgen maar ik doe alles
met een gewone verdoving.... bij mij is in mijn mond geen enkel plekje
meer over die niet aangeraakt is door de kaakchirurg en dit allemaal
met verdoving en flink wat moed Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:52

dapper van jou paddington.

ik schijt ook echt 7 kleuren als ik eens moet.
maar mijn tandarts is zo rustig en kalm dat ik amper de kans krijg om me druk te maken.
al heb ik wel altijd onwijze spierpijn de dag erna(jaja Haha! )
omdat ik zo gespannen als een boog in de stoel lig.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:00

Mijn vriendin heeft een kies weg laten snijden onder narcose. Zij is ook heel bang. Vooral voor spuiten. Dit kwam doordat ze al eerder naar de kaakchirurg moest en daar problemen heeft gehad met verdovingsspuiten en nadat ze was geholpen moest ze nog heel vaak midden in de nacht terug, omdat het bloedde als een rund, doordat ze per ongeluk een ader hadden geraakt. Zij vond de narcose wel erg fijn. Ik zou het niet willen, ik zou naar een tandarts gaan, dan maar iets verder. Je wilt toch niet nog langer door hem worden geholpen? En dan daar gewoon een spuitje Lachen Een narcose is niet niets!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:42

Ik zei tegen de tandarts dat ik erg bang was, toen zeiden ze in het ziekenhuis dat je dan ook onder narcose mocht. Toen dacht ik NEEEEEEEEEE dan ben ik nog liever bij Clown. Dan weet ik in elk geval wat er gebeurt.

Jezelf 'sederen' met alprozalam of valium is ook heel effectief. Je bent er niet ziek van maar je ligt evengoed zo stoned als een garnaal in de operatiestoel. En echt waar je vindt alles prima Haha!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:10

Snoevie schreef:
idd goede tip milo.

ik vind wel dat sommigen erg licht over narcose denken.

Nou sorry maar ik vind weer dat sommige te makkelijk denken over de angst die iemand kan hebben voor de tandarts. Als ik alleen op controle moet ben ik al 2 weken van te voren niet meer normaal aanspreekbaar en ik eet ik bijna niet. Moet je nagaan als ik een behandeling moet ondergaan. Zelfs nachtmerries of niet kunnen slapen komen dan in de maand voor de afspraak zeer regelmatig voor. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan de tandarts denk. Heb nu ook angstherapie in het AZU.

Ik weet zelf ook wel dat de risico's zijn van een narcose. Maar zoveel stress etc lijkt me ook niet goed voor je lichaam. Nog maar het moment van de behandeling daargelaten hoe ik dan soms kan reageren.

Sorry misschien dat ik zo reageer maar ik zie dit als onbegrip en als je echt echt echt bang bent dan steekt dat.

Je hoeft hier wat mij betreft niet op te rageren hoor. Ieder zijn mening ik hoop alleen dat er wel nagedacht wordt over dat tandartsen je echt niet zomaar een verwijs brief meegeven en dat echte angst heel anders is als een beetje bang voor de tandarts aangezien niemand graag naar de tandarts gaat

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:29

Angst is onvoorstelbaar voor mensen die het niet hebben.

Ik probeer weleens uit te leggen waarom een lift en de trein voor mij zo eng zijn.... Nagelbijten / Gniffelen

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 19:06

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik ben inmiddels al een jaar niet meer bij de tandarts geweest, ik zou naar een andere mogen gaan... daar had ik al een afspraak voor gemaakt maar die heb ik moeten afzeggen omdat ik migraine had en daardoor mag ik daar niet meer komen Boos!

@arabesk: hoe heet dat spul? en wat doet het precies?
@kimbuuron: hey dat is hier vlakbij!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:02

ik had 'alprozalam' 10 mg. Vraag maar aan je huisarts. Je wordt er heel rustig en ontspannen van, je voelt je alsof je als zes weken op een mooi strand op Bounty Island vakantie aan het vieren bent. Haha!

Je gaat er niet van hallucineren, maar je bent gewoon heel rustig. Het voordeel is ook dat je je na de behandeling niet meer alle details kunt herinneren en de tijd lijkt heel snel te gaan. Ging het bij mij ook wel misschien hoor!

Ze moesten een kies die dwars lag (!!) uitboren en uitsnijden, maar ik stond na 10 min al weer buiten! Het gaat echt sneller dan een gaatje vullen.

chirurg "Oh dat is een hele lastige"
ikke " ngggakeij hij ligt dwars"
chirurg boort
Chirurg vloekt "ik krijg m er niet uit, ik ga m nu in zessen boren"
ikke " jaa prima joh"

Na de behandeling vroeg ik of ik de brokstukken kies nog even mocht zien. Daar lag mijn grootste angst waar ik al tien jaar tegenop had gezien! In zes stukken en ik zou ze nooit meer terug zien Go jij! Go jij!

Neem maar van mij aan dat het zo voorbij is en met zo'n pilletje is het goed te doen. Je kan ook meteen weer naar huis, lekker gaan slapen, pijnstiller nemen, het eerste uur goed koelen met een washandje met ijsblokjes erin 5 min koelen 5 min rust 5 min koelen etc.

IJsblokjes bij voorkeur al mee naar ziekenhuis in thermosfles oid. Direct koelen.

Ik heb geen pijn gehad!! Ik had na een dag al zonder pijnstillers gekund, maar je moet ze evengoed slikken omdat ze ook ontstekingsremmend werken.

Verder moet ik er ff bij zeggen dat ik echt PANISCH was voor injectienaalden. Toen ik een tetanusspuit moest halen bij de HA lag ik drie weken wakker 's nachts. Ik zag nog niet gebeuren dat iemand ooit een naald in mijn mond kon zetten. Alle gaatjes die ik ooit had heb ik laten boren zonder verdoving Gestoord. Ik ging liever dood van de pijn dan een naald in mijn bek. Haha!

In het ziekenhuis zijn ze heel kundig en ik voelde niets van de spuiten ze zijn heel snel en lopen niet te pielen. En zeker met zo'n pilletje laat je alles wel toe hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:09

Oja en als je kies gewoon rechtop staat is er in een poep en een scheet uit. Je voelt dat ze 2x een beetje wrikken en dan is het *plop*. Ik had het amper door Haha!

Ik had dus 1 kies die overdwars lag en 1 die gewoon zat.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:09

hoi

Misschien word je van deze site iets wijzer
http://www.narcosetandarts.nl/
Angst is een heel erg iets ,kan iemand die er geen last van heeft
zich bijna niet voorstellen......
sterkte ermee en niet te lang proberen uit te stellen wordt het niet gemakkelijker van om dan weer te gaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:24

@chickey: ik denk er helemaal niet te licht over,te meer omdat ik zelf ook erg bang ben.
maar SOMMIGEN denken zo van: ach nou dan ga ik maar onder narcose.
dan is idd een tabletje diazepam of alprazolam een veel betere optie.
ga mij niet vertellen dat ik niet weet wat angst is,want mijn vader heeft het nog veel en veel erger dan ik en zelfs hij is nog nooit onder narcose voor zoiets geweest,al zou hij het stiekem nog wel willen ook.
en zelfs zijn tandarts(zelfde als de mijne)schrijft voor hem niet zo'n verwijsbrief.
geloof me,mijn vader heeft altijd een grote muil maar is echt heel erg bang voor de tandarts en zeker voor de kaakchirurg

narcose is echt een heftig iets.
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 29-03-07 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:26

Ik ben nog banger voor narcose dan voor een naald, dus bij mij was de keus snel gemaakt Haha!