bloeddruk: verschil tussen boven- en onderdruk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

bloeddruk: verschil tussen boven- en onderdruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 23:55

Ik heb al wat gegoogled, maar kon nergens vinden hoe groot het verschil tussen boven- en onderdruk mag zijn.
Een paar dagen geleden had ik 12 over 5. Die 12 is normaal, maar die 5 is -zeker voor mijn doen- wel erg laag... Is het té laag?

polbo

Re: bloeddruk: verschil tussen boven- en onderdruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:01

Het verschil tussen boven en onder druk moet ongeveer 70 zijn. Heb ik vorig jaar geleerd tijdens een bio les Knipoog

Maar ik snap eigenlijk niet wat je met 12 over 5 bedoelt Blond Normaal lig je bloed druk toch ergens tussen de 130 en 60.... okay ik begrijp het 13 over 6 Tong uitsteken

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 00:59

Het verschil tussen boven- en onderdruk doet er meestal niet echt toe.
Eigenlijk is het de onderdruk die telt. Een bovendruk kan per minuut verschillend zijn. Deze kan omhoog schieten bij spanningen en inspanningen (en nog meer dingen). Een onderdruk van 50 is inderdaad wat aan de lage kant, maar niet echt schrikbarend hoor! Probeer rustig op te staan e.d.
Er zijn helaas niet echt middeltjes om de bloeddruk omhoog te brengen. Wat je wel kan proberen is zoute drop te eten
succes!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 10:16

Ik had een bloeddruk van 90 om 47.. te laag dus. Op dat moment snapte ik ook waar het zweverige gevoel vandaan kwam. Net als wat hierboven gezegd wordt, medisch gezien let de HA altijd op de onderdruk, bovendruk wordt daar wel in meegenomen. Ik geloof dat het te maken heeft met het rondpompen van je bloed naar je hart en vanaf je hart..stom eigenlijk dat ik dat ook niet exact weet..oops. haha.
Afijn, het rare is op het moment dat ik ging sporten steeg mijn onderdruk naar de 70 en bovendruk naar 120, welke gezond is. Opzich is dat wel logisch, bij inspanningen, maar ook daarna. Ik weet niet of jij sport?
Salmiakballen eten doe ik nu altijd als ik me weer wat loom voel en bewegen is erg belangrijk.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:10

Bovendruk is hoe snel het bloed UIT je hart gepompt wordt en onderdruk hoe snel het weer richting je hart gaat. Toch? Clown

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:42

een bloeddruk van 12 over 5?
Ik neem aan dat je 120 over 50 bedoeld,
geen slechte bloeddruk, alleen de onderdruk is wat laag,
het verschil tussen die 2 maakt niet zo heel veel uit.
de bovendruk is vaak verschillend per persoon, deze ligt vaak tussen de 110 en 140
en de onderdruk moet eigenlijk altijd wel tussen de 60 en 80 liggen.

Ik weet niet wanneer en onder welke omstandigheden jou bloeddruk is gemeten, dat verschilt ook heel erg.
maak je er iig maar niet te druk om Knipoog

@Talisa:
Nee, de bovendruk is wanneer het hart bloed in de aorta pompt (dus wanneer je voor het eerst het hart hoort kloppen)
en de onderdruk is het wanneer de slagaders 'ontspannen' zijn zegmaar Lachen (dus wanneer je voor het laatst het hart hoort kloppen )

*spreekt zij zuster Sigaar

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:49

Medousa schreef:
een bloeddruk van 12 over 5?
Ik neem aan dat je 120 over 50 bedoeld,
geen slechte bloeddruk, alleen de onderdruk is wat laag,
het verschil tussen die 2 maakt niet zo heel veel uit.
de bovendruk is vaak verschillend per persoon, deze ligt vaak tussen de 110 en 140
en de onderdruk moet eigenlijk altijd wel tussen de 60 en 80 liggen.

Ik weet niet wanneer en onder welke omstandigheden jou bloeddruk is gemeten, dat verschilt ook heel erg.
maak je er iig maar niet te druk om Knipoog

Bovendruk maakt niet zo veel uit, hoe hoger de leeftijd hoe hoger vaak de bloeddruk. Bij iemand van 70 is een bovendruk van 170 heel normaal.
De onderdruk ligt normaal tussen de 70 en de 90, maar ik zelf heb bijvoorbeeld altijd een onderdruk van 60. 50 is wel wat aan de lage kant, maar met wat heb je het gemeten? Thuis apparaten zijn meestal niet zo heel erg betrouwbaar. Maar als je jezelf goed voelt is het niet zo'n probleem, je zal wat sneller duizelig zijn met opstaan en smorgens zal je waarschijnlijk wat duizlig zijn.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:56

ja ze zeggen van de bovendruk dat het 100+je leeftijd mag zijn,
dus dat maakt idd niet zoveel uit maar het is vaak wel dat een tensie van 120-70 een mooiere tensie wordt gevonden dan eentje van 180 - 70

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:05

Mja het is net wie je hebt, mensen die gewend zijn bloeddruk van oudere mensen te meten hechte aan die bovendruk niet veel waarde. Wij zeggen dan dat ze een bloeddruk van een jong bloempje hebben Tong uitsteken

Maar nog even naar de topic starter, als je er meer over wilt vinden moet je eens op systole ( bovendruk ) en diastole (onderdruk ) zoeken. Het heeft in iedergeval te maken met de druk op je slagaders.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:19

Over de boven/onderdruk:
Het hart pompthet bloed stootsgewijs je lichaam in. Iedere keer pompt hij een deel de aorta in, dan een tijdje niets, dan weer een deel, en zo gaat dat door. Hierdoor ontstaan er dus een soort golven zoals op zee, dus een verdikking van je slagaders (door die grote hoeveelheid in 1x keer), dan een verdunning omdat er toen niets in werd gepompt, en dan weer een verdikking.
De bovendruk is dan de druk die aanwezig is bij zo een verdikking. De onderdruk is de druk die aanwezig is bij zo een verdunning.
Overigens heb je dit alleen in je slagaderen en niet in je gewone aderen.

Je onderdruk is inderdaad aan de lage kant, maar dit hoeft geen kwaad te kunnen. Je kan misschien een keer langs de huisarts om te vragen of het een afwijking is veroorzaakt door een ziekte, of dat jij standaard zo een lage bloeddruk hebt.