Landurige rugklachten na val

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Volkoren

Landurige rugklachten na val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 13:22

Inmiddels is het 4 weken geleden dat ik van mijn paard gevallen ben. Beetje spierpijn gebeurd wel vaker. Na 2 weken toch maar naar de huisarts gegaan omdat het niet minder werd. Daar kreeg ik te horen dat mijn spieren overbelast waren, dus met paracetamol naar huis en maar afwachten. 2 weken later weer gebeld omdat de pijnstillers niet hielpen en het nog niet minder werd. Advies; een week zo min mogelijk doen. Nu ben ik weer een halve week verder en lijk ik alleen maar meer last te krijgen. Ik heb gebeld en vanmiddag heb ik weer een afspraak bij de huisarts om nogmaals te kijken en misschien doorgestuurd te worden voor foto's.

Ik vroeg me af of er mensen zijn met ervaring hiermee. Of met een overbelaste rug, hoe lang dit kan duren? Ik heb het idee dat de huisartsen het liefst alles proberen voordat ze me doorsturen. Aangezien me het al 3x gezegd is als het niet overging dat ik doorgestuurd word en ik elke x toch maar weer langs moet komen en ze weer wat anders verzinnen.
Laatst bijgewerkt door Volkoren op 23-03-07 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re: Landurige rugklachten na val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:26

Ik zou eens een bezoekje aan een chiropractor plegen, misschien is er iets verschoven na je val? Ik ben oudejaarsdag van mijn paard gevallen en mijn stuitje gekneusd, en heb daar ook nog steeds last van, ondanks dat ik bij de chiropractor loop.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 13:31

belangrijk : rust roest
ik ben ook rugpatient (in september al 10 jaar) na een zware val van een paard en hoe minder ik doe hoe meer last ik krijg.

blijven bewegen maar niks forceren, desnoods op voorhand je spieren opwarmen dmv kersenpittenkussentje (als je het kent)
proberen uit te vissen bij welke bewegingen je meer last krijgt, nadien kan je die bewegingen oefenen zodat je spieren sterker worden.
rustig opbouwen

chiropractor = kraker niet?
daar moet je mee opletten, hoe meer je gaat hoe meer speling er op je gewrichten komt (ik spreek uit ondervinding), probeer dat dus te beperken.

ik hoop dat je ervan af komt
cassidy jij ook natuurlijk Lachen

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:54

Ik ben nu 2 jaar rugpatient. En bij mij helpt het om inderdaad te blijven bewegen, zelf als je zit, blijven bewegen. Met je schouders, even je bilspier aanspannen, je bekken kantelen. Voor mij helpt stilzitten/liggen niet.
Verder krijg ik weer meer last als ik niet om mijn houding denk. Mijn ervaring is dat, als ik last heb van mijn rug, ik een andere houding ga aannemen om de pijn te 'ontlopen' dan neem ik houdingen aan die niet bevordelijk zijn voor mijn rug. En word het eigenlijk nog erger.

Ik ben trouwens een tegenstander van paracetamol gebruiken als je een overbelast rug hebt. Ik zal je uitleggen waarom.
Als je een overbelaste rug hebt moet je natuurlijk wel blijven bewegen. Maar als je een paracetamol neemt voel je de pijn niet. Je voelt dan dus niet wat je wel en niet kan met je rug. Dus als je dan denk: 'Oh, ik kan wel weer de was ophangen' Kan dat ervoor zorgen dat je pijn nóg erger word.
Natuurlijk is het je eigen keuze om te kiezen of je een pijnstiller slikt of niet. Ik raad het je alleen niet aan.

Heel veel succesmet je rugklachten! Ik hoop dat je er gauw weer van af bent!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:36

Als er op de foto's niks te zien is, rustig gaan bewegen.
Misschien fysio proberen?

Ik ben het met Cootjuh eens wat pijnstillers betreft.
Ik heb een keer diclofenac gebruikt, 3 maal daags, omdat ik enorme last van m'n rug had. Na een paar dagen heb ik m'n hele keuken kozijn en plafond staan schilderen omdat ik dus niks meer voelde door de pijnstillers.
Volgende dag kon ik m'n bed amper uitkomen. Haha!

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:42

Wel vervelend dat je er nu nog last van hebt. Maar het is wel herkenbaar. Ik ben in september 2005 van het paard gevallen en heb me rug gekneusd gehad en nu inmiddels nog last van.
Ik zou wel duidelijk voor jezelf opkomen en duidelijk wezen wat je allemaal wilt want vooral volgens de huisarts is het niet zo veel en met een pijnstillertje moet het goedkomen. Ik zou eerst foto's afwachten en is er niks te zien dan misschien fysiotherapie of chiropractor eens laten kijken. Succes ermee.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:59

Ik heb zelf na een val van mijn paard een half jaar last van mijn rug gehad. Een maandje dat ik echt pijn had maar het bleef nog een hele tijd irriteren. Ik kon niet gewoon voor over buigen, dan voelde ik het altijdin mijn rug. Ik heb verschillende bezoekjes aan de huisarts gepleegd maar elke keer zei hij weer dat het wel over ging. En inderdaad, ik voel er niets meer van nu. Ik heb die maand dat ik er echt last van heb gehad wel rust genomen, maar daarna ben ik gewoon weer verder gegaan.
Bij mij is het wel een ander verhaal dan bij jou als ik het zo hoor. Ik had niet echt altijd pijn, maar ik bleef het gewoon voelen, vooral bij bepaalde bewegingen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:00

Ik heb sinds een val ook rugproblemen. Over gaat het niet, maar het is inderdaad zo dat als ik gewoon lekker een beetje bezig ben en in beweging blijft het beter gaat dan als ik niks doe. Wat gezegd wordt over pijnstillers ben ik het ook mee eens, ik gebruik ze liever ook niet. Heb ook diclofenac, maar slik die eigenlijk alleen als ik naar een concert ga (een lange avond staan / hangen dus) omdat ik het anders niet volhoud, maar dat ook niet wil missen. dat is dus echt bij uitzondering dat ik pijnstillers gebruik.

Sterkte in ieder geval

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:18

Maar dames, zijn er bij jullie foto's gemaakt na die val?
Ik dacht namelijk ook dat het wel over zou gaan, en vond de pijn ook niet zo vreselijk erg dat ik dacht er zal wel iets ergs zijn.
Maar 2 maanden na de val zijn er foto's gemaakt, en nu blijkt m'n rug gebroken te zijn.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:47

Bij mij zijn er inderdaad foto's gemaakt. Ja
Is puur een spierenkwestie

Ik werd trouwens meteen doorgestuurd voor foto's door mijn huisarts.
Lijkt me lastig als je iedere keer afgescheept wordt met rust en kijk maar hoe het gaat.

(Mijn rugklachten zijn trouwens zoals bij de meeste van jullie niet door een val van een paard, maar door een van op een)trampoline

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 20:15

Ik ben al een jaar onder de pannen met rug en bekken. Ben echt panisch van dokters dus niet naar een dokter geweest. Nu al een manueel therapeut versleten en ben nu bij de osteopaat. Ben daar nu 4 keer geweest en hij zei dat t binnen 5 behandelingen wel over zou zijn. Nou, niks is minder waar hoor! Ik ga toch mn angsten maar opzij zetten en een keer richting huisarts voor verwijzinkje.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:16

Bij mij zijn er ook foto's gemaakt. Bij mij waren er een aantal wervels verschoven. Die staan nu recht, en spieren weer aansterken.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:26

Bij mij zijn er destijds geen foto's gemaakt en inmiddels nog nooit, maar moet ik zeggen dat ik een beetje een nonchalante huisarts heb.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:44

Samantha_ schreef:
Maar dames, zijn er bij jullie foto's gemaakt na die val?
Ik dacht namelijk ook dat het wel over zou gaan, en vond de pijn ook niet zo vreselijk erg dat ik dacht er zal wel iets ergs zijn.
Maar 2 maanden na de val zijn er foto's gemaakt, en nu blijkt m'n rug gebroken te zijn.

Ik ben na de val van een paard naar de EHBO gegaan. Ik had zo'n pijn in mijn rug! Ze wilden me eerst naar de huisarts sturen, maar uiteindelijk hebben ze toch foto's gemaakt en ben ik door de scan geweest. Ik had een inzakkingsbreuk op mijn 12e borstwervel! Ben nu 7 weken verder en het gaat gelukkig de goede kant weer op Lachen

Ben wel benieuwd hoe het met TS afgelopen is..

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 21:01

Vrijdag zijn er foto's gemaakt, gelukkig had ik nu een andere huisarts die me wel door stuurde. Morgen kan ik bellen naar de huisarts wat er dus op de foto's te zien was. Het is iig niet gebroken of iets ernstigs waardoor ik in het ziekenhuis had moeten blijven. Waarschijnlijk zijn het kneuzingen.

Zelf slik ik ook bijna geen paracetamol oid. Ik heb nu wel sterkere pijnstillers mee omdat het niet hielp. Gelukkig heb ik daar nog geen gebruik van hoeven maken. Ik denk dat je inderdaad snel te ver gaat als je de pijn niet voelt. Ik heb een afwijking aan mijn knieen, waardoor ik bij de meeste sporten, het meeste bewegen eigenlijk, last krijg van mijn knieen. Het voelt als messensteken precies onder je knieschijf. Echter slik ik hier alleen snachts pijnstillers voor, mocht ik er last van hebben natuurlijk, omdat ik nog verder van huis ben als ik doorga. Hierdoor ben ik echter wel gewend aan pijn in gewrichten ed waardoor het mij wat minder snel op valt als ik ergens pijn heb.

Wat ik nu lees is dat nadat er eenmaal rugklachten zijn, die lang blijven ook met behandeling of zelfs niet meer weg gaan.

Bij mij is het echt op 2 plekken. Onderaan mijn rug en iets boven het midden. Waar ik continue pijn heb, niet extreem, maar zodra ik dus meer ga doen wordt het erger (na 5 minuten op mijn paard voelde ik het de hele dag) en met minder doen wordt het ook niet beter. De rest van mijn rug voel ik ook wel, maar meer zoals je na een nacht slecht liggen of een erg intensieve dag heb gehad.

Als ik geluk heb hoor ik morgen dus meer. Ik ben wel van plan om dinsdag weer aan het werk te gaan, wel wat minder uren maar thuis zitten schiet ik momenteel ook weinig mee op. Ik hoop dat er in ieder geval duidelijkheid uit komt. Dat ik gewoon doorkan of even rust moet maakt me niet uit. Zolang het maar geen schadelijke gevolgen heeft komt het wel goed Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:03

ik zou toch een manueel therapeut oid overwegen, als dit niets oplevert. Ik ben zelf eens lelijk gevallen, en ging na 2 weken ook maar eens naar de fysio. Ik had 2 flinke blokkades, die ook doortrokken naar de voorkant (onderste stuk borstkas).

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 21:06

Hmmm... dit klinkt bijna zoals ik had. Alleen ben ik niet van het paard gevallen maar heb me vreselijk vertild. (te zware kruiwagens een heel steil heuveltje opduwen, en die grap 4 keer)

Ook vreselijke pijn inm'n onderrug wat uitstraalde naar m'n benen. Ik ga nóóit naar de dokter maar was toch wel bang dat het paardrijden ter discussie zou komen te staan dus braaf heen geweest. Die zei spit, overbelastte onderrug spieren dus. Met paracetamol weer naar huis gestuurd ja. Na een paar dagen nog altijd evenveel pijn, had helemaal geen zin. Nu loopt m'n moeder al 10 jaar bij een fysiotherapeut vanwege reuma. Dus ik daar ook maar een afspraak gemaakt. Die constateerde ook nog een geïrriteerde tussenwervelschijf. die schijf drukte op de zenuwen waardoor ik zo'n last van m'n benen kreeg.

Een paar maanden 2 maal wekelijks masseren en knakken/kraken en 't is weer bijna helemaal goed. Ga nu niet meer heen en zorg dat ik veel beweeg. Extra fietsen, wandelen, paardrijden, al die dingen. Verder zwem ik nu ook 1 tot 2 keer in de week 50 baantjes binnen een halfuur (= 1km). Dat helpt ook goed!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 09:28

Helaas had ik gister nog geen uitslag. Waarschijnlijk vandaag, ik heb wel besloten te wachten met werken/sporten ed totdat ik weet wat het precies is en de huisarts me advies kan geven. Je hebt tenslotte maar 1 rug....

Ik snap neit waar je de tijd vandaan haalt om zoveel extra dingen te doen. als ik 's avonds om 9 uur klaar ben voor de dag heb ik echt geen puf meer om wat extra's te doen. In het weekeinde is het vliegen door het huis en eventueel een dag uitrusten.En dan begint de week weer Knipoog

Moet zeggen dat ik na deze week rust toch minder last heb van mijn rug, misschien is het door dat het nu al een aantal weken terug is, of toch door het rust houden.

afwachten nog even..

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 15:06

Net de uitslag vd huisarts gehad. Geen scheuren of breuken, een aantal zware kneuzingen. Dus rustig aan doen, bij voorkeur nog 2 weken thuis maar dat ga ik niet trekken. Gelukkig komt het allemaal met de tijd goed Haha!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:10

Gelukkig niks ernstigs! Beterschap verder!

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:33

rebeltje schreef:
Net de uitslag vd huisarts gehad. Geen scheuren of breuken, een aantal zware kneuzingen. Dus rustig aan doen, bij voorkeur nog 2 weken thuis maar dat ga ik niet trekken. Gelukkig komt het allemaal met de tijd goed Haha!

Gelukkig!! Succes met rustig aan doen Tong uitsteken

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:37

Ik ben 6j geleden ook van m'n paard gevallen.
Met de ambulance afgevoerd, foto's genoemen, scan, maar niets te zien, enkele zware kneuzingen.
Nu 6j later heb ik nog steeds last van m'n rug, heb al alles gedaan en geprobeerd, maar m'n huisarts zegt dat ik ermee moet leren leven

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:23

Gelukkig niks 'ernstigs'.
Kunnen ze een kneuzing trouwens op een foto zien?
Beterschap!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:24

Samantha_ schreef:
Gelukkig niks 'ernstigs'.
Kunnen ze een kneuzing trouwens op een foto zien?
Beterschap!

Ik denk niet dat ze kneuzingen kunnen zien op een foto, maar als ze niets anders vinden, is de conclusie meestal: kneuzingen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:33

Een sportmasseur zou ook verlichting kunnen geven. Dat doet barstens zeer als ze er mee bezig zijn maar het voelt zo lekker als ze klaar zijn! (mijn vader heeft zn diploma en masseert mn schouders en nek regelmatig en het werkt echt Ja
En een fysio zou goed kunnen helpen inderdaad