Ontspannen/rust overbrengen naar paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meryl

Ontspannen/rust overbrengen naar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 15:05

Hallo,

Zijn er mensen die tips hebben voor mij? Ik heb een jong paard, als ik daarmee naar vreemd terrein ga krijg ik last van zenuwen. Eten krijg ik dan niet door m,n keel. Als ik er eenmaal op zit is het wel goed en verdwijnt het weer.

Natuurlijk voelt mijn paard dit...Is er bv een speciale manier van ademen of oefeningen die ik kan doen vóórdat ik mijn paard op de trailer laad?

(het klinkt nu overigens of ik hyperventileer oid, maar het gaat erom dat ik mijn paard geen rust kan geven, hoe kan ik mijzelf in staat stellen deze rust over te brengen naar mijn paard?)

Esmeralda

Re: Ontspannen/rust overbrengen naar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:10

probeer eens plantival, geeft innerlijke rust.
kan je bij het kruitvat of apotheek halen.
Ik geef er altijd 2 aan me zoon van 12 als hij een wedstrijd moet schoonspringen. Het is op natuurlijke basis, dus baat het niet, schaat het ook niet. Ik vind het echt super spul. Voordeel: je word er totaal niet suf van.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:14

Of.. Passiflora complex van A. Vogel.

Gebruik het zelf ook, word er niet suf van.

Dit staat er op..

Gebruiken bij: Passiflora complex van A. Vogel bij innerlijke onrust en stress-situaties, zwakke zenuwen en examenvrees.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 15:14

als ik het "zelf" echt niet kan oplossen wil ik zo iets wel proberen. Maar eerst wil ik weer de oude ik worden.

Met onze andere merrie had ik nooit last van zenuwen, bij geen enkele wedstrijd of hapening. Met dit paard wel. Misschien omdat het mijn eerste echt eigen, zelf gefinancierde paard is Verward

Als ik nu naar een bv Plantival grijp, is het dan niet zo dat ik er dadelijk neit meer zonder kan?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:43

Ik denk dat je gewoon zo veel mogelijk moet oefenen met je paard Knipoog.
Je bent waarschijnlijk gewoon een beetje nerveus door de nieuwheid, omdat het iets anders dan normaal is. Gaat vanzelf wel over!.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 22:58

zeggen ze wel he, oefening baard kunst...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 23:08

Ben je nerveus omdat je op dat "vreemde" terrein een wedstrijd moet rijden ofzo? Of omdat het gewoon nieuw is?

Probeer met je paard gewoon ergens heen te gaan en je te concentreren op ontspanning. Zonder dat je moet rijden of iets presteren. Ga lekker met je paard in het zonnetje staan. Heel belangrijk is je ademhaling: haal diep adem tot in je buik, in door je neus, uit door je mond. Doe misschien je ogen eens dicht. Zorg dat je knieën niet op slot staan, maar dat je met licht geknikte knieën staat. Of zoals een paard op rust, met het gewicht op één been, en het andere half van de grond.
Probeer niet je paard te sussen met bijvoorbeeld "sssstt", probeer wel contact te houden, probeer samen te ontspannen. Doe eens grondwerk op een "nieuwe" plek... Doe de oefening "penny-meisje", lekker frustselen met je paard, manen ontklitten met je vingers bijvoorbeeld. Ontspannend en het leidt je af.

Als je dat in rustige omstandigheden een paar keer geoefend hebt, kun je die ontspanning ook makkelijker oproepen in drukkere omstandigheden.

Succes!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 23:23

dankje, dat penny gefrutsel ga ik zeker proberen Ja