Dissocieren (?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_

Dissocieren (?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 10:01

Hoi bokkers Lachen

door dit topic, ben ik toch weer een beetje aan het denken gezet, en ik vroeg me af of er meer mensen last van hadden/er wat over weten. Het verhaal hieronder klinkt misschien een beetje of ik gestoord ben. En dat ben ik ook Clown

Nouja, het zit zo.. Eigenlijk al een héle tijd ben ik echt een dromer. Bijvoorbeeld in de les, als ik thuis aan school werk, nu ook op sommige 'spannende' momenten tijdens het werken, of als ik bij iemand ben waar ik me niet veilig bij voel, droom ik heel makkelijk weg. Ik ga staren, ben er niet meer bij, kan niet volgen wat er gebeurt en gezegd word, en op een gegeven moment heb ik het gevoel dat ik 'er niet meer ben'. Alles wordt wazig, alle geluiden worden heel gedempt (net als dat je onder water zit, zeg maar), en dan raak ik echt in een soort van trance, ofzo.

Het klinkt echt heel gek ja. Bloos
Het is nog erger geworden, nadat ik vorig jaar naar Rasti Rostelli ben geweest (ja, ook dat klinkt heel raar). Was een show van hem, ik denK: leuk, ik ga gewoon ook daar op het podium staan om mezelf te laten hypnotiseren, kan vást niet.. (ben/was daar toch wel erg sceptisch over, haha) En toen bleek dus dat ik in de diepste hypnose van allemaal was. Langzaam werden alle mensen 1 voor 1 het podium weer afgestuurd, omdat ze niet diep genoeg in hypnose waren, en ik bleef als 1 van de laatste 4 over. Heb zelfs een glas kunnen breken door er alleen naar te kijken (en een kennis stond ernaast om te kijken of het geen trucage was oid), en heb allemaal dingen gedaan en gezegd wat ik normaal echt niet had kunnen en willen doen..

Daarna heb ik me nog 2 keer laten hypnotiseren, ik kreeg steeds vrijkaartjes omdat ik van de hele show dus niks zag, zeg maar Knipoog En ik wilde gewoon persé weten hoe en waarom ik steeds in de diepste hypnose kwam, en er het moeilijkst weer uit kwam.

Nouja, het bleek dus achteraf niet zo'n goed idee te zijn, want het zelf 'wegdromen', gebeurde ook steeds vaker en steeds makkelijker. Ik moet echt mezelf erbij houden in minder leuke situaties, zorgen dat ik niet weer ga staren, en alles onbewust afsluit ofzo.
Ben toen met een psychologe gaan praten, want vond het toch wel wat raar worden. Eigenlijk durfde ze het niet met zekerheid te zeggen, maar ze vond dat het erg veel op dissociatie (weet niet precies of het zo heet hoor) of leek. Dat is iets wat elk mens kan en doet, maar bij sommige mensen gaat het soms wat ver, en gebeurt het vaker, langer en 'zwaarder', ofzo.
Verder heb ik er maar niet over doorgevraagd, geloofde er niet zo in dat ik zoiets vaags deed, en vond dat het gewoon normaal wegdromen was. Het boeide me niet zo, heb er verder ook niet echt over gelezen en gehoord, dacht: 'Ja, ze kunnen me zoveel wijsmaken' Knipoog

Maar nu ik toch dreig te blijven zitten/een niveau lager moet gaan doen, omdat ik gewoon elke keer 'afwezig' ben, wil ik er toch wel wat meer over weten. Weet iemand wat het precies is, en óf wat ik vertel wel echt tekenen van dissocieren zijn. Wat kan ik ertegen doen, waarom hebben sommige mensen dat veel meer dan anderen? Wie heeft er verder ervaring mee?

Nogmaals, het zal echt wel een heel vaag (lang!) verhaal zijn, en ik begrijp ook best dat er mensen zijn die denken dat dit weer een vorm is van aandachttrekken is ofzo (door al die vage verhalen die de laatste tijd op bokt staan), en het maakt me ook niet uit als je dat dénkt. Maar zeg het maar niet, oke? Knipoog Ik hoop niet dat dit hele verhaal overkomt alsof ik zo naar een of andere inrichting moet ofzo, voor de rest ben ik redelijk normaal, haha!
Hoop dat iemand antwoord kan geven op mijn vragen, en dat er in ieder geval mensen zijn die door mijn verhaal heen zijn gekomen Bloos

Amy77

Re: Dissocieren (?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:57

Veel mensen hebben hier 'last' van. Vaak is dit in je jeugd aangeleerd door jezelf, omdat je ergens erge angst door ervaarde. Je leerde jezelf dan om jezelf veilig te stellen, door 'erbuiten' te gaan staan als het ware.. Bij erg traumatische ervaringen kon dit voor jezelf vaak erg handig trucje zijn, om de echte pijn/angst niet toe te laten.. alsof je er zelf niet bij bent als het ware..Overlevingsmechanisme..

Het kan ook zijn dat je niet goed geaard bent. Niet met beide benen goed in de wereld staat. Komt op hetzelfde neer als het ware.

Jij schrijft dat je het vooral vaak in de klas hebt. Kan best zijn dat je geest het allemaal te zwaar vind en zich automatisch afsluit, om een bepaalde rust te creeeren, zodat je niet overspannen raakt.

Het kunnen dus aan allerlei oorzaken liggen en ik zou niet persé meteen kiezen voor een lager niveau, maar eerst eens goed uitzoeken waar het bij jou exact begon, of er dingen afspelen in je leven waar jij je niet veilig/prettig bij voelt. Probeer daar wat aan te veranderen. Bv grenzen leren aangeven, tot hier en niet verder..

Zet tevens je beide voeten plat op de grond, klinkt wat maf, maar na wat geoefend te hebben werkt het echt. Stel je voor dat er uit je voeten wortels lopen, heel diep en stevig de grond in, die wortels groeien diep de grond in, zodat je stevig staat. Dan stel je je voor dat er een fel zonlicht, lekker warm je kruin van je hoofd inschijnt, dan voel je de warmte van die zon door lichaam stromen, zo richting de wortels en weer terug. Als je dit een paar keer goe dgeoefend hebt, kun je dit op elk moment van de dag en op elke plaats..Als je bv staat te douchen, kan je je voorstellen dat het water over je hoofd alle dingen van de dag van je afspoelen, zo raak je erg ontspannen en doe je dat metd ie wortels en zon weer om op te laden en goed te aarden.
Dit kan je op allerlei manier doen, via google kan je er vast veel van terugvinden..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 19:27

Wauw, super, dankjewel! Dat maakt een hoop meer duidelijk, en kan ik echt wat mee! Lachen Heel erg bedankt, zal het zeker gebruiken!

Dat niveau lager is ook niet iets wat ik zelf graag wil hoor, maar als mij cijfers er gewoon niet naar zijn, vrees ik dat het niet helpt dit verhaal tegen mijn leraren te vertellen. Als ik tijdens een proefwerk 'afdwaal', vinden ze dat gewoon mijn eigen schuld, en daar doen ze verder weinig mee..

Zal ook zeker eens op google kijken..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:43

Ik ben geen psycholoog, dus of het echt dissocieren is weet ik niet. Ik heb bij dissociatie altijd het idee dat het iets Heel Ergs is dat je doet als je Grote Trauma's hebt, omdat dat de vormen van dissociatie zijn waar ik over gelezen heb (ik heb hier ooit een paper over geschreven).

Als je er echt last van hebt, zou ik er hulp voor zoeken - het is zonde om ermee te blijven lopen als er misschien prima wat aan te doen is, toch? Ik zou wel héél goed nadenken waar je dat wilt doen, dus niet zomaar naar de eerste de beste hypnotiseur ofzo lopen. Natuurlijk kunnen die veel goeds verrichten, maar voor hetzelfde geld zit het probleem bij jou wat dieper en wordt er van alles losgemaakt. Ik zou dat zelf liever onder begeleiding van een erkend psycholoog laten gebeuren (die overigens soms ook hypnotiseren).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:49

Dit is een typisch geval van niet geaard zijn, iemand die niet goed aards is zweeft als het ware boven de aarde.Het is hier al eerder genoemd, er zijn een paar eenvoudige oefeningen die er voor zorgen dat je goed geaard bent en blijft.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:52

Wat ook goed helpt is zilvervlies rijst eten, er zijn landen waar ze veel mediteren en daarom ook rijst eten.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:31

marleen_usar schreef:
Wat ook goed helpt is zilvervlies rijst eten, er zijn landen waar ze veel mediteren en daarom ook rijst eten.

mag basmati rijst ook? ROFL

maar van die traumatische gebeurtenissen, dan is gewoon buiten je lichaam treden. heb jij dit dan ook TS?
buiten je lichaam treden kan inderdaad voorkomen als een overlevingsmechanisme. je ziet het veel bij (seksueel) misbruikte kinderen. vaak creeëren ze er ook een mps van, meervoudig persoonlijkheids stoornis. dus meerdere personen in zich.

van dat dromen komt mij heel bekend voor, ik kan helemaal afwezig zijn en alles van de les missen. dit gaat ook bij mij heel makkelijk. ik heb ook geen moeite met mijn hele hoofd 'leeg' te halen, voordat ik ga slapen.

ik heb zelf geen tips voor je maar ik begrijp wel wat je bedoeld. ik denk dat het bij mij wel velen malen lichter is, want ik heb nooit een zwaar gevoel etc, maar ik kan wel helemaal ergens anders zijn. kan ook aan minder interessante lessen liggen hoor, dan dwaal je ook eerder af.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 20:00

Als 'buiten je lichaam treden', hetzelfde is als 'het gevoel hebben dat je 'er' niet meer bent', dan heb ik dat inderdaad ja..
Als ik alles zo lees, over oorzaken, en hoe het werkt, zou die vrouw goed gelijk kunnen hebben, over het dissocieren. Maargoed, oorzaken maken verder niet uit, en als het wel uit had gemaakt, had ik het niet op bokt gezet Lachen
Allemaal iig héél erg bedankt! Met de tips die hier staan kan ik echt wat mee, en ik ga verder nog even googlen voor die 'aardingsoefeningen' (?)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 00:21

aarden is idd ook meteen wat in mij op kwam. je kan simpel rood/bruine kleding gaan dragen, veel op blote voeten lopen of kijken of een edelsteen bij je past, die bij het eerste chakra hoort. de oefeningen zijn al genoemd en probeer met eventueel een therapeut, andere technieken kunt leren om jezelf wat meer op aarde te houden Ja of naar een magnetiseur/reiki behandelaar gaan die je kruinchakra wat kan afschermen.

veel succes! ik vind het wel 'mooi' dat je je zo bewust bent van het proces, dat lijkt me een goed gegeven om het te kunnen sturen en/of laten afnemen.

marleen, rijst eters eten het volgens mij meer omdat er weinig anders voor handen is? Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 06:50

Nee hoor rijst eten doe je om te aarden, de boeken staan er vol van.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 07:19

Nou, een bijzondere, nieuwe stalgenoot heb ik wel Vingers aflikken . Interessant om te lezen, helaas kan ik je niet helpen...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:05

Ik kreeg de tip om 's avonds voor ik naar bed ga een voetenbadje te nemen met een lekker geurtje, en daarna mijn voeten te masseren met fijne bodylotion of massage-olie. Dat schijnt ook te helpen om te aarden, omdat het je bewust maakt van je voeten en je hoofd een beetje 'leegtrekt'.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:25

Ik heb er ook last van (als ik het zo lees, nog vele malen erger dan jou) en heb het wel tot het minimale teruggedrongen..
Als je er wat meer over wilt weten, mag je me wel pb-en Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:54

marleen, ik ken het wel vanuit meerdere aardeprodukten, niet specifiek alleen rijst Ja

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:01

Ik herken dit wel, ik heb hetzelfde. Ik kan ook zover weg zijn dat ik de dingen om me heen niet meer meekrijg. En vroeger kon ik inderdaad niet aarden, met als gevolg onder andere ook lichamelijke klachten. Het verhaal van Kimberley77 is erg duidelijk en beschrijft het beste wat je kunt doen. Het klinkt misschien wat raar als je er onbekend mee bent, maar de adviezen werken echt.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:14

mijn zus werkt op een antroposofische instelling en daar smeert ze de kinderen met koperzalf op hun voetzolen, ook om te aarden.

misschien is dat wat??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:37

Ach ja, vroeger heette je gewoon een dromer Haha!
Als je er last van hebt, moet je je "gewoon" richten op specifieke taken met voldoende routine (niet altijd even makkelijk daarom staat gewoon tussen aanhalingstekens). Je laat het nl zelf toe.
Geef jezelf de ruimte om te dromen op bepaalde tijden, bv voor het slapen gaan, na de thee, weet ik het. Er valt echt orde in aan te brengen en mee te leven.
Wel heb je er in spannende tijden gewoon geen contole over.
Verder is een psychologe natuurlijk de aangewezen persoon om je te helpen.

Het is een vorm van ontsnappen aan de realiteit. Maar dan zonder drugs, lekker goedkoop en veiliger. Haha!
Je doet denk ik eigenlijk aan zelfhypnose, ik zou niet durven zeggen dat het dissociatie is als je verder geen traumas hebt doorstaan.

Hier veel info.
http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/dissociatie.htm

Wat je genoemde topic betreft, het is heel normaal om in omstandigheden als examenweken zo te worden. Je hersens nemen de rust die het nodig heeft en niet gegeven wordt.

Een mens gaat gewoon dood als het een tijdje geen slaap krijgt, en dromenlijkt bsoluut noodzakelijk voor de hersenen. Dus als je niet genoeg slaap krijgt (of in elk geval gestoord wordt in je REM slaap) of rust in je hoofd, gaat je hoofd er zelf voor zorgen, want het moet overleven!
Agressief worden is een ander teken van slaap/rust gebrek.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:56

De laatste ,,paar'' reactie's ga ik zo even lezen. Maar ik heb dit ook wel is.

Ik kan me volledig afsluiten van iets, en soms ook op momenten dat ik het helemaal niet wil. Als ik bv. iets typt (neem even als voorbeeld een reactie op bokt) dan kan ik me onder het typpen al volledig afsluiten en weet ik eigenlijk niet meer wat ik typ terwijl het net lijkt of ik heel gecontreerd naar het beeldscherm kijk en ook precies weet wat ik typ. Wat dus neit gebeurt (had het net weer even toen ik dit toppic las). Ik was namelijk aan het lezen en dan ben ik opeens ergens anders en dan ,,kom ik weer terug'' en denk ik van: Huh? Wat heb ik net gelezen? En lees ik het weer opnieuw.

In de klas heb ik het ook, maar vooral als ik moet leren voor iets van school. Heel appart, en daardoor kan ik soms gewoon niet leren. Nu lijkt het of ik aan het schommelen ben Verward

Ik weet echt niet wat dit is, wat me soms wel is gebeurt in bed is ook iets vreemds. Het lijkt dan net of ik ergens anders lig (in een ziekenhuis ofzo) en een ernstig ongeluk heb meegemaakt en ze me aan het onderzoeken zijn voor iets. {ben wel is onderzocht toen ik 7 was voor me blaas}
Toen ik jonger was, een jaar of 6 tot 10 (ben nu 15) deed ik een soort vergelijking om in slaap te komen (ik kwam altijd moeilijk in slaap, nog steeds wel). Dan deed ik me ogen dicht en ging ik denken dat ik ergens anders was, en dan viel ik zo in slaap. En nu gebeurt dat dus wel is op momenten dat ik het totaal niet kan gebruiken bv. Knipoog

Ik weet niet wat dit is, en ben er zelf wel erg benieud naar. Wat ik ook wel is heb, ik weet ook neit wat het is. Dan voel ik me van binnen erg ,,stoer'' bv. en wil dit graag uiten maar durf het alshet ware toch niet en kom dan alsnog heel verlegen over (zo kennen ze mij ook, als het verlegen en vooral erg zelfstandige en stille meisje).

Edit: De laatste paar reactie's doorgelezen, en vooral de reactie boven mij. Je laat het inderdaad wel zelf toe, dat heb ik ook maar toch is het moeilijk en er zit veel logica in deze reactie's. Zelf heb ik {voor mijn gevoel} geen traumatische dingen meegemaakt. Wel heb ik de dood van dichtbij al op jonge leeftijd (3, 6 en 12/13jr) mee moeten maken. Scheve mond Ook een auto-ongeluk al was die niet ernstig maar bent och wel bang op de snelweg (daar gebeurde het ongeluk) en op een snelweg sluit ik me automatisch volledig af Verward

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:12

Ik heb hier zelf ook behoorlijk last van, soms ben ik ook zeg maar ''weg'' uit mijn lichaam, net alsof ik alles van een afstandje aan het bekijken ben.
Maar het klinkt mij allemaal nogal zweverig m.b.t. chakra's, op blote voeten lopen en edelstenen.

Is er niet een alternatief om meer bij mezelf te blijven zeg maar?
Zo is het iig hoe ik het ervaar, dat ik mijlenverweg ben van mijzelf en de ''bewoonde'' wereld.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 07:03

Je kan een edelsteen dragen.

BellyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:23

Ik had me net gedouchet, en dus even geprobeerd van dat water dat alles afspoelt het werkt echt ook qua ontspanning echt toppie! Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:13

BellyBel, wat jij hebt op de snelweg, dat heb ijk ook. Doodeng is dat, als ik langer dan een minuut of 20 doorrijd, dan 'hypnotiseer" ik mijzelf als het ware. Ik ben nu aan het oefenen, het is in mijn geval, de angst voor de angst zeg maar.. ooit fout gegaan in een hele vervelende periode waar ik al op automatische piloot leefde..niets ernstigs gebeurd gelukkig, maar de angst dat dat weer zou gebeuren benauwd me al..
Fijn dat het douchen geholpen heeft Lachen dan kan je iig goed visualiseren, voor je het weet kan je op allerlei plaatsen dit doet.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:16

Sommige mensen kunnen dit inderdaad heel goed. Ik heb een kennis die zich in een coma kan werken. Hij is dan echt helemaal weg en maakt totaal geen grapje! Ik weet niet wat hier aan te doen is, verder ben ik ook snel in een trance. Ik staar 85 procent van de dag waarin ik niet slaap voor mij uit ( groot gezegt hoor haha ). Ik weet niet waarom, denk dat ik mijn leven gewoon erg saai vind.