Ziekte van Pfeiffer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 12:32

Op internet is hier weinig over te vinden, wat je wel vind spreekt elkaar erg tegen.

Wat ik mij erg afvraag is hoe lang het echte moe zijn en dus helemaal niets kunnen doen. Ik weet dat dit per geval verschilt, maar ben wel benieuwd naar ervaringen.
Daarnaast het besmettingsgevaar. De een zegt een aantal weken en daarna niet meer, de ander zegt zolang diegene pfeiffer heeft. Dat laatste kan ik me niet voorstellen, dan zouden er veel meer gevallen van pfeiffer moeten zijn imo.

Ben dus erg benieuwd naar ervaringen!

Jenka

Berichten: 391
Geregistreerd: 30-12-05

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:45

Misschien kan je zoeken onder mononucleosis, epstein barr virus, klierkoorts,...

Ik werk in de medische sector maar heb zelf vroeger ook pfeiffer gehad. Ik heb toen ongeveer een maand thuis gezeten maar veel mensen moeten enkele maanden rust houden. Om precies te weten of je nog ziek bent of als je al voldoende antistoffen hebt gemaakt moet er bloed geprikt worden. Veel rusten, veel drinken is de beste methode om snel beter te worden, het is een virus dus antibiotica heeft geen zin. Zolang je "ziek" bent (dus nog niet voldoende lange termijn antistoffen hebt) kun je de ziekte overgeven (voornamelijk via speeksel).Slechts mensen met een verminderde weerstand zijn vatbaar voor de ziekte. Eenmaal de ziekte gehad ben je immuun.Veel mensen hebben deze ziekte gehad als kind, zonder dat ze dit weten. Bij kinderen verloopt de ziekte vaak symptomatisch.
Inderdaad kan er nog een lange termijn van oververmoeidheid optreden na de echte ziekte (de ziekte is niets voor niets verwant aan cmv).
Dat is het zo een beetje, indien je nog vragen hebt mag je ze gerust stellen, dan probeer ik er een goed antwoord op te geven.

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:46

Ik heb ook de ziekte van Pfeiffer nu, wat wil je weten? Clown

Edit: Even antwoord op je vragen:

Wat ik mij erg afvraag is hoe lang het echte moe zijn en dus helemaal niets kunnen doen. Ik weet dat dit per geval verschilt, maar ben wel benieuwd naar ervaringen.

Ik ben volgens de dokter een 'pechgeval' en bij mij kan het zo driekwart jaar duren.

Daarnaast het besmettingsgevaar. De een zegt een aantal weken en daarna niet meer, de ander zegt zolang diegene pfeiffer heeft. Dat laatste kan ik me niet voorstellen, dan zouden er veel meer gevallen van pfeiffer moeten zijn imo.

Dit weet ik ook niet goed, ik denk en weet bijna zeker dat mijn besmettingsgevaar nu wel over is, na 3 maanden ofzo.

Vraag maar als je vragen hebt.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 13:18

Bedankt Jenka, duidelijk verhaal!

Het gaat niet om mij, dat was misschien niet zo duidelijk Bloos
Ik heb het een jaar geleden wel gehad, maar nooit iets van gemerkt, iig niet dat het pfeiffer was, was wel weken moe, ziek, zwak en nog meer moe Knipoog maar er zijn geen testen gedaan.
Lastig dat er geen medicijnen tegen zijn, maar met een virus is dat inderdaad niet mogelijk..

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 13:18

LilianR, balen dat je een 'pech-geval' bent! Zo ken ik er dus nu ook een Knipoog
Sterkte!

Kieffer

Berichten: 5981
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:22

Besmettingsgevaar is niet over als Pfeiffer pas over is, want Pfeiffer zit voor altijd in je Knipoog Aan je bloed kunnen ze zien of het nog besmettelijk is, of je er nog last van hebt of dat het gewoon naar de achtergrond is gevaagd en in de volksmond dus "over" is.
Mijn broer had het, dus we hebben allemaal ons bloed laten testen. Ik had het toen niet. Een paar weken later, misschien 3 á 4 weken, moest ik mijn bloed weer laten testen en daaruit bleek dat ik het gehad had. Het was niet meer actief en niet besmettelijk. Ik heb er nooit wat van gemerkt! (ik liet mijn bloed ook niet testen omdat ik last had van vermoeidheid oid. maar omdat ik uit het niets last had van hartkloppingen).
Van andere mensen hoor ik dat ze egt meer dan een jaar niks hebben kunnen doen. Voor iedereen verschillend dus.

Anoniem

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:23

Ik heb ook pfeiffer gehad en het niet uitgeziekt
Had ik geen tijd en zin in, vond ik
dom..dommer..domst
Bij mij is het dus chronisch geworden en ik heb nu ME/CVS.
Dus ik kan je maar 1 ding aanraden, luister naar je lichaam!
Hoe lang dat dan ook nodig is Lachen

Beterschap

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:26

runningkawa schreef:
Ik heb ook pfeiffer gehad en het niet uitgeziekt
Had ik geen tijd en zin in, vond ik
dom..dommer..domst
Bij mij is het dus chronisch geworden en ik heb nu ME/CVS.
Dus ik kan je maar 1 ding aanraden, luister naar je lichaam!
Hoe lang dat dan ook nodig is Lachen

Beterschap


Ja doe ik dus ook niet altijd, wordt er gek van en wil gewoon dit jaar weer naar school...

Anoniem

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:27

Dat had ik ook
wilde niet stilzitten, wilde paardrijden, wilde werken...nu kan ik alles nog maar half...

__Martine__

Berichten: 1803
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:29

Ik ga dit ook even volgen. Ik heb het zelf ook maar er is niet veel duidelijk. Na de uitslag van het bloedprikken bleek dat ik het al zo'n 3 à 4 maanden had. Dat is nu al zo'n twee maanden geleden. Het was al op z'n retour, maar toch ben ik nog steeds best moe. Niet dat ik echt niks kan, want ik ga wel gewoon naar school enzo. Kan ik het nu trouwens nog doorgeven? Van de huisarts ben ik dus niet zoveel wijzer geworden. Moet je over een poosje weer bloed laten prikken? Wat trouwens heel vervelend bij mij is is dat ik er later pas achter kom dat ik teveel heb gedaan.

Anoniem

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:33


901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:36

Ik zit veel te lang achter de computer en wil veel te veel, achter de tv werkt niet, er is niets anders dan teletubies, belspellen of andere domme dingen...

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 13:36

het is idd moeilijk omdat als je het wel al hebt, maar het nog niet weet, je juist erg besmettelijk bent.

Daarom was ik zo nieuwschierig omdat ik het al gehad had, of ik het dan nu weer zou kunnen krijgen..

Das erg Runningkawa! Bloos!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:52

Er zijn verschillende virussen met vermoeidheidssyndromen en sommige beweren ook dat er verschillende varianten van pfeiffer zijn en je er meerdere kan krijgen.
(ik weet niet precies wat ik moet geloven)
wel weet ik dat als je niet goed uitgeziekt bent, de pfeiffer weer "terug" kan komen.

Toen bij mij de diagnose werd gesteld was het al niet meer besmetbaar. (dat is nu 11 maanden geleden) en ik doe nog steeds alles op halve kracht. Vol goede hoop dat het geen cvs blijkt te zijn.

Anoniem

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:53

Er zijn idd meerdere soorten pfieffers
Bij mij werd er namelijk eerst ook geen pfeiffer ontdekt, later wel toen ze op een andere, minder vaak voorkomende, variant teste.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 16:55

Jeetje toch angstig om te lezen dat sommige er na bijna een jaar nog niet vanaf zijn Bloos!

Celinee_
Berichten: 4629
Geregistreerd: 25-01-06

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:58

Ik heb ook Pfeiffer gehad. En bij mij heeft het ongeveer een jaar geduurd. Ik ben er net vanaf, gelukkig. Lachen

hiawattah
Berichten: 68
Geregistreerd: 13-10-06

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:09

Op internet is veel te vinden over pfeiffer, als je het bij zoeksites intikt zie je ook forums hierover. Pfeiffer zou besmettelijk zijn via speeksel, maar volgens mijn huisarts niet via bekers en zo.
De meeste zeggen dat het besmettelijk is in de actieve vorm, hoelang deze duurt is vesrchillend, gemiddeld 2 maanden, maar kan ook langer. Succes

_Kimberley

Berichten: 5090
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: den helder

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:16

Ik heb het ook gehad, ik moest een maand of 2 rust houden en bijna niks doen, niet naar zwemles dat soort dingen. Volgens mij is het gewoon zolang je het hebt besmettelijk.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 12:29

Maar wanneer weet je dat je het niet meer hebt?
Het schijnt altijd in je bloed te blijven zitten Lachen

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 12:32

@hiawattah: er is idd wel het een en ander te vindne, maar het spreekt elkaar erg tegen! Vandaar dat ik nieuwschierig ben naar ervaringen!

Anoniem

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:32

als je je weer lekker fit voelt Lachen

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 12:45

we zullen zien!
thanx

_Kimberley

Berichten: 5090
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: den helder

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:43

Dacht ik ook dat het altijd in je bloed blijft zitten, maar alleen de 'stof' ( weet ff niet hoe je het anders noemt ) die zorgt dat je het niet meer krijgt zit nog in je bloed. Daar hoor je dus geen last meer van te hebben.

hiawattah
Berichten: 68
Geregistreerd: 13-10-06

Re: Ziekte van Pfeiffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:35

Het blijft idd altijd in je bloed te zien dat je het gehad hebt doordat j antistoffen opbouwt. Ik heb het zelf nu 4 maanden en heb er nog steeds veel last van, je merkt dat het over doordat je je fitter gaat voelen, maar helaas is dat bij mij nog niet. Maar voor iedereen is het anders, sommige mensen schijnen alleen een keelontsteking te hebben en hebben er daarna geen last van, terwijl anderen er gigantisch lang last van blijven houden. Heel veel succes in ieder geval!