Verstandskiezen eruitsnijden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eeffii

Verstandskiezen eruitsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 22:20

Ben vorige week naar de tandarts geweest en alles was goed.. tot dat ze over mn verstandskiezen begon. ben pas 16 bijna 17, maar ze willen er toch al wel doorkomen.
Ze zitten nog onder mn vel, maar de tandarts zei zodra ze erdoorheen komen verschuift je hele gebit.. en het staat net zo mooi recht door mn beugel.. dus nu moeten ze er worden uitgesneden.
Eerst de ene kant, dan de andere omdat k anders in men tong kan stikken als die helemaal verdooft is..

Nu wil ik graag weten wie hier van jullie ervaringen mee hebben gehad.. en of er misschien nog tips zijn qua eten als het gebeurt is of andere dingen..
Zie het namelijk niet so zitten Boos! Huilen

MiiGurl

Re: Verstandskiezen eruitsnijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:38

ik heb het ook laten doen, maar de mijne waren blijkbaar wel door, ik ben onder behandeling van een kaakchirurg omdat mijn gebit goed is maar mijn kiezen sluiten niet op elkaar aan, daarvoor heb ik een operatie gehad en hebben ze ook gelijk me verstandskiezen eruit gehaald aan allebij de kanten, ik moet je zeggen ik had heel erg veel pijn zeker 2,5 week maar dat komt ook mede doordat ze ook andere dingen hadden gedaan. en de ene heeft er wel last van en de andere weer niet, ik zat aan de 8 ibuprofen per dag heel slecht maar het hielp een beetje. weetje wat ook helpt een nat washandje in de vriezer leggen dan een dag laten liggen daarna eruit halen en op je wang doen dat hielp bij mij heel goed.
ik wil je niet bang maken, maar ik zou het zeker doen mede doordat je tanden nu mooi staan.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:40

Ik had een verstandskies die half was doorgekomen. Dus ze moesten hem er voor een deel uitsnijden. Van dat snijden voel je niet niks omdat je verdooft bent. Het trekken zelf vond ik het vervelends. Het verschilt wel per persoon hoe het trekken aanvoelt.
Ik at daarna vooral zachte/vloeibaren dingen en drinken met een rietje. Verder voldoende pijnstillers nemen als je pijn hebt.

Succes!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:42

Ik ben ze nu alle 4 kwijt. De eerste drie "gewoon" bij de tandarts zelf laten doen. Blijft natuurlijk ook niet leuk met die verdoving enzo...
En die laatste had een kromme wortel, dus die moest bij kaakchirurg.
Om een lang verhaal kort te maken:
Natuurlijk ook niet leuk
Beetje naar van verdoving geweest
Paar hechtinkjes
Halve dag verdoofde mond/half gezicht
Als een kind zo blij met m'n Ibuprofennetjes 800 mg Knipoog
Week mee zoet geweest

Tip:
Wang flink koelen met icepack of voor mijn part een zakje bevroren doperwtjes
Voor de eerste 2 dagen "makkelijk" voedsel: soep, zacht brood etc.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:43

Ik heb ze in twee keer eruit laten snijden, waren ook nog niet door en beide keren heb ik er amper last van gehad, ik had wel heel veel last van de druk op de kaak die ze voorheen gaven, dus bij mij was het een pure opluchting.
Ik heb ook dezelfde dag weer normaal gegeten, wel iets lekkers, want ik was toch zeke wel een beetje zielig.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:46

M'n bovenste twee zijn getrokken bij de tandarts. Hij loopt nu al jaren te zeuren dat m'n verstandskiezen er beneden ook uit moeten omdat ze zo hoog staan in verhouding tot m'n andere kiezen. Maar ik heb hier echt geen trek in hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:47

Ik heb ze onder narcose alle 4 eruit laten snijden, dus dat je in je tong kan stikken door de verdoving lijkt me niet helemaal kloppen?!?
Heb een aantal dagen hamsterwangen gehad en een blauwe kaak, geleefd op toetjes, soep en ijsjes omdat echt kauwen zeer deed. Heb er zeker geen spijt van dat ze alle 4 onder narcose zijn verwijderd!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:53

Oohhh en dan moet je ineens onverwacht ontzettend niezen....aaaaaauuuuwww Nagelbijten / Gniffelen

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:59

Tja van de ene hoor je goede verhalen van de ander minder goede

Ik heb ze vorig jaar eruit laten halen bij de kaakchirurg, onder plaatselijke verdoving! eerst de ene kant en 4 weken later de andere kant.
Ik had veel slechte verhalen gehoord en ik vond het heel erg mee vallen.
Ja je hebt even pijn daarna, slikken is even rot en eten aan 1 kant!
Maar ik denk maar zo, beter nu eruit dan als je er last van hebt! Dat heeft mijn broer gehad en die was er echt ziek van!! Die heeft te lang gewacht!

Succes en hoop dat het mee valt!

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:00

Ik heb ze net als Janneke er alle 4 uit laten snijden onder narcose. Ik heb toen ong. een week met hangsterwangen gelopen en ik had nogal veel last van de narcose, waar ik nog een dag flink ziek van ben geweest. Toen was ik er echt niet blij mee dat ze eruit waren gesneden, maar achteraf ben ik toch blij dat ze er allemaal in één keer uit zijn gehaald, en dat ik niet nog een keertje terug hoefde.

Jij iig veel sterkte! Qua eten veel vloeibaar eten, drinkontbijten van die vruchtensappen enzovoorts. Je verzint wel veel wat dat betreft en ik ben toen ook best wat afgevallen dus dat is een mooie bijkomstigheid Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:00

ik haaaaat naalden en tandarts en ziekenhuis etc
maar ik heb 2 verstandkiezen laten wegsnijden bij kaakchirurg, viel me 100% mee

wel napijn gehad en erge oorpijn(kwam door plaats van verdoving) maar was het waard!
laat andere 2 zelfs vrijwillig wegsnijden binnenkort, en dat wil heel wat zeggen Lachen

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:04

Mijn zusje had ze woensdag laten trekken, en ze had heel veel last, haar wang was helemaal dik geworden en nu heeft er nog steeds last van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:12

Die van mij zijn ook weggesneden toen ik net 18 was. Ben samen met mijn zus geweest en heb het niet zo op de tandarts dus in het ziekenhuis kneep ik hem nogal. Wij verdoofd, zij eerst en ik zat erbij te kijken, wilde bij haar de kiezen er niet uit, arts aan het trekken en wrikken, boor erbij, bijtel erbij enz.
Ik viel bijna flauw van de zenuwen, kreeg water van de assistente en ze vroegen of het wel goed ging want ik was zo witjes... Goed, mijn beurt, niets aan de hand, in een minuut waren ze eruit.
De tweede keer dus de andere kant, ik eerst, ging het net andersom, wilden ze bij mij niet en zat mijn zus toe te kijken...

Mijn advies; GA ALLEEN!! zeker als je het niet zo op tandartsen hebt.
Verder, je voelt er niet veel van, je voelt ze wel wrikken en misschien kraakt het wat maar het doet geen pijn als je goed verdooft bent. Als je naar huis gaat krijg je een recept mee om bij de apotheek ibuprofen te halen (600 of 800mg) en die mag je dus naar behoefte slikken.
Zelf heb ik er daar maar 2 preventief van gebruikt, daarna niet meer en toen ze uitgewerkt waren deed het ook geen pijn.

Wat betreft eten en drinken, je kunt de eerste dagen/week heel moeilijk kauwen aan die kant maar omdat ze maar aan een kant tegelijk doen heb je dus nog je andere kant over om te kauwen. De eerste 24 uur is je kaak stijf en verdooft en je mag niet eten de eerste 6 uur(zoiets iig).
Ik heb ook 3 dagen blauwe kaken gehad aan de 'moeilijke' kant maar heb daar verder niet echt last van gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:17

Ik heb alle vier verstandskiezen laten trekken, gewoon bij de TA, terwijl het normaal bij de kaakchirurg had moeten gebeuren. De bovenkiezen waren door, maar het snijvlak richting wang, en de onderkiezen waren half door. Snijden is geen probleem, er moet waarschijnlijk gehecht worden, dus de eerste paar dagen loop je op die hechtingen te sabbelen en heb je een dikke wang, maar het is mij meegevallen. Werd niet blauw, wel dik, maar ik was er met een aantal dagen vanaf. Onder is erger dan boven.

Als je al zoveel tijd en financiele middelen hebt gestoken in het laten rechtzetten van je tanden, zou ik de verstandskiezen ook snel laten trekken, anders is al die tijd die je met een beugel hebt gelopen voor niets geweest.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:20

Ik heb ze onder alleen gehad (boven is op de foto niets te bekennen) en ik vond het mee vallen!!
Oja sta niet raar te kijken als je hechting aan je wang zit Haha! dit is heel normaal en heb je geen last van!

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:41

-> MW

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:43

ik heb ook ooit een kies weg laten snijden en dit was mij echt meegevallen... voor ik het wist was ie er al uit...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:58

oooh ik von d die verdovingen verschrikkelijk, maar van de rest kan ik me niet veel herinneren. je moet even goede ibuproven ( zoiets) krijgen, en dan innemen vóór je pijn krijgt. dat was een tip van de tandartst en dat hielp wel.

scces!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:03

Ik heb afgelopen donderdag een vestandskies laten trekken (rechtsboven) die al wel door was, maar half afgebroken. Ik was als de dood, maar viel me echt 100% mee! Heb wel wat na-pijn gehad, maar met wat ibuprofen voelde ik er vrijwel niets meer van. Lachen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:07

Ik heb zo'n drie/vier jaar geleden twee van mijn verstandskiezen eruit laten snijden en twee kiezen laten trekken (verstandskiezen waren gezonder) bij de kaakchirurg. Dit is in twee keer gebeurd.
Door de verdoving voel je helemaal niks (tenzij je slecht verdoofd bent), na het wegsnijden moet je pijnstillers innemen, dan voel je niks. Ik kon de eerste dag alleen soep en zachte dingen eten. Maar ik moet erbij zeggen dat ik al veel pijn in mijn mond had, doordat de verstandskiezen aan het doorkomen waren en mijn andere tanden tegen elkaar drukten (te kleine kaken). O ja en mijn wang werd blauw/groen/geel Clown.

Jennyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:27

O my God.
Dat klinkt écht verschikkelijk.
Sinds vandaag zijn ineens mijn verstandskiezen aan 't doorkomen.
Echt ineens in de pauze had ik pijn en een soort bult en nu is 't echt zo'n bonk.
Ik hoop niet dat die van mij d'r uit hoeven worden gehaald, want dat lijkt me echt verschikkelijk. Nagelbijten / Gniffelen

In ieder geval succes en ik denk dat als je onder verdoving bent niet veel van de behandeling merkt.

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 00:30

de mijne is er 2 weken geleden uitgegaan en ik was 6 jaar niet naar de tandarts geweest Boos! ik durfde gewoon weg niet Boos! maar naar een week met verschrikkelijke pijn rond gelopen te hebben en niet kunnen eten wil je wel
ze hadden het goed verdooft en toen ging het eigenlijk wel hij was er zo uit!
maar goed nu begint nummer 2 ook Boos! AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHH

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:24

Eeffii schreef:
Ben vorige week naar de tandarts geweest en alles was goed.. tot dat ze over mn verstandskiezen begon. ben pas 16 bijna 17, maar ze willen er toch al wel doorkomen.
Ze zitten nog onder mn vel, maar de tandarts zei zodra ze erdoorheen komen verschuift je hele gebit.. en het staat net zo mooi recht door mn beugel.. dus nu moeten ze er worden uitgesneden.
Eerst de ene kant, dan de andere omdat k anders in men tong kan stikken als die helemaal verdooft is..

Nu wil ik graag weten wie hier van jullie ervaringen mee hebben gehad.. en of er misschien nog tips zijn qua eten als het gebeurt is of andere dingen..
Zie het namelijk niet so zitten Boos! Huilen

Nagelbijten / Gniffelen
Dat riep mijn tandarts ook toen mijn verstandskiezen eenmaal door begonnen te komen. Heb hem vriendelijk doch dringend verteld dat ik wel weer terug kwam als ik er last van zou gaan krijgen en dat hij tot die tijd er maar lekker vanaf moest blijven.
Ik denk dat dat zo'n 10 jaar geleden was.... 2 verstandskiezen zijn helemaal doorgekomen en zitten nog steeds gezellig in mijn mond, andere 2 zijn nooit doorgekomen. En mijn huidige tandarts zegt gelukkig ook: "Zolang je er geen gaatjes in krijgt of er last van hebt, lekker laten zitten" OK dan!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:30

Bij mij en mijn zus was het excuus dat wij een veel te kleine kaak hebben om die kiezen te laten zitten. Ze zijn er bij ons ook uitgesneden voor de door zijn gekomen.
Toen ik als kind een beugel had zijn er al 2 kiezen uitgehaald omdat ik geen ruimte in de kaak had en als de verstandskiezen door zouden komen zou alles gaan schuiven omdat er veel te weinig ruimte is.

Het is wel zo dat verstandskiezen moeilijk schoon te houden zijn omdat ze zo ver achterin zitten en ze zijn gevoeliger voor gaatjes ed. Dus als je van jezelf weet dat je niet zo'n top gebit hebt of dat je niet altijd even goed poetst kun je ze misschien beter meteen weg laten halen.
Mijn moeder heeft vorig jaar ook heel veel last gehad van een verstandskies die was gaan ontsteken, moest zelfs een wortelkanaalbehandeling aan te pas komen, en ik verzeker je, dat wil je niet!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:00

ik was panisch voor naalden en ziekenhuizen. Ik heb een alprozalammetje genomen en dan vind je alles prima Cool. Ik durfde niet onder narcose, was liever 'bij'.

het viel me 100% mee!! Ja

Pijn viel ook wel mee.