Doof of blind?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Doof of blind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 16:53

Als je zou moeten kiezen, blind of doof, wat zou je dan kiezen en waarom? Ik zelf kies voor doof, omdat je dan denk ik meer kan, zoals paardrijden Haha!

Malibu_

Re: Doof of blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:55

ik ben aan mijn ene kant blind ( door een ongeluk ), blind nee dat zeker niet. Ik denk dat ik voor doof dan zou kiezen, want dan kun je nog wat zien, en ben je niet afhankelijk van iedereen.
Het is natuurlijk allebei erg, en dat gun je niemand natuurlijk.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:56

ik ken iemand die blind is en wedstrijden rijdt met haar paard in het M2. Lachen

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:57

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 29-02-24 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:03

Doof. Ik heb toch altijd al gebaren taal willen leren (en ga dat een keer doen). Hier in Portugal zal het behoorlijk gevaarlijk zijn om blind te zijn, vanwege hoe de weggetjes zijn, gebouwen die moeilijk toegankelijk zijn, borden op hoofdhoogte, vreemd geparkeerde auto´s etc. Toevallig is daar pas nog aandacht aan besteed. Daarbij heb je op het platteland te maken met argressieve (killer) bijen, slangen, schorpioen etc. Nu kan ik daar met een boog omheen omdat je kunt zien.

Als ik doof zou zijn, mis ik niks. Muziek vind ik niet belangrijk, TV programma´s zijn meestal buitenlands en ondertitelt. Er zijn in de plaats waar ik woon behoorlijk wat doven die niet een gebarentaal beheersen en toch zijn ze gewoon opgenomen en maakt iedereen een praatje met ze (inclusief ikzelf). Ik zie dus dat het redelijk gemakkleijk is om je hier als dove te bewegen.

Helaas heb ik glaucoom (met normale oogdruk) en wordt langzaam blind, de druppels lijken niet veel te helpen. Ik hoop op een beter medicijn of operatie als ik nog veel minder zie. Maar als ik blind wordt, so be it. Dan zal ik dan een oplossing moeten zoeken om toch veilig op stap te kunnen, bv een blindegeleide hond.

Over het paardrijden maak ik me geen zorgen. Kan altijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:21

Ben ik even blij dat ik niet hoef te kiezen.....

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:24

mijn broertje is doof....
en hij heeft laatst nog is gezegd...
eigenlijk ben ik dan liever doof...ik kan teminste alles zien..
overigens is mijn broertje wel horend geboren, rond zijn 6de levensjaar werd duidelijk dat hij langzaam aan geheel doof zou worden..
nu is hij 24 en sinds een jaar of 5 hoort hij niets meer..

hij is overigens van niemand afhankelijk.
Laatst bijgewerkt door terorita op 16-03-07 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:25

Doof, dan kan ik nog vanalles zien zoals het is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:26

Ik hoop geen van beide ooit mee te maken
Maar ik heb een blind nichtje en een dove schoonmoeder
En als ik dan vergelijk wat deze 2 mensen kunnen zou ik liever doof zijn.
Ondanks dat ik mijn petje afneem voor mijn nichtje en hoe ze alles doet en mijn schoonmoeder haar handicap regelmatig misbruikt zodat ze zelf haar zaakjes niet hoeft te regelen.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:28

als ik zou moeten kiezen..zou ik kiezen voor doof.
blind..je ziet niets..zellfs mijn eigen kind niet...de dieren...bloemen.
nee dan maar doof...als ik zie hoe mijn broertje zich red en staande houd.
terwijl hij ook nog wel eens behandeld word als of ie debiel is...
petje af voor hem...hij doet alles wat wij ook doen...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:29

Ben erg dankbaar dat ik niet blind én niet doof ben. Hopelijk blijft dit ook zo.
Ondanks hun handicap kunnen veel doven en blinden zich prima redden.
Waar ik overigens groot respect voor heb.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:29

Inderdaad, ik ben ook erg blij dat ik niet hoef te kiezen!
Ik vind dat iemand die doof/blind is veel respect verdient, ikzelf zou het echt niet kunnen accepteren ! Maar als ik écht zou moeten kiezen zou ik toch voor doof kiezen, mensen die van je houden leren dan écht wel gebarentaal en je kunt ze teminste nog zien Lachen

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:32

heb dat wel eens geprobeerd gebaren taal...dat is echt vrij pittig...mijn broertje kan heel goed lip lezen...zolang men maar normaal duidelijk praat, gaat dit prima..
grote fout die er nog wel eens gemaakt word, is dat men juist te duidlijk wil praten..en dan snapt ie d'r geen bal van...
de mobiele telefoon is voor hem een uitkomst.
in het tempo dat hij smst...ppfffff

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:34

Liever niks, respect voor de mensen die het wel zijn.
Dan ben ik liever doof. Ja

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:34

Ik hoop nooit een van beiden!

Maar ik heb ooit gehoord dat doof zijn veel erger is dan blind zijn.. Hoewel als het echt moet ik dan toch liever doof ben...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:36

Blind zijn lijkt mij inderdaad ook erger. Het niet kunnen genieten van mooie uitzichten, bloemen in de zomer e.d.

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:53

Zou dan liever doof zijn.
Sommige zeggen idd dat doof zijn erger is, maar ik moet er toch echt niet aan denken dat ik niks meer kan zien.
Lijkt me vreselijk !!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 18:38

Cassidy schreef:

Inderdaad.
Daar kán ik niet eens tussen kiezen.
Als je doof bent... eeuwige stilte, totaal geisoleerd.
Als je blind bent, niks meer kunnen zien... bah nee daar wil ik niet tussen kiezen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:38

Cassidy schreef:

Same here!

Mijn ex is doof, doof geboren. Vind het best jammer om te lezen hoe mensen hier zeggen 'doof lijkt me minder erg dan blind', denk dat het geen van beide een pretje is. Communicatie is een heikel punt op het moment dat je doof bent, denk maar eens aan vereenzaming, geen contact kunnen leggen en de daarop volgende depressieve buien.

Zal vast niet gelden voor alle doven, maar mijn ex viel elke avond huilend in slaap, vindt de dood vaak nog een betere oplossing. Heb ook altijd heel hard geroepen dat ik niet met opzet een doof kind op de wereld zet. No offense.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:47

Als je blind bent kun je ook nog paardrijden hoor, daar heb ik eens overgelezen. Dan zetten ze op elke bakhoek een apparaatje dat piepjes geeft en zo kunnen ze zich dan oriënteren.

Verder vind ik dit eigenlijk een beetje een cru onderwerp, ik hoop nog heel lang gezond te blijven en heb veel respect voor mensen die wel met deze handicaps moeten leven. Zeker de eerste post van de TS vind ik wat misplaatst, maar goed, dat is mijn mening.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:19

@patos de TS had zich idd wat netter kunnen uitdrukken, ze had een wat inleidender verhaaltje kunnen schrijven, maar kwetsend is het imo niet, er wordt toch op een nette manier gereageerd Knipoog.

Als ik zou 'moeten' kiezen, zou ik ook 'liever' doof 'zijn', voor mijn gevoel heb je dan veel meer contact met je omgeving, en kun je nog je eigen ding doen. Alhoewel het me aan de andere kant wel heel erg eenzaam lijkt. (het schijnt ook dat doven mensen veel geisoleerder zijn dan blinden mensen..?)

Gelukkig hoef ik niet te kiezen...

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:25

Blij dat ik niet hoef te kiezen..

Ik ging toch voor doof. Je kinderen ed kan je dan nog gewoon zien, net zoals je omgeving.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:24

Mm, liever beiden niet natuurlijk.
Zou kiezen voor doof.
Al blijkt uit onderzoek, dat je beter blind kunt zijn, zei mijn moeder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:28

Je kinderen kun je ook zien met je handen Haha!
Alles wat je kunt betasten, kun je "zien". Het is meer de omgeving die je dan mist.
Mijn moeder heeft jaren voor een blinde mevrouw gewerkt en ik ging vaak met ze mee op stap en ik heb nooit medelijden met haar gehad. Vond het wel altijd apart dat ze met haar oor naar de TV zat. En als er stiltes vielen in een programma/film, vroeg ze aan mij wat er te zien was.

Er is hier (in Portugal) een blinde monteur die ik weet niet hoeveel auto´s voor Lisboa-Dakar heeft afgesteld, dus echt een gerenommeerde. Hij doet zijn werk al een jaar of twintig. Een vak leren is voor zowel doven als blinden mogelijk, in die zin is er geen verschil in mogelijkheden tot ontwikkeling, maar je moet wel de wegen kennen natuurlijk.
Op het platteland zie je veel dove mensen die de geiten moeten hoeden of ander boerderij werk doen. Ze worden niet aangemoedigd om een vak te leren.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:29

ik zou denk ik liever blind willen zijn als ik moest kiezen
want je kan dan wel minder maar je kijkt niet meer naar het uiterlijk van een mens maar naar het innerlijk
maar aan de andere kant zou ik dan liever doof zijn want dan kan je weer meer
ik weet het niet egt