Hoe tegenslagen verwerken zonder muziek als je 'doof' bent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Hoe tegenslagen verwerken zonder muziek als je 'doof' bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 01:40

Hoe kom je over je liefdesverdriet heen of andere tegenslagen waar je kapot van bent? Muziek is mijn losmaker, ik laat dan echt alles gaan. Hoe is dit voor een doof iemand, hoe komt diegene dan los? Door het eruit te typen? Door foto's?

Ik vraag me echt af, mocht ik ooit doof worden, zou ik dan niet gek worden van het feit dat ik zoiezo al niks meer kan horen maar mijn gewenste rouwritueel niet meer zo kan uitvoeren als ik altijd al deed? Tenminste als ik een tegenslag heb en het moet er echt uit. Muziek is misschien wel mijn grootste passie en losmaker, stel dat valt ineens weg!

Ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen op dit gebied. Ken jij iemand in jouw omgeving? Of heb je zelf ervaring? Hoe heb je dit ervaren?

JoyCiej007

Re: Hoe tegenslagen verwerken zonder muziek als je 'doof' bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 01:48

zelf totaal geen ervaring mee, maar jeej, daar noem je wat. Voor mij precies het zelfde; vroeger als kleine kleuter en zelfs al als baby kon ik niet in slaap komen, zónder dat er zachtjes de radio of muziek aan stond. Wanneer ik als kleuter soms op aanraden van mijn ouders probeerde te slapen zónder muziek, kreeg ik waanzinnig heftige nachtmerrie's; mét muziek had ik daar nooit last van.

Het lijkt me inderdaad heel raar, maar ik denk dat mensen die vanaf geboorte doof zijn ook geen idee hebben wat ze bij 'muziek' moeten verstaan, net als dat blinde mensen de kleuren zich alleen maar kunnen voorstellen.

Zo ken ik ook een jongen die vanaf zijn geboorte niet in staat is om te ruiken. heel vreemd, maar hij ruikt echt totaal niets. Stel je voor; íedereen weet hoe het ruikt als het op een warme zomerdag eventjes regent, die herkenbare 'regengeur', of versgemaaid gras, paardengeur, etc. etc.

Ik denk dat als al je zintuigen vanaf geboorte goed werken, en bijv. door een ongeluk één of meerdere zintuigen wegvallen, je daar héél erg aan zou moeten wennen. Ik zou er niet aan moeten denken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 03:58

Ja ik denk ook dat dat veel verschil uitmaakt.
Of je ermee bent geboren of niet.
Mijn broertje is bijv slechtziend vanaf zijn geboorte.
Hij weet iet hoe het is om in de lente de eerste knoppen en blaadjes aan de bomen te zien dus hij mist dat ook niet!

Ondertiteling op TV ziet hij echt niet, maar hij mist het ook niet!
Zelfs niet bij een spaanse serie.. het geluid, de stem de toon zegt voor hem heel veel!

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:49

JoyCiej007 schreef:
Zo ken ik ook een jongen die vanaf zijn geboorte niet in staat is om te ruiken. heel vreemd, maar hij ruikt echt totaal niets. Stel je voor; íedereen weet hoe het ruikt als het op een warme zomerdag eventjes regent, die herkenbare 'regengeur', of versgemaaid gras, paardengeur, etc. etc.

Ik denk dat als al je zintuigen vanaf geboorte goed werken, en bijv. door een ongeluk één of meerdere zintuigen wegvallen, je daar héél erg aan zou moeten wennen. Ik zou er niet aan moeten denken.

Mijn vriend en zijn zus ruiken ook bijna niets al vanaf de geboorte. Mijn vriend ruikt alleen heel sterke geuren zoals bv ether. Omdat hij nooit geweten heeft hoe alles ruikt, mist hij nu niets. Alleen een nadeel: doordat hij bijna niets ruikt, is zijn smaakzin ook minder. Hij wil alles nogal fel gekruid omdat hij het anders niet echt proeft. Wanneer hij dan eten maakt voor ons, is het meestal te pikant.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:55

Er zijn veel manieren om verdriet te verwerken, en een ervan is schrijven. Een dagboek bv. een ander is veel erover praten met vrienden. Uiten lijkt me toch al beter dan snotteren bij muziek, want dat voedt wel je emotionele kant, maar het lost niet echt wat op, omdat je dingen niet bespreekt (al is het met jezelf in bv een dagboek). Als je het uit, gaan je gedachten wat ordenen. Je bent verplicht erover na te denken, want een vriendin bv zal ook aankomen met hoe je dingen ook kunt bekijken. Gedachten die je bij jezelf houdt, worden eenzijdig (meestal ook alleen negatief), en dan bestaat er gevaar dat je het niet zo ziet als dat het werkelijk is.
Natuurlijk kan het zalig zijn om lekker te snotteren bij muziek en in die zin ook wel helend zijn, maar het helpt niet het probleem oplossen. Bovendien, als je dan later weer eens een bepaald liedje hoort wat je toen vaakt hoorde, kom je in die (negatieve)stemming. Ook niet prettig.

Ik snap wel dat het een starter kan zijn om verdriet te uiten. Maar dat kunnen visuele dingen ook. Voorbeeld, ik heb een paardje moeten begraven en weken later zag ik ieens nog een hoefafruk van haar in de opgedroogde modder. Toen brak ik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:13

pingu schreef:
JoyCiej007 schreef:

Mijn vriend en zijn zus ruiken ook bijna niets al vanaf de geboorte. Mijn vriend ruikt alleen heel sterke geuren zoals bv ether. Omdat hij nooit geweten heeft hoe alles ruikt, mist hij nu niets. Alleen een nadeel: doordat hij bijna niets ruikt, is zijn smaakzin ook minder. Hij wil alles nogal fel gekruid omdat hij het anders niet echt proeft. Wanneer hij dan eten maakt voor ons, is het meestal te pikant.

haha, ja Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 16:18

ik weet nit of ik zonder mijn muziek zou kunnen. Als ik 3 weken op de camping zonder mijn celtic muziek zit word ik al hartstikke aggressief, kan gewoon niet zonder. Ook slaap ik met muziek, want kan niet tegen stilte en dan val ik ook niet inslaap. Val bijv. als de tv aan staat heel gemakkelijk op de bank in slaap en anders niet.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 16:50

Het betreft inderdaad ook echt de mensen die doof zijn geworden en niet doof al ter wereld zijn gekomen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:55

Lusitana heeft me op dit topic gewezen (bedankt Knipoog )

Ik zelf ben doof geboren en ik heb dus nooit muziek gehoord, ik mis het ook niet, hoewel, ik ga wel naar Lowlands o.i.d (rock) En daar kan ik ook helemaal los op gaan zonder te weten wat de tekst is. (wel kan ik de verschillen merken in hoogte van de tonen/ hardheid)
Hoe ik me eigenlijk uit in verdriet is gewoon er over praten tot je er zelf lam van wordt. Of ik schrijf alles op papiertje of op weblog. Is wel lekker eigenlijk.
Maar bij doven wordt "gehoor" vervangen door andere zintuigen, bijna altijd is dat bij doven "visualiteit" Zo kan ik heel hard gaan huilen bij iets wat voor horenden eigenlijk maar "iets" is die er daar zit.
Bijv vorig week was ik op crematie van mijn paardentrainer, iedereen om mij heen zat te huilen toen er bepaalde muziek werd gedraaid. Maar ik ging pas los toen ik de zadel van het paard van mijn trainer zag. Het zijn de visuele dingen die hem doen.

Ik kan me dus eigenlijk niet voorstellen om elke dag met muziek te kunnen leven. Ik zou er hoorndol van worden. Want bepaalde muziek voelt net als bijv tikken met je vingers op tafel, motor van een bus of zoiets. En zulke dingen zijn echt heeel erg irritant.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:08

ow apart zeg. ging even uitproberen en met mijn vinger op tafel tikken en idd je voelt dan een trilling. Heel zachtjes dat wel, maar je voelt hem wel.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:14

Doven voelen ook veel beter dan horenden, bijv een step (met kleine wieltjes) als je bijv in een kamer met tegels gaat steppen is dat echt supervervelend want je voelt steeds van dat klik/tikken zeg maar.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:17

1 vraagje: ben je nooit benieuwd naar het echte geluid? en muziek van een ander, voel jij dat dan altijd door trillingen of soms totaal niet.

en hoor je wel via een gehoorapparaat of heb je daar nee tegen gezegd.? Vind dit best boeiend.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 16-03-07 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:18

ik ben behoorlijk slechthorend ik hoor muziek maar kan niet horen wat ze zingen ik hoor ze praten op de radio maar ik kan niet horen wat ze zeggen.

Toen mijn relatie van 9.5 jaar uitging heb ik vreselijk lang verdriet gehad helemaal omdat ik geen afleiding had ik kon en kan niet naar de radio luisteren dus je kan je gedachten niet verzetten je kan niet lachen om grapjes.

Vreselijk echt een ramp nu ben ik ouder en ik krijg er steeds meer moeite mee dat ik veel dingen niet kan volgen misschien wil ik er over paar jaar toch iets aan laten doen als dat kan heb namelijk een zeldzame afwijking Boos!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:21

wel heb ik dat als wat mensen aan het praten zijn en he tniet echt tegen mij hebben, ik soms wel wil luisteren maar het gesprek gewoon niet kan volgen, alsof ze net iets te zacht praten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:23

ooo dat heb ik helemaal en vooral op een verjaardag ik hoor zoveel stemmen dat ik er gewoon moe van wordt.

Of aan tafel met schoonouders dan zitten we met 6 man en als ze gaan praten dan vullen ze elkaar aan en dan kan ik het niet meer volgen....moet liplezen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:24

he herkenbaar, alleen dan niet zo heel erg. dat van de verjaardag is wel herkenbaar. Het is gewoon zo dat als ze het niet tegen mij hebben, ik het ook bijna niet hoor, terwijl ik wel het gesprek wil volgen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:28

en wat dacht je van het stappen in de kroeg of disco nou vergeet het maar ik ben niet aanspreekbaar.

Dus meestal zeg ik praat maar gewoon in het licht dan kan ik je volgen maar dat snappen anderen mensen niet

Heb ooit eens met een jongen gepraat echt heel leuk zegt ie opeens
"Jij wilt zoenen he" ieuuuuuuuwwwwwwwwwww hoezo dat
Omdat ik de hele tijd naar zijn lippen keek Clown

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:31

hahaha, jij moet het dus echt van liplezen hebben blijkbaar. Wel lastig, soms maar als je er goed in bent is het weer een goede oplossing, en die vreemd-kijkende mensen moet je dan maar voor lief nemen Tong uitsteken

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:33

tja maar ik volg nu curus engel op het cambridge niveau en het is zo verdomd moeilijk en pittig ik heb mazzel dat mijn vriend afgestudeerd is en engels op universiteits niveau heeft anders leer ik het nooit en vooral de uitspraak niet en de klemtoon heel simpel omdat ik het niet hoor

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:36

ow oke, kan je nu engels liplezen dan? lijkt me idd ook moeilijk, vooral als je de taal nog niet beheerst. En wat is cambridge niveau, heel hoog zeker?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 21:47

cambridge is internationaal erkend diploma iets boven gemiddeld.

Fonetische lezen en worden waar ik echt niet uit kom schrijf mijn vriend op bv sausage dat lukte echt niet. Dus schrijft mijn vriend het op zoals je het uitspreekt iets van sohsits.

Behersen doe ik het wel hoor ik heb het totaal iets van 8 jaar op school gehad maar ik was niet zo serieus mee bezig want later had ik dat toch niet nodig

OEPSSSSSSSSSss dus wel Clown

Kan niet engels liplezen zo is er een nieuw meisje bij ons op stal en ik kon haar naam niet verstaan dan vraag ik het of ze het even wilt spellen Bloos
Tja het was een engelse naam meghan

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:12

Jaa dat ken ik helemaal Tita, in de kroeg/ op station/ in trein o.i.d moet ik altijd zeggen, sorry maar ik ben doof wil je ff rustiger praten.. Of wil je het even opschrijven.

Ik heb gehoorapparaten gebruikt tot 4 jaar geleden. Toen was ik het echt spuugzat want ik hoor met mijn gehoorapparaten alleen de geluid, niet de stem zeg maar. Ik hoor dus alleen gezoem/gebrom ofzo, weet niet hoe ik het moet omschrijven.

En of ik benieuwd ben naar geluid, ja dat wel eigenlijk maar ik zou niet willen horen, zou dan echt gek worden. Ik ben gewend aan de 'stille wereld'. Een dagje horend zijn lijkt me wel grappig maar ik hoef het eigenlijk niet.

En hoe ouder ik word en hoe vaker ik met anderen praat, hoe beter ik kan liplezen. Maar het blijft lastig. Meeste namen kan ik wel liplezen, engelse namen ook niet net als Tita.
Bijv, Lotte, Andrea, Nienke, Maarten ofzo is heel makkelijk maar Jojanneke, Jessica ofzo is echt lastig.