Hulp instanties hoe / wat / waar (zelfmoord)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Hulp instanties hoe / wat / waar (zelfmoord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:26

als iemand een zelfmoord poging heeft gedaan. En nu in het ziekenhuis ligt, en de kans is groot dat er een 2de poging aan zit te komen als er niks gebeurd. Kun je niet iemand dan "verplichten" tot opname ?

Want ze zou nou eerst een keer op intake gesprek moeten komen ect.. dat vind ik een beetje belachelijk. Ik heb ooit gehoord dat wanneer iemand een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving vormt, dat het sneller kan gaan met die instanties....

benangelique

Re: Hulp instanties hoe / wat / waar (zelfmoord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:28

als iemand al een poging heeft gedaan, gaan ze automatisch de molen van de geestelijke gezondsheidszorg in.
het is echter de vraag of er direct actie ondernomen wordt. Pas als aangetoond is dat de persoon inderdaad acuut gevaar voor zichzelf of zijn omgeving vormt, kunnen ze een dwangverpleging aangaan. een patient mag echter ook aangeven of ze dit willen of juist niet! in dit geval gaat de patient weer naar huis en trekt de ggz zijn handen ervan af.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 20:09

hmm lekker is dat dan...Dwangverpleging zou niet voor niks zo moeten heetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:00

Ik meende dat als mensen een gevaar voor zichzelf of hun omgeving vormen,ze verplicht opgenomen kunnen worden?
Zit je nu bijvoorbeeld met een crisis,zou je een crisisdienst kunnen bellen of de politie,die komen wel als er echt iets is.
En als iemand nu in het ziekenhuis zit,zit daar ook een PAAZ afdeling(Psychische Afdeling Algemeen Ziekenhuis)waar dus ook hulpverleners zijn...
Maargoed,het is niet altijd te voorkomen dat mensen toch zelfmoord plegen hoe verschrikkelijk ook...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 21:35

randie schreef:
hmm lekker is dat dan...Dwangverpleging zou niet voor niks zo moeten heetten..

mijn zwager is schizofreen en heeft al meerdere pogingen ondernomen. iedere keer was opname in een instelling vrijwillig. slechts 1x is hij verplicht opgenomen, dat was omdat hij agressief was naar zijn moeder met wie hij in huis woont.
de laatste keer heeft hij enorm veel medicijnen genomen. in het ziekenhuis leggen ze hem aan de hartbewaking en wachten af hoe en wat. toen hij de volgende ochtend weer redelijk aanspreekbaar was mocht hij zo weer mee naar huis.
ik heb een hoop stampij gemaakt richting de psychiater. mijn schoonmoeder is 74 en erg kwiek, maar het houdt voor haar ook een keer op met de zorg. Typisch geval van jammer maar helaas. je zou bijna hopen dat het hem een keer gaat lukken...