Nekwervel gebroken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Novice

Nekwervel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 21:27

Ben 2 weken geleden van mijn paard gevallen, er lag een boomstam in de buitenbak van de oefencross die zondag ervoor, en ik denk dat ze die niet erg leuk vond en het was mooi koud weer dus was ze erg fris. Opeens begon ze te bokken en ik kon het helaas niet uitzitten, dus lag ik met mijn snufferd in het zand.
Ik kon mijn linkerarm niet meer bewegen en had vreselijke pijn in mijn nek.
Ben met de ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis en op de EHBO werd geconstateerd middels een CT scan dat mijn 2e nekwervel (de draaier) is gebroken. Gelukkig maar aan een kant anders was ik er niet meer geweest konden de doctoren mij vertellen...
Gelukkig kan ik nu alles nog bewegen omdat er geen grote zenuwen zijn beschadigd.
Na 5 dagen plat op mijn rug mocht ik gelukkig weer wat gaan zitten. En na 4 dagen mobiliseren mocht ik gelukkig weer naar huis, tenminste........ ik woon nu weer tijdelijk bij mijn ouders want zelf kan ik maar weinig.
Typen kan ik gelukkig redelijk blind, heb nl een harde nekkraag om dus kan met mijn hoofd geen kant op.
Mag pas weer rijden van de artsen als al mijn dagelijkse bezigheden pijnloos gedaan kunnen worden Huilen

Zijn er toevallig mensen hier op bokt die hier ook ervaring mee hebben (hoop het van niet eigenlijk) om eens te zien hoe lang dit allemaal kan gaan duren?

Renskeeee

Re: Nekwervel gebroken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:29

jeetje wat een pech zeg!!
heb er (gelukkig) geen ervaring mee, maar wil je veel sterkte toewensen!

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:31

Sterkte zeg. Ik heb in de herftsvakantie een whiplash (verschuiving wervels) opgelopen en daar heb ik nu nog last van Scheve mond Beterschap Ach gut

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:33

Jeetje, wat een pech en geluk tegelijk.
Het had ook anders af kunnen lopen.
Hopelijk heb je een snel herstel. Vriendjes zijn?

Majanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:39

Hey Mirjam,
Ik hoorde het vorige week van Hetty.
Ik wil je bij deze heel veel sterkte wensen
Ik hoop dat je snel weer de oude bent Ach gut
Groetjes Jen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:28

Auwww...

dat is schrikken zeg!

daar ben je wel even zoet mee...

aan de andere kant heb je volgens mij ook wel heel veel geluk gehad als ik dat zo lees...

Heel veel sterkte!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:35

heey, ik ben vorige week van mijn paard gevallen, heb daarbij mijn rug gebroken, heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen. Ik moet 6 weken plat op me rug liggen, en mag heel eventjes zitten. Ik weet ook nog niet wanneer ik weer mag paardrijden (hoop zo snel mogelijk) Woon ook weer bij mijn moeder, kan ook niet veel zelf. Zitten we samen in de lappenmand....

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:34

Ik ben ook van een paard gevallen en heb daarbij ook een wervel gebroken.. (inzakkingsbreuk 12e borstwervel) Het is nu 5,5 week geleden en ik kan nu gelukkig weer wat meer doen!
Ik heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen en twee weken helemaal plat.
Op de foto's zag het er allemaal redelijk stabiel uit, ik heb vanaf volgende week fysio en dan hoop ik alles snel weer op te pakken. Ik heb al weer een paar rondjes op een paard gezeten Bloos

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:39

jeetje wat een nare verhalen! Heb er (gelukkig) geen ervaring mee.

*laat dit topic niet aan vriendlief zien, paardrijden is dan vast veels te gevaarlijk, hihi*

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:44

Esther_1985 schreef:
jeetje wat een nare verhalen! Heb er (gelukkig) geen ervaring mee.

Hihi, nee ik wist ook niet dat het kon Bloos! ! Wilde het ook niet geloven toen ze het in het ziekenhuis vertelden!!

Mreddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:24

Ok hier iemand die al 10 jaar met een gebroken nek loopt, gelukkig niet door een paard maar daarom niet minder moeilijk.
Ik heb ook met een halskraag gelopen en wil 1 advies geven, loop er niet te lang mee want je spieren zullen de functie van je nek moeten gaan over nemen en als je te lang loopt met die kraag dan verslappen je spieren teveel.
Aangezien ik twee werfels gebroken had en zenuwen beklemd heb ik heel lang veel last gehad, ik kan alleen zeggen dat ik weer te snel ben begonnen omdat ik door de pijnstillers niet veel voelde, (gebuikte toen prednison) en dat heeft me niet veel goed gedaan. leef nu met 24 uur per dag met hoofdpijn, die is dragelijk geworden en ik kan gelukkig alles weer doen. ik rij ook weer paard maar het heeft toch minimaal een half jaar geduurt voordat ik daar weer aan toe was.
Ik wil jullie beide (rug en nek) succes wensen en veel sterkte en een waarschuwing geven dat jullie heeeeel goed naar jullie lichaam blijven luisteren, maak niet de zelfde fout als mij en neem de tijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:57

Jasses wat een naar verhaal zeg! Je zal wel vreselijk geschrokken zijn op het moment dat je voelde dat je je arm niet meer bewegen kon.....en idd een geluk bij een ongeluk dat het 'maar' aan één kant gescheurd is zeg, het had dus echt heel beroerd voor je af kunnen lopen.....brrrr. Sterkte! Vriendjes zijn?

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 17:14

Zo Mag dan zitten we idd samen in de lappenmand Ja , alleen ik denk dat ik blij ben dat het mijn nekwervel is. Ik loop nl. met een harde nekkraag en mag alles doen zolang de pijn het toelaat.
Helaas is dat op het moment nog niet veel na een half uurtje zitten ben ik blij dat ik weer plat mag… Maar jij in ieder geval ook veel sterkte met je rug
Fnenn is het wel verstandig om nu alweer op een paard te stappen….. Bloos
Mreddie dat is zeker niet fijn 24 uur per dag met hoofdpijn lopen, ik dacht van de week ook wel effe zonder pijnstillers te kunnen… niet dus, werd schreeuwend gek van inderdaad, pijn in mijn hoofd. Dus weer braaf aan de paracetamol en Ibruprofen.
Ik ga er ook vanuit dat ik over een half jaar pas weer op mijn paard kan en wat is dat nog een lange tijd om te gaan, als het aan mijn hart lag zat ik er morgen al weer op maar mijn verstand is gelukkig sterker op dit moment (+ een moeder die me voorlopig niet naar mijn paard wil brengen, en autorijden kan ik natuurlijk niet).

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 23:04

In principe mag ik alles wel weer oppakken mits ik geen pijn heb! Ik heb alleen een paar rondjes gestapt en dat ging heel goed, galop durf ik de komende tijd echt nog niet!
Ik wilde heel graag weer even op een paard omdat ik het idee kreeg dat ik erg bang was geworden.Dat valt gelukkig wel mee..

Ik kan nu eigenlijk wel weer hele dagen mijn dingen doen zonder pijn te krijgen. Ik neem dan wel mijn rust en ben nog niet met stage of school begonnen.

Het scheelt dat ik op het moment zelf geen paard heb, ik weet niet of ik me anders ook zo rustig had kunnen houden Bloos!

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:44

jasses lijk mij nie zo fijn
sterkte er mee

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:37

Fnenn schreef:
In principe mag ik alles wel weer oppakken mits ik geen pijn heb! Ik heb alleen een paar rondjes gestapt en dat ging heel goed, galop durf ik de komende tijd echt nog niet!
Ik wilde heel graag weer even op een paard omdat ik het idee kreeg dat ik erg bang was geworden.Dat valt gelukkig wel mee..

Ik kan nu eigenlijk wel weer hele dagen mijn dingen doen zonder pijn te krijgen. Ik neem dan wel mijn rust en ben nog niet met stage of school begonnen.

Het leek me nog zo vroeg, ik mag nl zelf niet eerder rijden voor ik nergens meer pijn heb in mijn nek en ga dus van zeker een half jaar uit.
Maar wel lekker dat je alles weer op mag pakken

Ben jaloers Clown

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:06

Nee, het gaat gelukkig allemaal best voorspoedig! En volgens mijn fysio en arts kan het geen kwaad wanneer ik geen pijn heb! Ik mag natuurlijk nog geen uur rijden Clown

Voordat ik weer op mijn oude niveau zit, ben ik ook wel een halfjaar verder!

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:57

En wat duurt dat allemaal lang hè, ik verveel me nu al, en dan te bedenken dat ik voorlopig nog niks kan Stoom uit je oren
Zit echt met mijn ziel onder mijn armen te wachten tot de dag voorbij gaat!
Hoe deed jij dat Fnenn?

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:53

Langleve de laptop Haha!

Ik had gelukkig heel veel bezoek, iedere dag kwamen er wel mensen en zo had ik wel afleiding!
Na een paar dagen ben ik overdag ook wel naar mijn moeder gegaan zodat ik even tegen een ander plafond aan kon kijken..

Verder lezen, bladeren, laaaadingen dvd's kijken..Het is vreselijk saai en de dagen gaan heel langzaam Verdrietig

Ik ben trouwens vandaag voor het eerste wezen sporten onder begeleiding van mijn fysio! Ging erg goed, kon het al een uur volhouden Lachen

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 11:56

Die laptop zou mijn vader ook regelen, maar helaas de internetverbinding doet het niet... Tot die tijd maar af en toe achter de gewone computer, al is dat ook niet alles qwa zitten.

Lekker zeg dat je weer kan sporten en dan direct een uur!
Geen spierpijn vandaag? Knipoog

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 12:08

Oh, ik hoop dat je snel achter de laptop kan! Heb je in ieder geval afleiding Lachen
Kan je beter liggen of zitten?

Ik werd vanochtend wakker en dacht eerst dat het meeviel..Tot ik ging staan Spierpijn!!!
Vooral in mijn armen, mijn rug helemaal niet. Het was wel heel lekker om weer in beweging te zijn, morgen mag ik weer!

Ben net gebeld door mijn decaan om wat zaken door te spreken wat school betreft.
Kom jij ook in de problemen met school/ werk oid?

Anneke2384

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:03

Heel veel sterkte gewenst!

Moet een beste klap zijn geweest, wat een schrik zeg!

Heb zelf whiplash, na een tijdje aanmodderen gaat het erg goed!

Hebben ze ook gezegd hoe lang het ongeveer gaat duren? En hoe lang je met die harde nekkraag en moet je daarna ook een zachtere (zo'n beige, heb ik zelf ook)?

Sterkte, Anneke

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 20:24

@Fnenn Ik kan beide, maar als ik te lang (ongeveer 3 kwartier) zit moet ik weer liggen omdat de spieren in mijn nek en schouders dan zeer beginnen te doen, en hoe vaker ik op een dag ga zitten hoe eerder die pijn komt.
Mijn werk (bij Nuon)gaat gewoon door. Het lesgeven aan privé klantjes niet, die hebben op dit moment even pech en zullen moeten wachten tot ik weer genezen ben.
Had ik wel verwacht dat je spierpijn zou hebben, na zoveel weken niets doen.

@Anneke2384 Volgens de toeschouwers tijdens mijn val ben ik niet echt hard gevallen, het is waarschijnlijk meer de manier waarop!
Geen idee hoelang het duren gaat, moet 5 april terug naar het ziekenhuis voor foto's en dan zal ik horen hoe het verder gaat.
Ik denk zelf eerst deze harde kraag wat afbouwen dat hij wat losser gaat (kan nu mijn mond maar een heel klein stukje opendoen Lips are sealed ), en daarna misschien zo'n zachte kraag zoals jij.

Maar wat ik me zit af te vragen wat is een whiplash eigenlijk precies, je hoort het wel veel maar wat het is? Bloos

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:01

Kun je thuis werken Novice?

Ik ben ook helemaal niet hard gevallen maar heel raar. Helemaal op mijn rug, mijn hoofd en benen hebben de grond niet eens geraakt Nagelbijten / Gniffelen

Anneke2384

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 09:59

Alvast even een korte reactie:

Wat is een whiplash eigenlijk?
Whiplash betekent letterlijk vertaald; zweepslag. Dit is eigenlijk een verkeerde naam, want dit betekent eigenlijk dat het probleem in de spieren zit. Dat is niet altijd zo. Bij heel veel mensen zijn het de wervels in de rug en nek die de problemen geven.

Waardoor ontstaat een whiplash?
Meestal wordt een whiplash veroorzaakt door een verkeersongeval, maar kan ook worden veroorzaakt door een sportongeval; een duik in een zwembad; een kopbal; van de trap vallen; vallende voorwerpen op het hoofd; een schommel tegen het hoofd; bungee-jumping; een botsstimulator; skiën, botsautootjes; karten; uitglijden; paardrijden; een harde vliegtuiglanding; de van buiten het lichaam afkomende krachten, dus ook geweld kunnen oorzaak zijn van een whiplash.

Een kop-staart botsing is de meest bekende oorzaak. Door die beweging van het hoofd worden wervels en spieren in korte tijd extreem gebogen en uitgerekt. Het letsel wat daaraan over is te houden, zoals kleine bloedingen en zwellingen, zijn niet op röntgen foto's te zien. Het is daarom in een verzekeringszaak erg moeilijk om aan te tonen dat er iets mis is. Hier kom ik later op terug.

Welke klachten horen er bij een whiplash?
Hoofd- en nekpijn vormen, zijn de meest gehoorde klachten bij een whiplash. Verder kunnen ook duizelingen, evenwichtsproblemen, concentratiestoornissen, woordvindings-problemen, misselijkheid, braken, slecht zien, gevoelig voor licht en lawaai, het niet tegen veel drukte kunnen, energieverlies, vermoeidheid, tintelingen in armen en benen, stoornissen in de menstruatie en verminderde geslachtsdrift voorkomen. De pijn in de nek kan leiden tot een zekere bewegingsangst. De juiste therapie moet voorkomen dat het hoofd en de nek niet meer kunnen bewegen.

Zo, dit heb ik even van een andere site geleend, geef het straks wel terug Haha!

Die kraag die ik heb gebruik ik alleen als ik m echt nodig heb, als ik bijv. een dag de stad in ga kan ik het langer volhouden.

Er is ook een topic over whiplash, als je kijkt bij mijn berichten kun je hem zo zien staan!

Zit nu op mijn werk, als ik wat meer tijd heb zal ik nog wel wat meer info posten, je mag ook PM-en als je eene vraag hebt.

groetjes Anneke