Stress, piekeren, je druk maken... wat doe je ertegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Stress, piekeren, je druk maken... wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 23:53

Ik denk dat iedereen het weleens heeft: van die periodes waarin alles tegen lijkt te zitten en waarin je gewoon even het hele overzicht verliest. Als ik zo'n periode heb (komt gelukkig niet vaak voor, maar momenteel is het prijs en ik wil er vanaf!), vind ik het altijd heel moeilijk om dat van me af te zetten. Gevolg? Ik ben er héél de dag mee bezig, heb nergens meer plezier in (want ik zit steeds maar te piekeren) en de kleinste problemen lijken grote rampen. Bij elk dingetje dat ik doe maak ik me er zorgen over wat er allemaal wel niet mis kan gaan en zie ik allerlei doemscenarios voor me... Dingen die ik normaal fluitend zou oplossen, nemen nu het formaat aan van enorme bergen die voor me opdoemen en zelfs bij dingen waar ik me normaal nieteens druk over zou maken kan ik nu alleen maar denken wat er mis kan gaan.

Normaal ben ik een redelijk stabiel en evenwichtig persoon, ik zou mezelf best wel een optimiste willen noemen. Maar soms, soms gaat dat even niet en dan zit alles je zo hoog. Hoe gaan jullie met dat soort gevoelens om?

Ik probeer nu zelf zoveel mogelijk dingen te doen die mijn aandacht afleiden, maar zelfs daarbij laat 'het' me allemaal niet echt los. 's Avonds in bed lig ik er over te malen, midden in de nacht word ik zenuwachtig wakker en om zeven uur 's ochtends is het wel gedaan met mijn slapen (terwijl ik dan om 2 uur pas in slaap kom). Heel slopend...

Het komt nieteens echt door omstandigheden. Er zijn wel wat vervelende dingen gebeurd, maar niks écht naars. Dat is het dus niet, maar ik heb steeds maar het gevoel alsof er wél iets naars is gebeurd of staat te gebeuren. Dat gevoel komt uit míj, dat weet ik. Het ligt niet aan de omgeving, er zit bij mij momenteel iets niet helemaal goed waardoor ik die omgeving gewoon zo vreselijk zwart zie.

Maar goed, wat doen jullie ertegen? Als jullie gestresst zijn of maar niet kunnen stoppen met piekeren, hoe pak je dat dan aan? Ik zit erover te denken om te kijken of de Rescue Remedy van de bachbloesems misschien wat wil helpen, heeft iemand daar ervaring mee?

Megan_

Re: Stress, piekeren, je druk maken... wat doe je ertegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:58

Bij mij helpt het altijd om alles op een rijtje te zetten op papier.. Of bellen en babbelen met een vriendin zodat ik alles eruit kan gooien.

Meestal ga ik daarna lekker douchen/ in bad of filmpje kijken zodat ik even mijn gedachten op 0 heb staan, vaak zet ik een voor mij prettig muziekje op sleeptimer zodat ik al luisterent inslaap val (dit tegen het piekeren en draaien in bed omdat je er alleen maar aan denkt en niet kan slapen bla bla!)

Werkt bij mij prima... Heel veel sterkte in elk geval Lachen Aan remedies enz begin ik niet zo snel, wil liever zelf oplossen dat maakt je weer sterker denk ik dan. Een ontspannen kruidenbad ofzo vind ik wel weer prettig..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 00:05

Muziek 's avonds is inderdaad wel een goeie. Ik heb nu zo'n cd met van die walvisgeluiden, dat is aardig rustgevend. Ik probeer 's avonds in bed ook voor mezelf alles op een rijtje te zetten en het dan dan 'los te laten', maar ik zal eens proberen het op mijn gemak op te schrijven. Het is namelijk zo dat er helemaal niet zóveel aan de hand is, maar dat ik er zelf enorme drama's van maak. Misschien helpt het wel als ik op papier zie dat ik het echt enorm loop te overdrijven. Knipoog

Normaal ben ik idd ook niet zo van de remedies, maar momenteel merk ik dat ik gewoon zo verschrikkelijk onproductief word. Ik ben elke dag echt uren bezig met problemen bedenken die er helemaal niet zijn, me druk maken over 'maar áls dat nou zo-en-zo zit' en meer van dat soort zooi. Het begint nu mijn plezier in andere dingen weg te nemen, en dat vind ik toch wel heel erg zonde.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:09

Nimue schreef:
's Avonds in bed lig ik er over te malen, midden in de nacht word ik zenuwachtig wakker en om zeven uur 's ochtends is het wel gedaan met mijn slapen (terwijl ik dan om 2 uur pas in slaap kom). Heel slopend...

Wat ik doe als ik 's nachts wakker lig omdat er duizend-en-één gedachten door mijn hoofd gaan: óf ik kruip achter de pc en zoek afleiding op internet (of in werk, teksten redigeren is voor mij ook heel rustgevend) Haha! óf ik pak een stuk papier en een pen en ik schrijf (in steekwoorden) op wat me bezighoudt. Dan ben ik het een soort van 'kwijt' uit mijn hoofd, dan staat het op papier (dus ik hoef niet bang te zijn dat ik het vergeet) en dan zie ik de volgende dag wel of het echt zo belangrijk was om van wakker te liggen. Zo ja, dan probeer ik het dan op te pakken. Zo nee, dan was het ook niet belangrijk genoeg en dan hoef ik er een volgende nacht ook niet van wakker te liggen. Haha!

Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het, maar het is iig iets. Ach gut

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:12

Jaaa het is altijd lastig maar mij helpt muziek altijd goed, de ene keer tekstloos en de andere keer juist niet. Dan mompel ik beetje mee, al denkend en val dan zo in slaap... Echt ideaal!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 00:13

Ik lig op een gegeven moment in een soort van 'tussenstand'. Ik ben dan niet echt wakker meer en dus ook niet helder genoeg om over dingen na te denken, maar ook niet echt in slaap. Dat is het tijdstip waarop problemen uitgroeien van bergen tot hele bergketens, over het algemeen. Knipoog

Nou heb ik dat altijd al wel gehad hoor. Ik kon gerust om 3 uur 's nachts wakker worden en dan niet meer in slaap kunnen komen omdat ik me grandioos druk ging maken over een tentamen dat ik vijf weken later zou hebben. Ik noem maar wat. Het enige wat dan hielp was echt even opstaan, kopje theedrinken, wat lezen...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:15

Ik heb dit ook gehad,precies zoals jij beschrijft, en ik heb op een gegeven moment uit laten zoeken wat voor Homeopatisch middel ik ben, en het bleek Lachesis te zijn, en ik heb 3 x 5 korrels genomen en ik ben er vanaf.

Ongelooflijk, ik had allerlei vage klachten, zoals niet op mijn linkerzij kunnen slapen, hartkloppingen,piekeren, malen, onrustig van binnen, terwijl ik toch een heel vrolijk en positief mens ben.
Ik kon niet slapen, lag nachten wakker, droomde niet meer omdat ik niet in de REM-slaap terecht kwam, het was echt niet tof.

En nu??

Ik slaap weer, droom weer, hartkloppingen zijn weg, ik lig niet meer te malen, heb meer zelfvertrouwen, het is heel apart, maar ik ben helemaalvoor Homeopathie.

Er zijn veel mensen die zeggen dat je in Homeopathie moet geloven anders werkt het niet, maar ze gebruiken het ook bij dieren en dieren kunnen nergens in geloven.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 00:50

Wees blij, jij hebt momenten Lachen
Voor mij, zijn die doemscenarios dagelijks..
Ik krijg er ook onwijs spierpijn van, weet niet of jij dit ook hebt? Daarvoor gebruik ik meestal tijgerbalsam of gewoon een warme kruik..

En verder.. Probeer gewoon een lijstje te maken, met wat je per dag moet doen ofzo. En als er ineens iets bijkomt, realistisch blijven.
Maak voor jezelf ook een lijstje met waar je aan moet denken, als je gaat 'doemdenken'. Dat is irrationeel denken.
Een irrationeel denkpatroon is zeg maar dat je meteen overal bezwaren ziet, en dingen voorspelt die helemaal niet voorspelt kunnen worden.
Even een voorbeeld (kan niet zo geweldig uitleggen):
Stel, je baas belt je op(en klinkt ernstig): Je moet vandaag een uur eerder komen, we moeten praten. Het gaat slecht met de zaak.
Rationeel denkpatroon:
Ow, eerst eens aanhoren wat hij precies te zeggen heeft. En dan gaan we verzinnen wat we er allemaal aan kunnen doen!
Irrationeel denkpatroon:
Owh nee, nu wordt ik ontslagen en ik kan écht niet zonder mijn baan! Dit is een ramp!!

Erg overdreven natuurlijk, maar dan is het verschil duidelijk. Probeer voor jezelf wat dingen op te schrijven, dat je rationeel blijft denken (helpt echt, tip van mn psych ) Knipoog

En verder, ik ben beniewd of de homeopathische middeltjes werken, dan ga ik die misschien ook wel proberen!!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 01:01

MissEvil schreef:
En verder, ik ben beniewd of de homeopathische middeltjes werken, dan ga ik die misschien ook wel proberen!!

Bij mij heeft Homeopathie wondere verricht. Het is echter wel zaak dat je een goede homeopaat vindt die echt het middel uitzoekt wat exact bij je past. Dan heb je de meeste kans dat je problemen als sneeuw voor de zonb verdwijnen. ook psychische problemen. Bij mij bijvoorbeeld een jarenlang minderwaardigheidscomplex, laag zelfbeeld, noem maar op, innerlijke onrust, slapeloosheid, elke nacht naar bed gaan met het idee dat ik dood zou gaan, niet normaal meer.

En anderhalve maand geleden het Homeopathische middel genomen, drie keer vijf korreltjes, en een wereld van verschil. Het is niet te geloven, het is dat het mezelf overkomen is anders had ik het niet geloofd. Mensen die me goed kennen merken ook dat ik veel rustiger praat, veel relaxter ben.

Als je wil kan ik je het nummer van een zeer goede homeopathe geven. Degene die mij ook geholpen heeft.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:12

Bij mij helpt het uit kunnen spreken inderdaad. Daarnaast volg ik Reiki en dat helpt ook een stuk. Daardoor slaap ik in ieder geval erg goed, en dat scheelt toch al een hoop.
Als nu die ervaringen van homeopathie lees, ben ik echt verbaasd. Zulke problemen heb ik ook, en dat ze weg gaan met paar korreltjes, bizar!
Maar je moet naar een homeopathe en die zoekt uit wat het beste bij je past?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 10:38

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb zelf ook reiki 1 gedaan, ik ben daar echt heel blij mee want dat geeft veel steun. Ik probeer ook lekker veel naar buiten te gaan met dit mooie weer, lekker actief bezig zijn is beter dan achter de computer gaan zitten piekeren denk ik.

Mindfields, hoe ben jij bij die homeopaat terechtgekomen? Ik heb het nu nog maar kort en denk dat het wel weer over gaat, maar mocht het aanhouden dan ga ik dat zeker eens proberen!

MissEvil, je hebt zó gelijk met dat irrationele denkpatroon! Dat is precies wat er nu bij mij aan de hand is. Ik weet ook wel van mezelf dat ik dat doe, maar soms kom je er zó moeilijk uit... en zeker als je al een tijdje zo bezig bent is het heel moeilijk om te stoppen, want dan blijft er in je achterhoofd iets zitten zeuren van 'maar áls het dan mis gaat'. Ik ga inderdaad eens een briefje voor mezelf maken dat ik op zulke momenten kan gebruiken!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:48

Ik heb dat ook wel 's. Dan lijkt alles tegelijk te komen en kun je alleen maar piekeren en nadenken en het lijkt allemaal steeds erger te worden. Ik ga dan meestal even lekker paardrijden, dan denk ik nergens aan of ik plan iets leuks met mijn vrienden.
Maar zodra ik terug ben begint het gepieker weer.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:56

Yoga en Reiki helpen bij mij ook, maar als je echte paniekaanvallen hebt zou ik toch even met je huisarts gaan babbelen.

Voor de rest proberen wat minder hooi op je vork te nemen, en de plannen en de dingen die je moet doen in overzichtelijke porties te verdelen, tussendoelen stellen ipv een groot einddoel voor ogen te houden.

En leer je doelstelling aan te passen. Probeer de positieve dingen te zien. Vertrouw erop dat dingen gebeuren omdat ze moeten gebeuren. Wat jij als mislukking ziet kan een start zijn van iets nieuws, kan je een nieuwe richting opduwen die je zelf zo nooit had gezien...

Probeer de kansen te zien, ipv van mislukkingen...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:15

maikymouse3 schreef:
Als nu die ervaringen van homeopathie lees, ben ik echt verbaasd. Zulke problemen heb ik ook, en dat ze weg gaan met paar korreltjes, bizar!
Maar je moet naar een homeopathe en die zoekt uit wat het beste bij je past?

Ja, ze hebben een soort mega-encyclopedie waarin ALLE voorkomende middelen staan. Dan gaan ze vragen stellen, net zo lang tot ze precies het goede middel hebben gevonden.

Ik heb trouwens ook paniekaanvallen gehad, stomtoevallig toen ik bij die bewuste homeopathe thuis was(ik rij een hengst voor haar en was daar op bezoek)
Ik zat rustig op de bank en ineens kreeg ik die aanval. Toen heeft ze meteen uitgezocht welk middel bij mij zou passen.
Sinds ik het middel heb genomen ben ik van alle klachten helemaal af, hoe ongelooflijk het ook klinkt.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:46

Verschrikkelijk, die piekermomenten in de nacht. Ik ken het ook, ik ben ook zo nl..
Val goed in slaap om vervolgens om 2 uur wakker te worden en eindeloos te gaan liggen piekeren.
Meestal ga ik dan bed uit, om te voorkomen dat de gedachten erger en erger worden en ik mezelf gek maak. Ik schrijf dan mijn problemen op, drink een flinke bak thee en dit helpt wel. Vervolgens weer terug in bed en dan slaap ik weer gewoon.
Erover praten helpt ook goed bij mij.. maar om nou 's nachts iemand wakker te maken voor mijn problemen Clown

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:55

Alsof ik het zelf getypt heb....
Het is bij mij echt heel erg geweest, piekeren over alles, 20 verschillende doemscenario's bedenken voor ieder wissewasje, een kleinigheidje kon mn hele dag verpesten. Ik ben er in de loop der jaren wel iets rustiger op geworden, maar soms betrap ik mezelf er nog wel op dat ik weer van een mug een olifant maak. Als ik dan niet oppas kan ik mezelf zo aan het janken maken, terwijl het echt nergens over gaat.
Wat bij mij vaak wel helpt is even flink lichamelijk moe worden. Dus even hardlopen, een eind flink fietsen, gaan sporten oid. Dan kan mijn verstand even op nul en als die stroom van negatieve gedachten maar weer doorbroken is gaat het weer prima. Plus dat het goed is voor je conditie Haha!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:08

Jij schrijft het en ik maak het mee..

Ik zit op het moment met het zelfde. Ging echt erge dingen, behalve dan de dood van mijn hond waarmee het begonnen is. Zit inmiddels ook in een langere dip. Sommige moment heb ik er ook geen last van. Maar de momenten dat je alleen bent of tijd hebt om na te denken barst ik echt. Ik wil zelfs stoppen met school omdat het gewoon niet meer lukt. Ben er echt niet meer bij.

Bij mij helpt het echt om bij vrienden te zijn. En veel te praten, gewoon alles eruit gooien. Ook de kleine dingetjes. Voorheen zette ik mijn verstand op nul door een flink stuk te gaan lopen of te gaan hardlopen maar dat deed ik altijd met mijn hond.

Ik jank veelte veel, en vaak gaat het nergens om. Maar al die kleine dingen stappelen zich ook en zorgen ervoor dat ik barst. Het lukt soms allemaal eventjes niet, erg vervelend.

Heb helaas te weinig vrije tijd om meer leuke dingen te doen. Vanwege school, werk en andere verplichten.

Zelf heb ik wel Rescue Remedy van de bachbloesems gebruikt. Ik neem het nog wel eens af ik echt stress heb of voordat ik ga slapen. Ik zie het niet als een kwaad of verslavend goedje. Ik wordt er gewoon rustig van en heb minder pieker momenten.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:24

heb ook al veel problemen gehad en nog, vooral met familie.
en @steffie 89, ik ben dus al gestopt met school omdat het gewoon helemaal niet meer ging kon niet meer concentreren enzo en ging daardoor ruzie zoeken met leraren.

ik stapel het zelf ook allemaal op en ken er ook niet echt praten ofzo.
niet echt diep erop ingaan ofzo.
heb vroeger ook al hulp gehad enzo maar hielp ook allemaal niks.

ben zegmaar vertrouwen bij mensen flink kwijtgeraakt, door verschillende mensen die ( betrouwbaar waren ) zeiden ze

klinkt misschien heel stom maar vertel het meestal tegen me paardje als ik bij hem in de stal zit of aan het rijden ben op een rustig stukje.
dat wil nog wel is helpen bij mij, en dan zie je die oortjes de hele tijd heen en weer gaan, snap je.
en muziek luisteren en dan heb je soms van die nummers, je kent het wel

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:27

Ik herken de dingen die je beschrijft.
Zelf heb ik op advies van een vriendin een boek gelezen, niet morgne maar nu van Wayne Dyer.

Dit is een erg goed boek die makkelijk wegleest.
Het helpt je een einde te maken aan piekeren, onzekere gedachten enzo. Mij heeft het iig heel erg geholpen

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:47

Gelukkig heb ik niet zo vaak last van de dingen die jij hebt, maar zowel dan helpen bij mij bachbloesems heel goed en als er een bepaald iets is waar ik maar over blijf malen, Put it in a bubble and blow it away! Dat deden ze bij Dharma & Greg maar helpt echt soms!
Je stopt gewoon een gedachte die je kwijt wil in een denkbeeldige zeepsopbel en blaast hem heel ver weg^^.
Lekker zweverig toch weer, maar goed.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 00:39

Heel herkenbaar! De laatste maanden heb ik vooral last van sombere gedachten, veel angstgevoelens en paniekaanvallen. 's Nachts én overdag maak je jezelf gek met van alles en nog wat, zelfs de kleinste dingetjes (supermarkt, school, ov) lijken in je eigen ogen eng "Wat als ik daar een angstaanval krijg?" Je weet van binnen dat het de reinste kul is, er niks met je kan gebeuren, maar tóch vind je het verschrikkelijk om die angstgevoelens te hebben en word je er bang voor. Angst voor de angst. Gelukkig gaat het met mij de laatste tijd weer wat beter door er met meerdere mensen in mijn omgeving over te praten en ik heb positieve ervaringen opgedaan in situaties waardoor ik met school en werk en nu totaal geen last meer van heb. Met spannende situaties (zoals het uitgaan, autorijles) neem ik Bach Rescue, werkt super, kalmeert zonder dat je erbij stilstaat.

Ik wil jouw situatie verder niet vergelijken met die van mij, maar wil je Bach zeker aanraden. Overigens helpt het bij mij goed dat het nu buiten zonniger is.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 10:29

Jeetje, dat er zoveel mensen dit soort dingen hebben! Ik vond mezelf echt een beetje een zeikerd die zich niet zo moest aanstellen, maar op het moment kán ik gewoon niet stoppen met die akelige gedachten. En zelfs op de momenten dat ik er bewust niet over nadenken, blijft het in mijn achterhoofd doorzeuren (of eigenlijk in mijn maag, daar blijft dan zo'n zenuwachtig gevoel zitten).

Ik weet ook niet waar het van komt. Het heeft geen oorzaak buiten mij. Ja, er zitten wel wat dingen tegen, maar het zijn geen echt grote problemen, niks dat niet op te lossen is. Niks waar ik normaal gesproken zo op zou reageren, ik schrik gewoon een beetje van mezelf. Ik dacht altijd dat ik sterk was, dat ik goed met problemen en tegenslagen om kon gaan, maar nu zit ik er gewoon helemaal doorheen.

Ik ga in elk geval eerst eens lekker naar buiten, het is zulk prachtig weer! Binnenkort ga ik toch eens achter die Bach Bloesems aan, ik hoor daar veel goeie dingen over.

Greensleaves, ik doe dat niet zo met zo'n bubbel maar ik laat het als het ware in een riviertje wegstromen. Toch ga ik dat met die zeepbel ook eens proberen!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:52

Ik ben ook vrijdag bij een homeopate geweest voor mede deze problemen. Dat zenuwchtige gevoel heb ik ook in mn buik. Ze heeft mijn middel gisteren opgestuurd dus ik ben heel erg benieuwd!

Zij raadde me ook white chestnut aan van bach, dat helpt tegen malen. Rescue maakt wel rustig maar je denken gaat gewoon door.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:14

Lijstjes maken op papier. Wat wil je nog doen, wat moet je nog doen. Wat moet je nog kopen, waar moet je nog naartoe? En afvinken wat je gedaan hebt.

Wat ik heb al tigduizend lijstjes gemaakt in mijn leven....
Als ik dat niet doe crash ik Haha! Clown

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:49

DinkeyGirl schreef:
Ik ben ook vrijdag bij een homeopate geweest voor mede deze problemen. Dat zenuwchtige gevoel heb ik ook in mn buik. Ze heeft mijn middel gisteren opgestuurd dus ik ben heel erg benieuwd!

Zij raadde me ook white chestnut aan van bach, dat helpt tegen malen. Rescue maakt wel rustig maar je denken gaat gewoon door.

Het denken gaat dan wel door bij Rescue, maar in mijn geval zijn die gedachten dan alles behalve angstaanjagend of iets. Op zo'n moment kan je juist prima relativeren 'waar maak ik me nu eigenlijk druk over' en het dus ook loslaten. Maar ik ga dan ook eens voor die chestnut kijken. Het is gelukkig niet verslavend of gevaarlijk spul. Clown