Retropatel(l)aire Chondropathie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Retropatel(l)aire Chondropathie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 16:48

Hoi,

Ik heb een ziekte aan mijn knieën, en ik word er helemaal gek van..
Ik heb nl retropatelaire chondropathie (dat is blijvende pijn aan het kraakbeen onder je knieschijf, omdat het kraakbeen kapot is, afgesleten of te zacht)
Heb ik eindelijk een lekkere lange bosrit gemaakt, en expres veel gestapt.. En nu kan ik vandaag niet eens meer normaal lopen.
Ik voel me echt half invalide nu, ook al is dat een beetje overdreven.
Maar nu is het superlekker weer, en ik kan gewoon helemaal niks, alleen een beetje zitten ofzo.. En zelfs dat doet al pijn.
Er is geen medicijn voor, je kunt eventueel laten opereren, maar dat wordt eigenlijk nooit gedaan, omdat de resultaten heel erg tegenvallen.
Met andere woorden, ik zit hier waarschijnlijk de rest van mn leven mee opgescheept. Heb er nu al meer dan een jaar last van, kan 's avonds vaak de trap niet eens meer op (nouja, doe er gewoon een half uur over).
Ik heb eventueel een kleine kans dat het zo rond mn 25e over zou kunnen gaan. Joepie, dat kwam echt veelbelovend over.
Zijn er nog meer mensen hier die dat hebben, en wat doen jullie eraan? Want mijn huisarts zegt dat ik met de pijn moet leren leven, maar elke dag, écht élke dag pijn is toch niet te doen? Als ik pijnstillers neem, is het de dag erna alleen maar erger, omdat ik dan ga overbelasten..

Ik heb wel braces (Braces By Push) maar die helpen ook niet echt. Volgens mn huisarts kon ik fysio krijgen voor sterkere beenspieren, maar de fysio vond mijn beenspieren sterk genoeg..
Erg fijn dus.. Heeft iemand tips of iets?
Alsjeblieft Huilen (ik stik van de pijn.. &($#&*(@ grrr)

ikkemetwikke

Re: Retropatel(l)aire Chondropathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:08

je hebt t zelf al over overbelasten!
dat is je antwoord(makkelijker gezegd dan gedaan,ik spreek uit ervaring)je moet leren een middenweg te vinden in je sport/beweging/werk.
dus blijven doen wat je altijd doet,zodat je beenspieren sterk worden/blijven ,maar niet TE doen,zodat je het overbelast.
het heeft bij mij 5 jaar geduurd voordat ik dit ook werkelijk in de praktijk toe kon passen,en nog ga ik regelmatig de mist in,en zit ik met de gebakken peren,en dan niet alleen in mn knie,maar ook mn bekken,voet,en handen.
dus heel regelmatig sporten,en niet en paar keer ineens heel lang.bijvoorbeeld.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:16

Mijn broer en zus hebben die aandoening en even leek het er op dat ik het ook had. Gelukkig heb ik er geen of nauwelijk meer last van (ben juist weer volop gaan rijden en ik laat mijn hoge hakken links liggen). Mijn broer neemt wel eens middelen die de synovia (grwrichtvloeistof) stroperig houden. Hierdoor schuurt er minder snel bot over bot en heb je dus minder pijn. Misschien iets om eens te proberen. Mijn stiefmoeder is fysio en die zegt dat er verder weinig aan te doen is. Sterkte!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:30

Volgens mijn fysio heb ik hetzelfde.
Daarbij zijn mijn spieren sterk genoeg.
Bij mij wordt er 2x pw bestraald door de fysio. Dit helpt wel aardig.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:20

Sinds mijn 13e weet ik dat ik ook Retropatalaire chondropathie heb. Vanaf kleinsafaan was het al gekloot met die dingen, en het hield maar niet op. Toendertijd wilden ze me ook opereren, maar dat is toen niet doorgegeaan omdat de kans dat ze het verpesten inderdaad groter is dan dat het beter wordt. Het enige wat de huisarts mij ook aanraadde was om mijn quadriceps (grote bovenbeenspier) sterker te maken, maar precies zoals bij jouw vertelde de fysio en sportschoolmannen precies hetzelfde; je beenspieren zijn sterk genoeg (kon toendertijd notabene 120kg wegdrukken :S), pak maar een paracetamol tegen de pijn en doe maar wat oefeningen thuis. Die oefeningen waren simpelweg je benen optillen, en dan langzaam op en neer bewegen in series van 20, net zo lang tot je niet meer kon.

Daarna is het ruim 1.5 jaar goed gegaan, met minder klachten overdag. Mijn klachten waren vooral niet te harden na zware inspanningen als tegen de wind in fietsen en gym op school (rennen, springen etc), met paardrijden had ik nergens last van.

Na die 1.5 jaar waren de klachten weer begonnen. En ja, ik was fors aangekomen door de Diane-35, dus daar leden mijn knieen ook onder.. Het advies deze keer: "Val 10kg af en je hebt nergens last meer van". Niet dus, er was ruim 20kg af en nogsteeds had ik dezelfde klachten.

Tegenwoordig zit ik (dankzij 2 ongelukken waardoor ik beperkingen heb met sporten) weer op mijn oude gewicht en heb ik nagenoeg geen last meer van mijn knieen door de dag heen. Het enige wat de klachten veroorzaakt is fietsen in de tegenwind en langdurig rennen. Als ik dan pijn heb gebruik ik een infrarood massageapparaat wat alle klachten wel wat verlicht.

Veel sterkte, want de pijn is inderdaad niet niks Kusje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:23

Ik heb het ook!
Tegen mij is gezegd dat dit een normale aandoening is voor tienermeisjes, en ik zou er wel overheen groeien... Nou, niet dus!
Ben nu 21, en heb het vanaf mijn 12e.

Heb er opzich niet zo heel veel last meer van, als ik ga springen met rijden ofzo, en als ik hoeven uitkrab, bij dat soort dingen.
Wel zijn mijn knieën echt mijn zwakke plek geworden, er hoeft maar een steel van een bezem tegenaan te vallen ofzo, en het is weer zover!