rug gebroken, van paard gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mag

rug gebroken, van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 15:39

Ik ben van me paard gevallen, op me stuitje. Heb daarbij in me onderrug een wervel gebroken. Heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen. Ben nu gelukkig weer thuis. Moet 6 weken plat in bed liggen (op me rug) mag helemaal niks! (eigenlijk ook niet computeren enz.) En minstens 3 maanden niet paardrijden (en t ging allemaal net zo lekker, net startkaart aangevraagd enz.) Paard schrok, gaf een bok en ik belandde in het zand......
pfffff 6 weken is echt lang........ (en t is nog zo'n lekker weer om lekker met de paarden naar t bos te gaan!) Huilen

NoireIdylle

Re: rug gebroken, van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:40

Allemensen... van harte beterschap. Dat is echt zwaar balen zeg! Veel pijn nog?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:41

dat is niet niks zeg... Sterkte iig

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:41

Tsjezus, sterkte meid!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:42

Heftig. Geen blijvend letsel? Want je rug breken is niet niks idd, zou net zo goed verlamming kunnen betekenen.
Sterkte!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:43

heel veel sterkte toegewenst en dat het allemaal geod met je rug komt Ach gut

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:46

Sterkte meid.

Ik weet wat je doormaakt, dus als je wil PM-en ,mag altijd!

Ik heb in Nov 2006 mijn rug gebroken toen ik met de kruiwagen achterover viel.
Wat heb jij gebroken?
Mijn 12 de wervel ( overgangswervel) is gebroken en ingezakt ( inzakking zal altijd zo blijven)
Ik heb 2 weken non stop op bed gelegen en daarna ging het langzamerhand beter.
Maar paardrijden kan ik echt nog niet

ZiekenhuisIk heb om de zoveel tijd een afspraak bij de orthopeed en worden er rontgonfotos gemaakt

Therapie: fysio, raad ik je echt aan.
Je word dan getraint om je buik en rugspieren weer aan te sterken en conditie te krijgen
na twee weken op bed zijn al je spieren weg en ben je conditioneel niet meer top.
Met die fysio ben ik pas na 2,5 maand begonnen.

Paard: Mijn paard is bij familie logeren, al sinds december.
De planning is dat hij in April terugkomt, rijden kan ik nog niet.
Maar als ik maar kan wandelen en poetsen etc

Werken: Doe ik om de dag therapeutisch ( ik werk in de zorg)
Het gaat iedere dag wat beter

Bezigheden: mijn wereld werd door het thuiszijn erg klein.
De arts raadde me aan om andere dingen te gaan ontplooien.
Inmiddels zit ik op spaanse taalles en kan ik in de keuken ook een hele hoop meer

Verder wil ik je heel veel sterkte wensen

Neem echt de tijd om goed te revalideren hoor, want je moet nog je hele leven met je rug doen

Jessica

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 15:48

hoi, ze zeggen dat als ik me nu rustig houd alles goed komt en dat ik er niet blijvend schade aan zal houden. Me rug zit gelukkig niet in het gips maar in een brace. een jaar geleden hadden ze het nog in het gips gedaan. Heb ook niet zo heel veel pijn. En kan gelukkig alles nog bewegen enz. (daar heb ik idd veel geluk mee gehad). En dan te bedenken dat ik na de val nog gewoon eerst me paard op stal heb gezet enz.......
ik ga nu weer terug naar m'n bedje......

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:12

Welke wervel heb je gebroken dan?.

Ik heb geen brace of gipskorset gehad
Het hangt er van af waar de breuk zit (die van mij is stabiel)

Bij mij word ook niets blijvends verwacht, maar die garantie zal een arts zo ie zo niet gauw geven.
Daar zijn ze altijd heel terughoudend mee.
Dus ik kreeg een voorzichtige prognose.
Voor de revalidatie staat gem.een half jaar.

Knap trw dat je je pony nog zelf op stal hebt gezet Bloos Knipoog
Ik had het gevoel dat mijn longen eruit geknalt waren en werd met de ambulance afgevoerd

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:17

Tjee.. veel beterschap !! Ach gut

heb enkele jaren geleden eenzelfde val gemaakt.. maar mijn ruggenwervel is in elkaar gestuit, en gelukkig weer wat uit elkaar gekomen.. nu zitten mijn ruggenwervelfacetjes nog steeds te kort op elkaar.. moet een paar keer per jaar naar de osteopaat om die weer een beetje los te laten werken, en dan gaat het wel.. moet wel opletten wat ik doe, en mag vooral niet nog een keer zo vallen, want dan kan het zijn dat de elasticiteit en veerkracht weg is, en die niet meer uit elkaar komt Nagelbijten / Gniffelen

Veel beterschap! En hopelijk mag en kan je snel weer op je paard! Lachen en hopen dat je zo iets niet meer hoeft mee te maken.. Nagelbijten / Gniffelen

Sterkte !! Vriendjes zijn?

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 18:09

ik had wel erg veel pijn toen ik was gevallen, maar ik had les op de club. dus ben eerst naar huis gereden, paard op stal gezet en toen naar het ziekenhuis. Daar foto's gemaakt en toen was het meteen niet meer bewegen....... Het is een breuk L1 ik geloof de 5de wervel. Heb in het ziekenhuis fysio gehad, uitleg over hoe ik mijn brace aan en uit moet doen hoe ik moet lopen, zitten en hoe uit bed te komen. Moet 6 weken plat op mijn rug. 24 april moet ik terug naar het ziekenhuis om foto's te maken. Volgens de fysio hoef ik hierna geen fysio therapie te volgen. Het duurt 6 weken voor het bot geneest, dan nog eens 6 weken voor het bot stevig is. De wervel is bij mij ook ingedeukt en gebroken, maar toch zeggen ze dat dit goed komt, dusss... we zullen maar afwachten

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 18:12

Mens wat heb je een mazzel gehad zeg..maar wat lee sik nu, vorige keer in het gips gedaan? Ben je zo'n pechvogel met je rug?

Doe echt heel mak aan en houd je keurig aan de voorschjriften van je arts hoor. Mn zusje had haar stuitje/staartbeentje gebroken na een hele lompe val van ons paard, maar dat heeft maanden geduurd eer de ergste gevoeligheid er weer af was.
Van harte beterschap, toitoitoi.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:25

Wat raar dat de arts geen advies voor therapie geeft

Je spieren hebben een enorme klap gekregen en je word nu in een dwangstand gehouden door een brace.
Hoe denk je dat die spieren zijn na al die maanden?.
Je rug en buikspieren heb je nodig voor een goeie houding.

Maar goed, ik hoop dat je weer helemaal op zult knappen en daarna weer veel plezier van je paard kunt hebben

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 09:42

ja ik moet 24 april terug naar het ziekenhuis, dan zal ik verder horen hoe het moet. De Fysiotherapeut zei wel dat het goed was als ik bijv. ging earobicen ofzo (om mijn houding te verbeteren.) Als ik jullie verhalen zo hoor zit ik nog wel even in de lappenmand.........

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 09:47

Ja, maar je kan elke dag wat meer hoor Knipoog
Ik begon met: twee weken op bed liggen, ik heb een boxspring matras van goede kwaliteit, maar zit nu een kuil in Bloos
Daarna twee weken op bed liggen en steeds een kwartiertje eruit en in een tuinstoel zitten ( hout kan ik niet hebben in mijn rug)
Daarna twee weken de helft van de dag uit bed en ook een stukje buiten lopen.
Daarna 20 min buiten lopen etc.
Vervolgens kreeg ik een hometrainer en daar zit ik nu om de dag op.
En zo bouw je het iedere keer weer een stukje op he,
Je moet gewoon heel goed naar je lichaam luisteren, in het begin zocht ik steeds mijn grenzen op waardoor ik altijd moe was.
Maar nu heb ik de balans tussen werken, rust en therapie aardig gevonden.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 10:17

ik wordt vooral misselijk als ik te lang uit bed ben. Lopen is beter als zitten, omdat als je zit er meer gewicht op de wervels staat.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:21

Ja, klopt
Zitten vind ik ook niet zo ( zeker niet op een houten stoel)
Maar lang stilstaan kan ik bijv ook niet,dan heb ik het gevoel dat die wervels zwaar gaan hangen ofzo

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:05

Jeetje Sterkte ermee! Ik weet dat het verschrikkelijk veel pijn doet! Ik heb het op mijn 10e ook gehad.
Ik had een springwedstrijd met een manege pony. Die pony had er geen zin en weigerde een keer en rende in volle gang richting de uitgang. Maar die was dicht dus ze draaide zich om en ik vloog eraf met me rug op de punt van een houte biels......
Ik weet dat ik gegilt heb en dat ik daarna naar me moeder ben gegaan omdat ik geen lucht kreeg. Daarna weet ik dat ik op de grond lag en dat mijn instructrice op me zat en tegen mij prate.
Ik ben naar de kantine gelopen met een deken om me heen en heb daar gewacht op de ambulance. De ambulance wou me eerst niet mee nemen. Want ik had niks volgens hun. Maar mijn moeder die bleef aandringen dat ze foto's moesten maken! Gelukkig namen ze me mee.

Voordat ze foto's gingen maken moest ik van bed naar bed overstappen. Maar toen ze de foto's gemaakt hadden mocht ik me ineens niet meer bewegen!
Ik had een ruggewervel ingedeukt. (hoe en wat precies weet ik niet meer)
Ik heb twee dagen doodstil in bed moeten liggen. Daarna heb ik een gipscorset omgekregen voor 6 weken.
Na een week mocht ik gelukkig naar huis. Eigenlijk mocht ik al eerder. Maar ik sleepte met mijn rechterbeen. Want ik twee keer een spuit in mijn rechterbeen (in de spier)gehad tegen de pijn. Maar gelukkig was dat niks ernstigs. Toen ik naar huis mocht, moest ik nog veel blijven liggen.

Ondertussen is het 7.5 jaar geleden en ik heb gelukkig maar af en toe last van mijn rug!

Maar ik raad je aan om nou echt rustig aan te doen! Want anders krijg je er spijt van dat weet ik heel zeker!! Nou is het verschrikkelijk lastig en irritant maar rugpijn de rest van je leven is nog veel vervelender!
Ik zou ook nog maar even wachten met rijden!

Heel veel sterkte ermee!

Groetjes Danielle

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:16

pfoe sterkte ermee, beste vriendinnetje heeft ook een ruggenwerven gebroken gehad (zit nu weer netjes aan elkaar volgens de artsen) en heeft er nog regelmatig last van.
Inderdaad goed luisteren naar de artsen/fysio, dan kun je over een half jaartje misschien wel weer te paard zitten....
Succes!!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:31

tevens ik heb wat met mijn rug gehad, maar godzijdank voor de trekkers Haha!, ik ben van de hooizolder gevallen 5 meter naar beneden, als ik recht naar beneden was geklapt dan had ik nooit meer kunnen lopen of zelfs, dood kunnen zijn als ik bv me nek had gebroken, maar gelukkig voor mij ben ik eerst op een trekker geklapt en daarna op het beton, in tegen stellig tot jou las ik (dat je weer was opgestaan) ik kon niet staan, ik kon niks meer bewegen einige wat ik kon was op hulp gillen en dat heb ik ook gedaan, mijn kleine broertje zat nog boven op de hooizolder ma en pa, opa/oma binnen, die kwamen gelijk naar buiten gerend, ik heb niks gebroken gehad, maar alles zwaar gekneusd en enkele wervels verschoven. Ik geloof echt dat ik een beschermengeltje op mijn schouder heb gehad. Want het typische is dat als je de rand van de hooizolder had, de trekker stond er minstens 2 meter van af...

Heel veel sterkte er mee Go jij! Go jij! en neem veel fysio het is voor mij nu zeker 7 jaar geleden en nog loop ik af en toe bij de fysio ervoor.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 18:12

Pfoe wat een verhalen allemaal, en ik hoopte nog wel dat ik met een paar weken kon gaan werken (toen het net gebeurd was) nu weet ik wel dat dat niet zo is, echt balen!

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:50

Nee dat ga je niet redden! Beter iets te lang wachten dan te kort!!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:50

Precies, je moet er zeker een half jaar voor uittrekken hoor
Ik heb in Nov mijn rug gebroken en ben pas sinds 1,5 maand therapeutisch ( om de dag aangepast) aan het werk.
Ik werk in de gezondheidszorg, dus dubbelzwaar.

Paardrijden hoop ik in Mei weer voorzichtig op te kunnen pakken
Maar eigenlijk bekijk ik alles rustig per dag

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:18

zo erg hoor!!
heel veel beterschap toegewenst!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:20

Mijn moeder heeft dit ook gehad. Maar die moest 3 weken in het ziekenhuis, daarna 6 weken plat en nu een jaar later is ze pas weer serieus aan aan het paardrijden. (en nog steeds wel eens last)
Klinkt misschien hard, maar na 3 maanden paardrijden lukt echt niet, ze hadden ook tegen mijn ma gezegt dat ze na 3 maanden er weer op zou zitten.

Veel sterkte iig!