Hoe onder narcose worden gebracht ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sidneylover

Hoe onder narcose worden gebracht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:19

Ik heb even een vraagje. Je kunt onder narcose worden gebracht door middel van zo'n kapje of door een spuit, toch ? Maar wanneer gebeurt het met zo'n kapje en wanneer met een spuit ? Zit daar leeftijd aangebonden zoiets dergelijks ?

Kimmy92

Re: Hoe onder narcose worden gebracht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:21

Dat hangt van veel dingen af, maar allereerst waaraan je geopereerd moet worden. Ook leeftijd, gewicht en toestand van de patient speelt mee.

Ciara87Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:23

mm ik ben beide keren doormiddel van een infuus, je krijgt dan wel een "kapje" op je mond en 2 tellen later ben je weg. Maar kan me voorstellen dat ze dat bij kleine kinderen anders doen . . maar hoe? zou het niet weten.

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:25

Het is trouwens injectienarcose of inhalatienarcose, mocht je het precies willen weten.

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:28

Bedankt, maar doet een infuus veel pijn ?

Kimmy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:29

Dat heb ik zelf nooit gehad, maar volgens mij alleen bij het inbrengen, en daarna is het volgens mij alleen nog maar irritant, maar als het het infuus is voor de narcose merk je daar niets meer van.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:45

je voelt alleen het prikje van het infuus daarna voel je niks meer want die word gewoon vast gezet met een plakkertje.

Als je onder narcose gaat krijg je eerst een pilletje waar je slaperig van word (word ik niet ik ben altijd klaar wakker als ik naar de operatie tafel ga) maargoed. na een tijdje word je opgehaald met je bed en word je in een kamer van bed verwisseld (van gewoon bed naar operatie tafel) als je daarop ligt ga je naar de operatie kamer voor dat je bij die kamer bent word er een medicijn in je infuus gedaan waardoor je dus gaat slapen. dit word dan ook verteld vervolgens volg je niks meer slaap je en word je weer wakker in je eerste bedje op de uitslaap kamer, zodra je wakker word ga je weer naar de kamer waar je bent begonnen Haha! ik word liever geopereerd als dat ik na de tandarts ga

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:51

Ik werd automatisch doorgestuurd voor een volledige narcose, want je mag geen ruggenprik op een jonge leeftijd(ik ben 15 en mag het niet).
Ik kreeg geen pilletje hoor Breitling. Ik kreeg een soort pleister, en die verdoofde je hand. Ook moest ik twee zware paracetamollen slikken, tegen de pijn na de operatie.
Dan stopten ze een infuus in mijn hand(waar ik dus niks van voelde door die pleister), en kreeg ik een kapje op met zuurstof. Dan draait alles heel erg, en zie je dubbel een paar seconden, en dan ben je weg. Lachen Ja en de rest ging bij mij hetzelfde als Breitling.

Citaat:
ik word liever geopereerd als dat ik na de tandarts ga

Ik dus ook. Bloos op de revalidatie die ik moest na dan.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:53

bij mij was het allemaal niet zo ingewikkeld Haha! Ik ben aan mijn ogen geopereerd 2 keer, je zal vast ook niet bij elke operatie hetzelfde krijgen. Ik ben nu bezig of ik het voor elkaar kan krijgen om onder narcose naar de tandarts te gaan. Door een slechte vorige tandarts ben ik zo bang geworde dat ik niet meer durf. De tandarts heeft mn gebit verknalt heb 8 gaatjes en een dikke ontsteking in mn kaak, moet een zenuwbehandeling laten doen daar ben ik zenuwachtig voor, als ik onder narcose mag ben ik alleen maar blij en opgelucht Haha!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:57

sidneylover schreef:

Alleen het prikken voel je, maar daar hebben ze verdovingspleisters voor met emla creme en die verdoven vooraf de huis. Dan voel je er bijna niet van.

Als het infuus geprikt is halen ze de naald eruit en blijft er een kleine platic canule zitten.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:00

waarom heb ik niet zo'n pleister gehad dan? is dat tot een bepaalde leeftijd ofzo? ik moet ook zeggen dat ik dat ook niet echt nodig vind, ik haat prikken maar 1 zo'n prikje merk je bijna niks van ook dit voel je minder als een verdovings spuit bij de tandarts Haha!

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:02

Volgens de chirurg voelde je de prik heel erg, en daarom was het eigenlijk vanzelfsprekend dat ik zo'n pleister nam.

Ik ben aan mijn knie geopereerd, misschien maakt dat idd verschil. Lachen

Ciara87Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 17:15

denk dat het per persoon heel erg verschillend is, bij was het infuus niet bepaald een "prikje" (heb ook geen pleister gehad ofzow) maar dat komt ook omdat ik gewoon heel moeilijk prik en ze er meestal alleen inkomen met een heel fijn naaldje.

het verloop naar de operatie toe is in ieder ziekenhuis verschillend, bij de een krijg je, je infuus in de o.k. bij de ander krijg je hem op je kamer al, pilletje geen pilletje, pleister geen pleister. Het beste kan je gewoon in het ziekenhuis vragen wat ze precies gaan doen. .

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:16

ik zelf ben net dinsdag onder narcose geweest voor de 2e keer...

t ging zo:
je word aan allemaal apparatuur vastgemaakt(bloeddruk,infuus enz.)
als het zover is krijg je van de aneshesie een spuitje via t infuus(waar je vocht door krijgt) ,
( ik kreeg 2 verschillende spuiten de 2e spuit deed wel heel veel pijn me hand werd zwaar en warm en pijnlijk)
en dan krijg je een mondkapje met zuurstof zodat als je de narcose in gaat genoeg zuurstof heb.
ook kreeg ik morfine tijdens de operatie.
van te voren krijg je een kalmeringstasblet daar word je alleen een beetje duf van Knipoog

zie:
viewtopic.php?f=136&t=690709&hilit= = mijn verhaal

van te voren krijg je ook een folder waarin heel veel uitgelegd staat over de verschillrende soorten anesthesie's

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:42

bedankt voor de reacties. Ik ben dus echt heel bang voor spuiten, 2 weken geleden moest ik nog een punctie laten doen, dat deed echt heel pijn. Ik hoop dat het spuitje van een narcose minder pijn doet.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:21

gewoon je hand ontspanne en je voelt er niks van.
bij mij deed t pijn omdat ze op de infuusnaald duwde
normaal spuiten ze de vloeistof in je infuusbuisje.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:13

Een infuus doet minder pijn dan een punctie.
@ Breitling: die zalf wordt inderdaad alleen gebruikt bij mensen diet evt nog op de kinderafdeling geplaatst worden; tenzij je er om vraagt.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:31

Ik kreeg geen verdoving bij mn infuus, vond ik ook niet echt nodig..doet even zeer maar het is best te doen.
Alleen hadden ze hem bij mijn laatste operatie waarschijnlijk net wat ernaast gezet, waardoor de propofol (witte spul waarmee ze je onder narcose brengen) naast de ader kwam ipv erin.
Dat deed echt pijn zeg, en daarnaast viel ik natuurlijk ook niet in slaap. Toen heb ik alsnog zo'n kapje gekregen (gasnarcose) en toen was ik snel weg.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:35

sidneylover schreef:
bedankt voor de reacties. Ik ben dus echt heel bang voor spuiten, 2 weken geleden moest ik nog een punctie laten doen, dat deed echt heel pijn. Ik hoop dat het spuitje van een narcose minder pijn doet.

Vertrouw mij maar, een punctie is tig maal pijnlijker dan een narcose Lachen en beide krijg ik tegenwoordig om de haverklap dus ik kan het weten Nagelbijten / Gniffelen

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:52

huh ik kreeg zoiezo een kapje... + injectie

ze zeide tege mij dat t kapje zuurstof was Knipoog

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:39

raket schreef:
sidneylover schreef:

Alleen het prikken voel je, maar daar hebben ze verdovingspleisters voor met emla creme en die verdoven vooraf de huis. Dan voel je er bijna niet van.

Als het infuus geprikt is halen ze de naald eruit en blijft er een kleine platic canule zitten.

Jammer dat ik zo'n pleister niet gehad heb, ik vond dat infuus verrotte irritant kan ik wel zeggen.
De verdoving zelf voel je niet, voordat je door hebt dat het erin wordt gespoten ben je al weg, dat gaat zo enorm snel!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:46

Als het infuus wordt ingebracht door een anesthesist, voel je zo goed als niets van het prikken.
Zij hebben zoveel met ervaring met prikken, ze kunnen het met de ogen dicht doen.
Gewoon vragen of je door een zeer ervaren iemand geprikt kan worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:48

maar hoe is het dan na een operatie, is iedereen hier ziek geweest van de narcose of dat niet?
En hoe beroerd ben je dan? Denk dat ik banger zou zijn voor het erna...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:50

Erna heb ik geen enkele last gehad, ja was wat moe misschien de eerste dag/ dagen.
Wel een tip; drink de eerstkomende weken na je verdoving geen alcohol, want dat geeft vervelende effecten... Bloos

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:53

Polly schreef:
maar hoe is het dan na een operatie, is iedereen hier ziek geweest van de narcose of dat niet?
En hoe beroerd ben je dan? Denk dat ik banger zou zijn voor het erna...

ben ik ook benieuwd na...