Wie ervaring met neuropsychologisch onderzoek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oydis

Wie ervaring met neuropsychologisch onderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 16:42

Ik loop al meer dan een jaar met verschillende klachten en 1 daarvan is vergeetachtigheid Verdrietig
Nu ben ik vandaag bij de neuroloog geweest en hij raadt een neuropsychologisch onderzoek aan. Om te kijken of er niet ergens een beschadiging zit )
Wie heeft dit wel eens gehad en kan me er wat over vertellen?

MacavityL

Re: Wie ervaring met neuropsychologisch onderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:55

Ik heb als neuropsycholoog gewerkt en (iig in het ziekenhuis waar ik werkte) ging het als volgt;

je wordt doorverwezen door je neuroloog, daarvan krijgt de neuropsycholoog een (zeer) korte beschrijving in de trant van 'heeft last van vergeetachtigheid en dit is de medische geschiedenis'.

Tijdens het neuropsychologisch onderzoek wordt er eerst 30 - 45 minuten uitgetrokken voor een gesprek. Deze is zeer breed van opzet om een zo volledig mogelijk beeld van jou te krijgen wat zou kunnen helpen bij het interpreteren van de testresultaten. Vervolgens worden er meerdere testen afgenomen- intelligentietesten, geheugentesten, concentratietesten en enkele anderen die de neuropsycholoog (misschien vanuit het gesprek) nodig acht.

Hierna wordt er een tweede afspraak gemaakt, deze is dan om de resultaten te bespreken alvorens die naar de neuroloog gecommuniceerd worden.

Als je meer vragen hebt hoor ik het wel Lachen

Wishper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:59

Ik heb een paar weken geleden een Neuro Psychologisch onderzoek gehad omdat ik een hersenoperatie heb gehad (hersentumor).
Dus bij vragen kan je mij pben! Lachen

En nog een vraagje.. zijn er scans van je hoofd gemaakt ??Ik wil je niet ongerust maken, maar ik had ook verschillende klachten, waaronder een heel slecht geheugen.

Oydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 11:25

@MacavityL : Ik heb bij de neuroloog een kort testje gehad waar ik verder goed uitkom, toch wil hij dit onderzoek laten doen. Ik krijg dit onderzoek niet in het ziekenhuis maar via het Riagg.
Wat ik vervelend vind, is dat ik niet veel vergeet, maar als ik iets vergeet is het vaak iets "groots" .
Voorbeeld: Op dinsdag lekker geshopt met vrienden en op donderdag niet meer weten wat ik nou op dinsdag heb gedaan.
Waar ik bang voor ben is dat ze het dalijk op stress gooien oid, terwijl ik met veel meer klachten loop. Ik heb het gevoel dat die vergeetachtigheid ergens anders vandaan komt. En hoe gaan ze dat vinden dan?

@tinkerzzzz: Jeetje dat is heftig voor je, gaat het nu goed met je ??
Er zijn geen scans van mijn hoofd gemaakt en weet ook niet wat de neuroloog verder van plan is. Hij wacht in ieder geval het onderzoek af. Ik heb trouwens niet echt een heeeel slecht geheugen, maar ik vergeet ongeveer een jaar dingen en sinds een paar maanden heb ik het gevoel dat het erger wordt.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:57

Oydis schreef:
@MacavityL : Ik heb bij de neuroloog een kort testje gehad waar ik verder goed uitkom, toch wil hij dit onderzoek laten doen. Ik krijg dit onderzoek niet in het ziekenhuis maar via het Riagg.
Wat ik vervelend vind, is dat ik niet veel vergeet, maar als ik iets vergeet is het vaak iets "groots" .
Voorbeeld: Op dinsdag lekker geshopt met vrienden en op donderdag niet meer weten wat ik nou op dinsdag heb gedaan.
Waar ik bang voor ben is dat ze het dalijk op stress gooien oid, terwijl ik met veel meer klachten loop. Ik heb het gevoel dat die vergeetachtigheid ergens anders vandaan komt. En hoe gaan ze dat vinden dan?

De geheugentesten omvatten het korte termijn geheugen, het lange termijn geheugen, het werkgeheugen en de concentratie (wat natuurlijk ook belangrijk is bij het onthouden/herinneren). Naar aanleiding van jouw prestatie op deze testen kunnen ze zien waar je zwakke (en sterke) punten liggen. Tezamen met het gesprek waarin jouw klachten (dus ook de andere dingen waar je mee loopt naast je vergeetachtigheid), de voorbeelden van vergeetachtigheid en andere factoren die van belang zijn (leefsituatie etc) naar voren komen, kunnen ze hopelijk een (voorzichtige) uitspraak doen naar de onderliggende oorzaak.