Benauwdheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silver

Benauwdheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 01:20

Ik heb nu sinds een week of 3 last van benauwdheid. Vooral tegen de avond en 's nachts is het erg. Ik heb dan het gevoel alsof ik niet volledig lucht kan happen. Net alsof je dat laatste beetje lucht wat je nodig hebt niet te pakken krijgt. Af en toe gaat het weer wat beter en soms is het weer erger. Maar het kost me best veel energie omdat ik er dan steeds mee bezig ben.

Ik heb een aantal weken geleden bronchitis gehad en heb daar ook antibiotica voor gekregen. Toen de kuur afgelopen was ging het eigenlijk weer helemaal goed. Ik ben ook sinds 3 weken bezig met een dieet om af te vallen sport daarbij 3x in de week. Ik weet niet of dat ermee te maken kan hebben? Verward

Weten jullie misschien wat dit kan zijn? of zijn er meer mensen die hier last van hebben. (griepvirus/ hyperventilatie ofzo?)

PS ik heb zelf een lichte vorm van cara en gebruik vanaf mijn zesde al inhalers. maar die helpen hier ook niet tegen.

MamboBeach

Re: Benauwdheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:22

silver schreef:
Ik heb nu sinds een week of 3 last van benauwdheid. Vooral tegen de avond en 's nachts is het erg. Ik heb dan het gevoel alsof ik niet volledig lucht kan happen. Net alsof je dat laatste beetje lucht wat je nodig hebt niet te pakken krijgt. Af en toe gaat het weer wat beter en soms is het weer erger. Maar het kost me best veel energie omdat ik er dan steeds mee bezig ben.

Ik heb een aantal weken geleden bronchitis gehad en heb daar ook antibiotica voor gekregen. Toen de kuur afgelopen was ging het eigenlijk weer helemaal goed. Ik ben ook sinds 3 weken bezig met een dieet om af te vallen sport daarbij 3x in de week. Ik weet niet of dat ermee te maken kan hebben? Verward

Weten jullie misschien wat dit kan zijn? of zijn er meer mensen die hier last van hebben. (griepvirus/ hyperventilatie ofzo?)

PS ik heb zelf een lichte vorm van cara en gebruik vanaf mijn zesde al inhalers. maar die helpen hier ook niet tegen.

Daar heb ik een aantal jaren geleden ook last van gehad en was hyperventilatie.
Heb je het op dit moment druk of veel spanning?
Let je nu zelf ook te veel op je ademhaling?

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 01:27

Ik ben dus bezig met dieeten en sporten en ik leg hier voor mezelf wel veel druk op. Ik wil het namelijk goed doen en zit ook nog met een studie die toch ook wel wat lasten met zich meebrengt. Ik let nu wel extra op mijn ademhaling. Zodra ik me maar even benauwd voel, dan blijf ik er steeds op letten, gaat als vanzelf...

Heb jij hier nog steeds last van? Of heb je speciale oefeningen gedaan daarvoor?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:31

Ja, dat op je ademhaling letten herken ik inderdaad en dan ga je juist hyperventileren!
Ik heb geen hyperventilatieaanvallen meer maar wel dat ik er soms te veel op let en "te hoog" adem.
Kan het misschien ook niet zo zijn dat je op dieet bent dat je ijzergehalte wat beneden peil is?
Als je last hebt van hyperventilatie hoef je je geen zorgen te maken, het is niet gevaarlijk, maar je mist op dat moment een bepaalde stof die je nodig hebt.
Anders ga je een keer naar de dokter en leg je het eens voor.
En misschien even je ijzergehalte laten controleren.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 01:36

bedankt voor je advies! Lachen
Het kan zijn dat ik het zelf erger maak door er zo op te letten. Ik merkt wel dat m'n ademhaling erg hoog is. Als ik bijvoorbeeld geslapen heb, word ik de volgende ochten gewoon wakker zonder dat ik me benauwd voel. Dus zodra ik er niet op let gaat m'n ademhaling kennelijk wel weer goed. Maar het is gewoon erg vervelend omdat je steeds het gevoel hebt dat je geen lucht krijgt.

Als het zo blijft dan zal ik idd maar even naar de ha gaan. kan idd zijn dat m'n ijzergehalte wat laag is!

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:39

...als je er acuut last van hebt, moet je even in een plastic zakje ademen....als het hyperventilatie is dan...probeer maar eens...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 01:46

Hoop dat je er wat aan hebt en als je teveel op je ademhaling let gewoon ergens anders aan proberen te denken of even wat anders doen.
Is niet altijd makkelijk hoor, dat weet ik, maar probeer het even! Haha!

En zoals meart beschrijft kun je het proberen op te lossen of door je neus inademen en door je mond weer uit.

En ga in ieder geval even naar de HA, laat je bloed even prikken en naar je hart luisteren, dan ben je in ieder geval gerust gesteld en weet je dat alles goed is, kun je de volgende keer als je hyperventilatie hebt daar aan denken, dat er niets aan de hand is! Knipoog

Veel succes!

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 01:58

heel erg bedankt! Heb zeker wat aan jullie tips! M'n ademhaling is op dit moment alweer iets beter, dus ga zo maar proberen te slapen! Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 02:58

Als ik let op mijn ademhaling, of zoals nu er iets over lees en over nadenk, krijg ik het benauwd. Weet niet hoe dat komt, maar ik kan niet normaal ademen als ik mij erop concentreer. Ik denk dat dat ook jouw probleem is, aangezien je zelf aangeeft er op te letten.
Gaat je buik trouwens omhoog als je inadem? Het kan ook zijn dat je niet goed ademhaalt..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:16

Ik heb er ook heel erg last van gehad. Bij mij is het begonnen in een periode dat ik heel druk was, weinig rust nam etc. Ik had het gelijk heel heftig, werd heel erg benauwd en kreeg een soort paniekaanvallen ervan. Het gaat nu een stuk beter, maar ik heb er nog last van. Ik probeer op zo'n moment juist niet teveel op mn ademhaling te focussen, want dan wordt het alleen maar erger. Probeer wat afleiding te zoeken. En kijk eens serieus naar wat de oorzaak kan zijn van je klachten, deze krijg je meestal niet zomaar.. Succes!

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 20:46

Bedankt allemaal! Vandaag gaat het gelukkig wel goed. Ik heb geprobeerd om niet zo veel te denken aan m'n ademhaling en te zorgen dat ik niet te hoog adem. Dit heeft wel geholpen, want heb er nu veel minder last van.

Ik denk dat ik misschien toch nog wel naar de HA ga om andere dingen uit te sluiten.