"zing en ander soort praatangst"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

donnieYy

"zing en ander soort praatangst"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 20:42

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem.... De titel zegt het al zing en ander soort praatangst. Ik zal het even toelichten.
Zit ik op school en heb ik zin dat we met muziek gaan zingen, krijg ik het blaadje, begint de muziek en ik kan geen woord uitbrengen. Ook toen ik alleen moest zingen voor mijn mentor kreeg ik het spaans benouwd en kwam er niks uit. Ik kan bij mijn weten ook niet goed zingen hoor. Ik vind dit wel een beetje raar van mezelf omdat ik thuis en zelfs op de fiets wel durf mee te zingen. Mijn mentor dacht dat het gewoon bescheidenheid was maar dat lijkt me niet.
Verder heb ik dit ook met de vreemde talen. Mijn frans mondeling eerder dit jaar werd een grote ramp omdat ik ongeveer bij elk onderdeel dichtklapte. Alles heb ik uiteindelijk wel bij elkaar gehakkeld maar leuk was het niet. Nu heb ik ook deze periode mondeling engels en daar is het dichtklappen ook al lekker bezig. Als ik niet zeker weet hoe ik een bepaald woord moet uitspreken dan kan ik meteen al niks meer zeggen. ik heb dan het gevoel dat iedereen kijkt en heel aandachtig luisterd. Maargoed het mondeling is met zijn 4en en je moet blijven praten
ik wil het niet verpesten voor de anderen dus misschien heeft iemand tips ofzo hoe dit beter wordt...........

Eas_Mon

Re: "zing en ander soort praatangst"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:28

Heet dit geen faalangst?

Zoiets heb ik ook in een kleine versie.. Ik leer dan voor een mondeling ook hartstikke goed en dan wil de docent een gesprek beginnen en dan weetje het niet meer..

Ik weet niet echt wat je eraan kan doen.. behalve ruim op tijd op je mondeling komen en rustig gaan zitten en rustig adem halen en even op jezelf komen meestal helpt dat wel.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:36

Ik heb het niet echt voor mondeling op school (of eigenlijk had, zit niet meer op school) maar wel met zingen en dat soort dingen. Mijn vriend rapt, en ik luister zelf ook hiphop en schrijf zelf ook soms teksten. Als ik in mijn eentje ben rap ik al die liedjes rustig mee, maar als hij erbij is niet! Vorige keer wilde hij per se dat ik mijn eigen tekst ging rappen, maar k kon het echt niet! Als ik in mijn eentje ben ga ik helemaal los Verward

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:38

Spreken voor een groep mensen, dat is echt m'n grootste angst! School dwingt me wel vaak, maar dan zie ik er weken tegenop en tril ik nog urenlang na... Ga dit topic even volgen, miss. komen er handige tips.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:45

Ik weet wel dat ik het heb omdat ik bestwel onzeker ben soms, maar soms zit ik weer in een ego-trip, is wel vaag! Ik weet van mezelf dat ik geen echte faalangst heb, maar het zou idd wel een oorzaak kunnen zijn bij anderen.

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 16:38

ja ik dacht eigenlijk eerst ook wel dat ik een soort faalangst had maar een spreekbeurt houden kan ik altijd wel goed. Alleen als iets in een andere taal moet dan wil het niet meer

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 21:26

Voor examenvrees kan je pilletjes bij je dokter aanvragen (propanolol). De zenuwen gaan er niet van weg maar wel dat je hart zo tekeer gaat. Je wordt er dus wat rustiger bij.

Succes Mirjam

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:52

hier heb ik laatst een stuk over gelezen en het heeft ook een naam. ik kan het stukje wel voor je opzoeken want ik heb et bewaard, omdat k het interessant vond en ik het misschien kan gebruiken. ( ik werk met kinderen)

je komt het vaak tegen op school en bij het moeten spreken van andere talen. selectief mutisme of zo heet het.

donnieYy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 13:31

@ Milo: Ja graag ik wil dat stukje wel even lezen