Verpleegkundige: nozinan en phenergan spuiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pgent

Verpleegkundige: nozinan en phenergan spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 21:05

Ik zou graag willen weten of je nozinan en phenergan in 1 spuit tegelijkertijd op mag trekken en dan mag spuiten.

Weten jullie dit?

madeliefw

Re: Verpleegkundige: nozinan en phenergan spuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:08

nee heb altijd geleerd 2 verschillende middelen niet in een spuit te doen!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:25

pgent schreef:
Ik zou graag willen weten of je nozinan en phenergan in 1 spuit tegelijkertijd op mag trekken en dan mag spuiten.

Weten jullie dit?

Beetje rare vraag om hier te stellen..stel er zegt iemand hier volmondig ja en diegene spreekt niet de waarheid..dan zit je met de schade.

Edit: Zie dat je in een ander topic ook vraagt naar dormicum en morfine... vind het nogal apart eerlijk gezegd, als ik even nieuwsgierig mag zijn, waarom wil je dit weten?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:05

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar!! Het klinkt een beetje luguber op deze manier, het zijn best gevaarlijke medicijnen namelijk.
Als je wil injecteren moet je bevoegd zijn om dat te doen, dus bijvoorbeeld verpleegkundige of arts zijn. Dan heb je ook tijdens de opleiding geleerd dat je niet twee verschillende medicijnen in één spuit moet doen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:31

Sorry, ik heb je andere berichtje ook even gelezen over een terminale kennis. Misschien omdat hij/zij zo ziek is, dat ze om niet teveel te belasten de medicatie in één keer geven. Of wordt het via infuus gegeven? Dan kan het denk ik ook wel. Zou het aan de arts vragen die het voorschrijft.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:34

Ik denk inderdaad niet dat het zo handig is om hier om advies te vragen, de meeste mensen hebben er niet echt verstand van. Ik ook niet overigens(maar studeer farmacie, wel gerelateerd aan medicatie, etc)

Misschien handiger om te overleggen met een arts (of apotheker, deze weet ook wat er wel en niet bij elkaar kan)?

Via het infuus kunnen inderdaad toch wel 2 medicijnen tegelijk gegeven worden?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 02:09

Ik neem aan dat een terminaal patient wel een verpleegkundige erbij krijgt die voor de juiste pijnstilling en dosering etc zorgt..en dan kun je daar ook beter eventuele vragen kwijt..

Ik weet verder ook weinig van deze 2 middelen af alleen dat mensen het ook wel eens als drugs gebruiken (het zijn opiaten volgens mij, tranquillizers.)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:19

Mh, idd niet handig om het hier te vragen. Hoewel er ook een aantal verpleegkundigen en misschien artsen, etc zitten is het bij het nemen van een dergelijke beslissing van belang om ook de situatie te kennen waarin het gegeven wordt. Waarom wordt er bijvoorbeeld voor een spuit gekozen en niet voor infuus...

Om te weten of verschillende medicijnen bij elkaar passen, tsja, zou ik zo uit mijn hoofd niet durven zeggen. Weet wel dat er onder bepaalde (strenge) voorwaarde soms wel medicatie samen gegeven wordt. Op de afdeling waar ik toen werkte hadden we altijd een heel fijn dik boek waar dat soort dingen allemaal in stond.......

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:22

Ik ga hier inderdaad als verpleegkundige niet op antwoorden. Je kunt beter aan de behandelend arts verpleegkundige je vragen kwijt.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:37

precies raket,

Alleen wanneer je de situatie kent en overlegt met behandelende arts(en), plus wanneer je de kennis ervoor hebt kun je een dergelijke beslissing nemen.
Je kan nog zo'n mooi naslagwerk hebben en daarin vanalles opzoeken, maar dan berust het nog steeds slechts op theoretische basis......

Ook ik ga hier dus geen adviezen in geven.

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:45

Dit kun je beter met experts overleggen.