Ik werk in het ziekenhuis en moet daardoor minimaal 6 a 7 nachtdiensten in de maand draaien. De nachtdienst zelf is niet zo'n probleem en ik slaap naar mijn idee ook prima overdag. Ik merk alleen dat mijn humeur steeds slechter word. Na de eerste nacht ben ik heel druk. Wil van alles doen en lijk bijna manisch. De tweede nacht ben ik heel moe. Daarna wordt ik steeds meer prikkelbaar en vervolgens wil ik helemaal niks meer. Ik ben gisteren uit de nacht gekomen en zowel vandaag als gisteren komt er niks uit mijn handen. Ik ben zo emotioneel als een deur en zie alles heel zwart-wit. Wie herkent dit ook en wat doe je ertegen?
Hier bestaat erg veel wetenschappelijk onderzoek over
Het is een probleem dat vaak gehoord wordt. Veel zal afhangen van de manier waarop je collega's en chef met je omgaan, hoe de nachtdiensten gepland staan, hoe je gezin er mee omgaat, enz.
Ik denk dat er niet zo meteen een kant en klare oplossing is, ben wel benieuwd welke reacties er gaan komen.
Toen ik nog nachtdiensten moest draaien had ik het ook. De eerste nacht ging best goed en dan de vijfde nacht viel ik bijna slaap. Ik viel elke nachtdienst af, in de dag had ik hartkloppingen en het warm en huilde en schreeuwde voor niks. Ik kon ook nooit naar huis rijden met de auto mijn man moest me komen ophalen. Ik denk niet dat er veel aan te doen is. Ik werk al sinds jaren geen diensten meer en zou het voor geen goud meer willen.
Ik draai alleen maar nachtdiensten... 4 op en 10 af... en doe dit al 15 jaar.
Voor ik begin zorg ik dat mijn hele huis "aan kant" is, om na 4 nachten werken weer opnieuw te beginnen met puinruimen. Ik kook, of manlief kookt voor 2 dagen een stampot of een of ander ovenschotel.
De eerste nacht na 10 vrije dagen is altijd "vernieuwend" en heb ik er echt zin in. Ik heb "mijn oudjes" dan ook al 10 dagen niet gezien. De tweede nacht "gaat nog wel", de derde wordt "gesneden koek" en de laatste nacht loop ik soms op de "automatische piloot". Soms ben ik in die dagen "lichtelijk tot zwaar geprikkeld", dat beamen manlief en kids hier ook.
Als ik tegen half 8 's morgens thuis kom lees ik eerst mijn krantje, kijk het nieuws, neem een kopje thee en als manlief en kids de deur uit zijn ga ik heerlijk een poosje "bokken, icq-en of msnen". Tegen half 10 ga ik naar bed, zapp nog wat rond op de t.v en probeer te slapen tot ca. 5 uur.
De eerste 2 dagen dat ik weer vrij ben "slaap ik te pas en te onpas bij" ondanks dat ik toch wel redelijk wat uren slaap tijdens mijn nachtdienst. Ik merk wel dat ik niet meer zo "strake planning" heb hier in huis, ik laat wat vaker "de huishoudelijke boel de boel".
Ik mis in de winter het daglicht wel en snak toch weer naar de zomer. Bijkomend iets... hebben er daar meer last van... ik kan slecht naar het toilet tijdens mijn nachtdiensten.
Nou, ik begin morgen weer aan mijn 4 nachtdiensten, ik wens andere collega's die het "haasje zijn" rustige diensten toe
ik draaide gemiddeld 15 nachtdiensten per maand.....
ik heb er dus totaal geen problemen mee gehad maar mede omdat ik als ik avondiensten had ,de nacht leefde en overdag gewoon mijn slaapritme aanhield... sinds 3 weken werk ik dus niet meer en ben ik weer terug in het dagritme...tja dat bevalt me ook weer prima..... maar als ik straks met de eventuele nieuwe baan weer 5 nachten moet werken vind ik het niet erg...
Bijkomend iets... hebben er daar meer last van... ik kan slecht naar het toilet tijdens mijn nachtdiensten.
Dat ken ik ook ja. De eerste nacht heb ik voornamelijk een enorm opgeblazen gevoel en de tweede nacht wordt ik me toch een partij winderig! Ik kan de baby's nog de schuld geven maar ik vind het vaak wel heel erg Maar even goed naar het toilet lukt mij ook niet goed. Ja, plassen ja. Als ik net een beetje slaap. Ik heb ook het gevoel anders te slapen. Volgens mij draai ik amper in mijn slaap en ik heb een wat comateus/ wattig gevoel in mijn hoofd als ik wakker wordt. Daarnaast, als ik eenmaal wakker wordt kan ik ook direct niet meer slapen.
Heb een aantal jaar geleden geregeld nachtdiensten gedraaid, daar ben ik toen een tijdje mee gestopt en vervolgens mee begonnen. Ik merkte dat ik de structuur mistte en vervolgens 's nachts miet meer kon slapen en overdag doodmoe en uit humeur was. Nu werk ik alleen overdag en dat scheelt een hoop, maar het evenementenseizoen komt er weer aan dus zullen de nachtjes ook wel weer komen. maar jah evenementen zijn leuk. Dus dan is het te doen. Ik meot ook zeggen dat het scheelt dat ik in de winter er meer moeite mee heb dan in de zomer. Mij kunnen ze beter in de winter in bed stoppen en wanneer het voorjaar wordt wakker maken scheelt een hoop
Wij werken eerst de avond van 17.00 tot 24.00. Daarna bereikbaarheidsdienst tot de volgende ochtend de dagdienst weer begint. Soms kan je doorslapen, meestal word je er wel een paar keer uitgebeld. Ik word daar best wel brak van, en hoe ouder ik word hoe meer last ik er van heb. Na een drukke nacht kost het me soms wel 2 of 3 dagen om me weer lichamelijk fit te voelen. Moe, slecht kunnen concentreren, last van mijn rug en schouders.
Voor mij is het wel beter geworden toen ik part-time kon gaan werken. Je hoeft dan minder diensten te doen maar hebt ook meer tijd om er van op te knappen. Maar één troost; vanaf je 50ste ben je niet meer verplicht om onregelmatige diensten te draaien. (CAO gezondheidszorg)
Vijf jaar lang bij de politie gewerkt, dus ook nachtdiensten (gem 5 per maand). Voor mij werkte het echt niet, kreeg last van mijn darmen, 1 nachtdienst was voldoende voor 5 dagen jetlag. Ik viel in die tijd redelijk veel af, ben veel slechter gaan slapen en kan nu helemaal niet lang meer opblijven. Ik ben nu al ander half jaar weg maar nog steeds heb ik geen goed slaapritme, ik kon op medische gronden een ontheffing krijgen voor de nachten maar dat vond ik zelf zwak. uiteindelijk ben ik weggegaan bij de politie door meerdere omstandigheden maar de nachten en wisselende dienst was daar ook een rede van. Voor mij echt nooit meer!!!
Ik werk in een verpleeghuis en ik ben echt geen voorstander van nachtdiensten. Mijn hormonen slaan op hol. Wordt spontaan ongesteld. Heb hevige stemmingswisselingen en mijn dag/nachtritme blijft voor lange tijd ontregelt. Ik kan ook op medische gronden ontheffing krijgen via huisarts,maar ik heb het zo geregeld dat ik vrijwel geen nachtdiensten meer hoef te draaien...we hebben nu vaste wachten.