Spiraaltje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje201

Spiraaltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:11

Omdat ik sinds mijn longembolie vorig jaar geen anticonceptie meer mag slikken overweeg ik toch om een spiraaltje te nemen,
niet dat het nu van toepassing is omdat ik op het moment geen vriend heb, maar ik wil iig weten waar ik aan toe ben.

Zijn er bokkers met en spiraaltje, en wat vinden jullie ervan (voor en nadelen)
Bevalt het goed?

Mag ook over pb anders hoor!

Bedankt!

benangelique

Re: Spiraaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:14

ik wil er ook aan beginnen, maar de gyneacoloog raad het af zolang je nog geen kinderen hebt gekregen omdat het inbrengen dan extreem pijnlijk is.
ook is het spiraal niet 100% safe; een vriendin van mij is ondanks dat ding toch zwanger geraakt. Maar goed, de pil is ook niet 100% water(sperma)dicht Knipoog
ik blijf het wel even volgen hier, want ik zou ook wel ervaringen willen horen van spiraalgebruiksters die nog geen kinderen hebben gekregen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:15

Jaaaa, ik kan het je alleen maar aan raden, de nadelen wegen niet op tegen de voordelen. 5 jaar na inzetten hoef je nergens aan te denken. Je hebt verschillende spiraaltjes, met en zonder de pil erin. Zonder de pil is een koper spiraaltje en word je nog wel gewoon ongesteld bij. En met de pil word of heel wat minder bij ongesteld of helemaal niet. Mischien is het inbrengen minder prettig en het uithalen ook. Maar ik zweer er nog steeds bij. Ik vind het zo fijn. ik heb nog nooit een kind gekregen btw

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:16

@pubelia; mag ik misschien vragen waarom jij voor het spiraaltje gekozen hebt als voorbehoedsmiddel?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:17

viewtopic.php?f=136&t=706819&hilit=
Hier heb je een topic vol met mensen met ervaringen endergelijke.

Ik ben ook een spiraal gebruikster (hormoon) en het bevalt me prima. Ik ben 20 en heb (dus) ook nog geen kinderen.
Je kan ook op de site http://www.mirena.nl kijken.
Dit is allemaal over het hormoon spiraaltje.
Dat het spiraaltje niet 100% veilig is... het is niet zo veilig als sterelisatie: 99,9%. Juist, je leest het goed, zelfs sterilisatie is niet veilig.

Succes!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:17

mijn moeder werk als secretaresse bij de Gyneacologen op het ziekenhuis en daar worden veel Mirena (dus hormoon) spiraaltje geplaatst, ook bij jongere vrouwen. het zetten is als je geen kind gehad hebt idd geen pretje, maar als je graag wil kan je ook een roesje krijgen.

ook zegt mijn mams dat de mirana spiraal veiliger is dan de pil.

ik wil zelf ook graag een spiraaltje, ik vergeet de pil nog wel eens. het lijkt me alleen vervelend dat je na een tijdje niet meer ongesteld wordt (is bij 90% van de vrouwen zo) en dat je dan dus niet weet of je zwanger bent of niet

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:19

Oja, dan nog even ovre het plaatsen. Dat ligt compleet aan je pijn grens. Ik kreeg van te vore een zware iburpofen en moet zeggen dat ik het allemaal wel mee vond vallen. Tja prettig is anders natuurlijk, maar echt pijn heb ik niet gehad. Maar van andere heb ik zelfs de verhalen van flauwvallen gehoord. Dus dat verschilt van persoon tot persoon.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:25

dat ik niet ongesteld word lijkt me fijn, maar ook ik heb die extra controle nodig 'ben ik niet zwanger' iedere maand.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:26

benangelique schreef:
dat ik niet ongesteld word lijkt me fijn, maar ook ik heb die extra controle nodig 'ben ik niet zwanger' iedere maand.

iedere maand hoeft van mij niet, de pil slik ik ook altijd 3 strips door, maar dan vind ik het wel prettig als ik ongesteld wordt Haha! is toch een soort van geruststelling

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:29

De dokter begon tegen mij over het spiraaltje, maar inderdaad het scheen pijnlijk te zijn als je nog geen kinderen had gehad. Ook heb je het risico dat je baarmoeder het spiraaltje afstoot, hevige buikpijn. De kans is klein, maar hij is er wel.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de nuvaring.

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:33

Heb ook de Mirena gehad. Best wel ideaal, maar heb um toch weg laten halen.
Ik heb geen kinderen gehad, en idd het inbrengen was geen feest. De huisarts heeft het zelf gedaan.
In het begin was ik ook best wel gestresst of ik wel of niet zwanger zou zijn. Heb zelfs een keer een test gedaan. Na ongeveer een half jaar werd ik niet meer ongesteld (IDEAAL).
Ik heb um weg laten halen omdat ik een beetje last had van de randverschijnselen. Werd ook depri, en dacht dat het daar mee te maken kon hebben. Na het weghalen heeft het nog wel een tijd geduurd voordat ik weer normaal ongesteld werd. Bijkomend voordeel, het is veeeel minder geworden. Nu maar 3 dagen voor heen 6 of 7.

Het is best het proberen waard, want nu heb ik ook weer dat ik iedere avond aan mijn pil moet denken. Zeker in het begin vergat ik hem nog wel eens... niet zo handig Haha!

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:34

Ik heb zelf ook een spiraaltje met hormonen, nadat ik ivm trombose niet meer de pil mocht slikken.
En idd het plaatsen is geen pretje, maar daarna nergens geen last meer van gehad.
In het begin zo af en toe nog een kleine bloeding, maar nu na 1 jaar niks meer.
Ik kan het je echt aanraden!
Een gewoon spiraal ( zonder hormoon ) heb ik niet van die hele positieve dingen over gehoord, oa hele zware bloedingen.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 18:36

Het is nu voor mij ook meer dat ik het als ik het moet zeer binnenkort moet aangezien ik aan een heel heftige kuur ga beginnen voor acne, en die mag je alleen gaan slikken als je anticonceptie hebt (als je zwanger raakt/bent dan krijg je een misvormd kind, nogal sterk spul dus Nagelbijten / Gniffelen ) , aangezien ik de pil dus niet meer mag is zit dus een oplossing,
Maar de mogelijkheid is er dus wel dat je eventjes onder zijl gaat?
mijn pijngrens is niet zo gek hoog namelijk Nagelbijten / Gniffelen

Gekke vraag maar hoe gaat dat inbrengen *krijgt al de kriebels bij de gedachte eraan, bleh*

@Ilse18: Ik mag het idd ook niet meer, maar hormonen mag toch dan helemaal niet als je een embolie/trombose hebt gehad??

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:36

dit hou ik even in de gaten..
op zich heb ik er wel interesse in, want ook ik ben bang de pil te vergeten!!
alleen dat inbrengen, brrr

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:38

Ik heb mijn spiraal net een paar uur geleden laten zetten, uurtje daarvoor had ik 800 mg ibuprofen genomen. Ik weet niet of het geholpen heeft, want mijn gewone menstruatiekrampen kon ik ook nog goed voelen. Het inbrengen ging vlot, leuk is anders. Maar het is zeker niet zo dat je flauwvalt van de pijn. Bij het aanhaken van de baarmoedermond moest ik even hoesten, zal wel een soort van afleiding zijn. even de baarmoeder opmeten en toen het spiraal erin. Het is vooral een heel erg kramperig gevoel wat je voelt en ik zat wel even met de voeten te wiebelen Haha! . Maar ik zou het zo weer doen, hoef er nu 5 jaar niet meer aan te denken. Ideaal! Ik heb trouwens nog geen kinderen gehad, maar was niet in mijn nadeel. Maar daarom wou de huisarts het dus niet inbrengen. Voel me nu kiplekker, had ook al veel enge verhalen gehoord. Beetje jammer, want dat schrikt veel mensen af en dat is echt niet nodig!

Wel leuk, ik heb mijn vriend mee laten kijken (weet hij ook meteen hoe dat in zn werk gaat!) en hij vond het erg interessant.
Laatst bijgewerkt door enny op 21-02-07 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:40

sweetheart schreef:
viewtopic.php?f=136&t=706819&hilit=
Hier heb je een topic vol met mensen met ervaringen endergelijke.

Even een kleine quote voor mensen die dit topic willen volgen. Misschien een beter idee om het andere topic te volgen Knipoog

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:41

Medousa schreef:
Het is nu voor mij ook meer dat ik het als ik het moet zeer binnenkort moet aangezien ik aan een heel heftige kuur ga beginnen voor acne, en die mag je alleen gaan slikken als je anticonceptie hebt (als je zwanger raakt/bent dan krijg je een misvormd kind, nogal sterk spul dus Nagelbijten / Gniffelen ) , aangezien ik de pil dus niet meer mag is zit dus een oplossing,

Gekke vraag maar hoe gaat dat inbrengen *krijgt al de kriebels bij de gedachte eraan, bleh*

@Ilse18: Ik mag het idd ook niet meer, maar hormonen mag toch dan helemaal niet als je een embolie/trombose hebt gehad??

Zou hiervoor niet onder narcose gaan, zonde van de tijd die je dan kwijt bent! Je staat echt met 10 min weer buiten en dat is incl. uit- en aankleden en de voorbereiding van de gyn!

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:50

Citaat:

@Ilse18: Ik mag het idd ook niet meer, maar hormonen mag toch dan helemaal niet als je een embolie/trombose hebt gehad??[/quote]

Nee officieel mag je ook geen hormonen meer hebben, maar omdat een spiraal het hormoon afgeeft op de plaats waar het wezen moet, en niet eerst door je hele lichaam hoeft te reizen, is het risico vele male kleiner dan bijv bij de pil.

Ik zou het wel even met je internist of huisarts overleggen.
Het hangt er denk ik ook vanaf waardoor je de trombose heb gekregen.
Ik heb het gehad door een afwijking in mijn bloed (Factor2), die geeft lang niet zoveel risico als bijv factor 5 leiden.

Citaat:
Ik heb mijn spiraal net een paar uur geleden laten zetten, uurtje daarvoor had ik 800 mg ibuprofen genomen. Ik weet niet of het geholpen heeft, want mijn gewone menstruatiekrampen kon ik ook nog goed voelen. Het inbrengen ging vlot, leuk is anders. Maar het is zeker niet zo dat je flauwvalt van de pijn. Bij het aanhaken van de baarmoedermond moest ik even hoesten, zal wel een soort van afleiding zijn. even de baarmoeder opmeten en toen het spiraal erin. Het is vooral een heel erg kramperig gevoel wat je voelt en ik zat wel even met de voeten te wiebelen Haha! . Maar ik zou het zo weer doen, hoef er nu 5 jaar niet meer aan te denken. Ideaal! Ik heb trouwens nog geen kinderen gehad, maar was niet in mijn nadeel. Maar daarom wou de huisarts het dus niet inbrengen. Voel me nu kiplekker, had ook al veel enge verhalen gehoord. Beetje jammer, want dat schrikt veel mensen af en dat is echt niet nodig!

Het verschilt wel erg per persoon.
Het hangt er vooral vanaf hoe wijd je baarmoederhals of mond is.

Ik vond zelf het idee alleen al erg naar, maar ben toch erg blij dat ik het uiteindelijk wel gedaan heb.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 19:56

enny schreef:
Medousa schreef:

Zou hiervoor niet onder narcose gaan, zonde van de tijd die je dan kwijt bent! Je staat echt met 10 min weer buiten en dat is incl. uit- en aankleden en de voorbereiding van de gyn!

met een roesje kan je na een uurtje ook weer weg hoor Knipoog je mag dan alleen niet zelf autorijden oid

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:26

Wat versta jij onder roesje? De roesjes die ik ken worden gegeven bij een spinaal. Met een spinaal ben je niet na een uurtje weg. Zelf autorijden zag ik vantevoren ook niet zitten, wist natuurlijk nog niet hoe ik me zou voelen en ze hadden ook aangeraden om niet alleen te komen voor het geval dat.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:28

enny: heb je hem door een huisarts of gynecoloog laten zetten???

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:29

een roesje is geen ruggeprik of spinaal zoals jij dat noemt Knipoog een roesje is een pijnbestrijder en slaapmiddel. je bent dus wel van de wereld af, maar de effecten zijn lang niet zo heftig als bij een narcose. er wordt dan ook geen spierverslapper (waardoor je dus "verlamd" bent) gebruikt

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:29

een roesje is gewoon een licht slaapmiddel. meer niet.

Ik heb zelf ook de mirena. Heb 4 weken lang echte weeen gehad. maar het is me meer dan waard geweest.

Kijk even op het anticonceptie topic. Daar staat genoeg.

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:30

nou ik heb ook een mirena en ik word er gek van ik ben om de week ongesteld!!
ik denk er nu maar aan om hem weer weg te laten halen want dit is nu al 10 maanden zo en leuk is dit zeker niet!!!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 22:43

@ilse18:
Waarschijnlijk door gebruik van de anticonceptiepil en misschien zit het in de familie (mijn vader kreeg 8 jaar terug ook ineens uit het niets een longembolie)
Maargoed het komt echt zelden voor op mijn leeftijd (was toen 16) dus ze denken door de pil, dus ik denk niet dat ik nog aan de hormonen mag Nagelbijten / Gniffelen

Maargoed door dit topic nu helemaal gemengde gevoelens erover..
Zolang ik nog geen vaste relatie heb of het nog niet hoef ivm kuur laat ik het maar lekker even zo denk ik!