implantaten, tanden iemand ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

implantaten, tanden iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 11:00

ik krijg over een week implantaten in mijn kaak door een ongeluk wat ik op mijn 14de heb gehad.
Nu vraag ik me af of er mensen zijn die dit ook hebben en hoe hun de operatie hebben ervaren.
ik krijg misschien eerst een bottransplantatie naar mijn kaak omdat ze niet zeker weten of er genoeg zit om de schroeven in vast te zetten.

Ik zie er best wel tegen op ben bang dat ik heel veel pijn ga hebben en extreem opgezwollen gezicht.
ik mag de eerste 2 weken ook alleen maar vloeibaar eten en vraag me af of mensen hier nog ideeen voor hebben zodat ik toch nog wat goeds binnen krijg zeg maar.

alvast bedankt!

lovely82

Re: implantaten, tanden iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:08

Ik werk zelf bij de tandarts, maak dit soort dingen elke dag mee, ik heb zelf ook 1 implantaat, met de behandeling heb ik totaal geen last gehad, daarna wel een paar dagen duf geweest maar niet echt pijnlijk. Wat ik weet van een bottransplantatie is dat dit wel pijnlijk kan zijn, als het pijnlijk is dan ben je meestal even een weekje van slag. Het opzwollen van je gezicht zal niet heel erg extreem zijn, van de patienten die bij ons dit hebben ondergaan, hebben de meeste een kleine zwelling en meestal onder de oog is het blauw/paars.

Ik wens je veel succes en sterkte toe!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 11:18

dank je! ik krijg 4 implantaten aan de voorkant van mijn kaak zeg maar. het lastige is dat ze ter plekke moeten bekijken of er bot geplaatst moet worden of niet. Ik hoop echt dat de pijn meevalt de laatst behandeling heb ik 2 weken echt flinke pijn gehad dat is ook de reden dat ik er best wel tegen op zie.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:29

Ik ben door een ongeluk met een paard mijn 5 voor(boven)tanden kwijt geraakt. Hier hebben ze ook botopbouw gedaan. Als ze eerst een botopbouwoperatie moeten doen dan krijg je voorlopig nog geen implantaten. Het bot moet nl eerst aangroeien en stevig worden.
Ik moest eigenlijk na de operatie het plaatje wat ik had als tijdelijke oplossing, zo weinig mogelijk in. Dit heb ik heel eigenwijs niet gedaan. Daardoor is de botopbouw niet zo geworden als verwacht. Mijn implantaten zijn daarom heel lang en er zit geen tandvlees overheen. Dat zie je verder niet. Behalve dat mijn bovenlip heel plat was (zijaanzicht zeg maar) Mijn lip leek daardoor langer en bleef met praten achter mijn tanden hangen. Daarom heb ik ook nog een bovenlipcorrectie gehad. Nu ziet het er super uit! Ben er heel tevreden over.
Mijn hele traject is nu pas klaar, maar dat komt door de lipcorrectie. Ik ben verder in het totaal , dwz, verzekeringstraject, andere herstel werkzaamheden, botopbouw, implantaten plaatsen, kronen plaatsen, ben ik dik 4 jaar onderweg geweest!
Heel veel succes, mocht je vragen hebben dan laat maar weten!!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 12:02

mocht er botopbouw plaat vinden dan moet ik over een half jaar terug om te kijken of er schroeven in kunnen zeg maar mocht er geen botopbouw nodig zijn dan zetten ze over een week de schroeven. Ja de eerste twee weken hoorde ik al dat ik niks in mag aan protheses en dergelijke. ik ben al bijna een jaar bezig, eerst veel afspraken en onderzoeken daarna de tanden getrokken die dood waren. Toen kreeg ik een ontsteking en moest ik nog eens terug om die weg te laten halen daarna paar keer happen en afdrukken maken. Gesprek met chirurg en verpleging enzo. Hoe heb jij de eerst twee weken ervaren unity? veel pijn of juist niet? en wat heb je gegeten? onder plaatselijke narcose of volledig? ik ga volledig onder narcose ik ben nu al heel erg zenuwachtig en slaap slecht door de stress.

Luuxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:17

Hoi,

Da's toevallig ik heb ze vorige week laten plaatsen. Twee op de plaats van de tanden naast je voortanden en je hoektanden. Ze zijn bij mij nooit aangelegd. Ik moet zeggen dat ik me via internet er wel goed op heb voorbereid en de het was zoals ik had gedacht dat het zou zijn. En ja, ik heb wel een opgezwollen gezicht gekregen. Maar dat is binnen een paar dagen weg. M'n bovenlip is alleen nu nog een beetje ongevoelig (net of de verdoving er nog in zit). De pijn is mij alles meegevallen, de eerste 36 uur was bij mij het vervelendst. Maar ik had 1000 mg paracetamol achter de hand, uiteindelijk heb ik er daar maar 3 van hoeven nemen.
Omdat het bij mij aan de voorkant zit heeft de implantologe het tandvlees boven m'n kiezen naar voren toe los gemaakt en zo heb ik het minste kans op littekenweefselvorming in het front. Maar daarom heeft ze wel een heel groot gedeelte van m'n tandvlees open moeten leggen en dus wel een aantal hechtingen gekregen. Die mogen er over een week uit.

Ik ben plaatselijk verdoofd en heb dit helemaal niet als vervelend ervaren. Ik ben ook nog nooit onder narcose geweest maar volgend mij heb je daar meer last van.
Helaas heeft ze wel een beetje botopbouw moeten doen (kunstbot) en worden de uiteindelijke abutments en kronen over een half jaartje geplaatst. Maar de "schroeven" zitten er al wel in. Ik heb nu ook m'n beugel nog dus ach nog even doorbijten voor me.

Qua eten heb ik de eerste paar dagen veel soep op (lekker door m'n moeder gemaakt) en eet ik smorgens brinta. Nu mag ik al iets van vast voedsel hebben. Ben al een kilo kwijt dus aan ieder nadeel zit z'n voordeel.

Wat ik je wel zou adviseren om vooraf (een week ofzo) en na de operatie mee door te gaan is om Arnica D6 (druppels, homeopatisch van Dr. Vogel) te slikken, dit werkt aanzienlijk tegen de zwelling.

Ik denk ook dat het bij iedereen anders is maar zo heb ik het tot nu toe ervaren. Mocht je nog wat willen weten mail me gerust!

Succes, en ik weet zeker dat het een heel mooi resultaat zal opleveren.

Gr,
Judith

m0oppiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 23:44

hey,

toen ik 12 was ben ik met mijn paard in het bos gaan rijden.. en ben ik tegen een tak aan geknald.. ( hoe dom het ook klinkt :P )
2 van mijn voortanden waren er finaal uit en zijn daarna direct door de kaakchirurg er weer in gezet.. wortelkanaal behandeling gehad..
alles ging perfect.. elke jaar even een controle..
tot augustus 2010.. kreeg last van mijn linker voor tand.. foto laten maken.. wortel zo dusdanig verbrijzeld dat ie der uit moest.. wortel is er toen afgehaald.. week later het "zichtbare" deel van de tand is tussen de andere tanden in geplakt..
dachten we daar eindelijk vanaf te zijn..
in februari 2011 ontdekte ik een gaatje in mijn linker snijtand.. dus ik vrolijk de tandarts opgebeld.. ( nog nooit een gaatje gehad ) zegt de tandarts.. maar dit is niet zo maar een gaatje.. deze zit ook helemaal onder je tandvlees dus in je wortel.. en de rechter voortand zitten ook gaatjes.. oftewel.. naar amsterdam gestuurd.. tandvlees gelift alles schoon gemaakt en opgevuld.. ala hebben we dat ook weer gehad..
en ja hoor.. 2 weken voor de controle bij de tandarts.. word het allemaal weer gevoelig.. en verteld de tandarts het vriendelijke verhaal.. dat we dan maar een plan moeten maken voor implantaten..
dan vraag je je ook af.. waarom heb ik al die tandbesparende dingen ondergaan.. maar ja helaas is het niet anders..

mijn vraag aan jullie:
mij is verteld dat het verstandig zou zijn om pas vanaf je 23ste met implantaten te beginnen omdat je kaak dan is uit gegroeid..

hadden jullie deze leeftijd al bereikt toen jullie implantaten kregen?
en was jullie eind resultaat wat je er van had verwacht?

ik hoor graag van jullie..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 07:35

ik was rond de 24 a 25 toen ik ze kreeg en het eindresultaat is geweldig!
bij mij zijn het ook de voortanden 4 stuks die vervangen zijn en ik ben echt heel blij
niemand die ziet dat het niet mijn echte tanden zijn.