Wie heeft der ook hyper mobiliteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dnies90

Wie heeft der ook hyper mobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 12:35

Wie heeft er hier nog meer last van hyper mobiliteit en wat doen jullie er voor.
Bij mij is het 1.5 jaar geleden ondekt.
Had daardoor vreselijke rugpijn.
Ik loop nu met de oefentherapeut en fitness

Sabri

Re: Wie heeft der ook hyper mobiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 15:17

Ik ben ook hypermobiel maar heb daar relatief weinig last van. Wel heel vaak als kind door mijn enkels gezwikt. Sinds fitness regelmatig gaat het beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:47

Ook ik ben hypermobiel..
Heel vervelend af en toe.. Ik heb er voornamelijk heel erg last van mn rug van..
Ik weet sinds mijn 14 al dat ik hypermobiel/over flexibel ben Lachen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:58

Ik weet het sinds 1,5 jaar ofzo dat ik het heb.
Heb heel lang bij een kraker gelopen, daar nu weg gegaan.
Ik probeer zoveel mogelijk verschillende spiergroepen te gebruiken. Paardrijden(10 uur in de week), skeeleren wil ik weer gaan oppakken, fietsen(op zn minst 1,5 uur per dag), en nog 3 uur gym in de week. en verder laat ik alleen een osteophaat nog aan m'n lichaam sleutelen; voor mij heeft het effect.

Ik heb er ook fibromyalgie bij, moet echt oppassen als ik een keer m'n knie stoot dat ik dan niet te veel ga doen want dan is het meteen overbelast. Dat soort dingen zijn lastig, maar er valt mee te leven. Verder idd snel last van zwikkende enkels.

Met gym sport ik deels aangepast, bij handbal, volleybal & basketbal ed krijg ik een lichtere bal, dat scheelt een hoop.

M'n rug is & blijft een drama, dat zal niet zomaar over gaan, maar het lijkt op het moment even wat beter te gaan.....

het kan altijd erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:00

Van die zwikkende enkels heb ik inderdaad ook last, en ook regelmatig van vastklappende vingers.. Rolleyes
Ik kan ook niet rennen oid.. dan klap ik gigantisch door mn enkels heen, heel vervelend..
En mn rug is al sinds mn 14e een drama.. daar baal ik wel flink van.. maarja er is niet zoveel aan te doen, helaas!

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:00

Wat houd hypermobiliteit precies in?
Ben ik wel benieuwd na Lachen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:16

Citaat:
Hypermobiliteit is een (erfelijke) aanleg. Door veranderingen in het bindweefsel krijgen de gewrichtsbanden en het kapsel meer elastische eigenschappen. De banden zullen bij belasting niet strak opspannen maar juist wat meerekken. De gewrichten kunnen hierdoor verder dan normaal bewegen en vaak overstrekken. Het is dus een aanleg en geen aandoening. Net zo als bijvoorbeeld aanleg voor blauwe ogen of bruine ogen. Het komt in wisselende mate voor bij 4 tot 7% van de Nederlandse bevolking, afhankelijk van geslacht, leeftijd en ras.

Wat zijn de klachten?

Indien de gewrichten niet worden overbelast, zijn er meestal geen klachten. Door intensieve sport en zware arbeid kunnen klachten ontstaan of toenemen. De klachten beginnen vaak op jeugdige leeftijd en veranderen met het ouder worden.

Veel voorkomende klachten zijn:

Frequent verzwikken van de enkels
Knieklachten, meestal bij fietsen, hurken en traplopen
Terugkerende polsklachten
Stekende schouderpijn bij reiken en werken boven het hoofd
Lage rugklachten

bron: http://www.orthopedie.nl/content/nr/hypermobiliteit.asp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:20

Oei ik heb het allemaal.. Nagelbijten / Gniffelen Op die polsklachten na..

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:22

ik ben ook hyper mobiel. Was wel erg handig met turnen, maar ik kreeg op een gegeven moment te veel last van mijn rug dus moets ik ermee stoppen

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 20:32

ik ook behalve met de pols.
bij mij is het dan alleen meestal midden rugpijn

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:35

Misschien heel stom, maar myrtheJ waarom sport jij zoveel?
Er staat namelijk in die tekst dat de klachten daardoor kunnen ontstaan of toenemen..

Sorry ben beetje nieuwsgierig Knipoog

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:07

Omdat ik me niet wil laten beperken. Je kan in principe gewoon sporten, maar je krijgt sneller last als een ander. Ik weet waardat mijn grens ligt, en dat ik veel verschillende sporten beoefen betekent nog niet dat ik een topconditie probeer te bereiken. Omdat ik niet alleen hypermobiel ben, maar ook Fibromyalgie heb, en het daarbij een hoop pijn kan schelen als je genoeg verschillende spiergroepen traint.... Dat zou ik trouwens ook gewoon gedaan hebben als ik niet hypermobiel was, of fibromyalgie had.. Paardrijden is een sport waarbij je heel erg eenzijdig je spieren traint, en dat is niet altijd even goed.

Ik heb 1 pony waarmee ik vrij fanatiek rijd, die wil ik gewoon in conditie houden... Waarvan 1 a 2x in de week een uur dressuurles, 1x een dagrit(stappend) en verder maken we buitenritjes. Maar zo kom je wel makkelijk aan ruim 10 uur in de week rijden.
De andere ben ik te groot voor, daar wandel of fiets ik veel mee.

Fietsen; ik ben met 10 min op school, maar m'n ponys staan een half uur van huis weg.

Krachttrainingen vermijd ik wel, ik loop liever 2x met een half volle kruiwagen als met een zware(dat vind ik ook onder krachttraining vallen).

De ene dag gaat het beter als de andere, die dagen doe ik ook rustiger aan. Maar de dagen waarop het goed gaat, maak ik er zeker weten wel gebruik van...

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 13:52

Liesje_lover: klopt wat myrtheJ zegt.
We moeten juist sporten alleen geen krachttraining.
Sporten is juist goed je spieren worden dan wat sterker.
Vaak word fitness daarom ook als hulp aangegeven en zwemmen.
omdat je dan spieren traint.
Ik heb een tijdje niet naar school gefiets maar is gewoon zwaar moet elke dag dan 1 uur heen en 1 uur terug vooral s'ochtends met licht is het zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:54

Ik kan júist niet zwemmen.. daar krijg ik echt gigantisch veel last van mn rug van.. Fietsen gaat bij mij ook niet zo soepel.. maar ik probeer het wel te blijven doen.
Paardrijden gaat wel ok, maar het ligt wel heel erg aan op wat voor paard ik zit.. Ik moet bijvoorbeeld niet op een hoog opgooiend paard gaan zitten..
Verder ga ik nu het weer wat beter weer lijkt te worden het skaten weer proberen op te pakken.. Als ik dat rustig op bouw gaat dat wel goed, en dan ben ik meteen weer bezig met het opbouwen van mn conditie en bepaalde spiergroepen Lachen

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:24

Aah oke interessant Lachen.
Knap dat je je kan bewegen om zoveel te sporten enzo.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:24

ik ben ook hypermobiel. Ik heb hele instabiele enkels en ook mijn vingers en schouders kunnen hele rare dingen. Voor mijn enkels kreeg ik fysio en die kan ik nu redelijk corrigeren. Mijn vingers moet ik gewoon met rust laten, geen rare dingen mee doen, dan gaat het allemaal wel Lachen