Zuurstof tekort bij geboorte en gevolgen. Wie ervaring??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Zuurstof tekort bij geboorte en gevolgen. Wie ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 20:40

Nou de titel zegt het al:
Tijdens mijn geboorte, nu alweer 24 jaar geleden, heb ik behoorlijk wat zuurstof tekort gehad. Bij mij leverde dit problemen op met de grove motoriek.
De artsen dachten toendertijd dat ik blijvend verlamd zou zijn, maar na mijn tweede jaar heb ik toch mijn eerste stapjes gezet.
Ik moest wel heel veel in therapie en liep vroeger wel een beetje vreemd. Nu gelukkig niet meer Haha!
Maar mijn spieren blijven wel een zwakke plek. Ze zijn regelmatig overbelast, ik ben niet heel erg sterk en ook heel niet lenig. Bij de kleinste dingen heb ik al spierpijn en ze voelen vaak strak.
Ik vind wel dat ik geluk heb gehad, want ik kan verder wel heel veel. Maar ik ben eigenlijk benieuwd naar ervaringen van anderen en hoe jullie met de gevolgen omgaan. Misschien zitten hierdoor wel bokkers in een rolstoel of hebben zij iets anders.

Droomster

Re: Zuurstof tekort bij geboorte en gevolgen. Wie ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:25

Bij mijn nichtje zat de navelstreng om haar nek heen en heeft dus ook een zuurstof tekort gehad. Gevolg is dat ze moeite heeft met haar linkerkant bewegen. Opzich valt het wel een beetje mee aangezien ze al vanaf jongs af aan meteen bewegingstherapie kreeg enzo. Qua lopen is er ook iets, ze liep op haar tenen en toen moest ze dus een beugel om haar been heen, zodat ze hem normaal neerzet.

Dit gaat overigens grotendeels goed allemaal, alleen gebruikt ze haar linkerarm niet zoals het moet. Ze gebruikt hem heel weinig & hij staat altijd in een bepaalde houding. Helaas is ze nog te jong om echt duidelijk te maken en zich ervan bewust te zijn dat ze hem meer moet gebruiken. Ze word nu 5 geloof ik.

Dat armpje gaat denk ik nooit meer goed komen en ik vermoed dat ze er misschien nog wel problemen mee gaat krijgen met gym.

De dokters willen trouwens niet toegeven dat hun over het hoofd hebben gezien dat de navelstreng om haar nekje zat Rolleyes

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:39

Bij een kennis van ons dachten ze dat ze dood geboren was, ze hadden haar dus ergens neergelegd en kwamen er pas later achter dat ze toch nog ademde. Ook zuurstof te kort, gelukkig geen hersenbeschadiging verder ze is alleen spastisch maar het had erger kunnen zijn.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:04

Mijn broer had bij de geboorte de navelstreng om zijn nek en daardoor zuurstof tekort. Nu zijn zijn hersenen aangetast en is hij shizofreen, autist en psychotisch.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:08

ik werk met autisten waarvan een 2-ling die autistisch zijn geworden door zuurstoftekort bij de geboorte (autisme is een veelkomend gevolg van zuurstof tekort bij de geboorte)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:17

Mijn nichtje heeft ernstig zuurstof gehad bij haar geboorte.
Een behoorlijk groot deel in het hersengedeelte dat de motoriek aanstuurt is daardoor afgestorven. Een gedeelte zo groot als een kleine sinaasappel is toen afgestorven, maar er is meteen bij gezegd dat soms bij jonge kinderen de hersenfuncties worden overgenomen door een ander hersengedeelte.
En blijkbaar is dat gebeurd.

Ze wordt eind deze maand 5 jaar.
In haar spraak en beweging is totaal niets te merken van het zuurstofgebrek.
We verwachten ook geen problemen wat leervermogen betreft, maar dat staat natuurlijk ook los van het motorische gedeelte in de hersenen.

Ik heb zelf door mijn ziekte tijdelijk in een rolstoel gezeten, en ik merk dagelijks toch wel gevolgen van mijn ziekte.
Ik was 22 toen ik ziek werd.
In mijn profiel staat een beetje uitgelegd wat ik mankeer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:07

tienus63 schreef:
Mijn nichtje heeft ernstig zuurstof gehad bij haar geboorte.
Een behoorlijk groot deel in het hersengedeelte dat de motoriek aanstuurt is daardoor afgestorven. Een gedeelte zo groot als een kleine sinaasappel is toen afgestorven, maar er is meteen bij gezegd dat soms bij jonge kinderen de hersenfuncties worden overgenomen door een ander hersengedeelte.
En blijkbaar is dat gebeurd.

Dit moet zijn een gedeelte ter grootte van een dikke walnoot of een pruim.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:12

Bij mij zat mijn navelstreng ook om mijn nek gedraaid en had ernstig zuurstof tekort. Ik heb er alleen helemaal niets aan overgehouden. Ik lees ook dat ik daar dus erg geluk mee heb gehad.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:18

Mijn neefje, hij is nu ook autostisch. Is nu 18, maar als je hem ziet en hoort praten ( stottert ook erg) denk je dat hij stuk jonger is. Hele moeilijke jongen, die ook vaak aggresieve buien heeft, en dingen moeilijk begrijpt

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 09:37

Droomster schreef:
Bij mijn nichtje zat de navelstreng om haar nek heen en heeft dus ook een zuurstof tekort gehad. Gevolg is dat ze moeite heeft met haar linkerkant bewegen. Opzich valt het wel een beetje mee aangezien ze al vanaf jongs af aan meteen bewegingstherapie kreeg enzo. Qua lopen is er ook iets, ze liep op haar tenen en toen moest ze dus een beugel om haar been heen, zodat ze hem normaal neerzet.

Ik ben 35 jaar terug bijna 4 weken te laat geboren. De placenta was al aan het afsterven en daardoor heb ik zuurstofgebrek gehad. Hierdoor ben ik aan mn linkerkant licht spastisch. waardoor ik moeite heb met bewegen en een slechte motoriek heb. Ook ik liep met mn linkervoet op mn teen (spitsvoet) en heb een aantal jaar met mnlinkerbeen in een beugel gelopen en geslapen. Ook heb ik 14 jaar fysiotherapie gehad.
Als kind/puber is het vervelend. met gym kan je niet echt meekomen en wordt je altijd als laatste gekozen. rages zoals (rol)schaatsen kon ik wel vergeten. Ook loop ik altijd op orthopedische schoenen. daar wordt je als puber niet vrolijk van. Nu kan me dat niets meer schelen. Maar een leuk rokje met pumps of hoge hakken zit er voor mij niet in.
Typen doe ikmet 1 hand.
Kortom in mn jeugd heb ik meer last van ervaren dan dat ik nu doe.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:06

Mijn jongste zus heeft ook bij geboorte zuurstof tekort gehad en daarbovenop nog eens een heleboel fouten door dokters... .
Gevolg, zij is nu 20 en heeft de geestelijke leeftijd van een kind van 13-14, wat betreft leren, lezen en schrijven. Brieven en e-mails lijken qua taalgebruik nog steeds op die van een kind wat pas kan schrijven.
Zij werkt nu als kamermeisje in een hotel en woont bij mijn ouders, dat vindt ze prima. Ik zie haar de komende 5-10 jaar nog niet zelfstandig leven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:11

Alle 4 de kinderen van mijn broer zijn geboren met de navelstreng om hun nekjes.
De oudste was blauw bij de geboorte, maar mijn nichtje de 2e in het rijtje, was dat stadium al voorbij.
Doordat de verloskundige een patroon zag ontstaan en doordat ze alle vier in het vruchtwater hadden gepoept en daardoor in het ziekenhuis geboren moesten worden, zijn er verder geen problemen geweest bij de jongste twee.

Schijnbaar of blijkbaar is er iets bij mijn schoonzusje wat er voor zorgt dat de babies het benauwd krijgen en daardoor gaan poepen in het vruchtwater, maar dat bij allevier de navelstreng om het halsje zat, vond men heel bizar.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:47

Mijn nichtje is ook geboren met een zuurstof tekort en kan daardoor niet lopen. Ze kan alleen een paar stapjes doen met aparte schoenen die ook weer haar knieen ondersteunen, een hele contructie zeg maar.

Ze zit nu in de laatste klassen van de basisschool en laatst heeft haar hele klas in de rolstoel gymles gehad Haha! Mijn tante is hier heel actief in. Ook heeft ze eens een sportprijs gewonnen en die kreeg ze van een vrouw die een ongeluk heeft gehad op de schaatsbaan en niet meer kan lopen (kan zo snel niet op haar naam komen)

Haar broertje is zonder 'problemen' geboren.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 20:16

Wat een verhalen allemaal. Ik wist niet dat er zoveel verschillende gevolgen zijn bij zuurstoftekort.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:19

@LuvdaTossa;
je bedoelt Monique Velzeboer, shorttrackschaatsster.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:20

Hmm, ik moest bij mijn geboorte ook heel lang aan de slangetjes, omdat ik een zuurstofgebrek had. Ik was 2 maanden te vroeg geboren en erg klein.
Volgens mij heb ik er niets aan over gehouden. Ik merk er in ieder geval niets van.
Ik wist niet eens dat het zulke gevolgens zou kunnen hebben...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 18:16

Ik wist wel dat er gevolgen waren. Maar niet zoveel verschillende. Ik heb de geluk, dat het bij mij niet erg is, terwijl ze dat wel dachten. Als ik dan sommige reacties lees ben ik echt blij dat ik er zo goed vanaf ben gekomen.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:50

Ik ben 10 weken te vroeg geboren. Ik moest meteen de couveuse in... Tot en met ongeveer mijn 8e jaar was het merkbaar dat ik te vroeg geboren was: Veel slapen, laat met fietsen, lopen, kruipen en zwemmen. Nu is he allemaal aardig bij getrokken Clown Haha!

edit: Zie nu dat het niet gaat om te vroeg geboren worden, maar om zuurstof tekort... Sorry!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:55

Mijn jongste broer is via noodkeizersnee ter wereld gekomen en kwam blauw ter wereld. Hij heeft daarop een aantal maanden in de couveuse gelegen. Hij heeft ook in de couveuse tot drie keer aan toe een ademstilstand gehad.

Hij was erg laat met lopen, maar dat bleek achteraf ook een gevolg te zijn van coeliakie die hij bleek te hebben, hij was allergisch voor gluten en daardoor heel zwak en zwaar ondervoed. Had moeite met meekomen op school, moest op een gegeven moment naar een speciale school. Evenwicht was een probleem, fijne motoriek ook, praten kan hij niet, lezen kan hij niet, rekenen kan hij niet, voor de rest kan hij inmiddels wel lopen en fietsen maar zal zijn leven lang beschermd moeten wonen.

Inmiddels is hij 30, en een schat van een jongen. Ik zou me niet kunnen voorstellen hoe ons leven er uit zou hebben gezien als hij er niet geweest was....hoewel hij af en toe toch nog steeds extra aandacht vraagt.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:59

Mijn zoon had ook een zuurstoftekort tijdens de geboorte. Hij heeft er ADHD aan overgehouden. Gelukkig in milde mate. Heeft geen medicijnen en kan er goed mee omgaan. Hij heeft geluk gehad als ik sommige verhalen lees.......

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:34

Wat een reacties zeg! Ik heb ook het geluk gehad dat het allemaal grotendeels is bijgetrokken en dat ik alleen soms iets rustig aan moet doen of snel overbelast raak, want verder heb ik niets te klagen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:18

een vriend van mij heeft het en een oom. Ze zijn bijde knungelig, en proberen dignen goed te doen maar dat lukt niet. Hier kunnen ze nits aan doen. Maar het gebeurt wel.

De vriend is eigenlijk een vreind van mn broer, en het nare vind ik ze pesten hem er mee. dat hij soms/vaak snuggere reacties geven. Kan ik zelf erg boos om worden.

Dit is mijn ervaring

Btw Hoe gaat t met mijn lieve poony?
gr, Madieke

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:58

ik werk op een instelling voor mensen met een verstandelijke beperking en 70%van de clienten heeft een niet aangeboren hersenletsel.. waarvan daar weer 30% zuurstof tekort bij de geboorte... de beperkingen lopen behoorlijk uiteen....

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 17:21

Een familielid van me heeft zuurstof tekort gehad bij de geboorte.
Diegene is nu 13 en is duidelijk "anders dan anderen", in de omgang heel vrolijk, enthausiast en open, vrij kinds voor de leeftijd.
Met leren zijn er meer problemen, maar diegene doet wel een vorm van middelbaar onderwijs. (iets onder mavo-vmbo).