Ontstekingsreuma. Wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Ontstekingsreuma. Wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 13:22

Ik kom net terug van de reumatoloog, en het blijkt dat ik een bepaalde ontstekingsreuma heb. (latijnse naam ben ik al weer kwijt Verward) Het zit in mijn bloedvaten, en kan evt. uitslaan naar nieren en hart. Mag niet meer roken(heb per direct mijn pakje in de vuilnisbak gesmeten) en moet uitkijken met suikers. Ik heb rare vlekken gehad begin vorige maand. Ziekenhuis in ziekenhuis uit, dermatoloogje hier, dermatoloogje daar. Konden niks vinden. Blijkt dus met die reuma te maken hebben. Ik ben 17 jaar, en het is geen jeugdreuma. 'Gewoon' reuma dus. Ik moet mij dus gaan berperken in mijn doen en laten, als ik moe ben gewoon aan toe geven. Maar met pijn moet ik zo veel mogelijk proberen door te gaan. Hij liet zien, dat dit niet in een jaartje over is. Hier kan 10 jaar in gaan voordat het minder gaat worden.

Opzich ben ik er van geschrokken, en had toen geen vragen. Maar heb nu toch wat vraagjes en behoefte aan mensen die hetzelfde hebben als ik. (En die ook de latijnse naam er van weten, iets in de trant van Hysto nogwat? Kan dat?)

Daentje

Re: Ontstekingsreuma. Wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:24

fybromyalgie???

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 13:25

Nee, het is geen fybromyalgie Daentje.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:33

Ahhh jemig meid, maar wel beter dat je dan stopt met roken Lachen

beterschap Ach gut

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:34

Kanp dat je stopt met roken meisje. Maar het is zeker wel een tegenslag en dat op je 17e, schokkend zeg. Is echt niet niets hoor. Krijg je dit er ook nog eens bij.. Boos! Sterkte lieve meid en you know, ik ben er altijd voor je. Vriendjes zijn?

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:36

Sterkte meid.

Je weet dat ik er voor je ben. Om mee te praten, om te schreeuwen wat dan ook! Love you.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:41

Ik heb zo'n tien jaar geleden een paar keer Reumatische ontstekingen gehad,en moest veel gemene pijnstillers slikken.Maar geef de moed NIET op hoor,want nu jaren later heb ik totaal geen last meer!!Gewoon vanzelf weer verdwenen,ik was blij met dit wondertje.Of het ooit terug komt...tja ik weet het niet.Maar ik zal duimen voor je meid,wie weet!!In ieder geval heel veel sterkte,ik weet wat voor pijn je er aan kan hebben.Kop op hoor,en heel knap dat je de sigaretten laat staan.Dat heeft geen arts ooit tegen mij gezegd,dus ik rook nog steeds...helaas!!Groetjes en veel beterschap. Pling Pling

Waldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:42

Meis, heel veel sterkte en succes ermee!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 13:44

Ik las ergens iets over hyperpyretische vorm van reuma.
Weet iemand hier iets over?

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:44

veel sterkte meid,
dat heb je wel nodig

gr Roosje

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 13:47

k_roosje_k schreef:
veel sterkte meid,
dat heb je wel nodig

gr Roosje

Dank je meid!
Da's lief van je.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:52

Jeetje MArjoo Verdrietig knap van je dat je meteen stopt met roken .

Als je me nodig hebt ben ik er voor je he dat weet je Ach gut

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:00

Nee, geen Fibro, ik denk dat ik dat heb door al meer dan 2 jaar binnenstebuiten wordt gekeerd door diverse ziekenhuizen, echter gelooft mijn reumatoloog er niet zo in geloof ik,...

Ik wens je veel sterkte!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:35

Jeetje meid dat is knap kl*te, sinds mn 11e heb ik ook onstekingsreuma (ziekte v Still) en artrites, ook last van mn organen als het hevig wordt dat is erg lastig.

Ik ben nu 27 jr en kom er ook niet meer van af, iets wat ze nog hopen als het op je 11de geconstasteert wordt, maar helaas pindakaas voor mij.
Maar goed je leert ermee omgaan en mee te leven een mens is flexibel wat dat betreft.
Al is dat soms nog moeilijker dan de pijn, het omgaan en je neer leggen bij je beperkingen.
Je leert daarintegen wel je goede en betere dagen waarderen en gaat anders in het leven staan, als ik voor mezelf praat dan.

Er wordt je een hoop afgenomen als je reuma hebt, welke vorm dan ook, maar probeer positief te blijven, ook al is dat soms haast niet op te brengen, want het brengt ook positieve dingen met zich mee dat ga je vanzelf merken in de loop van de jaren, niet lichamelijk maar geestelijk kun je erg sterk worden.
Daar kun je je slechte momenten weer mee aan.....

Sterkte!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:03

Jeetje. Knap dat je bent gestopt met roken!

Sterkte ermee!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:26

Nou Marjoo dat zal effe schrikken zijn, maar toch weer een fijn gevoel "het heeft een naam". Het enige voordeel wat je eraan heb, dat je geld over houdt omdat je per direct stopt met roken. En proberen te accepteren dat het de ene dag top ga en de andere klote. Ach gut

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:20

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:20

Wat balen voor je Boos!

Toevalig ben ik vandaag bij de HA geweest en is bij mij bloedgeprikt op de reuma factor Boos!

heb sins enkele weken allemaal onstekinkjes in me hand, 's morgens kan ik er practisch niks mee... Reuma zit bij mij in de familie en ik heb een huidziekte die het opkan wekken dus ik ben ook bang voor t ergste Boos! Ik ben ook nog maar net 20...

Donderdag krijg ik de lab uitslagen en bij afwijking kan ik ook op bezoek bij de reumatoloog..

Sterkte!!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 20:23

Cissie: Vanaf je 11e?? Jeetje zeg.. Da's heavy.. Sterkte er mee Ach gut

Jeetje Izie, jij ook veel sterkte dan met de uitslagen en je handjes! Ach gut

Ik heb trouwens van die wollen handschoendes de vingertoppen afgeknipt. Zodat ik als ik buiten ben, niet van die zere handen krijg, en toch wat kan doen met mijn vingers!

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:41

dank je wel Lachen!

Ik heb idd ook van die handschoenen sinds van de week... En mijn oma zei dat je allse wat je met je handen in water doet in lauw water moet doen.. zorgen dat je niet meer met koude pruttel in contact komt zo goed als je kan...

en er zijn ook heel veel dingen kwa eten wat je kan veranderen wat je kan helpen..

Zodra ik wat weet zal ik het hier wel neer zetten Lachen

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 21:02

Ik hoorde inderdaad dat eten je kan helpen. Niet zo veel suikers meer.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:04

Hey,

Klote zeg, ik heb mijn leven lang al Reuma. Ik heb reumatoide artritis. Een ontstekings reuma. En ik heb er nu enkele jaren ook artrose bij door de vele ontstekingen. Het is echt een verschrikkelijke rot ziekte. De ene dag kan je alles en de volgende dag kan je (bijna) niks. Het vervelende vind ik ook wel dat sommige mensen niet begrijpen dat je het de ene keer wel kan en de volgende keer niet. En ook dat je dingen moet laten staan om voor je zelf de belangrijke dingen in je leven wel te kunnen doen. Ze zeggen dan dat je dingen niet wilt maar je moet gewoon keuzes maken met wat je wel en niet wilt doen op een dag!
Ik ben zelf afgekeurd, ik sta op een stal waar we met zijn alle veel moeten doen. Ik heb toen eens gezegt ik kan dat niet dat is te zwaar. Toen zei er een tegen mij ja maar na een dag werken zijn wij ook moe dan ga je maar een dag niet naar je paard toe! Dat vond ik zo gemeen, want moe zijn en pijn hebben vind ik wel heel wat anders. En dan het is niet gezegt dat als je iets overbelast hebt het binnen een dag over is.... Dat begrijpen ze niet Huilen

Ik hoop dat ze het bij jou snel onder controle hebben sterkte ermee!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:11

Cyntje schreef:
Nee, geen Fibro, ik denk dat ik dat heb door al meer dan 2 jaar binnenstebuiten wordt gekeerd door diverse ziekenhuizen, echter gelooft mijn reumatoloog er niet zo in geloof ik,...

Ik wens je veel sterkte!

Fibromyalgie is geen pretje, hoop er maar niet op dat je dat hebt!
En tsja ik kan het weten (helaas)!

Jaren gewrichtsklachten gehad, vele onderzoeken, vele artsen, veel therapeuten, maar nooit werd iets sluitends gevonden. Vorig jaar zomer is er door de reumatoloog dus fibromyalgie geconstateerd.
Sta momenteel weer onder behandeling van de fysiotherapeut (2 x in de week), moet er daarnaast 2x in de week fysiofitness bij doen. Doe ik dat niet, worden de klachten erger, dus tsja dan wil je echt wel.
Heb nu hele zware medicijnen (vallen officieel onder opiumwet), maar hoop de klachten zo stabiel te krijgen dat ik de medicijnen kan afbouwen. Want tsja, opiaten ben je niet blij mee!
Ben vorige week voor intake bij revalidatiecentrum geweest, hoop snel de uitslag en het advies van daar te hebben. Hoop dat ik daar het programma in kan!

Wat bij mij begon als gedachte dat ik oude paardrijblessures weer overbelast had bleek dus fibromyalgie te zijn.
Ben bij dat ik door mijn doorzettingsvermogen veel nog kan. Moet er veel voor doen en veel voor laten, maar kan tenminste nog wel paardrijden. Ben nu wel ontzettend blij dat ik ijslanders rijdt, die zitten zo comfortabel. Weet niet of het voor mij anders mogelijk was geweest om te blijven rijden.

Als iemand vragen heeft, kom maar op!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:56

Het klinkt misschien heel raar, maar ik vind het fijn om te lezen dat er meerdere paardenlui zijn die hier mee te maken hebben, niet in de zin dat ik het prettig dat veel meer mensen er last van hebben.

Maar ik herken een hoop uit veel stukjes hierboven, daar haal ik ook weer moed en geruststelling uit, dat vind ik erg fijn.

Er is verder niemand uit mijn omgeving die zo'n intensieve hobby hebben en chronisch ziek zijn.
Ook reageren er veel jonge(re) mensen, de mensen met reuma ik ken zijn vaak al een stukkie ouder of hebben niks met paarden die begrijpen ook niet waarom ik zo druk met de paarden ben als terwijl ik reuma heb, ik kan daar niks mee.

Misschien (als meerdere dat vinden) kan er een huiskamer topic over dit onderwerp geopend worden?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:07

Als er een huiskamertopic komt of misschien al is heb ik daar ook zeker belangstelling voor!
ervaringsverhalen kun je veel aan hebben en is tenslote erg belangrijk!