pijnlijke enkels bij afspringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

pijnlijke enkels bij afspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 23:24

Zolang ik mij kan heugen lukt het me niet om van mijn paard af te stappen/springen zonder door m'n enkels heen te gaan. Bij het neerkomen op de grond krijg ik in beide enkels een venijnige en hele pijnlijke steek.
Natuurlijk niet alleen bij het afstappen van een paard, maar overal waar mijn enkels even geen contact met de grond hebben gehad en waar ik vanaf spring (bv vroeger bij het schommelen, gym enz.) ga ik erg pijnlijk door m'n enkels heen.
Gelukkig is er geen sprake van zwelling, het is alleen een vreselijke pijnlijke steek, waarvan ik zeker weet dat ik 'm krijg als ik ergens vanaf spring.

Ik heb het hier dus niet over 'normaal' door je enkel gaan, maar alleen bij het ergens van afspringen.

Iemand ook deze pijnlijke ervaringen en heb je misschien een oplossing ?

opala

Re: pijnlijke enkels bij afspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:26

Ik laat mij altijd via mijn zijkant van het zadel afglijden, wel oppassen dat niets scherps je zweetblad raakt.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 23:32

opala schreef:
Ik laat mij altijd via mijn zijkant van het zadel afglijden, wel oppassen dat niets scherps je zweetblad raakt.

Ik laat me altijd al heel voorzichtig van het zadel afglijden, maar dan nog....tjakka...

In ieder geval bedankt voor je tip Haha!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:43

Voordat je afstapt even je 'enkels losmaken' draai met je voeten een paar keer en ik denk vooral ook soepel neerkomen dus goed doorbuigen met je knieën.
Ik denk dat je ook best spierverstevigende oefeningen voor kunt doen, misschien eens met een fysio praten?

Myrtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:19

Daar had ik ook last van.
Als je afstijgt, moet je niet met gestrekte benen landen, maar even mee-veren met je knieeen.
Misschien helpt dat, mij mij iig wel.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:37

Ik glijd via mijn kont naar beneden, dan kan je ook beter zien wanneer de grond komt Ja
Dus eerst je been over de nek naar de andere kant en dan roetsch naar beneden Knipoog

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:47

Dat moet je dus echt nooit doen, eerst je rechterbeen naar links been over de hals en dan eraf glijden................... daar zijn al zoveel ongelukken mee gebeurd!!!
Stap je op met een krukje? Je kunt proberen af te stappen op een plek waar links (of rechts) een verhoging zit en dan voorzichtig laten zakken? Anders zou ik inderdaad eens naar een goede fysio gaan om raad!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:47

Ik spring nooit hoor, mijn paard is 1.82, heb geen zin om door mijn enkelbanden te klappen! Gewoon jezelf aan het zadel wat naar beneden laten glijden dan hoef je niet op de grond te klappen!!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:21

linky schreef:
Dat moet je dus echt nooit doen, eerst je rechterbeen naar links been over de hals en dan eraf glijden................... daar zijn al zoveel ongelukken mee gebeurd!!!

Natuurlijk niet over de hals, maar over de achterhand

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:23

Ik heb het als ik heel intensief heb gereden, en dan er vanaf spring, soms is het zo erg dat ik gewoon op mn knieen land omdat mn benen mij niet willen dragen.

Dus sindsdien laat ik me eraf glijden, en springen doe ik maar niet meer, elke keer met je neus in het zand is niet aan te raden Knipoog

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:57

ik heb met voltige helemaal last met die kou etc.
heeeel goed doorveren, en voorderest kan je niks eraan doen...
(je enkels warmhouden op paard is beetje moeilijk)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:03

Och, ja hier nog 1. Ik doe het al zo langzaam mogelijk maar dan nog kan ik het wel uitschreeuwen (ja serieus) van de pijn. Ik weet ook niet wat er aan de hand is, maar het is inderdaad maar 2 seconden. Ik volg dit topic even..

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 21:35

ijslanderfan schreef:
Och, ja hier nog 1. Ik doe het al zo langzaam mogelijk maar dan nog kan ik het wel uitschreeuwen (ja serieus) van de pijn. Ik weet ook niet wat er aan de hand is, maar het is inderdaad maar 2 seconden. Ik volg dit topic even..

krijg jij dan ook zo'n steek in je enkelgewricht ? Het zit 'm bij mij niet in m'n enkelbanden, maar echt in/onder de knokkel.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:03

Ik heb vroeger voltige gedaan en daar was het gewoon. Hoe denk je dat je dan bv van een damenszadel af komt Verward
Als je pony het gewend is is er niets aan de hand, oh ja vergeet niet eerst beide voeten uit de beugels te halen.

Verder zou je op de western manier kunnen afstijgen en gewoon 1 voet in de beugel houden tot je andere op de vloer staat.

Maar levensgevaarlijk is wel lichtelijk overdreven Knipoog

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:07

Ik heb dat alleen vooral als ik bij iemand achter op de fiets zit en dan afspring terwijl fiets nog niet stil staat.
De enige manier dat ik die verrekte steek kan voorkomen is dat de fiets bijna omvalt zo langzaam, en dat ik dan op de grond stap alsof je uit een stoel opstaat.

Misschien dat het optie is om iedergeval niet van je paard af te springen, maar eerst paard echt goed stil zetten en dan inderdaad rustig van je zadel afglijden, 1 voet in de beugel houden, zodat niet meteen de klap op je voet komt maar heel geleidelijk de druk erop komt? Eerst op de ene voet en dan de andere erbij zetten.
Laatst bijgewerkt door whissie op 13-02-07 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:08

whissie schreef:
foutje met bewerken Bloos

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 00:16

whissie schreef:
Ik heb dat alleen vooral als ik bij iemand achter op de fiets zit en dan afspring terwijl fiets nog niet stil staat.
De enige manier dat ik die verrekte steek kan voorkomen is dat de fiets bijna omvalt zo langzaam, en dat ik dan op de grond stap alsof je uit een stoel opstaat.

Misschien dat het optie is om iedergeval niet van je paard af te springen, maar eerst paard echt goed stil zetten en dan inderdaad rustig van je zadel afglijden, 1 voet in de beugel houden, zodat niet meteen de klap op je voet komt maar heel geleidelijk de druk erop komt? Eerst op de ene voet en dan de andere erbij zetten.

zo te lezen hebben wij dezelfde kwaal.... Boos! Heb jij enig idee wat er nou precies fout zit in 'onze' enkels ? Ooit wel eens voor naar de huisarts geweest ?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:00

Ik heb een chronische botontsteking in mijn enkel en veel te zwakke enkelbanden. Ik heb een tijd bij de fysio gelopen om door oefeningen mijn enkelbanden wat sterker te maken en sindsdien heb ik er al veel minder last van. Ik gooi trouwens ook mijn been over zijn hals en laat me dan naar beneden glijden terwijl ik het zadel vast blijf houden (zo lang het gaat) dat scheelt een hoop.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:02

ik heb ook een tijd bij de fysio gelopen nadat ik vorig jaar in mijn rechterenkel m'n enkelband was ingescheurd. ik heb toen veel spierverstrekende oefeningen moeten doen (op 1 been staan, op je tenen gaan staan en heel rustig weer naar beneden zakken enz.) Ik heb er nou niet zo veel last meer van en met het afstijgen laat ik me heel rustig van het zadel zakken en buig goed door mijn knieeen als ik neerkom

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:06

Ik heb één slechte enkel, en als ik niet oplet ga ik daar finaal doorheen als ik afstap. Ik buig altijd heel overdreven door mijn knieën ( en glijd er zo rustig mogelijk van af ). Daarmee vang ik de klap wat op.