hypersensitiviteit

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

hypersensitiviteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 20:05

ik las laatst een artikel over hypersensitiviteit en wat ik las, daar vond ik mezelf wel een beetje in terug...
namelijk:
- heel fel reageren op geluid
- heel fel reageren op verandering van omgeving
- fel reageren op emoties van andere mensen
- vaak en veel huilen
- jezelf heel snel druk maken om dingen, ook om kleine dingen
- perfectionisme, tot in het uiterste, maar ook snel opgeven als het dan niet slaagt

en nog meer van dit soort dingen... ik was vroeger dus nooit zo, maar hoe ouder ik word, hoe sneller en feller ik reageer op dingen van buitenaf...

nog meer mensen? vond het wel grappig dat daar ook echt een naam voor is...
dit werk vroeger toch gewoon bestempeld als 'een watje zijn' of 'sentimenteel aangelegd zijn'...

Snoevie

Re: hypersensitiviteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:51

ik herken mezelf wel in veel punten,alleen uit ik het zegmaar niet zo heftig,ook niet huilen.
dat stukje van perfectionisme slaat wel helemaal op mij.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 02:33

Mijn zusje heeft het heel erg. Heeft een enorme hekel aan harde geluiden, daar kan ze bijna panisch van worden. Ook de andere punten zijn bij haar duidelijk aanwezig. Ik heb zelf ook wel moeite met harde geluiden, ik wordt daar heel onrustig en geirriteerd van terwijl iemand anders er helemaal geen last van heeft. Ook het perfectionisme en het piekeren zijn bij mij heel sterk aanwezig. bij mij zie ik het gewoon als karaktereigenschappen, mij belemmert het niet in het dagelijks leven maar mijn zusje heeft er wel degelijk erg veel last van gehad. Overigens zijn mijn neefjes en nichtjes precies hetzelfde, het zal wel in de familie zitten Haha!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 02:39

Hm, ik kan mezelf hier ook wel in vinden.
Al reageer ik alleen heel fel op geluid wat me niet aanstaat Tong uitsteken
Ik reageer wel op emoties van anderen. Als iemand boos is word ik automatisch ook boos, en als iemand huilt doe ik vrij snel mee Nagelbijten / Gniffelen Ook maak ik me inderdaad héél snel druk om iets, ookal is het nog zoiets kleins. Daardoor begin ik te piekeren en lig ik vaak nachtenlang wakker. Vreselijk. Helemaal in stressvolle periodes word het erg.

Maar eigenlijk denk ik dat iedereen zich wel in een of meerdere punten kan vinden..

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 02:40

Bij mijn zusje is de "diagnose" overigens gesteld door een psycholoog

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 02:41

Ik kan bijvoorbeeld ook heel slecht tegen veranderingen. Niet zo zeer van omgeving, ook van personen. Dat merk ik heel erg op stal bijvoorbeeld. Als er mensen weggaan dan vind ik dat echt vreselijk, helemaal als ik goed met ze op kon schieten. Ik kan daar dan echt keihard om janken en ook veel. Maar als er dan weer nieuwe komen dan wil ik dat eigenlijk niet. Heel raar. Maar ik wil alles gewoon houden zoals het is, als ik me bij die situatie fijn voel.

Toch apart Tong uitsteken

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 02:42

Ik herken mezelf in alle punten eigenlijk Bloos
maar zoals al gezegd is, denk ik dat iedereen er zichzelf wel min of meer in herkent

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 02:48

Een vriend van mij herkende zich heel erg hierin terug, nu zitten we beiden op dezelfde golflengte kwa aanvoelen, maar ik herken me meer in het ADD type, hoewel dit vaak samen gaat.
Ik heb dus bij mezelf vooral extreem vage reacties als ik honger heb Verward
Daar kan ik zo heftig op reageren dat ik bijv. ongelukken maak, tegen dingen op bots of geirriteerd raak.

En er zijn bij mij plekken/situaties die mij meer energie kosten dan normale mensen; denk aan koopavond in de stad of bepaalde uitgaansgelegenheden.

Harde geluiden heb ik op zich geen last van, meer het type geluiden.
Ik kan dus eeeecht niet tegen een boor of hamer, of harde voetstappen op parket, maar diepe bas-geluiden zoals bij goede geluidsystemen in discotheken heb ik geen enkel probleem.

Ook kan ik erg geirriteerd reageren op bijv. wol of bepaalde stoffen, of die labeltjes in je kleding.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 02:50

Oef, ja.. drukke koopavonden en braderieën e.d. inderdaad!
Ik krijg dan zo'n verschrikkelijk apart gevoel! Ik voel me dan een soort opgejaagd, raak geïrriteerd omdat ik niet door kan lopen in mijn eigen tempo, of ik moet ergens te lang wachten..
Ook best irritant Clown

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 03:20

Yep Vork Hier ook nog een.
Ik heb het trouwens van kleins af aan en kan er pas sinds kort goed mee omgaan.
Ik had altijd heel erg last van prikkels van buiten af en kon me daar echt niet van afsluiten waarmee ik altijd in conflict met mezelf en met mijn omgeving kwam.
Nu probeer ik meestal de gevoelens van andere bij mij af te sluiten zodat ze geen effect op mij hebben (was iemand boos werd ik geirriteerd en werd ik ook meteen boos).
Negatiefe en positiefe gevoelens/energieeen kom je overal wel tegen, alleen de mate ervan kan erg bepalend zijn hoeveel effect het op jou heeft én of je je ervoor goed kunt beschermen.

Ik moet toegeven hypersensitiviteit heeft zijn en voor en nadelen, als je je er goed van bewust wordt, heb je er niet zoveel problemen meer mee dan dat je steeds maar geiriteerd raakt om al die dingen om je heen en je weet niet waarom.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:19

Mijn dochter heeft het ook en die diagnose is laatst ook gesteld, zij is begeleid door iemand.Haar concentratie was namelijk slecht,en het naar bed gaan was ook een ramp.Maar ze heeft geleerd hoe ze zich af kan sluiten voor bepaalde dingen.Ze draagd een buisje met Ozaliet om haar nek, en dat houd negatieve energieèn buiten haar deur.Het huilen is ook een stuk minder,maar zij is ook een nieuwetijds kind en das heel erg lastig.Maar op school kan er over gepraat worden dus dat is erg fijn.