syndroom van reiter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

syndroom van reiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 19:34

hebben meer mensen hier ooit mee te maken gehad? mijn moeder en ik hebben beide reiter gehad een paar jaar geleden n.a.v. een insectenbeet.
reiter houdt dus in dat je gewrichtsontstekingen krijgt, gepaard gaand met duizelingen, oogonstekingen en hevige pijn in je gewrichten en spieren.
het kom meestal voor bij mannen tussen de 20 en 40, maar ja, ik ben een meisje en was toen 14 (4 jaar geleden)

het heeft bij mij lang geduurd, zeker 8 maanden voor ik weet iets kon (dat 'iets' is dus gewoon lopen zonder duizelig te worden). en pas na een klein jaar mocht ik weer paardrijden...

reiter blijft heel je leven in je lichaam zitten, en komt soms terug, dat kan in alle hevigheid, maar ook in kleine dingen, zoals alleen een ontstoken oog, of zoals in mijn geval, met een onstoken vinger... het hoeft dus niet altijd beperkend te zijn, vervelend is het iig wel...

hebben meer mensen ooit reiter gehad?

Meys

Re: syndroom van reiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 21:12

ziekte van reiter of te wel reactieve artritis.
Ik heb dat en bij mij is ie chronisch geworden, heb er dus altijd last van.
oogontstekingen zijn hier constant en op dit moment zijn mijn ogen zo slecht dat ik ook amper iets zie.
gewrichtsontstekingen hebben er toe geleid dat ik in 2000 een heupprothese heb gekregen en nu eigenlijk ook aan een knieprothese moet.

overigens krijg je geen reiter van een insectembeet bedeol je niet de ziekte van lyme?
hoe reiter precies ontstaat weten ze nog niet.
er is sprake van een reactie op een ontsteking die eerder elders in het lichaam plaatsvond.
inmiddels is wel duidelijk dat genetische aanleg een rol speelt.
de meesten ontwikkelen de ziekte na een darminfectie met Shigella of Campylobacter of na een Chlamydia-infectie (een veel voorkomende, seksueel overdraagbare aandoening).

zie ook >http://www.gezondvgz.nl/%7B91341996-73a5-4b11-a3d3-36e752a7afdc%7D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 12:00

nee, het is echt reiter en echt van een insectenbeet... was weliswaar niet een insect die in NL voorkomt, dus mijn lichaam reageerde heel heftig en begon daartegen antistoffen aan te maken, daarna begon mijn lichaam antistoffen aan te maken tegen mijn eigen lichaam en toen kwamen overal ontstekingen...

ik heb er gelukkig niet altijd last van, bij mij is het echt een komen en gaan van gewrichtsontstekingen, maar nu alleen nog maar in mijn hand en soms mijn knieën...
met name bij bepaald weer trekt het op, net zoals bij reuma zeg maar... als het warm en droog is, dan doet het soms wel pijn, maar niet zo erg als bij kou en vocht... en tjah, eerst werd gezegd dat het reuma zou zijn, maar na onderzoeken door zowel gewone artsen (in 3 ziekenhuizen) als door een homeopatische arts, kwam er echt reiter uit...
ik kreeg toen ook allerlei vage klachten, zoals 2cm vocht rondom mijn hart (dat was wel even slikken) als ruis in mijn hart en longen (dat kwam dus door het vocht). de ontstekingen hebben ook in mijn kaakgewrichten gezeten, waardoor ik amper iets at (dat deed pijn en daar werd ik moe van) en op het laatst woog ik nog geen 48 kg bij een lengte van 1,74...

maar gelukkig heb ik er niet zo veel last van als jij beschrijft, want dat lijkt me echt heel erg...

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:57

Zo das dan heftig zeg, door een insect.
Daar had ik dus nog nooit van gehoord maar nu moet ik ook zeggen dat ik niet echt vaak meer dingen opzoek over reiter/reactieve artritis.

Wat jij beschrijft, vocht om het hart, dat is idd schrikken.
Ik heb dat gelukkig nooit gehad.
Bij mij zit het allemaal in mijn onder lichaam dus de benen heupen knieën en mijn ogen zijn heel heftig.
Mijn klachten komen ook best erg overeen met bechterew.
Reiter/reactieve artritis behoord tot de groep spondylartropatie en daar hoort bechterew ook bij.

Gelukkig dat je er niet meer zoveel last van hebt maar ja je hebt je portie ook wel gehad zeg.
Tis te hopen dat het zo blijft en niet vaak opvlamt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 17:46

ach, het heeft ook z'n voordelen gehad hoor... doordat ik thuis zat en niet echt veel kon heb ik heel erg mn best gedaan voor school, dat was mijn uitlaatklep destijds...
en ik heb me ook heel erg verdiept in andere culturen en het geloof enzo (en dan niet de standaard dingen zoals christendom/ islam, maar meer sjamanisme enzo) en dat heeft me wel wat liever gemaakt, ik was altijd nogal een driftkikker en dat was toen ik weer beter werd toch wel over... ik geloof heel sterk in het lot, en dat het gewoon nodig was dat ik ziek werd, voor mezelf en mijn omgeving...