Mensen met hypochondrie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zilie

Mensen met hypochondrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 23:06

Wou eens even weten of hier misschien nog mensen met hypochondrie zijn?
En hoe jullie hier mee omgaan en dergelijke?

Mag ook via PB.. Lachen

Marijkjuh

Re: Mensen met hypochondrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:10

Mag ik vragen wat dit in houd?

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 23:15

Letterlijk vertaald betekent hypochondrie ziektevrees.

Kortom: Bij de minste pijn, onmiddelijk denken dat je iets ergs hebt..
Laatst bijgewerkt door Zilie op 09-02-07 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

n_atas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:17

Hypochondrie is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de somatoforme stoornissen. Een andere naam voor de aandoening is ziektevrees. Wie aan hypochondrie lijdt, heeft een chronische preoccupatie of een overmatige angst om een ernstige lichamelijke ziekte te hebben, terwijl hiervan uit onderzoek niets blijkt. De persoon kan vaak de locatie, ernst en duur van de symptomen gedetailleerd aangeven, maar deze zijn door een arts niet als een duidelijk lichamelijk ziektebeeld te herkennen. Als de patiënt daadwerkelijk een (lichte) ziekte heeft, interpreteert hij het ziektebeeld als veel ernstiger dan het in werkelijkheid is. Als een arts de patiënt heeft onderzocht en de patiënt geruststelt, vreest de patiënt dat de arts de ware oorzaak niet heeft kunnen vinden. Omdat de patiënt er sterk van overtuigd is dat er iets mis is, zijn behandeling en herstel vaak gecompliceerd. Bij hypochondrie hoort het somatiseren; het verlichamelijken van emotionele klachten.

Hypochondrische symptomen kunnen optreden als onderdeel van een ander ziektebeeld, bijvoorbeeld een angststoornis. Er is dan meestal sprake van een ander type klachten.

Hier de uitleg wat het inhoudt

mijn zusje heeft hier erg last van... ik had het vroeger in hele lichte vorm, maar meer dat ik altijd bang was iets ergs te hebben. maar daar ben ik nu helemaal over heen Lachen

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:20

Ik heb het ook! Ik vind het ontzettend vervelend, ik heb ervoor bij de psycholoog gelopen, maar het is nog steeds niet over.
Ik ben er soms ZO van overtuigd dat ik kanker oid heb, dat ik mijn eigen begrafenis al zit te plannen ... Voor griepjes en andere dingen ben ik niet bang, wel voor dodelijke enge ziektes...
Een kenmerk is dat je de deur bij de dokter plat loopt, alleen deed ik juist het tegenovergestelde: ik durfde niet te gaan.
Ik wil je de tips van mijn psycholoog wel sturen, dan mag je wel een PB sturen.

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 23:20

N_atas: En hoe ben jij er helemaal vanaf gekomen?
Bij mij is het een tijdje erg geweest, maar het is al beter, maar helemaal er vanaf geraken lukt me precies niet zo..

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 23:23

karin1986 schreef:
Ik heb het ook! Ik vind het ontzettend vervelend, ik heb ervoor bij de psycholoog gelopen, maar het is nog steeds niet over.
Ik ben er soms ZO van overtuigd dat ik kanker oid heb, dat ik mijn eigen begrafenis al zit te plannen ... Voor griepjes en andere dingen ben ik niet bang, wel voor dodelijke enge ziektes...
Een kenmerk is dat je de deur bij de dokter plat loopt, alleen deed ik juist het tegenovergestelde: ik durfde niet te gaan.
Ik wil je de tips van mijn psycholoog wel sturen, dan mag je wel een PB sturen.

Dat herken ik zo!!
Ik heb mijn huisarts zijn deur ook echt platgelopen, nu is dat wel beter, bij momenten als ik die gedachten had, begon me echt slecht voelen en moest ik echt naar mijn huisarts om me geruster te voelen.
Tips mag je me wel doorsturen.. Lachen
Laatst bijgewerkt door Zilie op 09-02-07 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

n_atas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:23

@ zillie, ik had het zoiezo in een lichtere vorm, als ik bijvoorbeeld een artikel in een tijdschrift las over een ernstige ziekte en de symptomen daar van las dan had ik ineens ook al die symptonen
maar ik werd er op een gegeven moment zo gestoord van dat ik al die artikelen ging negeren, ik las ze dus expres niet!
dit ging goed en na een tijd kreeg ik er steeds minder last van. en nu heb ik er helemaal geen last mee van Lachen
maar het is idd een vervelende aandoening

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:57

Van mijn psycholoog moest ik ze wel lezen, en daarna viel het altijd mee Ja

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:33

Ik heb ook behoorlijk last gehad van hypochondrie, maar ben er jaren geleden met hulp van een psycholoog grotendeels vanaf gekomen. Af en toe als ik minder goed in m'n vel zit of veel spanning heb, merk ik dat ik er nog wel een beetje gevoelig voor ben, maar ik kan er dan meestal wel goed mee omgaan.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:19

Ik weet niet of ik het heb maar ik ben wel bang om ziek te worden. Van een gewoon griepje tot weet ik veel wat. Als ik een paar symptomen heb dan ga ik het hele internet al af om te zoeken wat het is.

karin1986; je bent niet de enige die zijn begravenis al zit te plannen... Ik heb er ook soms last van. Dan ga ik nadenken over hoe iedereen zal reageren en wie er allemaal zullen komen. En waar, en hoe..

En ik ben nog "maar" 16..

*Editje; Ik heb ook last van overgeef angst (weet de presize naam ff niet meer). Maar zodra ik dus misselijk ben ofzo dan slik ik gelijk rennies en voel ik me beter. Weet niet of het echt door de rennies komt of het idee dat ik een rennie eet en daardoor "beter" wordt

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:44

Ik herken hier ook wel een beetje wat in... mn moeder zegt altijd tegen mij "jij hypochonder", dus daar voel je je ook niet veel beter door.
Ik kan bijv. ook denken van "ik heb pijn aan mn arm" (terwijl dat nog helemaal niet zo is) en dan 3 tellen later.. heb ik ook écht pijn aan mn arm...
Overdrijven van bepaalde kleine dingetjes kan ik ook heel erg, maar dat word al wat minder.. ik probeer dan juist net even minder erg te omschrijven dan het is en dan denk ik bij mezelf "is dat alles?" en dan voel ik me ook wat minder stresserig erdoor...
Maar goed.. het is en blijft lastig..