PDS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wennie

PDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 14:54

Ik weet dat er oude topics zijn over dit onderwerp (en daar heb ik ook al in rond gesnuffeld), maar ik ben benieuwd er mensen zijn die zich herkennen in mijn situatie of nieuwe tips hebben.

In oktober 2005 ben ik naar de dokter geweest omdat ik vaak erg moe was. Ik was al vaker geweest en iedere keer werd ik afgescheept met een bloedonderzoek (waar niets uit kwam) en that's it.
Deze keer toch de nadruk gelegd op verder onderzoek en de dokter ontdekte dat mijn buik erg hard en opgezet was. Dit had ik zelf ook wel opgemekt (had ook regelmatig krampen) maar niet echt aandacht aan besteed Bloos (ik ga door tot het echt niet meer gaat, helaas Tong uitsteken ).
Mijn dokter zei dat ik een verstopping had (ging ongeveer 1 keer week naar het toilet, soms zelfs minder). Ik kreeg 1 zakje Movicolon per dag voorgeschreven. Na 2 weken was de stoelgang nog niet op gang. De dosis ging naar 2 zakjes per dag. Ook dit werkte niet zoals het zou moeten. Pas na een at home klysma (woehoe net als Patty Brard aan de klysma Clown ) kwam de stoelgang op gang. Volgens de dokter moest ik deze medicijnen (Movicolon, 2 zakjes per dag) een half jaar gebruiken.
Na dat half jaar was mijn ontlasting beter, maar zonder zakjes (of zelfs met minder zakjes) was nog geen optie. Na aandringen van mijn ouders en vriend heb ik toen een darmonderzoek laten doen in het ziekenhuis (endeldarm en laatste deel dikke darm). Daar werden geen poliepen ed. gevonden, maar de darm was, ondanks de zware laxeermiddelen, naast mij eigen spulletjes, nog erg vies.
Inmiddels zit ik nog steeds aan de Movicolon, 2 zakjes per dag. Ik heb een keer geprobeerd te minderen (om de dag 1 zakje, 2 zakjes). Ik kreeg meteen verstopping ne het kwam moeilijk op gang (toen ik weer 2 zakjes ging nemen).
Bij de laatse controle bij de dokter (ongeveer 3 weken geleden) was mijn buik weer opgezet (terwijl het daarvoor (november) juist was beter ging). Dit had ik zelf ook al gemerkt sinds eind december. Kortom; ik voel me sinds december weer net zo beroerd als voor dat ik hiermee begon. Ik ben moe, slecht geconcentreerd, heb buikkrampen, mijn buik is vaak (ong. 3 eer per week) opgezet en hard.
Ik gebruik al geen melk meer en merk dat dat wel iets helpt. Of beter gezegd als ik wel melk neem wordt het erger... Ach gut

Ik heb nu het een en ander gevonden op internet over het SCDDieet. Ik wil het wel proberen, maar ben stiekem ook bang dat ik er veel van af val....

Ik wordt er een beetje radeloos van. Ik wil me zo graag goed voelen, meer energie hebben, geen pijn meer, maar ik weet gewoon echt niet meer wat ik moet doen Huilen

wennie

Re: PDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 20:26

Niemand een idee of een tip?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:37

Sja, ik kreeg ook de diagnose PDS.
Kreeg vezels. Heeft niets uitgemaakt op hoe ik me voelde.
Bij mekaar ben ik toen met alles gestopt. Ik werd er toch niet wijzer van. Een tijd is het goed gegaan, de laatste weken is het weer helemaal foute boel.

Maar de diagnose ben ik het nog niet mee eens. Die wordt gesteld indien men teveel/teweinig/wisselend ontlasting heeft. Die van mij was heel normaal toen, niets aan de hand.

Ging eigenlijk ook meer voor de vermoeidheid, misselijkheid en het afvallen, dan voor de buikpijn.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:27

Veirl @ bokt heeft ook PDS geloof ik Lachen

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 20:18

ja jeetje ik herken je verhaal onmiddelijk... ik zelf heb een spastische darm.. is dat eigenlijk hetzelfde als pds??? maar goed ik ben dus ook al heel lang vaak moe.. zou dus daarvandaan kunnen komen.. heb ook movicolon, importal, lactulose, en bisacodyl gebruikt, heb bij de dietiste gelopen... hielp allemaal niets... heb het nu al jaren en het enigste wat een beetje helpt is gewoon regelmatig eten, vezels, activia van danone drinken, visolie capsules, veel groene thee drinken, maar dan nog heb ik vaak heeeeel vaak enorme buikpijn, krampen, moeilijk naar t toilet kunnen enzovoorts, maar inmiddels heb ik er wel mee leren leven en weet ik wat wel en niet goed voor me is.. maar al die laxeer troep zou ik nooit meer gebruiken als ik jou was, je darmen worden er alleen maar luier van en reageren op den duur nergens meer op......

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 20:15

Bedankt voor de reacties.

Avantie_haf ; ik heb mijn dokter ook diverse keren gevraagd of Movicolon niet voor luiere darmen zorgt, hij heeft die altijd ontkent. Ik zal ook eens visolie gaan gebruiken, misschien werkt het Lachen
Hoe gaan jullie er in jullie werk/ studie mee om? Ik sta voor de klas en dan is het af en toe best lastig Schijnheilig (juf is eeeeven naar het toilet...). Ik vind het vooral lastig na een nacht vol buikpijn om dan weer fris en fruitig te zijn de volgende dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:56

Ik heb verder geen verstand van PDS, maar heb wel een aantal cliënten met obstipatie.
Vraag eens aan je HA of via een diëtiste of je Stimulance van Nutricia mag proberen.
Ik heb hier ( naast gebruik van Movicolon / Lactulose /Transipeg e.d. ) zeer goede resultaten van gezien.

Info : http://www.nutricia.nl/patient/asp/show ... sp?id=3420

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:16

Ga nooit zomaar aan een dieet beginnen zonder begeleiding van een dietist!
Het PDS syndroom is heel vervelend. Belangrijk is dat je in ieder geval een groot ontbijt neemt. Dan komen je darmen vanaf de ochtend op gang. Verder is vezelrijk eten heel belangrijk en hierbij ook veel drinken, anders hebben de vezels niet veel nut en zullen ze alleen maar verstoppen.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:20

Ik heb ook PDS. Het is een tijd (vorig jaar) echt heel erg slecht gegaan maar het laatste kwartaal van 2006 ging het gelukkig beter.

Nu gaat het helaas weer bergafwaarts en zal ik eerdaags weer terug moeten voor nieuwe medicijnen.

Wat is precies het SCDD dieet als ik vragen mag?

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:52

in mijn werk meestal gewoon rustig naar het toilet gaan, ik werk op een woning waar verstandelijk gehandicapten met autisme wonen... ze kunnen wel een kwartiertje zonder me gelukkig... maar is nou pds hetzelfde als spastische darm??? dat heb ik namelijk maar wat jullie beschrijven komt me ook zeer bekend voor... het blijft altijd met ups en downs leven... op het moment gaat het wel redelijk... zo rond de jaarwisseling had ik er vreselijk veel last van...

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:04

Jettie schreef:
Veirl @ bokt heeft ook PDS geloof ik Lachen

Klopt Lachen, alleen is het bij niet meer zo erg sinds ik aan de probiotica (Yakult) zit. Misschien een idee?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:22

Yakult heb ik geprobeerd, maar had geen effect. Activa ook niet. Vandaag heb ik wel acti-fruit (met vezels)gekocht, kijen hoe dat werkt Lachen

Ik ontbijt altijd en neem er oo rustig de tijd voor.

Ik heb alleen kort wat gelezen over dat dieet. In eerste instantie houdt het in dat je geen melkproducten meer neemt. In de meest extreme vorm (die ik niet zie zitten) schrap je ook dingen als brood, macaroni enz.

Met de jaarwisseling had ik ook veel last, maar daar had ik wel op gerekend door het aparte eten met kerst. Had alleen gedacht dat het wat sneller over zou gaan...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:48

Spastische darm en PDS is hetzelfde trouwens.
En ook IBS, de Engelse benaming.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:00

ik heb geen spastische darm. alleen maar obstipatie. Ik werd er misselijk van en voelde me opgeblazen... niet normaal.

Nu heb ik twee weken zakjes met vezels en dan werkt bij mij.
Maar ik begin de ochtend ook met actimel en een roggebroodje. Ik drink echt 2 liter water op een dag. Ook een appel met schil en een sinaasappel.
Bananen vind ik heerlijk, maar ga er nu met een boog omheen. ook heb ik knackebrod vezelrijk en dat helpt ook.

Maar als ik veel stress heb wordt het wel erger allemaal.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:21

@ Barco: ja stress is bij mij ook de grote boosdoener. Dan gaat het echt heel snel achteruit!

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:27

jaa stress is een ramp....

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:27

oke ik heb ook pds dus.... dacht al dat het hetzelfde was... maar wist t toch niet zeker

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:14

heb het ook
en heb me gewoon bij de pijn neergelegd Scheve mond\
niets hielp, dus ja.. dan maar zo

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 10:54

Stress heeft bij mij ook een negatief effect.
Erg vervelend als je in je afstudeerjaar zit. Tong uitsteken

Tja er bij neerleggen, het zou super zijn als ik dat kon, zou ook stress schelen, maar zo ben ik jammer genoeg niet Boos!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:52

heb er ook 3 jaar over gedaan
heb me er nog steeds niet helemaal bij neergelegd hoor
maarja
als niks helpt
dan maar met de pijn om zien t egaan

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:01

tis en blijft gewoon je leven beinvloeden hoe je het ook went of keert... je moet je erbij neerleggen...

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:07

Ik heb het mischien, heb al anderhalve week enorme buikpijn. Volgens heren dokters in het ziekenhuis is het een liesbreuk, gescheurde spier, gedraaide eileider of iets anders ernstigs. Maar mn darmen rommelen wel enorm, dus het is waarschijnlijk een combinatie. Ik heb er totaal geen ervaring mee, dus blijf dit topic even volgen..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:38

Ik heb 3jaar enorme buikpijn gehad, ging regelmatig echt dood van de pijn, lag nachten wakker enz..

Bijna elke week ging ik naar de dokter en die zei: Je hebt een spatische darm, veel vezels, fruit en regelmatig eten..

Heb daarna een paar maanden bij een Bio-resunatietherapie gelopen en daar kwam uit dat ik hardstikke allergies ben voor tarwe, melk, suiker, citrusvruchten en varkensvlees en er is zoveel meer wat ik niet mag.

Dokters gooien het er snel op dat je een PSD hebt omdat ze zelf ook niet echt weten wat het is.

Pasgeleden heb ik 1thee lepeltje melk geprobeert om te kijken of ik er nog op reageerden, ik heb daar 5dagen hele erge last van gehad.