Afwijkingen in het Vegetatief Zenuwstelsel.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Afwijkingen in het Vegetatief Zenuwstelsel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 23:27

Ik heb het label "afwijkingen in het Vegetatief zenuwstelsel" (limbisch zenuwstelsel) gekregen.
Naast mijn whiplash.

In het revalidatie centrum zijn ze erg negatief over mijn herstel. Met andere woorden, ze denken dat ik niet zal herstellen, alleen maar zal leren om er mee om te gaan. Zo als zij het nu zeggen, zal mijn toekomst er zeer anders uit gaan zien als dat ik voor ogen had. Werk, kinderen ed. Zelfs paardrijden wordt mij afgeraden.

Op internet kan ik zo weinig/niets vinden over afwijkingen van het Vegetatief / Limbisch zenuwstelsel, dat ik me afvroeg of iemand hier hetzelfde heeft/had of mss wat info voor mij heeft.

Zover ik nu kan terug vinden wordt er vooral gesproken over psygische stoornissen zoals borderliner ed. Zover ik weet heb ik hier totaal geen last van, maar uit het zich lichamelijk in pijn en afwijkingen in mijn organen.

Iemand ??

Sizzy

Re: Afwijkingen in het Vegetatief Zenuwstelsel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:32

-> MW

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 23:33

Sorry Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 00:03

vegetatief is volgens mij gelijk met het autonoom zenuwstelsel. Misschien vind je daar meer over.
Het autonoom zenuwstelsel is het zenuwstelsel dat niet je bewegingen coördineert, maar alles wat automatisch gaat zeg maar. Ik kan eventueel meer opzoeken in mijn biologieboeken en Binas als je wil.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 00:08

Dank je voor je reactie, maar zo ver was ik ook al Lachen

Maar ik zoek juist naar wat de afwijkingen hieraan kunnen inhouden. Wat ervaringen van mensen zij ed. Ik google me rot, maar ik kan niets vinden...

Maar meer info is altijd welkom !!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 00:31

als je in google zoekt op afwijking autonoom zenuwstelsel krijg je informatie, maar ik denk dat je wat specifiekere informatie nodig hebt om alles te krijgen.
Een afwijking aan het autonoom zenuwstelsel betekend dus aan het gedeelte dat niet onder invloed staat van je wil. En dat is zo breed geörienteerd... Dat heeft zowel te maken met het veranderen van je ademhaling als het slecht kunnen verteren van voedsel enz. enz.

EDIT: heb nog een lijstje met ziektes gevonden die ontstaan door afwijking aan het autonoom zenuwstelsel:
alle vormen van arthritis en chronische degeneratieve aandoeningen, fybromyalgie, MS en andere ziekten waarbij de myelinelaag rondom zenuwweefsel wordt aangetast, ziekte van Crohn, spastische dikke darm, alle spijsverteringsaandoeningen, candidiasis, alle allergien, autoimmuun ziektes, trauma gerelateerde aandoeningen, acute en chronische aandoeningen van het bewegingsapparaat, emotionele, psychologische en sensorische en neuromusculaire verstoringen, endocriene problemen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 10:50

Klinkt rooskleurig Haha!

Ik ga nog eens google-en. Bedankt tot zo ver voor je info.

Wel jammer dat op dit hele grote bokt er verder nog niemand iets mee te maken gehad heeft.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 10:56

Gelukkig bedoel ik daar mee uiteraard !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:57

Gelukkig herken ik het ook niet
Wil je er wel sterkte mee wensen

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:16

Dank je !!

Ik heb nu op gezondheidsplein een oproepje geplaatst. Maar in de topics daar kon ik er ook niets van vinden...

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:40

Blegh wat rot!
Ik neem aan dat je ook al in het Engels gezocht hebt?
Vind inderdaad voornamelijk dingen over verbanden met psychische stoornissen (limbisch systeem heeft met emotie te maken)..
"Limbically augmented pain syndrome" (LAPS) was het enige waar pijn in voorkwam zonder dat ze het op pyschische stoornissen gooiden tot nu toe..

(gegoogled op pain limbic system disorder)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 11:50

Gaat Googelen !!!

Ik heb je een PB terug gestuurd !!

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:03

Ik weet niet hoe je tegenover alternatieve geneeswijzen staat.
Maar vaak hebben dit soort medische uitingen een oorzaak in tekorten in je lichaam of het intollerant zijn voor voedingsmiddelen.
Ik zou toch die gok eens wagen en kijken of de daar van opknapt.

Sterkte.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:47

kan je de arts niet even terugbellen? "afwijkingen in het vegetatief zenuwstelsel" kan een ziljoen dingen betekenen. Dit is wel een erg wazige diagnose waar je niks mee kan. Ik zou om wat specifiekere info vragen als ik jou was. Op basis waarvan is deze diagnose eigenlijk gebaseerd?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 13:38

Ik ben met reflex therapie bezig, mar ik heb ook revalidatie therapie. Ik wil eigenlijk ook nog naar een homeopaat, maar ik wil ook niet alles door elkaar doen (ook op advies van de homeopaat.

Saar, de diagnose is gesteld op de klachten die ik heb en de reacties die mijn lichaam geeft. Deze diagnose is niet op MRI CT of via bloed vast te stellen.

Het probleem is dus dat het zo wazig is. Niemand kan me vertellen wat me te wachten staat, maar wel wat er kan gebeuren. Daarom wil ik er meer over te weten zien te komen. Alles is nu zo vaag.

Ik heb dit label nu opgeplakt gekregen, maar wat nu verder, hoe het komt ed weet ik gewoon weg niet, en dáár wil ik achter zien te komen.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:35

Even heel simpel de werking van het autonoom zenuwstelsel met enkele voorbeelden bvan wat het precies doet (uit een college van mn opleiding geneeskunde)

Het autonoom zenuwstelsel controleert onwillekeurige functies van het lichaam (dus niet wat je zelf wilt doen, maar het lichaam zelf regelt), het innerveert gladde spieren(spieren in de wanden van bv organen), de hartspier en klieren. Het is onderverdeeld in een parasympatisch(Rest & Digest) en een orthosympatisch (fight or flight) gedeelte.
**centrale controle door hypothalamus en reticulaire formatie

Orthosympatisch
*stimulatie bijnier tot uitscheiding van adrenaline
*verwijding bloedvaten in skeletspieren,
*constrictie bloedvaten huid
*toename hartfrequentie
*verwijding bronchii
*bevordering energiemetabolisme door inhibitie secretie insuline en activatie glycogenolyse en gluconeogenese
*pupilverwijding

Parasymphatisch
Stelt organen in op rust en herstel
toename darmperistaltiek en secretie
afname hartfrequentie
Constrictie bronchiën, secretie
Pupilconstrictie, accommodatie

enterisch zenuwstelsel in maag/darmstelsel
plexus van Auerbach: voor darmmotoriek (tussen de longitudinale en circulaire spierlagen van de wand)
plexus van Meissner: voor klierfunctie en chemosensorische informatie (in submucosa van de wand)

Een voorbeeld, stel je voor dat het zenuwstelsel niet ingrijpt op de hartfrequentie, dan zal het hart ongveer 110 keer per minuut slaan. Er is geen remmende en ook geen stimulerende werking.

Wat je nu verteld is zo ontzettend algemeen dat er ongelovelijk veel problemen zouden kunnen zijn waar je last van zou kunnen gaan hebben. Heb je niet eens iets specifiekere beschrijving van je diagnose, dan kan ik het even opzoeken in mn medische boeken.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 23:52

Sorry, beetje late reactie.

Helaas is er geen specifiekere diagnose gesteld. (momenteel) Ik kan er zelf ook zo weinig mee. Ja afwijking in je autonoom zenuwstelsel, wat zegt dat ?? Gaat mijn hart dan stoppen ofzo ???

Maar dat weten ze allemaal niet, het lijkt alsof ze me gewoon geen antwoorden kunnen geven !!