wel doen of niet doen....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

wel doen of niet doen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 10:52

al sinds het nieuwe jaar loop ik constant te tobben met mij gezondheid. b.v enorme last van me knieen( had ik eerst ook maar nu blijft het echt steeds dagen achterelkaar) maar nu heb ik nog een probleem waar ik me soms best wel voor schaam..

dan b.v is er iets rots gebeurt op school en dan barst ik echt in woede uit, niet zomaar woede echt niet normaal meer dus als om helle kleine dingetjes kan ik al een hele woedeuitbarsting krijgen ook maar net hoe ik in me vel zit, maar juist de andere keer gaat het weer heel goed.

het kan ook zijn dat er iets bovenin mijn koppie niet hellemaal goed zit omdat ik namelijk dood gebeuren ben.hoeft niet maar kan wel.

misschien zou ik eens met iemand moeten gaan praten erover, maar geen idee wie enwat ik dan zou moeten zeggen.
wat vinden jullie ervan?

Marigold

Re: wel doen of niet doen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:54

ja, met iemand gaan praten.
kan echt geen kwaad, is altijd goed.
sterkte ermee.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 11:06

ook had ik er toevallig vandaag en gistere weer last van elke keer duizilingen, zwarte vlekken voor je ogen net of je gaat flauwvallen... maar flauwvallen gebeurt niet..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:09

je kan er ook hier met ons op bokt over praten he.
maar dan kan wel iedereen meelezen.
als je naar de huisarts gaat kan je een doorverwijzing krijgen naar het maatschappelijk werk.
mijn eigen ervaring ermee is dat die nogal oppervlakkig zijn, dus niet to the point komen.
als jij het idee hebt dat er meer aan de hand is, vrag dan naar een verwijzing naar een psycholoog.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:10

Misschien eerst even langs HA!
Ga daarnaast idd met iemand er over praten. Misschien met iemand die je kent of juist niet. Zelf denk ik een psycholoog, want die heeft vaak meer ervaring m.b.t. bepaalde problemen, luisteren en helpen. En heeft geen vooroordelen over jou, heeft nog helemaal geen beeld van wie je bent, wat je doet etc.
De meeste scholen/opleidingen hebben wel een psycholoog. Lijkt misschien eng, maar dat valt wel mee hoor. Mij heeft het een keer behoorlijk geholpen.
Het maakt niet uit dat je niet weet wat je moet zeggen, dat komt denk ik vanzelf wel.
Sterkte.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 11:13

Marigold schreef:
je kan er ook hier met ons op bokt over praten he.
maar dan kan wel iedereen meelezen.
als je naar de huisarts gaat kan je een doorverwijzing krijgen naar het maatschappelijk werk.
mijn eigen ervaring ermee is dat die nogal oppervlakkig zijn, dus niet to the point komen.
als jij het idee hebt dat er meer aan de hand is, vrag dan naar een verwijzing naar een psycholoog.

ik denk inderdaad dat het ook deels door me verleden komt, maar ja mij huisarts is niet zo gemakkelijk en of hij dat mee zo geven het gaat namelijk over mijn thuis vooral, denk ik maar dan ga je gewoon naar de huisarts en vraag je doorverwijzing.. misschien is het beter. maar ja weet dan ook niet waar ik moet beginne misschien vind hij mij probleem wel helemaal geen probleem..

@ Lise81. ha bedoel je daar huisarts mee, maar wat moet ik daar tegen zeggen dan? Bloos

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:26

Zeggen wat je dwars zit en waar je mee geholpen wilt worden! De rest doet de huisarts (afkorting is inderdaad HA) voor je. Die regelt dingen zodat jij hulp krijgt. Gooi gewoon je verhaal maar op tafel en maak duidelijk waar je mee geholpen wilt worden. Lachen Ik weet het; grote stap; maar het kan je zó goed helpen! Ja

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 11:28

oke.. ja eerst wou ik het echt niet maar nu denk ik het is waarschijnlijk wel beter..

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:26

Daar bedoelde ik inderdaad huisarts mee. Je moet ongeveer hetzelfde zeggen als wat je hier typt.
De huisarts is niet degene die bepaalt of jij een probleem hebt ja of nee. Niemand gaat voor de lol naar de huisarts. Hij kan wel proberen vast te stellen wat voor een probleem je hebt en hoe je dat kan aanpakken.
Misschien dat je vandaag nog even kan bellen naar de huisarts. Leg de assistente uit om welke klachten het gaat.
- tobben met je gezondheid (hoe lang/periodes en wat?, bijv. steeds verkouden)
- woedeuitbarstingen
- duizilingen
- zwarte vlekken voor je ogen
- net of je gaat flauwvallen

Dit lijken serieuse spanningsklachten, maar natuurlijk kan het ook door andere dingen komen. Daarom wil je een afspraak met de huisarts, met hopelijk behandeling/doorverwijzing. Het is juist heel goed dat je er iets aan wilt veranderen.
Vind het ook dapper dat je er hier over wilt praten, meeste mensen durven dat niet, blijven er mee rondlopen en daar wordt het meestal ook niet beter van.
Even bellen dus! Succes Knipoog

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 18:40

verder niemand meer iets Knipoog

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 17:58

i9k doe het toch maar niet denk ik..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:01

je kan nu wel kiezen om niks te doen, en misschien gaat het dan ook wel over ofzo, maar het gaat waarsch niet weg.
je hebt dan meer kans dat je later alsnog bij een hulpverlener uitkomt, en dan is je leven al weer door gegqan, en hoe langer het duurt, hoe meer je de kern van wat er aan de hand is kwijt raakt.
ik zou je toch willen adviseren, even naar de huisarts, je hoeft hem niet al te veel te vertellen, als je het een nare vent vind, je kan gewoon vragen om een doorverwijzijng, en in het kort uitleggen waarom.
sterkte in elk geval wat je ook doet, en ik hoop ook dat je je snel beter voelt.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:51

Uf.. mens, maak het jezelf niet zo moeilijk..
Misschien kun je het niet hebben dat ik dit ga zeggen, maar ik krijg het gevoel dat je aandacht wil en erg afhankelijk bent van de meningen van anderen. En dat stoot mij een beetje af. Daarbij kost het me best veel moeite om te lezen wat je nou allemaal zegt, je spelling is nou niet direct heel helder.
Ik wil je echt niet afkraken, maar vind het gewoon jammer dat je het van de mening van anderen af laat hangen of je hulp gaat zoeken of niet.
Want je hebt die meningen niet nodig! Als jij niet goed in je vel zit (en geloof me, ik wéét waar ik het over heb), dan moet JIJ stappen gaan ondernemen!! Je hoeft jezelf ook helemaal niet bloot te geven aan je huisarts, je kunt hem gewoon zeggen dat je een beetje in de knoop met jezelf zit en graag met een psycholoog wilt praten. Daarbij heeft een huisarts ook een zwijgplicht wat betekend dat hij niks door MAG vertellen aan je ouders.
En vooral je reactie toen niemand meer reageerde.. ''ik denk dat ik toch maar niet ga..'' komt op mij echt heel erg over van ''mensen, help me, geef me aandacht, zeg dat ik wel moet gaan''
Dus kom op, maak je eigen keuze. Wil je je zo voelen ja of nee? Niet? Dan doe er iets aan!! Ongeacht wat anderen ervan vinden!!

Succes ermee!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:55

Jumpfreak, je neemt me de woorden werkelijk uit de mond!

@ts: Als je niet luisterd naar advies, of het niet op wil volgen, vraag er dan niet om.
Je huisarts is een onafhankelijk persoon en als jij echt iemand nodig hebt om mee te praten dan ziet hij dat en kan hij actie ondernemen. Jij moet hem ervan overtuigen dat jij het nodig hebt.
En als je dit niet wilt dan kan je iemand uit je omgeving opzoeken om mee te praten en anders houd het simpelweg op. Dan is het blijkbaar niet zo erg als het doet voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Kieffer op 06-02-07 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:56

Gewoon naar de huisarts gaan, het lijkt heel moeilijk maar als je stap eenmaal hebt gezet wordt het alleen maar beter. Je verteld hem/haar gewoon wat je probleem is en of je doorverwezen kan worden. Als je bang bent dat je dan niet meer weet wat je moet zeggen schrijf je het gewoon op een papiertje, dat vinden ze heus niet vervelend. Succes!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:56

Het is trouwens echt geen schande om hiervoor naar je huisarts te gaan, want ik heb het ook gedaan Lachen

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:14

Ik zou ook niet naar mijn huisarts durven, heb je geen vertrouwenspersoon of maatschappelijk werkster op school?

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:35

INGEMUIS schreef:
Ik zou ook niet naar mijn huisarts durven, heb je geen vertrouwenspersoon of maatschappelijk werkster op school?

Waarom zou je het niet durven? Je huisarts heeft een geheimhoudingsplicht en is verder geheel onafhankelijk. Hij/zij maakt het vaak zat mee dus je hoeft je ook nergens voor te schamen en door die ervaring kan hij/zij je het beste advies geven.
Je wordt heus niet afgeschilderd als gek, juist als een verstandig iemand die hulp zoekt en daar is niks mis mee!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:55

Kieffer schreef:
INGEMUIS schreef:

Waarom zou je het niet durven? Je huisarts heeft een geheimhoudingsplicht en is verder geheel onafhankelijk. Hij/zij maakt het vaak zat mee dus je hoeft je ook nergens voor te schamen en door die ervaring kan hij/zij je het beste advies geven.
Je wordt heus niet afgeschilderd als gek, juist als een verstandig iemand die hulp zoekt en daar is niks mis mee!

Inderdaad. En ik vind eigenlijk (niet in alle situaties hoor) dat als je zegt dat je niet durft, je eigenlijk niet wilt. Want je hoeft je huisarts helemaal NIKS te zeggen! Hij heeft als plicht dat als jij, als zijn patiënt, aangeeft doorverwezen te willen worden met een psycholoog, hij dat ook moet doen. Het kan inderdaad goed zijn dat hij (of zij) je vragen gaat stellen. Maar je bent echt niet verplicht om te antwoorden hoor. Je kunt dan ook gewoon zeggen dat je graag aan een psycholoog wil vertellen wat er is.
En inderdaad, een maatschappelijk werker kan ook, die kan je misschien ook wel een psycholoog aanraden.
Maar waar het me hier om gaat is dat ik de TS duidelijk wil proberen te maken dat zij ZELF de touwtjes in handen moet gaan nemen en ZELF een beslissing moet gaan maken. Wil ze hulp? Échte hulp? Dan zal ze zich ervoor in moeten zetten. En ze moet de meningen van anderen los proberen te laten. Wij kunnen niet zeggen dat je echt MOET gaan, dat kan alleen maar jij zeggen TS. Jij bent de enige hier die weet hoe je je voelt.
Dus, neem geen slachtofferrol aan, maar onderneem stappen. Laat zien dat je iets WILT veranderen en dan weet ik zeker dat je meer dan genoeg steun zult vinden. Maar nogmaals, de eerste stap is aan jou.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:59

kimmie16 schreef:
oke.. ja eerst wou ik het echt niet maar nu denk ik het is waarschijnlijk wel beter..

Sorry, nog 1 keer.. Lees alsjeblieft even goed wat je plaatst. Dan zie je hopelijk toch wel dat je echt met 1 beweging van een vinger naar iets anders toe gaat? Stop hiermee, ga op je eigen gevoel af! Je komt er echt niet uit doordat mensen tegen je zeggen dat je hulp moet zoeken. Waarschijnlijk geeft je dat alleen maar een ''fijn'' gevoel omdat je aandacht krijgt en mensen zich ''zorgen'' om je maken.
Kom op meid, neem het heft in eigen handen!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:50

Zeg TS, ga je nog reageren? Ik wil graag een reactie van je terug.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 23:13

Jumpfreak schreef:

Inderdaad. En ik vind eigenlijk (niet in alle situaties hoor) dat als je zegt dat je niet durft, je eigenlijk niet wilt. Want je hoeft je huisarts helemaal NIKS te zeggen! Hij heeft als plicht dat als jij, als zijn patiënt, aangeeft doorverwezen te willen worden met een psycholoog, hij dat ook moet doen. Het kan inderdaad goed zijn dat hij (of zij) je vragen gaat stellen. Maar je bent echt niet verplicht om te antwoorden hoor. Je kunt dan ook gewoon zeggen dat je graag aan een psycholoog wil vertellen wat er is.
En inderdaad, een maatschappelijk werker kan ook, die kan je misschien ook wel een psycholoog aanraden.
Maar waar het me hier om gaat is dat ik de TS duidelijk wil proberen te maken dat zij ZELF de touwtjes in handen moet gaan nemen en ZELF een beslissing moet gaan maken. Wil ze hulp? Échte hulp? Dan zal ze zich ervoor in moeten zetten. En ze moet de meningen van anderen los proberen te laten. Wij kunnen niet zeggen dat je echt MOET gaan, dat kan alleen maar jij zeggen TS. Jij bent de enige hier die weet hoe je je voelt.
Dus, neem geen slachtofferrol aan, maar onderneem stappen. Laat zien dat je iets WILT veranderen en dan weet ik zeker dat je meer dan genoeg steun zult vinden. Maar nogmaals, de eerste stap is aan jou.[/quote]

ik vraag ook zeker niet om aandacht maar ik twijfel heel erg aan me eigen en dan heb ik altijd al gedaan, ik vroeg het hier omdat ik het even niet meer weet...

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:36

Best. Doe maar wat je zelf wilt. Als je niet op de adviezen die wij geven ingaat is dat je eigen keuze. Ik heb ook nooit gezegd dat je dit doet om aandacht te trekken, want dat kan ik helemaal niet beoordelen, maar ik kan wel zeggen hoe het op mij overkomt. En wees nou eerlijk, als je eerst niet wilt, na 3 mensen die zeggen het wel te doen wél wilt, en dan als vervolgens niemand meer reageert weer gaan roepen dat je toch niet meer wilt. Dat is toch niet gezond?
Ben je nou van plan om iets met mijn en Kieffer's advies te doen?
Want het enige wat we proberen is je te helpen en dingen te laten inzien. Maar als je dat toch maar in de wind slaat heb ik ook geen zin meer om nog moeite te gaan doen en hier nog te gaan reageren.
Dus, nogmaals onderneem stappen als je je niet meer zo wilt voelen, en doe je dat niet, dan klaag er ook niet over.