oververmoeidheid en heftige reactie op suiker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

oververmoeidheid en heftige reactie op suiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 14:05

ik wil hier niet mijn 'verhaal' helemaal vertellen en in details treden, omdat hier mensen op dit forum komen die mij kennen en hier niets van afweten, en dat wil ik graag zo houden.

om te beginnen, ik heb behoorlijk lange periodes in de 'knoop' met mezelf gezeten, en het lijkt alsof dat zich uit in moeheid. want ik slaap veel, doordeweeks lig ik om half 11 te slapen, en als ik echt moe ben om 10 uur al. terwijl mijn zusje veel minder slaapt en geen last lijkt te hebben van moeheid,de weekenden gebruik ik altijd om 'bij' te slapen. maar dat lijkt geen effect te hebben. ik ben inmiddels nu 4 dagen thuis doordat het minder goed ging, en omdat ik echt moe was. ik kon niet meer fatsoenlijk de dingen doen omdat ik gewoon té moe was. ik slaap elke nacht van 11 tot 11, en vandaag zelfs tot 12 uur. en zelfs dan voel ik me nog moe, mijn moeder zei; 'normaal heeft een mens één zo'n nacht nodig om bij te slapen want daarna slaap je gewoon niet meer, maar jij blijft doorslapen. dus je hebt het echt nodig' . ik vroeg me af, is dit 'chronisch oververmoeidheid?'

ik reageer altijd heftig op dingen, alcohol drink ik eigenlijk nooit omdat ik binnen een paar slokken dronken ben. en ik merk dat mijn lichaam er niet tegen kan, het kan de oorzaak hebben omdat ik geen milt heb (kort verteld; 3 jaar geleden een ongeluk gehad met mijn vorige pony en daardoor mijn milt gescheurd) ik reageer ook heftig op suiker, bijv energiedrank. als ik een blikje drink dan kan ik heel druk worden, en heel hyper. kan het ook een negatief effect hebben?, dat je bijv na zoveel suiker ook last van een 'depressie' kan hebben?

xx lot

EsSther

Re: oververmoeidheid en heftige reactie op suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:06

wat vervelend dat je zo moe bent!
misschien moet je eens naar een huisarts.
meiden in jou leeftijd kunnen heel goed bloedarmoede hebben. dat uit zich ook in moe zijn, lusteloos en down voelen.

ik lees dat je geen milt meer hebt, de milt zorgt er voor dat rode bloedcellen worden afgebroken en ijzer opslaat.
door een ijzergebrek krijg je bloedarmoede!

wanneer je een suikerstoot krijgt, krijg je energie wat vaak maar even duurt. sporters nemen dit vaak om te presteren op het juiste moment. het is mij niet bekend dat je door suiker een depressie kan krijgen.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:15

Veel mensen die een depressieve periode doormaken brengen veel tijd door in bed, omdat ze geestelijk gezien niet in staat zijn om op te staan, om wat voor redenen dan ook. Hierbij is het verraderlijke dat als je zo lang in bed blijft je een dagelijks ritme mist, waardoor je je nog vermoeider gaat voelen. Veel slapen is niet dé oplossing om vermoeidheid tegen te gaan.

Met betrekking tot het eten van suiker is het enige wat ik zo zou kunnen bedenken dat je je even goed voelt (dus niet moe) door de energie boost, maar zodra deze dan is uitgewerkt voel je je weer vermoeid, waardoor je je ook weer ellendiger zou kunnen gaan voelen. Vaak ontstaan zulke dingen door een negatieve spiraal waar je in terechtkomt. Op een of andere manier zou je deze moeten doorbreken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:23

Hoe lang heb je deze klachten al?

Je bent, omdat je je milt mist, namelijk vatbaarder voor bacteriele infecties. http://nl.wikipedia.org/wiki/Splenectomie

Val je trouwens ook af?

Ik zou maar eens contact opnemen met je HA

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:51

mijn moeder heeft Chronisch vermoeidheidssyndroom en kan inderdaad ook oneinig slapen zonder uitgerust te raken... verder reageert ze overgevoelig op veel geneesmiddelen en heeft ze vaak allerlei infecties en ontstekingen (miniscus bv).
In de kliniek waar zij gevolgd wordt, gaf men als een mogelijke oorzaak een slepende infectie of landurige verzwakking van het imuniteitssysteem. Mss wel interessant voor jou van dat eens te laten controleren ivm je milt enz...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:25

vorig jaar winter had ik ook veel klachten, en toen ben ik naar de huisarts geweest. allemaal testen gehad enzo, en er kwam niets uit. alles klopte ne was goed ( ook bloed armoede).
ik loop bij een psycholoog/psychiater, en die weet ook af va nmijn klachten. zij zei dat het mogelijk komt door alle 'gebeurtenissen' . en dat ik af en toe een dag vrij moet nemen om toch evne uit te rusten. ik probeer ook altijd mee te doen aan het dagelijksleven, maar het valt me zwaar. omdat ik veel moe ben en eigenlijk uitgeput raak.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:26

Tyrza schreef:
Hoe lang heb je deze klachten al?

Je bent, omdat je je milt mist, namelijk vatbaarder voor bacteriele infecties. http://nl.wikipedia.org/wiki/Splenectomie

Val je trouwens ook af?

Ik zou maar eens contact opnemen met je HA

ik val niet af, ik blijf gewoon netjes opgewicht. en kom juist geleidelijk aan.

ik heb het voornamelijk swinters, duizeligheden enzo. en moeheden, eigenlijk sinds dat het minder met mij gaat. denk vanaf september.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:30

Als het voornamelijk 's winters is (wat ik begrijp uit je klachten) valt misschien te denken aan seizoensgebonden depressie (winterdepressie) en dat je je door de depressie zo moe voelt.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:41

Volgens mij is het zo dat als je milt verwijderd is, je vatbaarder bent voor infecties, en daardoor voor bloedarmoede. Als je bloedarmoede zou hebben is het "normaal" dat je je vermoeider voelt. Maar hiermee zou ik zeker wel even langs de huisarts gaan, wat natuurlijk sowieso geen kwaad kan.

Dit vond ik nog op internet:

Spleen is de Engelse benaming voor de milt en wordt, met name in de literatuur, gebruikt om een depressieve gemoedstoestand mee aan te duiden die minder ernstig is dan het lijkt.
Het komt neer op het zich "lekker droevig" voelen of niet goed raad met zich weten. De teksten die vanuit deze toestand zijn geschreven worden ook wel spleen genoemd.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 19:09

het maakt niet uit of het winter of zomer is, want in de zomer heb ik precies hetzelfde. het ligt er puur aan wat er gebeurd, en hoe het met mij gaat.

en ik ben vorig jaar naar de huisarts geweest, en daaruit kwam dat ik geen bloedarmoede heb. dus ik betwijfel of het nuw el het geval zal zijn.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:09

lotjj92 schreef:
vorig jaar winter had ik ook veel klachten, en toen ben ik naar de huisarts geweest. allemaal testen gehad enzo, en er kwam niets uit. alles klopte ne was goed ( ook bloed armoede).
ik loop bij een psycholoog/psychiater, en die weet ook af va nmijn klachten. zij zei dat het mogelijk komt door alle 'gebeurtenissen' . en dat ik af en toe een dag vrij moet nemen om toch evne uit te rusten. ik probeer ook altijd mee te doen aan het dagelijksleven, maar het valt me zwaar. omdat ik veel moe ben en eigenlijk uitgeput raak.

uit de bloedtesten bij de huisarts is bij mn moeder ook nx gebleken... Er zijn dan extra bloedonderzoeken gedaan (die speciaal naar de VS moesten opgestuurd worden, dus geen standaardprocedure) en daaruit bleek een Ag-vergiftiging (zilververgiftiging) die vermoedelijk al lang aanwezig was en dus een van de aanleidingen tot CVS was, weliswaar in combinatie met pyschische omstandigheden ed...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 20:55

kynshiri schreef:
lotjj92 schreef:

uit de bloedtesten bij de huisarts is bij mn moeder ook nx gebleken... Er zijn dan extra bloedonderzoeken gedaan (die speciaal naar de VS moesten opgestuurd worden, dus geen standaardprocedure) en daaruit bleek een Ag-vergiftiging (zilververgiftiging) die vermoedelijk al lang aanwezig was en dus een van de aanleidingen tot CVS was, weliswaar in combinatie met pyschische omstandigheden ed...

mischien moet ik binnenkort toch maar naar de huisarts ja, ik moet er zoiezo al heen vanwege ene prik die ik vorig jaar heb gehad voor mijn milt. maar daar ben ik heel erg ziek van geworden.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:10

Niet ieder mens kan even goed tegen suiker. Mijn broer staat na een blikje redbull echt niet meer stil. Overigens heeft hij dit ook bij varkensvlees. Bij teveel suiker gaat hij gewoon stuiteren.
Daarentegen worden sommige mensen heel sloom en traag bij het nemen van suikers.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 14:43

Vajramani schreef:
Niet ieder mens kan even goed tegen suiker. Mijn broer staat na een blikje redbull echt niet meer stil. Overigens heeft hij dit ook bij varkensvlees. Bij teveel suiker gaat hij gewoon stuiteren.
Daarentegen worden sommige mensen heel sloom en traag bij het nemen van suikers.

ja, dat heb ik dus ook. maar is het ook écht slecht voor je?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:51

Als je het gevoel hebt dat het met suikers te maken heeft, zou je kunnen denken aan hypoglykemie.
Internet test: http://www.lilith.demon.nl/div/hypoglykemietest.html

Ik reageer zelf ook vrij heftig op suikers en koolhydraten; ga er o.a. onscherp van zien en wordt er hondsmoe van.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:57

Voor sommige mensen is suiker niet goed. Als je er heftig op reageerd, zoals je zelf zegt, kan je beter minder of weinig suiker nemen. Af en toe zondigen kan best maar je merkt als snel dat je je beter voelt zonder.
Zie het als vergif voor je lichaam, die daar zijn reactie opgeeft.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:54

[denk neit dat suiker iets te maken heeft met mijn 'depressie'. maar het kan wel invloed hebben op wat er met mij erna gebeurd, omdat ik soms door kan slaan qua vrolijkheid en daarna heel depressief kan zijn. en suiker brengt me er wel toe.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:57

Ik denk dat je het beste even bloed kan gaan prikken, en iedergeval even langs de dokter. Lachen