Snel Flauwvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guinni

Snel Flauwvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 15:04

Al sinds ik heel klein ben val ik heel erg snel flauw. Als ik iets eng vind gebeurt 't. Ik ben al een stuk of 10 keer flauwgevallen (ben nu 17) en tegenwoordig is het al veeeeel minder dan eerst. Een paar keer bij de tandarts, inenten, etc.

Vandaag liet ik een verstandskies eruithalen en heb ik me weer even een beetje te druk gemaakt ofzo Schijnheilig Dus viel ik weer flauw... Deze dokter zei dat het kwam omdat ik ging hyperventileren (waar ik zelf niks van gemerkt heb omdat ik dus bijna meteen flauwviel) en daardoor flauwval. Als ik mijn adem onder controle kan houden kan ik het wellicht vaker voorkomen.

Andere mensen die hier ook last van hebben, of tips hoe ik kan zorgen dat ik rustig blijf ademhalen als ik iets eng/spannend vind?

daniella74

Re: Snel Flauwvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:09

Bekend probleem, vraag aan de ha of hij je door wilt verwijzen naar de fysiotherapeut. Deze kan je ademhalingsoefeningen leren die echt helpen.

Ik praat uit ervaring, naar mate je ouder wordt wordt het ook vaak minder. Probeer als je het voelt aankomen rationeel te denken en zo voor jezelf de angst te verzwakken. Je kunt ook een keertje vragen of je naar een psycholoog mag, die kan je heel goed aanleren rationeel te denken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:11

Sowieso ook zorgen voor regelmatig eten, dus geen inspanning op een lege maag. En veel drinken kunnen ook nog wel eens flauwvallen tegengaan, alhoewel dat waarschijnlijk niet de grootste reden is van je flauwvallen..

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 15:42

Nee het ligt volgens mij idd niet aan wat ik eet. Want tegenwoordig zorg ik er wel goed voor dat als ik naar de tandarts oid ga dat ik goed eet van tevoren, en dan gebeurt 't dus toch nog...

Naar de fysio of psycholoog is idd wel een goed idee! Over een maand mag ik weer een kies eruit laten halen, misschien kan ik in de tussentijd alvast een keer naar de fysio/psycholoog!

Wien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:51

Heb ik ook!!! hahaha en mijn moeder ook en me opa ook (haha ik denk dus ook dat het erfelijk is Knipoog) Je kan der alles aan doen wat je wilt... maar help niet... bij mij in ieder geval niet! Ik probeer ook altijd via mijn buik adem te halen (dus diep ademhalen) maar helpt niet... eigelijk het enigste wat bij mij héél soms helpt is denken dat het niet erg is om een prik te krijgen etc... dan val ik weleens niet flauw (maar is een uitzondering)!

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:58

Een vriendin van mij heeft dit ook. Elke keer als zij zich druk maakt om iets valt zij flauw en zij voelt dit ook steeds aankomen. Zij heeft ook ademhalingsoefeningen gedaan en dit helpt wel goed bij haar nu.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:18

Ik ken het probleem, zodra ik me druk loop te maken voor iets, krijg ik het heel warm! Dan weet ik dat ik op moet passen en idd rustig gaan ademhalen, afleiding zoeken, benen kruisen, enz. Het helpt nu vaak al als ik tegen mezelf zeg dat ik niet zo moet aanstellen en dat er helemaal geen reden is om me druk te maken. Helpt heel goed! Psychologie met jezelf Clown

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:33

Heb ik ook..
Als ik me erg druk om iets maak of ergens heel bang voor ben.. val ik flauw.. Eerst moest ik naar het ziekenhuis om iets wegtelaten halen.. de dokter vertelde hoe het gebeurde.. en daar ging ik Clown
Eerst toen zat er iets op me hoofd ging ik me heel druk maken.. en toen viel ik ook bijna flauw..
Hetzelfde met prikken,

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:08

Ja, bij mij is het idd volgens mij ook dat ik dingen in mijn hoofd ga halen. Vroeger was ik ook echt bang enzo, maar tegenwoordig merk ik het niet meer zo.

Vandaag ging het ook allemaal prima en in een keer ging het fout en binnen no-time viel ik flauw... Ik denk dat ik tegenwoordig niet meer echt bewust bang ben of het spannend vind, maar eigenlijk diep van binnen dan nog wel?
En idd als ik dan weer bijkom heb ik het ook sníkheet Schijnheilig

Ik denk dat ik daarom even ga kijken of ik inderdaad met een psycholoog kan praten, als die me kan helpen leren rustig blijven zal dat vast wel helpen Lachen Ik heb het al best lang en eerst 'was' het gewoon zo, maar nu wil ik er gewoon vanaf komen. Als ik op zn minst iets geprobeerd heb en stel het gaat niet weg, kan ik er ook wel wat meer vrede mee hebben. Nu is het gewoon heel vervelend elke keer en word ik ook elke keer boos op mezelf dat het weer gebeurd is... (slaat nergens op, ik weet het, maar je moet toch iets hè Clown )

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 14:30

Ja hier nog 1.. ik val om de week ongeveer flauw. Ik zorg altijd dat ik een pakje Dextro's bij me heb. Het gebeurt bij mij altijd ''gewoon''. Tijdens gym, of gewoon thuis ergens. Kwartiertje bijkomen en weer verder.. volgens de huisarts is het gewoon aanleg. Maar wel erg vervelend..

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 14:33

Ik ben 1 keer flauwgevallen, maar dat was omdat het héél warm was en ik een te warme jas aan had..
Ik weet verder niet waardoor het kan komen bij jou, misschien heb jij er gewoon aanleg voor ofzo..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:49

Ik meld me hier ook maar. Als iemand ook maar een verhaal begint over een 1 of andere ziekte beeld ik het me in en tja... Dan word ik duizelig en draaierig... En dan hoor ik opeens niks meer.. Nagelbijten / Gniffelen En tja... Dan ga ik vlak! Maar ik heb dus gewoon een fobie voor zo'n beetje alles wat met er in een ziekenhuis gebeurd qua ziektes enzo. Biologielessen waren dan ook op z'n zachtst gezegd een ramp. Ik was verschrikkelijk blij dat ik er vanaf was. Ook al zat ik de helft van de tijd van deze onderwerpen op de gang met een flesje water omdat ik weer is duizelig was geworden Bloos
Tips hiertegen? Ik wil er ook wel is vanaf...

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:53

Ik kreeg van de dokter de tip om ALTIJD een papieren zak bij me te hebben. Zodra ik het dan aan voel komen moet ik daar in ademen.

Heb zo'n ding echt nooit bij me, heb niet zo heel vaak last van van die aanvallen. Ik voel het heel goed aankomen dus ga gewoon even rustig zitten. Maar ik moet inderdaad ook heel erg op mijn ademhaling letten, ik haal geen adem vanuit mijn buik (zoals het hoort) maar vanuit m'n borst en dat is niet goed. Daar moet ik op oefenen, maar dat doe ik eigenlijk óók niet.

Nu ik dit opschrijf bedenk ik dat ik ook eigenlijk niks doe.. Maar ik heb er niet meer zo'n last van zolang ik maar goed slaap en eet Lachen

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:00

Ik heb het ook erg, maar op hele andere momenten. In drukke, warme en rokerige ruimtes. (Uitgaan... Scheve mond En een groot warenhuis in de zomer.) Ook als ik een grote wond heb. Ik val ook flauw als ik vaak buk/hurk en weer opsta. En soms gewoon, omdat ik teveel gegeten heb of me niet lekker voel.

Als het thuis is ga ik meteen liggen als ik het aan voel komen. Iets anders weet ik niet... Het is vervelend, want toen ik me niet lekker voelde heb ik eens uren in de badkamer gelegen. Het was hardstikke koud, maar ik was te beroerd en duizelig om op te kunnen staan.

Mijn ademhaling controleren helpt ook, maar dat vind ik heel erg moeilijk. Ik ga dan soms juist teveel aan mijn ademhaling denken, waardoor het weer erger wordt...
Ik moet ook gaan letten op het slikken. Dat klinkt vreemd, maar als ik me niet lekker voel worden, ga ik soms ook heel raar slikken. Ik snap niet waar dat vandaan komt. Ook iets om te leren controleren.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:30

Ik heb ook iets soortgelijks!

Maar ik al juist flauw als er iets spannends, engs, stressvoll oid is geweest... Erg irritant, tis me al in de auto gebeurd (stond ineens midden in het bouwland).... Ben ervoor naar de ha geweest. Die constateerde een te lage bloeddruk... drop eten was zijn advies! Nou ik ben inmiddels 5 kg aangekomen en het gaat nog steeds door... er zit nu alleen ook nog een soort van tik in mn rechterarm/hand/pols...erg vervelend allemaal! Loop nu bij de neuroloog en heb vandaag mn eerste onderzoek gehad (EEG scan...) maandag hart en longfilmpje en dan 13 feb uitslag!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:44

Ik heb dat ook. Ik voel het wel altijd aankomen, gisteravond had ik dit weer, toen ging ik met m'n hoofd tussen m'n knieen zitten en heel overdreven ademen, het heeft wel geholpen. Heb me wel de hele avond duizelig gevoeld en dacht dat ik nog ging flauwvallen, maar is niet gebeurd.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 19:26

Oh, tegen mij zeiden ze juist dat ik rustig moest gaan ademen toen ik weer bijkwam. Wel eng, het lukte mij gewoon niet en daardoor ging ik bijna nog een keer omdat ik ervan in paniek raakte Schijnheilig

Opzich op school met biologie enzo sta ik bij de meest *erge* dingen vooraan, geen probleem. Ik heb met een vriendin stage gelopen op de paardenkliniek in Utrecht en daar ook aardig wat bloed gezien, ging allemaal ook prima. Maar als er wat bij míj moet gebeuren (prikken, tandarts etc etc) dan gaat 't opeens fout. Vorig jaar had ik 't zelfs bij het zetten van een henna tattoo Verward

Meestal gebeurt het ook juist als de spanning er juist vanaf is zegmaar, als ik denk 'nou, dat viel best mee Lachen'. Of het gebeurt juist middenin, als ik dus in paniek raak...

Naja, ik ga nu iig een afspraak met de psycholoog proberen. Ik ben benieuwd of dat helpt!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 20:51

Ik val wel heel snel flauw: ik heb een hele lage pijndrempel, dus als je me een duwtje geeft val ik al om. Dat had ik al als kind: Als een normaal kind huilt neemt hij een hap lucht en begint dan te brullen. Ik daarentegen nam een hap lucht, en nog een hap lucht en nog een hap lucht en nog.... enfin, daar viel ik dus ook van om.

Wat technisch gebeurd in je lichaam is kort samengevat dat de afvalstoffen van je lichaam (CO2) niet wegkunnen omdat jij onbewust je adem inhoudt (althans, ik neem aan inhouden, hyperventileren is eigenlijk dat je snel gaat ademen, maar dat zou je zelf ook wel merken lijkt me). Hierdoor gaat je lichaam dusdanig "verzuren" dat je bloedvaten rond je hersenen vernauwen, wat flauwvallen veroorzaakt. Het is een natuurlijk beschermingsmechanise van je lichaam. Dus; conclusione: concentreer je op je ademhaling als je je ergens druk over maakt. Bewust diep en rustig ademen moet als het goed is een hoop leed voorkomen. Succes!