rugproblemen en paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

epidaure

rugproblemen en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 21:01

Heb net na een MRI en spiertest ook maar eens gewone foto's van mijn rug laten maken. Wat blijkt: Ik heb een scheefheid in mijn bekken, en verkeerde kromming in mijn rug en in mijn schouders en midden- en onderrug een verenging in mijn wervels...
Nu wordt door mijn ouders al gezegd, jaja, dat gaat stoppen worden met paardrijden. Maar dat kunnen ze mij gewoon niet afnemen!!
Zijn er hier nog mensen met rugproblemen en kunnen jullie nog paardrijden (en mogen jullie het nog)? Wordt het hier niet enkel erger door? Wat valt eraan te doen? ...

Alvast bedankt

blensink

Re: rugproblemen en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:13

Ik heb scoliose (twee verkrommingen in mijn rugwervel) met paardrijden heb ik geen last vaak wel erna. In mijn geval word het niet erger door het paardrijden de tweede verkromming heb ik gekregen tijdens mijn zwangerschap. Je bent 17 en dus nog niet voledig uitgegroeid het beste kun je je arts vragen. Volgens mij hoef je het paardrijden niet te laten, maar ik heb geen verstand van jouw rugproblemen. Je arts kan je hier het beste in begeleiden denk ik.
Heel veel sterkte in ieder geval en ik hoop dat je gewoon lekker kunt blijven rijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:16

Er zijn natuurlijk veel verschillende soorten rugpijn. Ik heb zelf ook regelmatig last van mn rug. Ik heb me zelf heel erg kunnen helpen met mijn nieuwe zadel, een barefoot. Sinds ik die heb gaat het een stuk beter, ik merk dat mijn rug beter ontspant dan op mijn oude dresuurzadel.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:37

Ik heb zoals Blensink ook last van Scoliose (lekkre erfenis van m'n moeder Huilen )
Het is nog niet in erge maten maar met sommige dingen (regelmatig bukken en tillen oa.) heb ik wel veel last.Paardrijden was volgens de dokter juist goed voor mijn rug als ik het uiteraard op de juiste manier deed (you know..rechte, geen holle rug enzo).
Ik kan prima rijden maar als ik lange buitenritten maak in de zomer moet ik wel geregeld een poosje naast mijn pony gaan lopen omdat ik dan toch wel enkele pijnscheuten voel aankomen.
Het hangt denk ik wat af wat je juist aan je rug hebt...Hopelijk hoef je het paardrijden niet op te geven!!!

marthine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:18

heej heej
ik moest juist paardrijden met mijn bekken en voor me rug
Door een geoie fisio die ook ruiters en paard behandelt kom je een heel eind Knipoog
door de bewegingen van het paard komen jou bekkens in de juiste balans Knipoog
tenminste dat ik mij vertelt Knipoog
kzou zowie zo is gaan kijke naar een alternatief bvb homeopatish ofzo.. aquapunctuur (of hoe je dat typt)
ik heb daar namelijk erg veel baat bij gehad Haha!
tis zelfs zo dat ik nou zelden of helemaal geen last meer heb Haha!
xxxx

veel sterkte trouwens Knipoog

edit ; wat bijgevoegt

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:24

Ik heb ook rugproblemen. Bij mij steekt er onder iets uit ofzo. Ze kunnen het alleen operatief oplossen door vanalles vast te zetten en anders via fysio de spieren eromheen sterker maken om het zo op te vangen. Daar ben ik nu dus mee bezig. Ik ben een paar weken terug nog door mijn rug gegaan toen ik had gereden en wou opruimen. Na het rijden zijn mijn spieren zwakker en moet ik dus erg opassen wat ik doe. Met rijden zelf heb ik er niet heel veel last van. En mag het ook gewoon nog doen. De bekken beweging is juist goed om alles in beweging te houden. Als het echt zeer doet rijd ik natuurlijk niet! Maar over het algemeen gaat het nog wel goed!

kruumie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:07

hmm ik kan voorlopig niet rijden omdat het teveel pijn doet
mijn onderste ruggenwervels zitten vast, mijn spieren zijn helemaal stijf en mn linkerbekken kantelt niet goed mee (wat met paardrijden dus ook erg pijn doet)
na 1 schooldag voel ik het al heel erg
moet nu naar de fysio om mn spieren sterker te maken en het wat losser te maken
operatief zou t niet gaan omdat je de wervels niet van elkaar kan 'snijden' zegmaar

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:08

Ik scoliose en cyfose en mijn bekken staan ongelijk,,
En kan gewoon paardrijden, heb er soms wel wat meer last van,
maar het valt reuze mee.
Ik had altijd 2 keer per week fysio, maar kom er nu niet meer op vaste momenten, als ik last heb kan ik bellen en mag ik komen, en doen we wat oefeningen en masseert ze alles weer los,,

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:51

Heb na een val ook scheefstand in bekken en 3 muurvaste wervels. Nu 1 keer bij een osteopaat geweest en morge voor de 2e keer. Ik denk dat in mijn geval spieren ook een hoop doen. De spieren in mn onderrug zijn verzwakt en denk dat als die aansterken dat ik met maar vooral na het rijden ook minder last heb.

Ik denk dat een osteopaat voor de scheefstand in je bekken een hoop kan doen en heel misschien (ben geen proff natuurlijk) ook wel iets voor de kromming in je rug. Voor de vereniging van de wervels weet ik niet. Meer info mag via pb.

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 22:01

Ik ben vandaag naar de dokter geweest. Mag blijven rijden zolang ik geen rodeoshows uit moet zitte... en met springen ook zeer goed opletten (ben ik blij dat ik dressuur rij)
Voor de rest moet ik naar de osteopaat en daarna naar de kinesist en moet ik een soort van corset aan...
Niet springen en niet te lang zitte kunnen ook al veel doen..

Al bij al nog een goed resultaat..
Bedankt voor de info! en tips mogen nogsteeds Knipoog

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:32

offtopic; Waarom heb je dezelfde ava als belker ? Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb zelf ook vaak rugpijn, heb fysio gehad, mensendieck & kraker.
Kraken hielp enigzins, dan was het weer even los maar daarna schoot alles toch vast.

Rijden deed meestal geen pijn, vaak werd de boel allemaal lekker los door het bewegen !