Het topic voor praatprobelen (Stotteren ect)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marijee

Het topic voor praatprobelen (Stotteren ect)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 18:04

Hallo Bokkers!

Waarom dit topic; Ik Stotter, en ik ben wel eens benieuwd welke bokkers nog meer stotteren ect En nartuurlijk wil ik graag van het stotteren af, maar ik werk er al hard aan.

Ik ga naar het stottercentrum in Zwolle...

Hebben meer mensen daar goede ervaringen mee?
En nartuurlijk was er een Techniek hoe je van stotteren af kon komen.. Die zoek ik zelf ook.

En ik zit in de brugklas, en mijn zelfvertrouwen is door het stotteren zeer laag..

En nartuulijk Gewone mensen mogen hier ook komen

Marijee

Juulja

Re: Het topic voor praatprobelen (Stotteren ect)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:36

Die titel past er opzich wel bij Haha!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 19:53

Foutje!

Zie het nu pas

Is er geen 1 bokker die stottert ect?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:56

Hoi

Mijn vriend heeft een zaak en een van zijn werknemers stottert heel erg
Bij hem is het aangeboren door een zuurstofgebrek bij de geboorte

MIjn vriend heeft hem een cursus aangeboden
Ik weet even niet meer waar, maar het zit ergens hoog in nederland en is bekend van de televisie ook inmiddels
Hij heeft nu een aantal sessies gehad ( dan slaap je daar ook) en hij spreekt echt aanzienlijk beter
Best een wonder
Als je er meer over wil weten,vraag ik meer info aan mijn vriend

En ik zag pas op tv dat er een soort apparaatjes voor in je oren zijn, speciaal voor mensen met spraakproblemen, stotteren

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 19:57

Daar zal ik wel wat meer overwillen weten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:04

Hij is nu aan het werk,
Maar ik zal meer info vragen en dan hoor je het Knipoog

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:44

Is dat niet de DelFerro methode ravelli?
Al dacht ik dat die in Amsterdam zat..

Heb zelf vroeger vrij veel gestotterd. Kwam daardoor in een cirkeltje van onzekerheid en stotteren. Nu ik zelfverzekerder ben geworden is het stotteren nagenoeg weg, bij momenten van spanning ben ik soms nog een verborgen stotteraar.
Het is vaak wel erfelijk he, mijn vader en zusje hebben er ook last van (gehad)

moowsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:08

Ik heb het zelf ook wel eens, maar dat zijn periodes. Ik ben in het ziekenhuis onderzocht en ik ben erfelijk belast met stemmingswisselingen enz. Het schijnt dat het daardoor kan voorkomen dat je wel een periodes spraakproblemen hebt. Nou is het niet heel erg, maar omdat ik me er zelf heel erg aan stoor en er op let, wordt het eigenlijk steeds erger. Meestal gaat het vanzelf weer over, maar prettig is het niet, als je voor de klas moet staan ofzo.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:10

Dat aparaatje wat net genoemd was, was bij hart in aktie geloof ik op de tv! Die jongen stotterde ook heel erg, en daarna nog maar met een paar woordjes. Hij had t dingetje wel nog maar pas in!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:10

mijn vader stottert heel erg, hij heeft verschillende therapiën gehad, maar dat hielp allemaal niet.
bij Oprah is een keer een man geweest die een soort hoorapparaatje tegen stotteren had uitgevonden. dat plaatste je in je gehoorgang en dan stotterde 90% van de mensen niet meer.
het is ook gedemonsteerd met iemand die echt heel erg stotterde en het hielp die jongen echt enorm!
helaas is dat apparaatje niet in nederland te koop en kan je het ook niet laten importeren... hopen dus voor mijn paps dat het hier ook nog komt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:58

Hoi

Nou, bij deze de informatie

Het is het centrum van Jan van de Heuvel en hij zit in Barchem/Barchum ( wel richting zwolle?)

Het heet:natuurlijk spreken

www.natuurlijkspreken.nl

Je gaat daar dan een aantal keren heen en verblijft daar dan ook een paar dagen.
Ze leren je daar op een andere manier te gaan spreken en langzamer te praten.
Of de verzekering alles dekt, is nog onduidelijk
Mijn vriend is daar nog mee bezig, want hij heeft alles betaald voor zijn werknemer
Werknemer heeft nu een aantal sessies gehad en het is ongelooflijk hoe hij vooruit gegaan is.
Hij spreekt nog wel met een hapering af en toe, maar hij blijft helemaal niet meer hangen in zinnen en woorden.

Als je met die werknemer wil e-mailen over ervaringen, moet je me maar even pb-en

Groetjes

Jessica

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 14:38

Dat is nou pas een droom

Leven zonder stotteren

Skyracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:17

Ik vroeger wel, nu niet meer; maar heb wel eens dat ik de woorden met bijv. een K of D niet goed kan uitspreken.. dan wil het woord er gewoon niet uitkomen.. dat heb ik alleen als ik tegen vertrouwde mensen praat, en niet als ik in discussie met bijv. een leraar ga. Zo raar! Sigaar

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:18

Ik stotterde niet maar had een totaal verkeerde manier van ademhaling tijdens het praten. Bij een beetje lang gesprek was ik buiten adem, en was voor niemand meer te verstaan. Toen ik 6, 7 was een tijdje begeleid en geleerd alleen op uitademen te praten.
Heb er nu opzich geen last meer van, alleen als ik zenuwachtig ben, en dan ga ik er juist op letten en dat moet ik juist niet doen Knipoog

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:04

Marijee schreef:
Dat is nou pas een droom

Leven zonder stotteren

hey die droom gaat voor mij uitkomen!
Ik heb altijd heel erg gestotterd. Sinds februari 2006 ben ik bezig met de del ferro methode in amsterdam.
Dit is een methode waarmee je spreekt op de omhoog gaande beweging van het middenrif.
In het afgelopen jaar ging het met ups en downs, maar zowiezo al een stuk beter als voor de therapie, ik heb weken gehad waarin ik maar 3 stotters per dag maakte. In november is mijn vader gestorven waardoor ik een terugval had.
Ik heb toen besloten om in januari weer een 3 daagse opfriscursus te gaan doen. Hier kreeg je ook training van een mental coach waar je ontspanningsoefeningen kreeg en waar erg veel werd ingegaan op je angsten. Dit heeft mij ontzettend goed geholpen. Op dit moment ben ik al 3 weken stottervrij. Ik spreek wel met een spreektechniek, wat inhoudt dat ik 3 x de zin moet herhalen (in mezelf) dan de concentratie opbouwen (de boog zien is dus je middenrif) dit betekent 2 x in en uit ademen en als je geen onzekerheid meer voelt mag ik gaan spreken. Klinkt erg lang maar het valt reuze mee. het enige wat je nodig hebt voor deze therapie is wilskracht en erg consequent zijn.

Als je meer wilt weten mag je me altijd pb'en.

Groetjes esther

Vedette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:22

Mijn vriend heeft in januari de 10-daagse cursus aan het Del Ferro instituut gevolgd. Hij is zeer te spreken over de cursus en over de methodes die ze je daar aanleren. Wel moet je erg consequent zijn. Net als Sundance11 zegt, moet je bij iedere zin volgens een bepaalde methode praten. Bij mensen met wie je veel omgaat valt dit reuze mee. Maar wanneer je in een openbare ruimte bent, kan dit best wel eens lastig zijn, ook om de reacties die mensen kunnen geven. Verder moet je 's morgens bij het opstaan, en 's avonds voor het slapen gaan ook iedere dag oefeningen doen (om in het zogenaamde slaapritme te komen met je ademhaling en om er weer uit te komen). Ook moet hij veel telefoneren volgens een bepaalde methode, en voorlezen. Dit moet hij zo'n 2 á 3 maanden volhouden. In deze periode is alchohol niet toegestaan omdat dat de concentratie verminderd (die je nodig hebt voor de speciale spreektechniek) en is het praten tijdens het autorijden niet toegestaan, omdat je tijdens hetspreken met je ogen op een punt moet focussen. Verder zijn er ook nog eens drie nazorgdagen, na een maand, na 3 maanden en na 6 maanden.
In deze 10 dagen ben je overigens verplicht op eigen kosten in Amsterdam te blijven en samen met de groep waarin je terecht komt, iedere avond te eten en de stad in te gaan om oefeningen e.d. uit te voren. Dit ook op eigen kosten. Het is dus wel een erg prijzig grapje. De kosten voor de cursus (1550 euro) worden als het goed is wél vergoed door de verzekering.

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:52

ik stotter ook, toen ik in de brugklas rond 13/14 jaar was, was het veeel erger dan nu. Ik stotter nu bijna alleen nog maar al ik heel blij/opgewonden ben of boos. Ik ben er overheen gegroeid zeg maar. Maar als ik voor groepen mensen moet praten dan kom ik niet uit mijn woorden, ik heb nooit een cursus gedaan, geen geld ervoor.

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:32

Ik stotter ook. Ik heb jaren therapie gehad, zoals logopedie.
Ik zit nu een beetje in een dubio: Mijn ouders willen wel de Speech Easy voor mij kopen (zo een aparaatje voor in je oor, zodat je jezelf terug hoor maar dan langzamer. Daardoor stotter je niet meer, of duidelijk minder.) Aan de andere kant wil ik wel naar het instituut Del Fero, maar ik heb daar niet zo een zin in eerlijk gezegt. Ik denk dat dat komt omdat ik zo lang logopedie heb gehad, maar het niet echt heeft geholpen. Dus ik denk ook niet dat Del Fero helpt.

@ Lissy: Het apparaatje is ondertussen al in Nederland. Het winkelketen Eyes & More verkoop de aparaatjes. Kijk ook op: www.eyesandmore.nl

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 18:04

Logopedie kun je niet vergelijken met del ferro. Ik heb de del ferro methode gedaan. Op dit moment ben ik bijna 6 weken stotter en stopvrij, spreek wel met ene spreektechniek. Maar als je er bij voorbaat al gene zin in heb moet je het niet doen. Je kunt ook naar kijkdagen om een indruk op te doen. Je instelling moet wel zijn dat je ervan af wilt en niet een klein beetje!