Wel of niet rijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 16:20

Hey Bokkers,

Aangezien ik behoorlijke last heb van mijn rug en SI-regio vraag ik me af of het wel of niet verstandig is om te gaan paardrijden. Onderin mijn rug zijn de SI gewrichten geblokkeerd. Volgens de fysiotherapeut zal paardrijden niet bevorderlijk zijn, maar er is niet gezegd dat het af te raden is.
Wat zouden jullie doen?

Nikka

Re: Wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:22

Je moet het gewoon proberen. Ik krijg juist last van mijn SI gewrichten als ik niet rijd. Je merkt het snel genoeg als het niet goed gaat. Er gaat niets stuk hoor met rijden daar hoef je niet bang voor te zijn.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 16:35

Nee ik snap dat er niks kapot gaat zeg maar ( heb zelf een jaar fysiotherapie gestudeerd), maar doelde meer op het meegaan van de bewegingen van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:36

kan je niet gaan mennen? ik vind de rug altijd wel een naar lichaamsdeel qua pijntjes en dingetjes.. stel je voor dat het slechter wordt of je er dan steeds meer pijn aan krijgt..

of je probeert het uit en blijft goed naar je lichaam luisteren.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:40

sjaslique schreef:
Nee ik snap dat er niks kapot gaat zeg maar ( heb zelf een jaar fysiotherapie gestudeerd), maar doelde meer op het meegaan van de bewegingen van het paard.

Mensen gezien die rijden met een hernia wat prima gaat en anderen waarbij het niet gaat. Is vaak niks van te zeggen. Tegenwoordig is het beleid bij rugklachten gewoon bewegen en doen wat je normaal doet, mocht je na 1 keer pijn krijgen toch nog even proberen.Kan namelijk een 1e reactie zijn omdat je het niet gewend bent. "luisteren naar je lichaam"is eigenlijk iets wat uit de tijd is.

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:23

Gewoon proberen! Ik heb ook heel vaak last van mijn si-gewricht en JUIST als ik op het paard zit voel ik hem niet.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:28

Ik heb ook last van m'n SI gewricht en heup, mij is paardrijden niet afgeraden, opstappen wel! haha. Dus stap nu met een kruk op, en heb vrij weinig last met rijden!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:30

Ik heb ook last van m'n SI gewricht. Mij is niets afgeraden, gewoon kijken hoe dat het gaat en niet door je eigen pijn heen rijden. Ik heb als ik echt een tijd fanatiek rijd wel 'wat' last, maar in principe verder niet.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:40

ik heb zelf ook rugklachten al vanaf dat ik 3 jaar ben, laatste tijd word het wel meer maar tijdens het paardrijden gaat het juist beetje over Lachen

ik zou zeggen: probeer het gewoon je kan altijd nog afstappen.. en als je het niet probeerd dan kan je misschien een week ofzo niet rijden.. je kan het altijd proberen hè Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:46

Wat je kan doen om je SI regio te verbeteren is Pilates, werkt voor mij super. Het doet niet zo veel voor je SI maar wel voor je rompbespiering.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:25

Hier ook iemand met lastige SI-gewrichten. Ik ben op advies wat gaan zwemmen (1x per week, maar wel fanatiek, en 't helpt!) om ze losser te houden en er zijn ook wel wat oefeningen die o.a. je buikspieren versterken waardoor je die gewrichten gemakkelijker ontlast of correcter belast.

Wat mij enorm heeft geholpen is de juiste keuze van 'n zadel. Ik reed op mijn werk op 'n zadel wat me in een houding plaatste die voor mij persoonlijk niet bevorderlijk was voor het losjes en gemakkelijk meezitten met dat paard. Het zadel was o.a. te breed voor me. Ik dacht eerst nog dat het gewoon aan het paard en z'n manier van bewegen lag, maar nu ik met een ander zadel rijd..... Een wereld van verschil voor wat betreft de last van mijn heupen en SI-gewrichten!