Napijn van wortelkanaal behandeling

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 22:13

Hey Hallo,

Gisteren is mijn grote nachtmerrie uitgekomen en heb ik een wortelkanaal behandeling gehad! Heb het weekend heel veel kiespijn gehad. Een ontsteking dus ik moest wel!

Ik moet zeggen dat alles is meegevallen. (Ik heb nog voor de verdoving geroepen dat een keizersnee minder erg is! haha)

Na het uitwerken van de verdoving heb ik dus geen napijn gehad. Sinds een half uurtje, ong 34 uur na de belangeling, krijg ik weer zo'n zurende pijn.

Is dit dan de napijn?? Nu pas of zou de ontsteking weer z'n opgespeeld?

Herkent iemand dit?

Ben in ieder geval wel vanplan mijn tandarts morgen ochtend te bellen als het nog zo voelt.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:15

Kan ook tandvleespijn zijn als ie daar in de buurt gespoten heeft of een ring om de kies heeft gedaan.

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 22:17

Maar dan zou ik die pijn toch gelijk hebben moeten voelen? Heb helemaal geen pijnstiller mee gebruikt. Er is ook geen ring omheen gegaan. Nu zit er een noodvulling in de kies.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:21

Na mijn WKB kreeg ik toch echt een nood-kroon. Ik weet niet waarom de tandarts de kies laat zitten. Hij heeft toch wel gezegd dat je een permanente kroon krijgt hoop ik? Nagelbijten / Gniffelen

Als het goed is zijn er in het kanaal een soort van stiften geplaatst die de zenuw doden. Deze verwijdert de TA dan de volgende keer. Ikzelf had er geen pijn aan.

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:25

Je hoeft na een wortelkanaal geen kroon te krijgen. Ik heb kiezen na wortelkanaal met en zonder kroon. Ik heb ook wel een keer zo'n zenuwdodend goedje gehad en ook wat napijn gehad. Soms door het gerommel heb je gewoon wat langer last. Ik zou zeggen : neemt het toe of heb je last bij bijten op de kies wat toeneemt ga dan terug. Soms hebben ze een kanaaltje gemist bij het schoonmaken maar dat gebeurt gelukkig niet vaak.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:25

ik heb ook behóórlijke napijn gehad van mn 2(joepieee) wortelkanaalbehandelingen. de TA zegt dat dit bij mij komt doordat mijn zenuwen erg hoog in mijn kaak liggen, waardoor ik dus helaas altijd veel napijn zal hebben bij behandeling.(zelfs bij een simpel gaatje boren)

misschien is dit bij jou ook het geval.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:28

Wat een vreemde TA, want eigenlijk mag je een normale kies niet laten zitten, omdat je deze in zijn geheel moet opvullen en je dan een soort van V effect krijgt. Wat ik met een V effect bedoel is dat de kies kan splijten als je er bv op neerbijt. Een kies zit nml aan alleen de wortel vast en geloof niet dat deze dan in je gehemelte, of kaak wordt geschroefd?

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:31

bij mij is ook gewoon gevuld hoor, geen kronen en dingen geplaats, na een wkb

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 22:34

Mijne wordt ook gewoon gevult. Niks kroon. Heb er nog om gevraagd maar dat was niet nodig om dat mijn kies niet zwak "genoeg" is. Mijn man heeft wel een WKB gehad en een kroon.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:41

De tandarts heeft waarschijnlijk alleen de kies geopend, de zenuw verwijderd, en de wortelkanalen gevijlt.(schoongemaakt)
Als er een noodvulling inzit dan moet je nog terug komen.
Waarschijnlijk maakt hij dan de wortelkanaalbehandeling af.(is schoonvijlen en opvullen)
Dat je nog een beetje last hebt kan dus heel goed, de ontsteking is nog niet gelijk weg. Er kan nog een beetje vuil inzitten
Dat haalt hij dan de volgende keer weg en dan kan de kies gewoon gevuld worden.
Een kroon is lang niet altijd nodig, dat is afhankelijk van de kwaliteit van de kroon van je tand of kies.
Maak je niet druk, je zal zien dat het volgende keer helemaal over is ( op misschien wat napijn na).
Als je nog meer wilt weten stuur je me maar een pm ( ik ben tandartsassistente)

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:51

Ik heb 2 keer een Wkb gehad. En ik heb geen kronen gekregen. Verdrietig (Nu ben ik nog geen prinsesje). Ik weet niet meer hoeveel napijn ik had. De eerste was 13 geleden. De tweede keer een jaar of 3, 4 geleden. Ach, het gaat wel weer over. De pijn vooraf van de ontsteking vond ik veel erger. Vooral de tweede keer. Had ik erg veel last. Nadat ik bij de tandarts was geweest, was ik van de pijn verlost. jippie.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:37

Ik heb 1 kies waar een WBK op gedaan is. Hier is ook geen kroon opgekomen, dat ligt namelijk ook aan de sterkte van de kies zelf. Ik had vorige week een stukje van die kies af en ben er gisteren dus mee naar de tandarts geweest en die heeft het wel weer gewoon gemaakt.
Het kan wel zijn dat er in de toekomst wel een kroon op moet maar dat was nu nog niet nodig omdat de kies er verder nog sterk uitzag.

Bij een WBK, maak je de kies gewoon dood, die sterft dus gewoon af en wordt steeds zwakker. Naarmate de kies zwakker wordt zullen er ook stukjes gaan afbreken, dit is ook het moment om te kijken of er al een kroon nodig is af dat het zo nog wel even voort kan.

Schimmelig

Berichten: 6926
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:47

Hij heeft dus gewoon weer een stukje kies er bovenop geplakt? Nagelbijten / Gniffelen

Door mijn voormalige prutser tandarts waren mijn WKB'en nodig (in totaal 3 gehad Verdrietig ) en dus ook drie kronen.
Mijn nieuwe (geweldige) tandarts heeft mij verteld dat er eigenlijk altijd een kroon na een WKB moet worden geplaatst, omdat de kies tijdens het vijlen dusdanig wordt uitgehold, dat hij niet stevig genoeg meer is.

Mijn tandarts heeft in Amerika gestudeerd en heeft daar les gegeven op de hoge school voor tandartsen, dus hij weet waar hij het over heeft...
Alle NL'se tandartsen waarbij ik ben geweest presteren erg slecht en deze tandarts wist dat ook te bevestigen. Eigenlijk schandalig gewoon Verdrietig

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:28

ik zit 3 wkn na mijn WKB al weer aan de antibiotica, het bleef zeuren en inmiddels is de boel al weer ontstpoken, ben nu als sinds nov bezig met 1 k*t kies

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 14:31

Jolynn schreef:
De tandarts heeft waarschijnlijk alleen de kies geopend, de zenuw verwijderd, en de wortelkanalen gevijlt.(schoongemaakt)
Als er een noodvulling inzit dan moet je nog terug komen.
Waarschijnlijk maakt hij dan de wortelkanaalbehandeling af.(is schoonvijlen en opvullen)
Dat je nog een beetje last hebt kan dus heel goed, de ontsteking is nog niet gelijk weg. Er kan nog een beetje vuil inzitten
Dat haalt hij dan de volgende keer weg en dan kan de kies gewoon gevuld worden.
Een kroon is lang niet altijd nodig, dat is afhankelijk van de kwaliteit van de kroon van je tand of kies.
Maak je niet druk, je zal zien dat het volgende keer helemaal over is ( op misschien wat napijn na).
Als je nog meer wilt weten stuur je me maar een pm ( ik ben tandartsassistente)


Hey Bedankt! Zo is het inderdaad gegaan. Woensdag a.s moet ik weer dan maakt hij het af. Nu nog wat last van een zeur gevoel.
Mijn tandarts is een hele goede! Kundig en werkt met de nieuwste snufjes!

Dat een tandarts in de USA heeft gestureerd zegt mij niet veel!

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Napijn van wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 15:03

Carolinef schreef:
ik zit 3 wkn na mijn WKB al weer aan de antibiotica, het bleef zeuren en inmiddels is de boel al weer ontstpoken, ben nu als sinds nov bezig met 1 k*t kies



Zijn ook speciale centra voor die moeilijke kiezen doen. Die lui doen alleen maar WKB. Er zit er 1 in Amsterdam Knipoog