Wie nog meer last van Keratosis Pilaris?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Wie nog meer last van Keratosis Pilaris?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 14:18

Haha ik moet wel lachen om de interessant klinkende naam. Eigenlijk stelt het weinig voor, het zijn gewoon van die rode bultjes op je bovenarmen / bovenbenen.

Even wat info:
Citaat:
Wat is Keratosis Pilaris?
Keratosis Pilaris is een soort stoornis van je huid, en begint als de hoorncellen bij je haarzakjes gaan rijpen. Het komt heel erg vaak voor, dus je bent zeker niet de enige! De 'afwijking' komt meestal voor op je bovenbenen en bovenarmen. Ook zie je het soms op billen of wangen. Het is niet schadelijk of slecht, maar wel heel irritant. Vaak ziet het eruit als kleine rode bultjes, en de haartjes die erbij zitten groeien vaak niet zo goed. Het geheel voelt droog of ruw aan. Ook kunnen er hele kleine infecties ontstaan door de bultjes, waardoor er puistjes komen. Keratosis Pilaris komt meer in de winter voor, en in de zomer lijkt het te verminderen (door de zon).

(bron: www.minettes.nl)

Ik heb hier best wel last van, in de zomer inderdaad zoals hierboven staat wat minder en ik ga mede hierdoor regelmatig onder de zonnebank, maar helemaal over gaat het niet. Ik vind het echt storend en ik heb in al die jaren nog niks gevonden wat écht blijkt te helpen.

Is er hier iemand die hier ook last van heeft (gehad), en tips heeft om het te verminderen of helemaal te laten verdwijnen?

ukje

Re: Wie nog meer last van Keratosis Pilaris?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:20

ik heb in de zomer juist last van bultjes

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:46

Mmm, ik heb al mijn hele leven lang zo'n 'bultjesknie' en de onderkant van mijn bovenbenen en mijn ellebogen zijn ook zo Lachen
Even een foto opzoeken, kijken of dat dat is wat ik ook heb Knipoog

Edit: Gevonden!
Maar die van mij zijn niet zo rood. Bij mij lijkt het meer op kippenvelbultjes, dus ik denk dat ik wat anders heb. Maar ik ben niet zeker.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Red_Savage op 16-01-07 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:48

Hier ook, heel irritant maar ik heb eigenlijk niks wat er tegen helpt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:52

Is dat, dat het lijkt dat je altijd kippenvel hebt?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:52

Ik heb ook wel bultjes op mijn benen en gezicht, maar of dat het KP is? Durf ik niet te zeggen!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:59

Ja heb ik ook last van, heel erg op mijn bovenbenen en armen en mijn gezicht een beetje alleen daar zijn ze niet rood. Vooral nu in de winter is het inderdaad erger. Ik scrub regelmatig maar wat ik ook doe, het gaat niet weg. Wat heel irritant is is dat ik erin ga knijpen of eraan ga krabben en dan worden ze alleen maar groter :S

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:29

ik scrub bijna elke dag en dat helpt heel erg Lachen

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:30

Bij mij helpt nix Nagelbijten / Gniffelen

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 17:59

runningkawa schreef:
Is dat, dat het lijkt dat je altijd kippenvel hebt?

Ja eigenlijk wel. Bij mij wordt het gebied een beetje rood ook wel. T voelt ook ruw aan.

Op deze foto is het goed te zien omdat daar de kleuren heel duidelijk te zien zijn:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DC7RUPJW

Op deze foto zie je het ook wel:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=J86KTHZE

Nu ik onder de zonnebank ga in de winter valt het bij mij reuze mee, wanneer ik een aantal weken niet ga merk ik het ook meten hoor.

Dit haalde ik van dezelfde site:
Citaat:
Wat kun je er aan doen?
Eigenlijk niet veel. Het beste is om de plek waar het voorkomt vaak in te smeren met een speciale crème. Deze crème moet een keratolyticum (hoorn-oplosser) bevatten zoals ureum en salicylzuur. Je huisarts kan je deze voorschrijven, je kunt 'm dan bij de apotheek halen. Schroom niet om naar je huisarts te gaan, die kan je hier heel goed mee helpen!

Wat helpt ook?
- Draag geen stoffen die je huid kunnen irriteren, zoals wol of super synthetische stofjes.
- Ook geparfumeerde bodycrème of douchegel gebruiken is geen slim idee, kies voor een ph-neutraal product.
- Stoom eens een paar keer per week. Dit kan echt helpen!
- Kalmerings- en relax maskertjes (bv. die van de Etos) schijnen ook te werken
- Een bezoekje aan de zonnebank wordt soms aangeraden. Voor sommige mensen helpt dit heel goed! Doe het alleen niet te vaak, want het kan schadelijk zijn voor je huid.
- Scrubben kan ook helpen! Doe het wel voorzichtig en met mate.

Ik ben wel benieuwd naar die creme eigenlijk, maar tot nu toe nog niemand dus die dat gebruikt?

En als je scrubt, smeer je er dan ook iets op?

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:40

Als ik scrub doe ik dat alleen met dat spulletje voor onder de douche daarna smeer ik er niets meer op, ben ook wel benieuwd naar dat spulletje van de huisarts.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:37

Ja ik had vroeger altijd bultjes op mijn bovenarmen...leek net kippenvel. En toen ik ging puberen en ouder werd ging het weer weg.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 18:08

Ik heb eens calendulan geprobeert op mijn armen, en ze zijn echt stukken zachter geworden! De bultjes zijn nu nog niet weg (gebruik het nu 2 dagen) maar m'n armen zijn echt al een stuk zachter geworden!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:22

Ik had daar vroeger wel last van, maar nu al een stuk minder gelukkig. Bij mij werkt scrubben juist veel beter, en op de een of andere manier, zonnebrandcrème.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:44

Ja, ik heb hier ook wel last van bij mijn bovenbenen. Soms meer dan anders maar ik doe er eigenlijk niets tegen. Het is alleen zo lelijk Verward

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:55

Goh het heeft nog een naam ook hihi!
Ik heb het ook, vooral op mijn benen. Mijn vader heeft het ook dus het zal ook wel erfelijk zijn? Mijn broer heeft het weer niet.

Vroeger schaamde ik me er heel erg voor maar inmiddels ben ik er dus achter dat de zon het inderdaad vermindert.

Ik smeer verder niks, ben benieuwd of er iemand is die die zalf gebruikt en of het werkt. Dan is het natuurlijk altijd de moeite waard om te proberen....

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:40

Anna-Jelly schreef:
Goh het heeft nog een naam ook hihi!

Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik roep namelijk al mijn hele leven dat ik gewoon een verschrikkelijk droge huid heb. Ook mijn moeder die huisarts is, heeft dat altijd gezegd.
Scrub heeft het bij mij iets verbeterd en ook het gebruik van jojoba-olie ipv bodylotion en soort producten. Hierdoor is het een stuk zachter geworden. Vroeger heb ik het ook in mijn gezicht gehad, dat is nu gelukkig weg. Het ergste heb ik het op de buitenkant van mijn armen. Op mijn benen en billen zit het ook, maar beduidend minder.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 11:38

Ik heb dat ook precies hetzelfde. Vooral op mijn armen. Vroeger zat het ook op mijn wangen (heb ook couperose *dat zijn 'rooie wangetjes') dus dat was echt een ramp. Op mijn bovenbenen zit het ook maar daar is het lang niet zo opvallend als op mijn armen.

Echt jammer dat niemand een ervaring met zo'n cremepje heeft Tong uitsteken!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:00

Ik heb niks in mijn gezicht en lichte bultjes op mijn armen. De bultjes op mijn benen zijn meestal rood. Behalve zomers dan, dan neemt het een heel stuk af die rode kleur.

Ik heb er verder nooit wat meegedaan. Oud vriendin van mij die heeft het ook en die was ook altijd aan het scrubben ja, hielp klein beetje. Voor dat kleine resultaat had ik geen zin in dat gedoe Tong uitsteken

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:26

Ik heb echt precies hetzelfde. Ik ben echt blij dat ik nu weet wat het is, want had er eigenlijk nog nooit wat over gehoord. Heb het al mijn hele leven. Bij mij zit het op mijn bovenarmen en soms kan het echt heel rood worden. Ik schaam me er altijd heel erg voor. Vind het echt irritant.

Misschien maar eens wat van de gegeven tips gaan opvolgen! Lachen

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:39

Ik heb het ook.. maar niet zo erg als op die foto.
Op mn bovenarmen en bovenbenen/onderbenen Lachen

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:40

Bij mij zie je het sowieso trouwens niet héél erg goed, zeker niet van een afstandje, maar je voelt het wel goed.
Soms is het erger dan anders.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:07

Ik heb het helaas ook.
Op mijn bovenarmen, op mijn billen en op de achterkant van mijn bovenbenen.
Niet heel erg maar het is er wel.
Ik heb wel een manier om er vanaf te komen, en dat wekt goed maar dan moet je wel even pijn doorstaan...

Ik heb al eerder een topic hier over geopend: viewtopic.php?f=136&t=590948&hilit=Keratosis+Pilaris

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:45

Met puimsteen en alcohol bedoel je?
Gekken werk haha daar begin ik niet aan..

Ga als de kleine er is wel weer paar keer per week zonnebanken Lachen

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:15

Het is wel meteen weg, je krijgt eerst korstjes op je armen en als die korstjes weg zijn dan zijn je armen helemaal glad.