Afvallen in combinatie met training?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 16:15

Dat bewegen goed voor je is, weten we inmiddels wel. Dat bewegen erg belangrijk is als je wilt afvallen ook. Maar mij is niet helemaal duidelijk wat nou de beste manier is om een paar kilo kwijt te raken.

En dan bedoel ik voornamelijk de verschillen tussen:
- Conditietraining (3x per week joggen, fietsen, wandelen, skaten etc)
- Krachttraining (buikspieroefeningen, gewichtheffen)

Wat is de functie van de verschillende trainingsmethodes en wat is hun rol in het proces van kilo's verminderen Clown

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:02

De beste manier om een paar kilo's kwijt te raken is minder eten, en anders te bewegen dan je normaal doet. Dus ben je gewend om 25 km te fietsen, moet je juist wat anders doen dan fietsen, pas dan gaat die beweging werken.

Krachttraining is meer voor spieropbouw dan voor gewichtsverlies. Het kan zelfs voorkomen dat je door krachttraining weer meer gewicht op de schaal krijgt.
Conditietraining is beter voor verbranden dan krachttraining.

Neroo
Berichten: 10273
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:03

Als je wilt afvallen moet je in een bepaalde hartslag zone trainen Lachen

Als je daarboven gaat zitten, ga je aan conditie training doen!

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:06

Ja ik had ook gehoord dat je met wandelen (niet te snel en niet te langzaam) meer verbrand dan met hardlopen..

susje

Berichten: 356
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Lisse

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:08

Cassidy schreef:
De beste manier om een paar kilo's kwijt te raken is minder eten, en anders te bewegen dan je normaal doet. Dus ben je gewend om 25 km te fietsen, moet je juist wat anders doen dan fietsen, pas dan gaat die beweging werken.

Krachttraining is meer voor spieropbouw dan voor gewichtsverlies. Het kan zelfs voorkomen dat je door krachttraining weer meer gewicht op de schaal krijgt.
Conditietraining is beter voor verbranden dan krachttraining.


maaarrrrrr spieren verbranden weer calorieën waardoor je ook afvalt, dus krachttraining tot in een bepaalde mate helpt juist wél weer bij het afvallen... Probeer met lage gewichten veel herhalingen te doen, dan word je niet breed..

Rainie

Berichten: 9123
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Nuenen

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 17:09

Kijk, bij krachttraining kijk ik niet op de kilo's, het gaat me meer om het totaalplaatje. Als ik een kilo vet in een kilo spier omzet ben ik alsnog gelukkig.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:56

Ik was net van plan hetzelfde te zeggen over krachttraining.
Als je wilt afvallen is je voedingspatroon het aller belangrijkste.
Daarnaast moet je per dag 30 minuten aan beweging doen.

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:01

bij krachttraining zul je aankomen omdat je spieromvang toeneemt. Je lijf zal er wel beter uit gaan zien (gespierder en strakker). Als je alleen wil afvallen kan je het beste cardiotrainingen doen (dat dacht ik tenminste). Je kan het beste beginnen met je bewegen of je eetpatroon aanpassen zodat je niet in één keer alles veranderd. Doe eerst een week je eetpatroon aanpassen en daarna gaan sporten. (of andersom natuurlijk).

Roosch

Berichten: 36737
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:38

Grappig dat ik er tegenaan loop.
Ik begin vanaf vandaag bij de sportschool hier, ook om af te vallen.
Ik drink veel water, let op m'n voeding en begin dus nu met sporten.
Het is een combinatie van fitness, aerobics, spinnen, vechtsporten, buikspiertrainingen, etcetera.
Hartstikke leuk!

Inderdaad is cardio het geschiktst om af te vallen.

Cantheon

Berichten: 754
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Beverwijk

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:24

Ik houd dit even in de gaten, ik beweeg momenteel ook lekker veel en let op mijn voeding (oh, het is zo lastig om niet constant naar die chocola te grijpen) Maar nu had ik toch nog een vraagje, ik heb vrij snel een hoge hartslag. Als ik in de vetverbrandingszone zit ben ik na 3 uur nog niet moe. Ik zit zelfs vaak ruim boven de cardio zone. hartslag 175 is geen uitzondering (ben 16), maar als ik eenmaal rust neem, vliegt mijn hartslag ook weer heel snel omlaag, moet ik het nou toch rustiger aandoen?

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:43

PB Laura hier op bokt eens!
Die heeft vast een pagina vol tips voor je! Ja
Zij weet er echt superveel van!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:09

Als je vrij snel een hoge hartslag hebt dan heb je vaak geen goede conditie en daarom gaat je hartslag dus bij die intensiteit omhoog.
Bij de verbrandingszone ben je ook niet bezig met cardiovasculaire training en wordt je hartslag dus niet hoog en wordt je dus ook minder snel moe.

Van wandelen word je als het goed is ook niet snel moe maar dat komt omdat je dan ook niet cardiovasculair bezig bent.
Wat je dus zou kunnen doen om in de andere zone te blijven je intisiteit verlagen.
Het is trouwens niet zo dat je bij cardiovasculaire traning geen calorieën verbrand!

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:07

Nerootjeh schreef:
Als je wilt afvallen moet je in een bepaalde hartslag zone trainen Lachen

Als je daarboven gaat zitten, ga je aan conditie training doen!


En volgens mij is dat niet helemaal waar.
Procentueel verbrand je het meeste calorien als je op een bepaalde harslag zone traint. Maar als je harder traint, verbrand je in ene geen calorien meer? Dat klopt dus niet. In verhouding verbrand je dan minder calorien! Voor beweging is energie nodig. Of je nu een auto wil laten bewegen of zelf beweegt. Hoe sneller/ harder bewegen hoe meer brandstof er nodig is. Ga je harder trainen heb je dus wel meer brandstof nodig, dus verbruik je ook meer.

enne, meer spierweefsel is een hoger energieverbruik per dag. Je moet dus óók krachttraining doen zodat je standaard verbranding hoger komt te liggen. Als je alleen cardio traint, gaat je standaard verbranding niet omhoog. Dus een combinatie van beiden is het beste.

Anoniem

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:12

Het is juist de combinatie van kracht en cardio die het hem doet. Door krachttraining bouw je meer spieren op waardoor je basisverbranding hoger wordt. Je voorkomt ermee dat je lichaam zichzelf in een soort "spaarstand" zet.

Als je cardio doet na je krachttraining stap je meteen in op vetverbranding omdat door de krachttraining de glycogeenvoorraad in je spieren al is aangesproken. Doe je alleen cardio, dan duurt het ca 20 min voor je dat punt bereikt. (maar kun je wel langer doorgaan met de cardio) Krachttraining toevoegen maakt je training vele malen efficienter.

Pas ervoor op dat je niet te weinig gaat eten. Je zet je lichaam daarmee in de 'spaarstand' waardoor het steeds moeilijker wordt een gezond gewicht te handhaven

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:23

Ja Zep daar heb je de spijker op zijn kop mee geslagen.Ik eet al jaren (is gewoonte geworden)maar een keer per dag,en ik val dan ook zeer moeilijk af.Dat zal ongetwijfeld de spaarstand zijn waar je het over hebt.Nu is voor mij minder eten dus bijna niets eten.Pas daar allemaal goed voor op,want het is er bij mij gewoon ongeslopen zonder dat ik er toen erg in had.Veel succes met het lijnen. Vork

ukje
Berichten: 3794
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Afvallen in combinatie met training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:28

het heeft volgens mij niet echt een combinatie maar alles wat je doet verbrand je calorieen dus gewoon minder eten en niet te veel gaan bewegen want dat is ook anorexia gedrag