Nog meer diabetes patienten hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovebonney

Nog meer diabetes patienten hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 16:02

hoi mensen,

ik heb net een week terug te horen gekregen dat ik diabetes heb. voor de rest weet ik nog erg weinig. ik moest gelijk stoppen met suiker, ik mocht gelijk helemaal niks meer. en net twee dagen later was ik jarig.
dus geen taart, helemaal niks.

het sloeg in als een bom, maar ja. nu wil ik graag van andere mensen hun verhaal horen om zo es te kijken hoe dat allemaal een beetje zal gaan verlopen.

dus kom maar op! Bloos

lovebonney

Re: Nog meer diabetes patienten hier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 13:15

niemand? of is hier al een tpoic over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:57

Er zijn geloof ik weleens topics over geweest, kan ze nu zo snel even niet vinden!

Ben zelf geen diabeet, maar heb er vanuit mijn werk en in priveleven wel mee te maken.

Sterkte joh!!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:59

Ik ben ook een diabeet. welke type heb je, 1 of 2?

CoolFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:49

mm ik heb het ook denk ik. Veel dorst en erg moe, altijd.
Wil geen bloedprik vind ik eng Tong uitsteken
moe je dan stoppen met suiker? Verdrietig

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:02

lovebonney schreef:

ik heb net een week terug te horen gekregen dat ik diabetes heb. voor de rest weet ik nog erg weinig. ik moest gelijk stoppen met suiker, ik mocht gelijk helemaal niks meer. en net twee dagen later was ik jarig.
dus geen taart, helemaal niks.

???? Heb jij dan type 2 dat ze het eerst met een dieet op proberen te lossen?

Ik heb type 1 en eet gewoon suiker, heb een vetbeperkend dieet (uiteindelijk is verkeerd vet slechter dan suiker) en sinds vandaag een pomp. Op verjaardagen eet ik dus ook gewoon een stuk taart, sterker nog.....ik heb vanmiddag mijn pomp 'gevierd' met een stuk taart hahaha Clown

Er is prima mee te leven hoor, na verloop van tijd wordt het 'gewoon'.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:05

CoolFlower schreef:

Nee.

mirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:48

CoolFlower schreef:
mm ik heb het ook denk ik. Veel dorst en erg moe, altijd.
Wil geen bloedprik vind ik eng Tong uitsteken

Als jij denkt dat je diabetes hebt zou ik maar eens heel snel naar de dokter gaan en je bloed laten controleren. Het kan schade aanrichten als je je niet laat behandelen.
Mijn nichtje van 4 heeft ook diabetes en die mag echt nog wel heel veel lekkere dingen eten! Je moet het alleen wat beter in de gaten houden allemaal dan als je geen diabetes hebt.
Als je diabetes zou hebben voel je je ook veel beter als je je laat behandelen. Het is toch niet fijn om altijd dorst te hebben en moe te zijn?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:56

Daarbij blijft het niet bij dorst hebben en moe zijn. Vervolgens ga je afvallen, krijg je spierverzuring, je haar valt uit/wordt dunner en op een gegeven moment raak je in coma. En als je dan niet behandelt wordt ga je dood. Vork Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 07:58

hoe dramatisch Bloos

Ik heb nog nooit van een vetbeperkend dieet gehoord? Ik heb nu 2 jaar diabetes (type 1) en ben zo ongeveer de slechts ingestelde diabeet van Nederland Clown (t is echt een ramp)

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 11:15

Visconti schreef:
hoe dramatisch Bloos

Ik heb nog nooit van een vetbeperkend dieet gehoord? Ik heb nu 2 jaar diabetes (type 1) en ben zo ongeveer de slechts ingestelde diabeet van Nederland Clown (t is echt een ramp)

Nou, nieteens zozeer dramatisch, maar als ze echt diabetes (type 1) heeft en ze laat het niet controleren, dan zal dat allemaal wel gebeuren op een gegeven moment Duivel Haha! Knipoog Oh oliebol, en uitdroging niet te vergeten natuurlijk Cool Vork

Jep, ik heb wel een vetbeperkend dieet, waar ik me eigenlijk ook redelijk aan houd. Ik ben goed ingesteld en heb nu een pomp gekregen omdat ik mijn bloedsuikers voor het sporten niet hoog genoeg kreeg (ach, weer eens wat anders hè Haha! ).

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:33

Visconti schreef:
hoe dramatisch Bloos

weet je t zeker want ik heb het al bijna mijn hele leven en eigenlijk heb ik er altijd al problemen mee gehad maar sinds mijn 2 zwangerschappen ben ik niet meer in te stellen, zelfs mijn internist zegt dat ik me er maar bij moet neerleggen dat ik niet in te stellen ben, wij hebben alles al geprobeerd.

voor de TS kan ik begrijpen dat je je lam schrikt maar als het maar goed geregeld is, dan lukt het vaak prima, voor de 3 R en in acht nemen he; Rust, Regelmaat en Reinheid.

degene die denkt dat ze suiker heeft maar niet durft te prikken; als de sodemieter naar je huisarts, meid je weet niet wat je allemaal op het spel zet als je geen actie onderneemt, later heb je misschien spijt, en je weet; spijt komt altijd te laat!

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 16:36

ik weet niet wat voor type ik heb.
dat moet allemaal nog uitkomen denk ik.
dat de huisarts me de uitslag van het bloedprikkengaf werd daarna gelijk tegen me gezegd, gelijk stoppen met suiker nemen.

maar ik heb nog een vraag: ik kreeg 10 jan te horen dat ik het had, maar kan 6 feb pas naar de internist. duurt dat niet te lang?

groetjes Mireille

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:47

Ik denk dat je dan type 2 hebt. Met type 1 kun je niet zolang rondlopen met alleen het advies 'geen suiker meer nemen'. Tenminste, toen ik opgenomen ben in het ziekenhuis zeiden ze dat ik er iig nog geen maanden mee rondgelopen kan hebben ivm de snelheid waarmee type 1 zich ontwikkelt. Type 2 ontwikkelt zich langzamer en minder 'agressief'. Daar lopen mensen soms ook jaren mee rond zonder dat ze het weten.

Hoe denken de anderen daar over?

nikki_candy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:44

Ik heb ook diabetes (type1) sinds 5 jaar. En ik eet alles gewoon! Moet er dan gewoon even om denken dat ik niet vergeet insuline toe te dienen.
Ik heb ook een insulinepomp sinds vorig jaar maart. Echt heerlijk zo'n pomp! Voel me veel ''vrijer'' met de pomp. Heb hem ook al een naam gegeven. Bloos
Het is alleen soms een beetje vervelend dat als mensen de pomp zien allemaal vragen gaan stellen.
Maarja dat is nou eenmaal zo.
Ik ben gelukkig wel aardig ingesteld. Prik soms 2 weken niet als ik me goed voel en dat is niet zo verstandig maar wel heerlijk. Vork

nikki_candy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 17:47

Denk trouwens ook dat je type 2 hebt. Als je type 1 zou hebben was je waarschijnlijk wel in het ziekenhuis opgenomen.

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:41

Mijn vader had ook een pomp, maar is nu weer over gegaan op de 'handmatige injecties' want de pomp was een ramp..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:20

denk ook dat de TS dan type 2 heeft. 18 is sowieso vrij oud om nog type 1 te krijgen (niet dat het niet gebeurd hoor) Toen het bij mij ontdekt werd, werd ik meteen accuut opgenomen de volgende ochtend. Mocht niet eens meer naar huis om mijn eigen spullen in te pakken Clown

De enige hoop dat mijn internist nog geeft is dat als ik uit mijn pubertijd kom het beter gaat, want waarschijnlijk komt het vooral door hormomen...

Waarom heb je een vetdieet? Raak je dan beter ingesteld?

Heb trouwens een jaar lang een pomp gehad, wat een rot ding. Uiteindelijk werd ik er zo zat van dat ik hem bijna tegen de muur heb gegooit Clown Ben dus maar weer over gegaan op gewoon spuiten Tong uitsteken

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:49

Visconti schreef:
denk ook dat de TS dan type 2 heeft. 18 is sowieso vrij oud om nog type 1 te krijgen (niet dat het niet gebeurd hoor)

Ik was 19 toen ik type 1 kreeg Haha! Ik ben door de dokterspost meteen doorgestuurd naar het ziekenhuis en ben idd ook (bijna een week) opgenomen geweest.

Ik heb een vetbeperkend dieet omdat inmiddels duidelijk is dat het voor diabeten heel belangrijk is om op (verkeerde) vetten te letten. Dit ivm de hogere kans op hart- en vaatziekten. Door op jonge leeftijd al met een vetbeperkend dieet te beginnen wordt die kans veel kleiner. Daarbij hebben vetten inderdaad invloed op de insuline opname.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:51

interessant, wist ik helemaal niet. Ik eet nou niet bepaald gezond dus misschien helpt het voor mij wel, zal het aan met internist voorstellen Lachen

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:18

Euh, nou, misschien heb je het weleens gemerkt als je pizza (of iets anders vets) gegeten hebt. Ik heb dan weliswaar een vetbeperkent dieet (mager vlees, mager broodbeleg etc. etc.) maar ook ik eet weleens bij de MacDonalds of pizza en ik merk dan dat de insuline nogal wat trager opgenomen word. Maar ik ben heel erg makkelijk in te stellen en heb het grote geluk gehad dat ik pas na mijn pubertijd diabetes gekregen heb, dus het kan best zijn dat jij daar niet zoveel verschil in merkt. Ik krijg bv de nacht na een vette maaltijd ook nogal wat buikpijn haha, niet dat dat mij tegenhoudt hoor.

Maar in welk ziekenhuis zit jij? Aangezien je ook in provincie groningen woont.

nikki_candy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:52

@Visconti: Waarom had je zo'n hekel aan de pomp?
Ben gewoon even benieuwd omdat ik er nooooooit meer zonder zou kunnen. Ik zou het echt vreselijk vinden als ik weer zou moeten gaan spuiten.
Ik was trouwens in mijn pubertijd ook lang niet zo goed ingesteld als nu. Hoop echt voor je dat het na de pubertijd beter gaat. En gezond eten kan natuurlijk nooit kwaad.
Kun je je diabetes wel goed accepteren als je zo slecht ingesteld bent dan?

@Amulet: Ik heb nog nooit gemerkt dat als ik vet eet dat mijn insuline dan langzamer opgenomen word, maar dat komt misschien ook wel doordat ik dan soms al voor het eten de insuline toedien.
Maar eeuh waar moet je dan op letten als je een vetbeperkend dieet hebt? Dat lijkt mij namelijk ook wel wat.

ooh wat stel ik weer veel vragen Tong uitsteken

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:13

Ik heb diabetes type 2, ben Diabetes Informatiepost bij de Diabetesvereniging Nederland en geef cursussen Leven met Diabetes.

Algemene informatie over diabetesvind je o.a. op onze site www.dvngorinchem.nl en op de site van de DVN, www.dvn.nl

Erg prettig vind ik persoonlijk het forum www.diabetescontacten.nl . Beetje als Bokt, gezellig, sfeervol en met een hoop mensen die bereid zijn je vragen te beantwoorden.

En even terug naar TS: een diabetes type 1 ontwikkelt zich heel snel en dan krijg je echt hele heftige klachten als plassen , veel drinken, afvallen, jeuk e.d. Haaruitval zag ik voorbij komen, maar die ken ik absoluut niet hoor. Met type 1 ben je binnen een paar weken echt goed ziek en kan je inderdaad uiteindelijk in coma raken. Als je dit herkent, wacht dan niet tot 6 februari, maar ga naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis.

Type 2 gaat veel geleidelijker, maar is daardoor ook veel schadelijker, omdat je vaak niet door hebt dat je diabetes hebt en daardoor al complicaties oploopt. Diabetes type 2 ontstaat vaak op wat latere leeftijd, 18 jaar kan wel, maar is nog erg jong voor een type 2.

Je huisarts weet duidelijk niet veel van diabetes, want het heeft weinig zin om suiker te laten staan, als je gewoon wel brood, pasta, rijst, aardappelen en andere koolhydraten eet. Diabetes heeft te maken de verwerking van álle koolhydraten in je lichaam, niet alleen suikers.

En maak je geen zorgen: je kan gewoon blijven eten als je straks onder behandeling bent, alleen zal je leren hoe je daar mee om moet gaan. En verzadigde vetten zal je als type 2 zeker moeten schrappen of verminderen, maar ook voor type 1 wordt steeds duidelijker dat dit helpt om hart- en vaatproblemen te voorkomen.

Mensen met type 2 hebben vaak van nature ook aanleg voor overgewicht, hoog cholesterol en hoge bloeddruk. Voor hen is dat vetarme voedingsadvies nog veel belangrijker dus. Maar dit advies komt eigenlijk neer op gewone, gezonde voeding, zoals dit voor iedereen goed zou zijn.

Als je insuline gebruikt (type 1 altijd, type 2 alleen als tabletten niet helpen) kan dat inderdaad met spuiten of een insulinepomp en moet je leren hoe je koolhyraten en insuline op elkaar afstemt. Ik ben trouwens een zéér tevreden pompgebruiker.

Succes!

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:26

MoniqueT schreef:
Haaruitval zag ik voorbij komen, maar die ken ik absoluut niet hoor.
!

Ja, ik heb last van haaruitval gehad. Geen volledig kale plekken, maar wel degelijk een zeer uitgedunde bos haar. Ik had dan weer geen last van slecht zien (dat begon pas toen ik een paar dagen aan het insuline infuus zat) en misselijkheid heb ik ook niet gehad. De rest van de klachten allemaal wel (uitdroging, extreem veel drinken, extreem veel plassen, 30 kg afvallen, jeuk -vooral hals en rond lippen- doorrijplekken van paardrijden, last van spieren en bijna niet meer eten omdat er toch niets inwilde ivm bijna geen speeksel hebben).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:33

OK, zo zie je maar, altijd weer wat nieuws te ontdekken. Je hoeft ook niet alle klachten tegelijk te hebben, misselijkheid herken ik ook weer niet zo. Dat uitdrogen en afvallen zijn het meest berucht, dat zeker. En schimmelinfecties, vreselijk. Maar echt, ik heb al heel wat cursisten voorbij zien komen en haaruitval is gewoon nieuw voor mij. Ik sla het op in mijn grijze cellen;-)

Slecht zien gebeurt trouwens vaak pas nádat mensen aan de insuline gaan. Dit heeft alles te maken met de veranderde vochthuishouding in je lichaam (uitdrogen) en je oogbol. Ik heb drie maanden getobt voordat ik weer op mijn oude brilsterkte was en nu, na vijf jaar, heb ik nog exact dezelfde sterkte. Tijdelijk probleem dus, in mijn geval, gelukkig.