stress of ziekte??

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vauban
Berichten: 329
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: NB

stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:11

hey..
'k zit nu al vanaf vorige week ziek thuis... en ik heb al langer last hiervan..
namelijk:
ik ben vaak heel benauwd daarbij heel draaierig en het gevoel dat je elk moment flauw kan vallen.. daarbij komt dat ik vaak zit te trillen en mijn bloeddruk ook vaak aan de hoge kant is.. (niet altijd..) het rare van alles is dat ik er op school veel vaker last van heb dan wanneer ik thuis ben... ook vaak als ik zit heb ik meer last dan wanneer ik ergens mee bezig ben....
we zijn al langs het ziekenhuis geweest voor longfunctie onderzoek en daar kwam uit dat ik een beetje gevoelig ben voor hyperventilatie... ook heb ik vorige zomer een feifer gehad ('k weet niet hoe je het typt..)
de arts denkt dat het aan mijn leeftijd ligt (16) en omdat ik ook nog eens in de examenklas zit dat het allemaal een beetje te veel word.....
maar volgens mij heb ik voldoende ontspanning...

ik wilde ff vragen of iemand hier ervaring mee heeft.. en zo jah, hoe heb je het opgelost?? of heb je het enig sinds onder controle........want ik zit nu al een half jaar met deze klachten en ze worden alleen maar erger!!

groetjes

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:45

Ik vermoed dat er toch onbewust wat stress bij zit. Ik ken het wel, ik heb het vaak als ik moet presteren (dus bij een tentamen en ik ben bijna onderuit gegaan bij mijn ehbo examen (wel geslaagd ervoor Nagelbijten / Gniffelen).
Het is dus puur als je moet presteren. Als je je zo draaierig voelt moet je even in de frisse lucht, of beter: even hoofd tussen je benen en rustig tot 10 tellen. Dan is het zo over.

vauban
Berichten: 329
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: NB

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:49

dat zal ik idd eens proberen... bedankt voor de tip...
ik heb het alleen niet alleen tijdens toetsen maar zoizo als ik me maar een beetje moet concentreren.. en vaak komt het helemaal uit het niets....

ik hoop dat het wel zoiets is.. want daar zijn idd wel wat "trucjes" voor...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:52

Het is menselijk om wat in de stress te raken als je moet presteren Lachen
Wat jij idd beschrijft gebeurd als je een flauwte krijgt, dat vaak getriggerd wordt door stress,drukte oid. Het is ook niet erg en kan geen kwaad.
Als je gaat hyperventileren moet je trouwens de trap een paar keer op en af rennen. Dan ben je de adrenaline kwijt en je hebt je zuurstoflevel daalt sneller in je bloed dan in een zakje ademen.

vauban
Berichten: 329
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: NB

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:59

ik voel mezelf nou echt zo'n stress kip.... terwijl ik juist super rustig ben....
ik denk dat ik toch onbewust me te druk maak... 't is wel bale.. en ik wil er echt graag vanaf!!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:02

Ik heb het zelf ook, af en toe echt stresspieken, terwijl ik 95 procent van de tijd rustig kan blijven. Onbewust ben je toch bezig van: ik moet presteren, het moet goed gaan, ik moet mijn best doen etc.
Het word met de tijd minder denk ik. Het was op mijn 16de erger dan nu ik 21 ben.

vauban
Berichten: 329
Geregistreerd: 26-09-06
Woonplaats: NB

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 16:05

daar hopen we dan maar op.... bedankt voor de reactie!!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:01

Inderdaad als je sowieso gevoelig bent voor hyperventilatie zegt het al dat er stress is.

Ik heb geen last van hyperventilatie maar heb wel lange tijd gedacht dat ik ziek was. Het begon in september met veel misselijk zijn en weinig kunnen eten. Ziekenhuis in en uit, er kwam niets uit.

Tot op een dag ht duidelijk werd dat het stress was. Het begon tussen me oren te zitten en werd steeds maar misselijk in dezelfde supermarkt.

Ik heb nu ook op aanbeveling het boek je gevoel de baas gekocht en hierin staat beschreven waar ik last van heb.
Je situatie, je gedachte en gevoelens. Alles staat met elkaar in verbinding en als je in zo'n situatie terecht komt ga je bepaalde gevoelens opwekken (zoals zweten, duizelig zijn etc) en dan krijg je bijv de gedachte ik ga flauwvallen, overgeven etc.
Kortom je maakt er een hele vicieuze cirkel van.

En oja ik was ook de laatste die dacht dat ik stress had en zo voelde ik me absoluut niet!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:17

Heb je nog wat aan dat boek gehad??

Ik heb/had erg last van faalangst.. Zodra ik ergens moest presteren kreeg ik meteen een soort van griep.. zo voelde het iig.. Maar dat zit dus allemaal tussen mijn oren..

NoiRaM

Berichten: 2101
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: Elim

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:27

hee meid

ik wou net een topic openen maar ik heb hier ook ontzettend veel last van sinds we het nieuwe jaar zijn ingegaan ..

heb afgelopen nacht zelfs 3 uur wakker gelegen kon niet slapen , ging luisteren naar alles in me lichaam en begon helemaal te hyperfentileren ik dacht echt dat ik dood ging ..
loop hier dus ook al 2 weken mee , voel me vreemd .
Als ik auto rij , dan heb ik het gevoel alsof ik niet in mijn auto zit .. ik zit er wel maar voor mijn gevoel zit ik dus ergens anders .

Ook op het werk heb ik hier last van , vooral als ik even alleen zit te roken
En als dan iemand tegen me praat schrik ik er gewoon van .. dan begin ik te shaken en te doen..


ben ook duizelig voel me raar in me hoofd..

ik weet het echt niet meer , wat ik moet doen Huilen

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:41

Ik heb heel veel aan het boek (loop ook bij een psycholoog en hij vroeg me het te kopen) er staan voorbeelden uitgewerkt en hele simpele werkbladen die jezelf bewust laten worden van je gedachten etc. Je gaat realistischer denken.

NoiRaM

Berichten: 2101
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: Elim

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:42

Haagsemeid .. hoe heet dat boek dan ?? is het zo ergens verkrijgbaar ??

NoiRaM

Berichten: 2101
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: Elim

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:14

ik heb al ff wat gegoogeld..

alles wat ik lees heb ik ook bijna allemaal..
dus ik heb wel hyperventilatie..

Algemene klachten die worden veroorzaakt door het vele ademwerk en alle bezorgdheid over de klachten :

Vermoeidheid
Prikkelbaarheid
Slapeloosheid
Lichamelijke gespannenheid

Psychische klachten :

Angst, angstdromen, doodsangst
Bezorgdheid
Hypochondrie (dit is een voortdurende sterke bezorgdheid over je lichamelijke gezondheid)
Huil- en/of lachbuien
Neerslachtigheid en depressiviteit
Fobieën
Je onwerkelijk voelen (gevoel dat alles buiten je omgaat en/of het gevoel dat jij het niet ben die alles doet)
Onrust


--------------------------------------------------------------------------------
Klachten van het hart en vaatstelsel die worden veroorzaakt doordat je hart sneller moet pompen door je snellere en diepere ademhaling :

Hartkloppingen
Overslaan van het hart
Onregelmatige hartslag
Pijn op de borst
Koude en/of klamme handen

etc
anders moeten diegene maar even op deze site kijken http://www.chronischehyperventilatie.nl
ik ga in iedergeval verder googelen naar oplossingen hiervoor..

NoiRaM

Berichten: 2101
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: Elim

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:27

wel heel stom er staat ook bij dat linkerkant kan weg vallen .. hier had ik vanacht ook last van .. :S

silver

Berichten: 2043
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Krommenie

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:57

Jou klachten komen me echt heel erg bekend voor. Dit komt bij mij idd door hyperventilatie. Ik heb het ook voornamelijk op school of een andere openbare plek. Meestal als ik me niet erg prettig of om m'n gemak voel, dan krijg ik er erge last van. Thuis heb ik het veel minder.

Ik krijg het vaak ook benauwd wordt draaierig, misselijk en heb een onwerkelijk gevoel. Ook heb ik last van hartkloppingen.

Zelfs nu ik weet dat het vaak niet ernstig is, blijf ik het altijd een eng gevoel vinden. Ik wordt ook altijd angstig als ik me zo voel en juist dat angstige gevoel versterkt de hyperventilatie...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:06

Het boek heet: Je gevoel de baas van Dennis Greenberger en Christine Padesky

NoiRaM

Berichten: 2101
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: Elim

Re: stress of ziekte??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:49

oke dankje haagsemeid.. ik heb er vannacht gelukkig geen last van gehad.. Lachen