Welke opticien is goed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Welke opticien is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 16:54

Hoi mensen!
Ik moet een bril voor het autorijden, omdat ik dingen 'in de verte' niet goed kan zien. Ik wist al eerder dat ik eigenlijk een bril moest, omdat de schoolarts dat had gezegd. Maar omdat ik er in het dagelijks leven verder gen last van heb, heb ik nog steeds geen bril of lenzen.
Maar nou moet ik dus een bril voor autorijden. Mijn moeder heeft zelf een bril/lenzen en die zit de hele tijd maar te miepen dat ze niet weet welke opticien goed is. Dus: aan jullie de vraag: welke opticien is goed en welke is slecht?

Revanches

Re: Welke opticien is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:12

www.horen-zien.nl
Mijn vader is optometrist.
Indien je vragen hebt,mag je me wel pm-en!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:05

Alle opticiens hebben diploma's gehaalt voor hen beroep, anders mogen ze niet eens mensen e.d.

Op dit gebied zijn er volgensmij echt zeer weinig goede en slechte. De ene is vast beter als de andere, maar echt grote verschillen zijn er niet. Als jij je ogen gewoon laat meten, zal er bij elke opticien hetzelfde uitkomen en kun je een leuke bril uitzoeken Lachen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:10

Leiniej schreef:
Alle opticiens hebben diploma's gehaalt voor hen beroep, anders mogen ze niet eens mensen e.d.

Op dit gebied zijn er volgensmij echt zeer weinig goede en slechte. De ene is vast beter als de andere, maar echt grote verschillen zijn er niet. Als jij je ogen gewoon laat meten, zal er bij elke opticien hetzelfde uitkomen en kun je een leuke bril uitzoeken Lachen.

Dat alle opticiens diploma's hebben is niet helemaal waar!
Bij Hans Anders en specsavers hebben ze een korte interne opleiding gehad,vanuit hun eigen bedrijf,maar niet via een school of iets!Waarschijnlijk loopt er bij HA of SS 1 gediplomeerde rond,die overige collega's het nodige opleid. Knipoog

De genoemde website werkt wel met erkende en hogeschool gediplomeerde mensen!

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:12

Revanches schreef:
Leiniej schreef:

Dat alle opticiens diploma's hebben is niet helemaal waar!
Bij Hans Anders en specsavers hebben ze een korte interne opleiding gehad,vanuit hun eigen bedrijf,maar niet via een school of iets!Waarschijnlijk loopt er bij HA of SS 1 gediplomeerde rond,die overige collega's het nodige opleid. Knipoog

De genoemde website werkt wel met erkende en hogeschool gediplomeerde mensen!

Een opticien, iemand die jou ogen opmeet en een bril verkoopt; moet toch zijn diploma's hebben?
Ik weet dat mijn opticien's alle diploma's hebben moeten halen namelijk.

Een korte interne opleiding; dan heb je daar toch óók een diploma of certivicaat voor moeten halen lijkt me.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:00

Ik zou niet naar de opticien gaan, maar naar een echte oogarts. Moet je misschien even een paar weken wachten op een afspraak, maar dan heb je ook wat!

Wie zegt er trouwens dat jij een bril moet voor veraf zien? Je schoolarts mag alleen maar zeggen dat je ogen niet 100% zijn...

Ik heb twee heel slechte ogen en daar in het dagelijks leven ook geen last van. Daarbij MAG ik van mijn oogarts helemaal geen bril of lenzen, totdat ik zelf het gevoel krijg dat ik dingen niet meer zie.

Je ogen wennen namelijk heel snel aan een correctie, waardoor ze automatisch nog harder achteruit zullen gaan. Dus alleen maar corrigeren als het ECHT nodig is.

Daarbij verkoopt een opticien heel erg graag, dat is namelijk zijn vak: brillen en lenzen verkopen! Hij is geen oogarts, dus valt hij voor mij af om te beslissen over zoiets belangrijks als mijn ogen...

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:00

Firedancer, dat klinkt best logisch Lachen. Mijn ogen zijn ook giga achteruit gegaan, van -1 naar -2.50. Maar mijn moeders ogen, zijn juist vooruit gegaan! Wrs door het ouder worden.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:45

Zou wat zijn als iedereen die een bril of lenzen nodig heeft naar een oogarts gaat...
Ik zou niet naar een (goedkope) keten gaan, zit zelf bij een 'particuliere' opticien, waar diverse optometristen rondlopen en ben daar erg tevreden over.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:04

Firedancer schreef:
Ik zou niet naar de opticien gaan, maar naar een echte oogarts. Moet je misschien even een paar weken wachten op een afspraak, maar dan heb je ook wat!

Daarbij verkoopt een opticien heel erg graag, dat is namelijk zijn vak: brillen en lenzen verkopen! Hij is geen oogarts, dus valt hij voor mij af om te beslissen over zoiets belangrijks als mijn ogen...

Met deze bewering ben ik het niet eens. Ik heb sinds begin november pijnlijke en branderige ogen, ik heb dit aangekaart bij mijn internist in december net na Sinterklaas.
Op dat moment was onze beider beslissing om het even in de gaten te houden. Helaas verergerenden de klachten zich.

Derhalve een afspraak gemaakt bij de plaatselijk opticiën, 19 december jl. De opticiën is aangesloten bij Het Huis.
Daar is het zicht gemeten en de oogdruk, beide waren goed. Maar de pijn bleef. Ik had gehoopt dat een bril de oplossing zou zijn, maar ze hebben me geen bril aangepraat!!
Via mijn internist is er een spoedafspraak bij de oogarts in het ziekenhuis gemaakt. De oogarts daar vond mijn contstructie wel handig bedacht; dat ging veel sneller dan het traject via de HA.

(ik moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik een rare ziekte heb, die spoed afspraken en de HA overslaan rechtvaardigen, woorden van mijn internisten en longarts)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:22

Misser schreef:
Zou wat zijn als iedereen die een bril of lenzen nodig heeft naar een oogarts gaat...
Ik zou niet naar een (goedkope) keten gaan, zit zelf bij een 'particuliere' opticien, waar diverse optometristen rondlopen en ben daar erg tevreden over.

Precies!(Hoezo lange wachttijden Clown )

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:28

Ik ben om mn 8e naar een oogarts geweest, omdat ik niets op het bord kon lezen.
Allerlei tests gehad; conclusie? "Nee hoor, niets aan het handje, kleine afwijking misschien maar niet zo ernstig om haar een bril aan te meten"

Op mn 10e nog terug geweest en kreeg weer hetzelfde verhaal te horen.

Omdat ik er langzamerhand ziek van werd dat ik niet normaal tv kon kijken of dingen in de verte kon lezen toch maar naar een opticien gegaan.
Hans Anders wel te verstaan.
De vrouw die de tests deed schrok zich halfdood, werden gelijk collega's bijgehaald.
-4.5

Ik heb nooit te klagen gehad bij Hans anders, verschillende proeflenzen(gratis) mee naar huis gekregen om te proberen wat mij het beste beviel..

Kortom; ik ben erg tevreden over de service die mij daar geboden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:34

Ik heb erg goede ervaringen met Pearle Ja

Met de Hans Anders heb ik geen goede ervaringen mee, het was gewoon heel ongezellig en bij mijn tante hadden ze haar een verkeerde bril meegegeven omdat ze een hele andere sterkte had Verward
Toen is ze even later naar een oogarts gegaan en die had gezegd dat ze veel minder goed kon zien dan als wat de Hans Anders zei

Waarschijnlijk zul je gewoon even aan familieleden moeten vragen of even een paar oogtestjes doen,
dat duurt helemaal niet zo lang Knipoog

Ik wens je succes Knipoog !

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:38

Wachttijd bij de oogarts een paar weken?
Zeg maar eerder een paar maanden.
Tenzij al duidelijk is dat er iets spoedeisends aan de hand is.

Oogartsen hebben het tegenwoordig zo druk dat ze mensen die alleen maar een bril nodig hebben en die verder niets aan hun ogen hebben zelf ook liever niet meer willen zien. Die wordt aangeraden om naar de opticiën te gaan.

Overigens hoort een goede opticiën je door te verwijzen naar de oogarts als hij het niet vertrouwd.

Je kan ook niet zeggen dat bepaalde winkelketens beter zijn dan andere. Bij de pearl in amsterdam kan wel iemand staan die maar net zijn diploma heeft gehaald en geen moeite doet om wat bij te leren. Terwijl die van de Pearl in Groningen heel goed is en bij Hans Anders kan het dan wel net weer omgedraaid zijn.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:42

Firedancer schreef:
Ik heb twee heel slechte ogen en daar in het dagelijks leven ook geen last van. Daarbij MAG ik van mijn oogarts helemaal geen bril of lenzen, totdat ik zelf het gevoel krijg dat ik dingen niet meer zie.

Je ogen wennen namelijk heel snel aan een correctie, waardoor ze automatisch nog harder achteruit zullen gaan. Dus alleen maar corrigeren als het ECHT nodig is.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Wanneer vind jij het echt nodig om te corrigeren dan?

Ik heb zelf nooit het gevoel gehad dat ik een bril nodig had, totdat ik er eentje op mijn neus kreeg. Toen pas kreeg ik door hoe slecht mijn ogen eigenlijk waren.

Mijn brillen haal ik bij Pearl, ik ben erg tevreden over ze!

Edit: ik haal mijn brillen bij Pearl in Zaandam Lachen (even in navolging van de post van Lindsey)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 19:00

Oke bedankt voor de reacties! Ik ga denk ik toch maar naar de opticien, in plaats van de oogarts. Waarschijnlijk ga ik naar de Pearle, omdat ik over de Hans Anders toch wat meer slechtere verhalen heb gehoord.
Ik denk trouwnes dat ik een bril nodig heb om beter in de verte te kunnen zien, omdat ik dat dus niet goed zie. Haha!
Ik zal jullie de uitslag even laten weten hoor!

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:05

Ik ben over Hans anders ook niet te spreken, ik had steeds het idee dat ik nog steeds niet goed zag. Dus mijn ogen opnieuw laten meten daar, nee hoor niks aan de hand! Uiteindelijk naar de specsavers gegaan en mijn ogen waren een stuk minder geworden, nu ik mijn nieuwe bril heb zie ik weer prima.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:37

Leiniej schreef:

Maar een diploma geeft geen garantie dat een opticien goed is! Het gaat er ook om of hij/zij de laatste ontwikkelingen volgt en op de hoogte is en blijft.
Ik zat jaren bij een opticien voor maandlenzen. Op een gegeven moment kreeg ik last van mijn ogen. Volgens de opticien lag het aan de haarlak die ik gebruikte. En toen weer aan de droge lucht. En toen weer ergens anders aan, maar niet aan de lenzen....
Ik ben naar een andere opticien gegaan en die vertelde me dat het merk lenzen die ik had bij veel mensen droge ogen veroorzaakte. En dat was dus het probleem!
Die andere opticien heeft ook veel modernere apparatuur en meet ook meer dingen op.

Succes met het zoeken!

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:49

@Rebeccatjuh: als ik me niet vergis mogen kinderen onder de 12 jaar niet door een opticien/optometrist opgemeten worden (althans, niet de eerste keer), dus vandaar dat je toen waarschijnlijk bij de oogarts uitkwam.

Persoonlijk, maar goed mijn halve familie zit in de optiek, zou ik niet naar een keten als de Pearl of Hans Anders oid gaan. Het Huis is weer een andere kwestie. Dat is enkel een inkooporganisatie en daar werkt dus wel degelijk goed opgeleid personeel (anders dan vaak bij de Hans Anders e.d.).

Doe mij maar een degelijke opticien van de oude stempel of liever nog iemand die optometrist is. Maar goed, ik heb ook een niet heel eenvoudige afwijking (accomodatiekramp, ik ben bijna niet te meten, dus als je een leuke test wil of een opticien goed kan meten, dan moet je mij inzetten Haha!).

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:24

Er stond toevallig gisteren een artikeltje in het AD over de belabberde kwaliteit van veel opticiens.