wel of geen lezen/bril nemen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 00:57

ik merk dat mijn ogen slechter zijn geworden en nu zit ik te twijfelen om langs de optician te gaan om het even te laten controleren.

maar, ik wil liever geen bril en lenzen durf ik niet in mijn ogen te stoppen Vork

nu is dus mijn vraag, worden je ogen slechter als je geen lenzen of bril neemt, of worden je ogen slechter met lenzen of bril (worden je ogen daar niet lui van zodat ze nog slechter worden?)

wie weet het?
en hoe gaat dat, je ogen testen?

Mlies
Berichten: 14158
Geregistreerd: 23-07-03

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:12

Ik zou het toch wel doen hoor, je krijgt er waarschijnlijk alleen maar meer last van.
Wat is er nou zo erg aan een bril? Ik heb er ook 1, en niet altijd op, omdat ik 'm vaak vergeet en m'n ogen niet zo slecht zijn dat ik zonder niks zie ofzo, maar als ik 'm een tijd niet op heb merk ik echt dat ik enorm wazig ga zien. Sigaar
En lenzen, tja, is vast even wennen, maar ook niks engs aan hoor. Lachen

Dat testen, ik moest door zo'n apparaat heen kijken, en dan letters opnoemen, verschillende rondjes bekijken en dan zeggen welke scherper was, naja stelt niks voor in elk geval. Gewoon even laten testen! Haha!

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 10:36

Ik zou het ook even doen. Misschien hoef je alleen een bril voor bijvoorbeeld autorijden of tv kijken. Straks krijg je klachten als hoofdpijn en vermoeidheid. Zit je ook niet op te wachten lijkt me Knipoog

En over die lenzen. Ik heb zelf lenzen en je wordt echt geholpen door de opticien hoor om die lenzen in en uit te doen. Je moet is nagaan hoeveel mensen met lenzen er rond lopen. Die hebben het ook allemaal moeten leren Lachen

Daarnaast zijn er tegenwoordig ook super leuke brillen waar je lekker hip mee bent Haha!

patatkraam

Berichten: 8035
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Arnhem

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:59

ik zou het ook doen
lijkt me niet dat je klachten wilt Knipoog
en is het anders niet zo dat je ogen slechter kunnen worden als je er 1 moet?

marleen_88

Berichten: 14129
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:13

Je ogen gaan achteruit, als je geen bril/lenzen neemt, als je zelf merkt dat het nodig is.
En zo stom staat een bril niet hoor, je moet eens om je heen kijken, dan zie je hoeveel mensen een bril dragen Lachen

Ikzelf heb na een tijd een bril te hebben gehad, lenzen genomen, dat is natuurlijk even wennen maar ik vind het heerlijk.

De testen vallen reuze mee, ik moest wel erst langs een oogarts in het ziekenhuis, maar daarna werden de 'gewone' testen bij mij gedaan door de opticien.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:20

carola1 schreef:
of worden je ogen slechter met lenzen of bril (worden je ogen daar niet lui van zodat ze nog slechter worden?)

fixture schreef:
en is het anders niet zo dat je ogen slechter kunnen worden als je er 1 moet?

Wat is de andere optie? Zonder bril of lenzen blijven doorlopen met het risico dat je niet alles meekrijgt, bijvoorbeeld op school of in het verkeer? Knipoog

Als je niet zo goed (meer) ziet, dan is het écht veel prettiger en veiliger om een bril of lenzen te gebruiken. Ik heb nog nooit gehoord dat je ogen er lui van worden. Sterker nog, continu moeten 'knijpen' met je ogen om iets te kunnen lezen lijkt me nog slechter. En mijn ervaring is dat mijn sterkte op een gegeven moment is gestopt (en zelfs beter is geworden).

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:53

Ik heb ook heel lang doorgelopen voordat ik naar de opticien ben gegaan. Ik wist wel dat ik niet goed zag, maar goed, bij aantekeningen enz. op school lette ik toch nooit op dus ik vond niet dat ik het nodig had.

Tot ik op een gegeven moment begon met autorijlessen, toen leek het me wel verstandig om toch maar naar de opticien te gaan. Ik bleek -3 te hebben Bloos! en ik kan je zeggen, ik ben blij dat ik nu een bril heb. Ik zie alles weer, herken mensen vanaf een afstandje, enz. En aan die bril wen je ook vanzelf. Er is zoveel keuze, er is vast wel een bril die je leuk staat.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 22:08

bedankt voor jullie reacties.
een bril wil ik echt niet, misschien moet ik dan toch maar eens langs de opticien om mijn ogen na te laten kijken en dan kan ik met hem altijd nog bespreken of ik lenzen neem.

hartstikke bedankt voor de reacties Lachen

GummyBear
Berichten: 3035
Geregistreerd: 26-09-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:55

Ikzelf had ooit een sterkte van -1,75 en ben ongeveer een jaar daarmee door blijven lopen. Toen zijn mijn ogen steeds slechter geworden en had ik een sterke van -3,75 bereikt. Toen heb ik dus lenzen genomen. Knipoog
Dus ik zou dan zeker lenzen nemen!

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:39

Wat vind je vervelender; een hippe bril/lenzen of slecht zien?!

Ik had zelf moeite met teletekst, en moest van de ggd naar de huisarts, naar de oogarts en toen naar de opticien. Dus ik raad je aan om naar de opticien te gaan Haha!

Ik heb eerst 1,5 jaar een bril gehad en toen lenzen. Heerlijk, heb ze nu een jaar of 4.. Ook ik vond het int begin eng om mijn lenzen in te doen; nu is het de normaalste zaak van de wereld. Net zoals naar de wc gaan ofzo.

Heb wel weer een bril erbij, voor s'avonds als ik mijn lenzen al uit heb en dat soort dingen. Best handig Lachen

Edit; Dus succes meid, je vind vast met je opticien een goede oplossing Lachen

Lein_

Berichten: 2999
Geregistreerd: 05-08-05

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:41

Ohja, je ogen testen vroeg je ook nog!

Nou je kent vast die oude letterborden Lachen
Dan vraagt hij bv. tot hoe ver kun je de letters lezen, lees ze eens op. Verder krijg je rondjes met een 'gat' als je snapt wat ik bedoel, er wordt dan weleens gevraagt waar dat gaatje zit etc. (boven, onder, links ,rechts). Verder zit er achter rondjes vaak kleur, de ene kant rood, de andere rondjes groen. Dan vraagt de opticien in welke kleur de rondjes het duidenlijkst zijn. Ik vind het altijd wel leuk Haha!

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:53

Carola, ik denk dat het antwoord alleen gegeven kan worden door een oogarts.

Ik ben zelf helemaal niet gecharmeerd van opticiens, die hebben een handeltje om te verkopen. Juist, brillen en lenzen en die smeren ze je met liefde aan.

Ikk weet niet hoe oud je bent en in hoeverre je zelf last hebt van het feit dat je ogen achteruit gaan.

Ik heb een +6,75 oog en een -2,25 oog en als ik een bril zou opzetten zou ik van mijn oogarts regelrecht de wind van voren krijgen!

Je ogen wennen namelijk wel degelijk aan het dragen van die correctie van de bril of lenzen en het resultaat is dat ze "lui" worden, waardoor je al heel snel niet meer zonder kunt. Je moet dus echt zeker weten dat je de correctie ECHT nodig hebt, omdat het bijvoorbeeld onverantwoord is of omdat je hoofdppijn krijgt bij het lezen.

De enige die je dat kan vertellen is een goede oogarts. Je zou natuurlijk naar een opticien kunnen om een keer een oogmeting te laten doen en op basis van die uitslag (als ze dus inderdaad achteruit gegaan zijn...) een afspraak te maken met een goede oogarts verbonden aan een ziekenhuis. Die heeft daar vele jaren voor geleerd en geen handeltje om te verkopen.

De andere ervaring die ik indirect heb is met mijn man. Tijdens zijn vliegmedische keuring werd geconstateerd dat hij een leesbril nodig zou hebben (+0,75 geloof ik), terwijl hij zelf bleef volhouden dat dit niet het geval was. Nou, het was volgens de keuringsarts ECHT zo. Dus hij een leesbril aangeschaft en toch maar een keer opgezet. Resultaat: hij kan nu ECHT niet meer zonder leesbril, terwijl hij daarvoor zonder problemen nog alles las!

Saillant detail: een jaar later moet hij opnieuw naar de keuring en vragen ze hem waarom hij een leesbril heeft, terwijl hij deze helemaal niet nodig heeft?? Toen kon hij al niet meer zonder..... heel, heel jammer.

Bezint eer gij begint!

Flying_Angel

Berichten: 15739
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: ¡uɐɐɯ ǝp ɹǝpuo

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:56

Mijn ogen zijn ook slechter geworden.. Even naar brillenman en de volgende dag was mijn bril klaar
ik hoef hem niet altijd op..
Alleen met TV kijken.. Computeren.. Op school als ik achteraan zit voor het bord,,
Verder niet..
Het is echt veel lekkerder zo Knipoog

BrittJarig

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:01

Firedancer; dat valt erg mee hoor Knipoog
Ik vind de oogarts van ons ziekenhuis wel prettig maar mijn vader had zijn ogen laten opmeten bij de opticien en zag niet helemaal prettig dus ging naar de oogarts en die gooide alles om en zei dat ze het bagger hadden gedaan. Weer terug bij de opticien bleek dat ie het helemaal fout had!
Ik zit zelf te twijfelen of ik mijn lenzen zal halen bij de opticien of nog gewoon bij het ziekenhuis (zoals nu), ivm kwaliteit-prijs. De prijs is veel lager bij de opticien maar ik weet niet hoe het zit met kwaliteit omdat het natuurlijk beide eigen merk lenzen zijn, de opticien wist mij dit ook niet te vertellen.
Maar ik heb er ook weer een bril bij, voor 's avonds achter de computer of voor de tv ofzo en 's ochtends of 's nachts als je alleen maar naar de wc hoeft bijvoorbeeld.

En jaaa als je niet iets er aan doet worden ze alleen maar slechter Knipoog
Ach en bedenk maar zo, lenzen kun je heel makkelijk aan wennen en later kan je ze ook nog laten laseren, heb je niets meer nodig (als het goed, mijn moeder toch nog wel Rolleyes )

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:05

BrittKitt schreef:
En jaaa als je niet iets er aan doet worden ze alleen maar slechter Knipoog


Je ogen worden altijd alleen maar slechter, dat is een natuurlijk proces. Maar je kunt ze ook versneld slechter laten worden door ze "lui" te maken.


BrittKitt schreef:
Ach en bedenk maar zo, lenzen kun je heel makkelijk aan wennen en later kan je ze ook nog laten laseren, heb je niets meer nodig (als het goed, mijn moeder toch nog wel Rolleyes )


Sommige mensen verdragen lenzen niet. Laseren is trouwens ook niet voor iedereen mogelijk, je ogen moeten daar wel geschikt voor zijn. Daarbij vind ik de risico's nog heel erg groot (voor mijn kostbare ogen) en zijn de effecten op de langere termijn nog niet bekend.

Ik vind dat je daar wel heel makkelijk over doet.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:28

Firedancer schreef:
Ik heb een +6,75 oog en een -2,25 oog en als ik een bril zou opzetten zou ik van mijn oogarts regelrecht de wind van voren krijgen!

Jij draagt met die sterkte geen bril of lenzen, maak ik uit je verhaal op?

Ik heb rechts -6.00 en links -7.00 en ik kan je vertellen dat ik zonder lenzen echt alleen maar wazigheid zie. Ik kreeg mijn eerste bril toen mijn ogen al allebei aan -3.00 zaten (geconstateerd door een oogarts) en ik vóór in de klas al niets meer op het bord kon lezen. Knap lastig in het dagelijks leven en in het verkeer. Was ik niet aan de bril c.q. lenzen gegaan, dan lijkt het me sterk dat ik bijvoorbeeld ooit had mogen/kunnen autorijden. Dan maar mijn ogen 'verpesten', ik lééf nu tenminste prettig en veilig wat mijn zicht betreft. Knipoog

Verder heb ik een tijdje een verschil van -2.50 tussen beide ogen gehad en dat was behoorlijk vermoeiend zonder lenzen. Gelukkig is dat op een gegeven moment bijgetrokken.

Overigens zit ik inmiddels al minstens vijf jaar op mijn huidige sterkte (daarvoor hier en daar een kwart verschil). Maar goed, het kan natuurlijk altijd zijn dat mijn ogen nóg slechter zijn geworden doordat ik een bril/lenzen ben gaan dragen. Schijnheilig

[Edit] Het lijkt me trouwens vrij logisch dat je went aan een bril of lenzen. Als je ze nooit hebt gedragen, dan weet je niet beter en je ogen ook niet. Als je ze gaat dragen en je normaal ziet zonder te hoeven knijpen, turen of hoofdpijn te krijgen, dan is dat zowel voor jezelf als voor je ogen veel rustiger (en nogmaals: veiliger in het dagelijks gebruik). Als ik dan de keus had, koos ik ook voor bril of lenzen. Ik snap jouw oogarts dan ook niet dat-ie jou de wind van voren geeft als jij met jouw sterkte een bril opzet, maar goed, hij zal er wel zijn redenen voor hebben, hij heeft er tenslotte voor geleerd.
Laatst bijgewerkt door Karin op 15-01-07 10:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:37

Karin schreef:
Firedancer schreef:
Ik heb een +6,75 oog en een -2,25 oog en als ik een bril zou opzetten zou ik van mijn oogarts regelrecht de wind van voren krijgen!

Jij draagt met die sterkte geen bril of lenzen, maak ik uit mijn verhaal op?


Nee ik draag dus inderdaad geen bril of lenzen. Ik moet wel zeggen dat ik ook een wat "lui-ig" oog heb, is niet echt een lui oog volgens de medici maar omdat ik zo lang als kind pleisters over m'n slechtste oog heb moeten dragen is het niet goed gekoppeld aan mijn andere oog.
Ik kijk dus vaak met maar 1 oog en dat is dus voor mij voldoende. Ik ben vaker gezegd, ook door ouders en oogarts, dat ze het niet begrijpen dat ik dingen kan zien die ik helemaal niet zou moeten kunnen zien... maar goed, ik heb dus nergens last van zolang ik geen vuiltje in m'n "goede" oog krijg... Haha!

Karin schreef:
[Ik heb rechts -6.00 en links -7.00 en ik kan je vertellen dat ik zonder lenzen echt alleen maar wazigheid zie. Ik kreeg mijn eerste bril toen mijn ogen al allebei aan -3.00 zaten en ik vóór in de klas al niets meer op het bord kon lezen. Knap lastig in het dagelijks leven en in het verkeer. Was ik niet aan de bril c.q. lenzen gegaan, dan lijkt het me sterk dat ik bijvoorbeeld ooit had mogen/kunnen autorijden. Dan maar mijn ogen 'verpesten', ik lééf nu tenminste prettig en veilig wat mijn zicht betreft. Knipoog


Ik ben op m'n 4e begonnen met een bril en afplakken, toen scheen ik echt geen hand voor ogen te kunnen hebben zien. Ik heb pleisters moeten plakken over m'n linker oog van 4 tot 12 jaar oud. Toen hebben ze het opgegeven, omdat met de pleister het andere oog het fantastisch deed (bijna 100%) en zonder pleister binnen een paar maanden weer helemaal weggezakt was. Onder het mom dat als er wat met mijn goede oog zou gebeuren, de slechte wel genoeg bij zou trekken, moest ik brilloos om de ogen zo veel mogelijk te stimuleren. Als je mij wel een bril opzet, wordt ik trouwens helemaal dol, dat trek ik gewoon niet. Dan draait de wereld om mij heen.

Mijn oogarts heeft mij 20 jaar geleden gezegt dat ik rustig 20 jaar moest wachten totdat ze verder waren met het laseren en mij daarop moest laten informeren. DAt heb ik netjes gedaan, maar ik ben dus afgewezen.

maar geen bril op mijn neus tot het onverantwoord wordt!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:41

Firedancer schreef:
maar geen bril op mijn neus tot het onverantwoord wordt!

Dat zal het verschil dan wel zijn, bij mij werd het bij -3.00 al onverantwoord.

BrittJarig

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:29

Klopt Firedancer, mijn moeder is niet zo goed voorgelicht en toen is ook niet verteld dat ze er nog drogere ogen door zou krijgen, ze heeft ruim anderhalf tot 2 jaar moeten druppelen en heeft nu nog een bril voor in de auto Knipoog

BrittJarig

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:32

Ik heb min 5 en dat is voor mij toch ook al aardig onverantwoord, ik durf bijna de weg niet op zonder lenzen hoor!

En die dolheid is dat niet gewoon wennen?
Iedereen moet wennen en dat kan weeeeken duren met hoofdpijn en deurposten die gewoon hartstikke krom en gebogen zijn, je hersenen moeten zich helemaal aanpassen!

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:25

BrittKitt schreef:
En die dolheid is dat niet gewoon wennen?
Iedereen moet wennen en dat kan weeeeken duren met hoofdpijn en deurposten die gewoon hartstikke krom en gebogen zijn, je hersenen moeten zich helemaal aanpassen!


Dat is ook een kwestie van wennen. Wat als je oogarts nou tegen je zegt dat het in jouw situatie dragen van een bril niet medisch geindiceerd is, tenzij je zelf last krijgt van tekort aan zicht, en je daarbij de achteruitgang van je ogen alleen maar bespoedigd. Tja, dan is mijn keuze snel gemaakt. Zelfs dus met mijn hele slechte "zicht waardes", echt waar hoor, ik heb het hem vorig jaar dus echt uit pure verbazing wel drie keer gevraagd.... "moet ik echt geen bril voor bijv. autorijden?" "is het niet gevaarlijk?", verzin 't maar.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:31

Ik denk dat heel veel een kwestie van wennen is. Toen ik voor het eerst mijn bril ophad zag ik aan de ene kant heel scherp, maar aan de andere kant leek bijvoorbeeld mijn kast inene bol. Nu zie ik alles gewoon normaal.
Als ik nu mijn bril afzet zie ik ook heel wazig. Maar als ik hem eenmaal een half uur af heb zie ik alweer beter. Gewoon een kwestie van wennen Knipoog

Firedancer: ik kan me niet voorstellen dat jij niet beter ziet met bril

En als mijn ogen met bril achteruit gaan, dan doen ze dat maar lekker. Ik vond het zo'n openbaring toen ik voor het eerst een bril opzette (ik zag bijvoorbeeld inene alle takjes van een boom, inplaats van alleen een wazig boomfiguur) ik zou echt niet meer zonder willen Haha!

Mijn vader heeft ook zijn ogen laten laseren, dat is wel goed gegaan. 1 oog was nog niet helemaal goed, dus later nog een keer laten doen en nu ziet hij gewoon goed zonder bril of lenzen.

Lena01
Berichten: 1774
Geregistreerd: 06-01-06

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:42

Ik heb ook een bril, heb een tijdje lenzen gedragen,m aar had ik niet zulke leuke ervaringen mee haha. Duurde een uur voordat ik die rotdingen in mn ogen had zitten, en dan had ik eyerliner op, en dan: "Oh oliebol, lenzen nog Vork" Nouja, en dan traande ik heel erg, en dan waren heel mn wangen nat en zwart. Dus ben weer overgegaan op bril. Toen ik een bril nam, waren mijn ogen -1,00 ofzo, het was meer voor het lezen van het schoolbord. maar ik eb nu [2 jaar verder] -2,25. Dus ook met bril gaan mijn ogen achteruit Lachen

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:44

Dan had je maar geen bril of lenzen moeten nemen. Knipoog

Voor mij geldt hetzelfde als voor Steeffie:

steeffie schreef:
En als mijn ogen met bril achteruit gaan, dan doen ze dat maar lekker. Ik vond het zo'n openbaring toen ik voor het eerst een bril opzette (ik zag bijvoorbeeld inene alle takjes van een boom, inplaats van alleen een wazig boomfiguur) ik zou echt niet meer zonder willen Haha!

Ik verbaasde me er met bril ineens ook over hoe scherp 'de wereld' eigenlijk was. Terwijl ik altijd had gedacht dat het wel meeviel, ik kon me toch nog redelijk redden? Achteraf gezien onverantwoord, maar goed.

Six
Berichten: 1191
Geregistreerd: 28-11-06

Re: wel of geen lezen/bril nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:04

Ooit gedacht aan nachtlenzen?
Ik heb die dingen.. Oke misschien even wennen met indoen etc.
Maar als je slaapt, voel je het niet.
En de volgende ochtend doe je ze weer uitttt en dan
zie je 1 dag scherp.

Super uitvinding.