heel onrustig slapen wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

heel onrustig slapen wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 23:10

Hee,

Ik heb sinds twee weken weer dat ik heel onrustig slaap, eerst kom ik niet in slaap terwijl ik wel hartstikke moe ben. Als ik dan slaap word ik of halverwege de nacht of smorgens vroeg helemaal bezweet wakker. Wie heeft dat ook wel eens, en kan er wat aan doen om rustiger te slapen?

Alvast bedankt.
Groetjes Yvon

_Svadie_

Re: heel onrustig slapen wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:18

daar had ik ook altijd last van. Ik los het op om een verdomd saai boek te lezen tot mijn ogen bijna dicht hangen. Dromen
Een raam open zetten werkt ook, tenzij er windkracht 10 staat (dan kan het bijzonder vervelend zijn).
ik kan nu alleen nog maar slapen met een raam open

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:15

Je bed lekker laten luchten. IEdere avond andere PJ aan.
Drie uur voor je gaat slapen NIETS meer eten, lekker bakkie thee (zonder suiker oid) voor je gaat slapen. Boekje mee naar bed

Niet tot het laatste moment achter de pc blijven plakken, dan kom je al een heel eind

Frisse lucht tijdens de nacht is ook wel lekker, waar het kan raampje open

suc6 er mee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:23

slaap je misschien gewoon te warm? t is helemaal niet koud he.
dus wat minder dikke dekens op je bed,goed luchten en niet te vroeg naar bed gaan

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 13:06

Bedankt, klopt ook wel voorheen sliep ik inderdaad altijd met raam op een kiertje maar met die storm doe ik dat niet. En te warm slaap ik niet hoor ik slaap nog steeds gewoon met het zelfde dekbed als in de zomer, herst,lente eigenlijk slaap ik het hele jaar met dezelfde. bed luchten doe ik zo ie zo ook altijd maar een boekje mee naar bed nemen is ook wel een goede tip. Dankje wel Lachen

micrimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:11

jah ik heb t ook al een tijdje,, egt heelll irri jah..
maar bij mij is het zo,, bij me vader thuis slaap ik heerlijk en bij me moeder doe ik geen oog dicht.. haha
maja ik ga ook maar is een raampje open zette Tong uitsteken

groetjes!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:50

Ik heb er de laatste tijd ook erge last van. Dan ben ik echt ontzettend moe. Doe ik eindelijk mn lichtje uit om te slapen, kom ik niet in slaap. Vorige week lag ik om 3 uur nogsteeds heen en weer te draaien in mn bed van val nou in slaap!
Er gaan steeds allemaal "filmpjes" door mn hoofd, van wat k meegemaakt heb die dag of wat er morgen allemaal te doen staat.
Het vervelende is, dat ik het met school zo druk heb dat ik geen tijd heb om "af te bouwen". Ik lig nog tot een uur of twaalf duits woordjes te stampen of een engels boekje te lezen (huiswerk maken dus).
En het is bij mij onmogelijk om mn schema te veranderen.
Ik ben meestal om 4 uur uit ( begin om 10 over 8). Dan ga ik even een kopje thee drinken en tv kijken. Om kw voor 5 ga k naar boven hw maken. Om kw voor 6 ga ik msn-en tot 6 uur, dan ga k eten.
Om 7 uur weer hw..om half 9 ff tussenpauze ( koekje eten en ff tv of msn). Dan tot uur 10 weer hw. Dan tanden poetsen etc en naar bed. Rond kw voor 11 lig k in bed. Dan moet k woordjes leren / boekje lezen. Net wat er op t programma staat.

Echt veel tijd voor andere dingen hou ik niet over..Maarja, het lastige is vaak wel dat ik ondertussen van alles doe. Bokken msn enzo. Ik moet dat echt proberen te minderen.. Clown

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:03

ik heb er eigenlijk ook wel een tijdje last van..
maar een tijdje geleden had ik van mijn vader gelukspoppetjes ofzo uit afrika gekregen. daar 'vertelde' je dan je wens aan, en dan leg je ze onder je kussen en dan komen ze uit.
het hielp bij mij heel goed om dan alles aan die poppetjes te vertellen, dan was mijn hoofd leeg en dan kon ik slapen. maar ik do ehet nu al lang niet meer, ik ben die poppetjes al lang weer kwijt Clown
maar als ik wil slapen, en ik denk te hard ergens aan, dan lukt het nooit, dus ik probeer een soort van onzin verhaaltje in mijn hoofd te vertellen, dat wil nog wel eens helpen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:06

Ik heb daar ook soms last van. Heb al veel geprobeerd, maar wat bij mij goed werkt, is een uur van tevoren een Valdispert nacht in nemen. Dan slaap ik echt heel goed. Het is een natuurlijk middel en gewoon te koop bij de drogist.

lovely82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:09

Ik ga altijd in bad of ik douche voor het slapen, neem een kop thee en een boek mee naar bed.

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:20

Ik heb er ook last van, maar word niet bezweet wakker. Slaap gewoon niet lekker, heel onrustig. Blijf dit topic even volgen Lachen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:42

Kijk even of je geen dingen veranderd hebt in je eet/leefpatroon. Het kan iets heel simpels zijn, dat je bijv meer koffie drinkt dan normaal (of energy drink), of minder water, of dat je bijv meer vlees/zuivel eet dan normaal.

Eet in elk geval gezond en probeer regelmatig te slapen. Dus niet de ene dag om 1 uur naar bed en de andere om 10 uur, maar gewoon altijd om half 12 (of wat voor jou ook een fijne tijd is). Het is misschien verleidelijk om te blijven zitten tot je 'moe' bent en dan om 2 uur pas naar bed te gaan, maar op termijn werkt dat vaak averechts. Gezond eten en veel water drinken is belangrijk, en probeer ook te zorgen dat je genoeg buiten komt. Als je op bed ligt en je kunt écht niet slapen, kun je er soms beter even uit gaan of wat gaan lezen en het een half uurtje later nog eens proberen, dan blijven woelen tot je eindelijk in slaap valt.

Een beker warme melk kan kalmerend werken, of een lekker kopje thee (zonder suiker en liefst kruidenthee). Een rustig muziekje, misschien een geurkaarsje (wel uitdoen voordat je gaat slapen) met een rustgevende geur zoals lavendel ofzo.

Het is ook belangrijk om je kamer regelmatig goed door te luchten; ik merk zelf dat ik slechter slaap als ik alles potdicht heb. Raam toch open proberen te houden, dus.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:49

Ik heb hier helaas sinds een aantal weken ook erge last van. Ik kan nu al nachten achter elkaar niet goed in slaap komen. Als ik eenmaal slaap wordt ik een paar keer per nacht helemaal bezweet wakker. Verward Ook heb ik veel last van allerei gedachtes die door me hoofd schieten. Ben de laatste tijd wel heel druk met dingen en zit soms ook echt te stressen, dus misschien dat dit ook onbewust invloed kan hebben op mijn nachtrust.

Normaal ben ik altijd een redelijk goede slaper en kom ook makkelijk in slaap, maar de laatste tijd is het echt heel moeilijk. Ik zie er nu ook elke keer tegenop om te gaan slapen, omdat ik weet dat me weer een onrustige en vermoeiende nacht staat te wachten...

Heb nou toch echt wel behoefte aan een goede nachtrust, want ben overdag echt doodmoe. Kan gewoon elk moment van de dag in slaap vallen...

Heb vandaag me bed maar weer even lekker verschoont dus hoop dat een fris bed me deze keer helpt om een goede nachtrust te krijgen. Lachen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:52

Als je denkt dat je onrustig slaapt doordat de problemen van overdag je dwars blijven zitten, is het misschien een goed idee om een soort 'meditatie' te doen.

Wat voor mij heel goed werkt, is op mijn rug gaan liggen en dan van onderaf (dus eerst je tenen, dan je voeten, dan je kuiten) mijn spieren ontspannen en me daar ook echt op concentreren. Vervolgens maak ik mezelf helemaal 'leeg' en doe ik net of ik aan een stromend beekje sta. Dan 'pak' ik alle problemen en zorgen die in en rond mijn hoofd zitten en laat ze in dat beekje vallen, zodat ze wegstromen.

Voor mij werkt dit goed omdat ik mezelf dan even bewust concentreer met de dingen die me dwarszitten. Daarna kan ik ze vaak heel goed loslaten en bljiven ze me minder dwarszitten in mijn slaap.

Een vriendin van me vindt dit hélemaal niks, maar vindt het erg prettig om rustige muziek op te zetten en zich dan helemaal 'mee te laten gaan' met de muziek en alles los te laten dat haar dwars zit.

Misschien dat zoiets jou ook kan helpen? Het is soms even zoeken tot je iets vindt dat prettig werkt, maar het moet wel lukken.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:54

eerst lekker warm in bad of onder de douche... werkt bij mij altijd..
overigens slaap ik alleen onrustig als ik niet bij mn vriend ben..

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:02

Nimue schreef:
Als je denkt dat je onrustig slaapt doordat de problemen van overdag je dwars blijven zitten, is het misschien een goed idee om een soort 'meditatie' te doen.

Wat voor mij heel goed werkt, is op mijn rug gaan liggen en dan van onderaf (dus eerst je tenen, dan je voeten, dan je kuiten) mijn spieren ontspannen en me daar ook echt op concentreren. Vervolgens maak ik mezelf helemaal 'leeg' en doe ik net of ik aan een stromend beekje sta. Dan 'pak' ik alle problemen en zorgen die in en rond mijn hoofd zitten en laat ze in dat beekje vallen, zodat ze wegstromen.

Voor mij werkt dit goed omdat ik mezelf dan even bewust concentreer met de dingen die me dwarszitten. Daarna kan ik ze vaak heel goed loslaten en bljiven ze me minder dwarszitten in mijn slaap.

Een vriendin van me vindt dit hélemaal niks, maar vindt het erg prettig om rustige muziek op te zetten en zich dan helemaal 'mee te laten gaan' met de muziek en alles los te laten dat haar dwars zit.

Misschien dat zoiets jou ook kan helpen? Het is soms even zoeken tot je iets vindt dat prettig werkt, maar het moet wel lukken.

Bedankt voor de tip! Ik zal het zeker eens proberen. Ik heb zelf ook wel boeken met ontspanningsoefeningen enzo. Meestal wordt ik daar al wel een stuk rustiger van, maar de laatste tijd wil zelfs dat niet echt helpen. Maar ik denk dat het bij idd wel ligt aan de stress die ik op het moment heb. Dus hopelijk helpt dit me een beetje! Lachen

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:48

Ik heb ook vaak last van onrustig of niet kunnen slapen en ik drink nu af en toe voor ik ga slapen wat avondmix thee van het kruidvat merk! Als je dat op hebt slaap je als een roos!
Je moet het niet te sterk doen anders slaap je weer te vast..
Succes iig!