Wat WEL of juist NIET eten als je zwanger bent?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

qwinty

Wat WEL of juist NIET eten als je zwanger bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 11:47

Zoals brie, rauwvlees, lever, gerookte voor verpakte zalm ect mag je niet...
Maar zijn er nog meer dingen die je beter niet kan eten?
En wat is juist wel heel goed?
Verse groenten ect..

Die vraag schoot me in een keer te binnen omdat ik eerst niet wist dat je geen gerookte zalm mag eten en ik daar juist nu heel erg veel zin in heb.

Sterre_Nova

Re: Wat WEL of juist NIET eten als je zwanger bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:51

filet american niet
en brie, dat mocht ik dus wel. Mijn verloskundige zei dat de brie die hier verkocht wordt niet schadelijk is. Je moet wel kijken of het van gepastureerde melk is gemaakt.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:52

Ijzerhoudende dingen zijn juist goed. Zwangere vrouwen hebben vaak bloedarmoede (een laag hb-gehalte) ik at tijdens mijn zwangerschap vaak appelstroop op mijn brood voor wat extra ijzer. Vette vis is ook goed tijdens de zwangerschap. De omegavetten zouden goed zijn voor de ontwikkeling van de hersenen van het kind

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:52

Brie mag je wel eten Linda.

Ik eet gewoon zo als ik normaal ook eet, dus veel verse groentes, veel melkprodukten en fruit....dingen die normaal gezond zijn zijn nu ook gezond.

En de meeste dingen die je niet mag eten heb je zelf hierboven al opgeschreven.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:54

Oja doordat ik nu dus een melk tik heb ...is mijn ijzergehalte zelfs gestegen Tong uitsteken ..maar dat heb ik straks hard nodig na de bevalling.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:55

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:57

Geitenvlees, en alles wat niet deftig gekuist is. En die in aanraking is gekomen met uitwerpselen. Zoals groenten enzo

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:08

Ik ben vegetarisch, dus ik hoefde me tijdens de zwangerschap niet druk te maken over rauw vlees e.d. Clown En ik at gewoon brie en feta, hoor. In NL staat het heel duidelijk op de verpakking aangegeven als er rauwe melk in zit. Je mag geen rauwmelkse kazen eten, heb ik nooit gedaan. Maar bij de AH kun je prima brie, feta enzo kopen, hoor, die je rustig mag eten. Ik waste de groenten beter af dan normaal, geen alcohol, geen rauwmelkse kazen, geen rauw vlees enzo. Dus het viel allemaal erg mee. Ik heb een hele gezonde dochter gekregen Haha! . Wel moet je tot week 12 foliumzuur slikken en uitkijken met het schoonmaken van de kattenbak. Ik liet vriendlief dat doen of deed handschoenen aan.

Geniet van je zwangerschap, het is een hele bijzondere ervaring!!! Ja

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:12

Geen rood vlees zoals biefstuk. filet americian... vreselijk dat ik het niet mocht eten.. was trouwens het eerste wat ik wilde eten toen ik bevallen was..... Verder mag je echt gewoon blijven eten hoor... je moet niet over spoken in gaan zien.. enne vroegerrrrrr.... aten ze gewoon alles hoor.. hahaha...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:16

Escardo schreef:
Geen rood vlees zoals biefstuk. filet americian... vreselijk dat ik het niet mocht eten.. was trouwens het eerste wat ik wilde eten toen ik bevallen was..... Verder mag je echt gewoon blijven eten hoor... je moet niet over spoken in gaan zien.. enne vroegerrrrrr.... aten ze gewoon alles hoor.. hahaha...

Vroeger aten ze alles, ja, alleen had je toen nog geen brie en feta e.d. in ons land. Ik vind dus ook dat je niet moet overdrijven Knipoog , maar gewoon opletten en genieten van lekker eten. Mijn schoonzus deed ook altijd panisch tijdens haar zwangerschappen, die at echt geen buitenlandse kaas meer. En dat is onzin, want die kun je prima eten in ons land, hoor. Alleen dat rauwe vlees daar moet je even opletten. Gelukkig eet ik sowieso geen vlees, dus ik heb het ook helemaal niet gemist. Haha! Haha! Haha!

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:19

quote van het voedingscentrum:
Citaat:
Harde kaas en kaas die is gemaakt uit gepasteuriseerde melk kan tijdens de zwangerschap zonder problemen worden gegeten. Het is echter beter zachte schimmelkazen van rauwe melk te vermijden omdat deze besmet kunnen zijn met de listeria-bacterie.
Verreweg de meeste kaas die in Nederland wordt verkocht, kan veilig worden gegeten tijdens de zwangerschap. Zachte kaas van Nederlands fabrikaat is bijna altijd gemaakt van gepasteuriseerde melk. Dat geldt ook voor de meeste buitenlandse kaassoorten die in Nederland te koop zijn. Nederlandse boerenkaas is weliswaar gemaakt van rauwe melk, maar omdat dit een harde kaas is, kan de listeria-bacterie hierin niet overleven of groeien. Kwark, cottage cheese, Hüttenkäse, smeerkaas en kruidensmeerkaas zijn geen schimmelkazen en dus veilig.
Bij voorverpakte kaas staat op het etiket vrijwel altijd of deze is gemaakt van rauwe of gepasteuriseerde melk. Bij Franse schimmelkaas, zoals brie, camembert, roquefort en gorgonzola, staat er ‘au lait cru’ op de verpakking als de kaas is gemaakt van rauwe melk. ‘Au lait pasteurisé’ betekent dat de kaas is gemaakt van gepasteuriseerde melk. Deze is veilig, omdat bij pasteurisatie van de melk alle ziekmakende bacteriën inclusief de listeria-bacterie, worden gedood. Bij onverpakte zachte schimmelkaas is het verstandig bij de fabrikant of in de winkel navraag te doen.

Citaat:
Vrouwen die zwanger willen worden, krijgen daarom het advies vanaf vier weken voor de bevruchting tot acht weken daarna een supplement te gebruiken met 400-500 microgram (0,4-0,5 mg) foliumzuur per dag, ongeacht de hoeveelheid foliumzuur die ze met hun eten binnenkrijgen.

Dus dan moet je al 4 weken foliumzuur slikken voordat je zwanger wordt en niet tot 12 maar 8 weken na de bevruchting.

Ik kan ook nog even voor je kijken op een wetenschappelijke site, maar daar kan ik op het moment niet op inloggen. Verder kun je even op het voedingscentrum kijken. En je kan ook even bij een diëtist langs gaan. Die weet daar het meeste van.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:20

Sjah vroeger was toxoplasma gondii ook veel minder.
Ik heb het niet gehad dus ik zou wel heel voorzichtig zijn.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:33

kreeg vorige week van de verloskundige te horen dat kaneel ook niet goed is.
zoals pepernoten, speculaaskoekjes en dat soort dingen

1 a 2 koekjes per week mag,maar meer ook niet :S

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:34

-> mw

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:35

Debsey, waarom mag dat niet?

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:01

Debsey schreef:
kreeg vorige week van de verloskundige te horen dat kaneel ook niet goed is.
zoals pepernoten, speculaaskoekjes en dat soort dingen

1 a 2 koekjes per week mag,maar meer ook niet :S

Oeps daar heb ik hele pakken van gegeten met sinterklaas Vingers aflikken

Dat ik geen filet meer mocht eten vond ik heeeeel erg Pling , en ik ben gek op broodje tartaar.
Toen ik bevallen was en ik in het ziekenhuis lag kwam mijn man de eerste dag op bezoek met.........broodje tartaar wahahaha.....dat wil ik nu weer als ik bevallen ben Vingers aflikken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:07

Ach, wat dacht je van koffie en teveel cola. Mag ook niet in grote hoeveelheden.
Maar ja, dat zijn ook weer dingen die ik normaal ook al niet vaak neem. Haha!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:10

Ivm toxoplasma inderdaad geen rauw vlees, en pas ook op met groente (extra goed wassen ivm aarde die er aan kan zitten). Enne... even de kattenbak niet zelf schoon maken of heeeeel goed je handen wassen naderhand.

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:13

Je had zelf al geschreven lever.
Let ook op produkten waar lever in zit zoals leverworst en paté.
Je mag het wel hebben, alleen maar héél weinig ervan.
Kan je wel terugvinden op de meeste zwangerschapssite's.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 14:23

Het is ook niet zo dat ik echt oplet wat ik eet,maar gewoon wat mag nu wel en niet Lachen..
Ben helemaal gek op het broodje van de v&d met die roomkaas jammie..
Cola en koffie mag ik sowwieso al niet dus dat scheeld weer Lachen..
En idd vroeger wisten ze dit allemaal nog niet en aten ze ook alles,naja zal wel los lopen allemaal

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:27

Ik vind dat je toch in ieder geval voor toxoplasma wel heel erg op moet passen, de kans dat je de infectie doormaakt tijdens je zwangerschap is klein, maar de gevolgen voor je kindje kunnen heel ernstig zijn. Er worden jaarlijks toch nog steeds een aantal zwaar geestelijk en lichamelijk gehandicapte kinderen geboren waarvan de moeder toxoplasma heeft gehad tijdens de zwangerschap. Is een makkelijk vermijdbaar risico.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 14:44

Zo bedoel ik het ook niet ,ik bedoel ook meer van dat ik gewoon eet wat ik anders ook ad ,tuurlijk let ik wel op beplaade dingen die ik niet mag Knipoog...

Net zoals dat ik niet wist dat ik geen voorverpakte gerookte zalm mocht, dat las in ineens in een boekje van de verloskundige Knipoog..
Verder eet ik alles wat niet mag niet meer zelfs dingen waar je wel een beetje van zou mogen eet ik niet ... gewoon weg omdat je toch bang bent "stel dat"

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:56

Mijn moeder zegt ook altijd: "vroeger aten wij alles".
Maar ja, vroeger werden er ook kinderen met afwijkingen geboren waarvan ze de oorzaak niet wisten.
Ach en er blijven nog zat dingen over die je gewoon kan blijven eten.
Ik had in je andere topic ook al gereageerd maar nogmaal Van Harte.
En gewoon zorgeloos genieten. Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:25

Ik dacht dat dat met kaneel e.d. echt was als je een heel pak speculaas o.i.d. op ging eten..
Verder drink ik nog gewoon cola hoor, niet elke dag en max. 2 glazen per dag maar ben er gek op dus die 2 glazen die ik af en toe drink neemt niemand van me af Tong uitsteken
En na de bevalling ga ik geloof ik een week lang biefstuk, varkenshaas e.d. eten want dat mis ik enorm hihi!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:34

ik hoorde van me moeder dat je ook veel verse vis moet eten